Hoppa till innehåll

Projekt Hundtäcke


Kristin

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att sy ett varmt hundtäcke till Daimler. Han har så tunn päls och inget underhudsfett. På kurser och under jakt är det bra att han får täcke på sig när han sitter stilla i bilen. Jag har letat mönster och sömnadsbeskrivningar på nätet men enklast är nog att göra ett eget mönster. Min första tanke var att köpa bävernylon och fleece men sedan kom jag på den briljanta idén att sy täcket av en miltär yllefilt. Sådana borde finnas på Ö&B till hyfsat pris (fast å andra sidan så har de aldrig de saker jag behöver när jag är där). Ylle värmer ju dessutom även när det är blött vilket ju är bra under blöta jaktdagar. Är filten tillräckligt tjock så behövs kanske heller inget foder.

Det första steget är att leta upp påsen med linne som blev över när jag och några fäktkompisar sydde storskjortor. Ska göra mönsterbitarna av det tyget. Jag är säker på att jag ställde in den i klädkammaren, men den kanske står kvar hos mina föräldrar. Fast varför har jag då sett den hemma hos mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att sy ett varmt hundtäcke till Daimler. Han har så tunn päls och inget underhudsfett. På kurser och under jakt är det bra att han får täcke på sig när han sitter stilla i bilen. Jag har letat mönster och sömnadsbeskrivningar på nätet men enklast är nog att göra ett eget mönster. Min första tanke var att köpa bävernylon och fleece men sedan kom jag på den briljanta idén att sy täcket av en miltär yllefilt. Sådana borde finnas på Ö&B till hyfsat pris (fast å andra sidan så har de aldrig de saker jag behöver när jag är där). Ylle värmer ju dessutom även när det är blött vilket ju är bra under blöta jaktdagar. Är filten tillräckligt tjock så behövs kanske heller inget foder.

Det första steget är att leta upp påsen med linne som blev över när jag och några fäktkompisar sydde storskjortor. Ska göra mönsterbitarna av det tyget. Jag är säker på att jag ställde in den i klädkammaren, men den kanske står kvar hos mina föräldrar. Fast varför har jag då sett den hemma hos mig?

vet ikke om yllefilt er så briljant...

du må huske at ylla kanskje holder varmen men blir også veldig tungt når det blir vått. det har også for vane å miste formen når det blir vått.

i begge tilfellene vil det bli vanskelig å holde passformen på täcke, og å få det til å ligge stabilt på hunden.

hvis du absolutt må lage selv og ikke kjöpe ett, så trur jeg du vil tjene på å gå tilbake til ideen om bävernylon og fleese.

det blir mer slitesterkt, lettere og mer enn varmt nok.

om du er villig til å kjöpe, så vil jeg anbefale Hurtta fra Finland.

de har utrolig gode produkter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vadmal istället för ylle kanske? Men det är klart, priset spelade väl in....

Annars tycker jag att ett tovat täcke vore rätt fränt!

Skall man gå loss ordentligt vore det kul med hemgarvat läder istället för bävernylon.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vadmal istället för ylle kanske? Men det är klart, priset spelade väl in....

Annars tycker jag att ett tovat täcke vore rätt fränt!

Skall man gå loss ordentligt vore det kul med hemgarvat läder istället för bävernylon.....

vadmal är ylle...

og det oppförer seg fortsatt som ylle. det blir veldig tungt og det mister formen när det blir vått...

en skillnad är det. vadmal kymper ikke som vanlig ylle gjör. det krymper seg ferdig i prosessen fra ylle til ferdig produkt.

hemgarvad läder kunne värt kul ja. men dyrt.

om du ikke har perfekt kvalitet, så har det for vane å bli veldig styvt om det brukes i alle slags väder...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frugan sydde täcken till våra jyckar, iom att det inte fanns så stora som vi behövde att köpa.

( Vi hittade sen...samma storlek som ponnytäcken.. :ph34r: )

Hon tog ett nytt ländtäcke i varselfärg, som är till häst egentligen, det är impregnerad nylon med ett tunt fleecefoder, lätt, smidigt, varmt, vindtätt, samtidigt som det håller den värsta vätan ute, och sydde om till hundtäcke.

Ett nytt sådant ländtäcke kostar inte mycket, skulle tro att det är billigare än vad en motsvarande bit ylle eller vadmal kostar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man föreslå Fleece?

Man kan sy den dubbel på en del ställen och ändå inte nå de vikter som Ylle/vadman genererar.

lite bättre kvalitéer av Fleece har god värmeförmåga.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man föreslå Fleece?

Man kan sy den dubbel på en del ställen och ändå inte nå de vikter som Ylle/vadman genererar.

lite bättre kvalitéer av Fleece har god värmeförmåga.

/Christian

og om man kler det med tynn nylon har man perfekt kombi.

finn tak i en gammel hardshelljacka eller en gore tex jacka som har gjort jobben sin. stärkt, lett og vann/vindtett.

men hvor mye sparer man egentlig på å lage selv??

om man gjör det for at det er kul er en ting, det er alltid töfft med kreativitet og hjemmelaga.

men om man gjör det for ökonomien sin del...

Hurtta er ikke noe man må kjöpe hver dag... de er extremt slitesterke,

täcke til min hund ser like bra ut fortsatt og det är 3 år gammelt. da er det brukt i et gjennomsnitt på 90 feltdögn i året.

og for en medium hund så ligger de på 500-700,- kroner, beroende på hvilke modell man velger.

hva vil regnestykket bli om man lager en selv i materialet og arbeidstid?

arbeide kan man vel se på som hobby, men materialet må fortsatt kjöpes inn...

og hvor ofte må man lage et nytt?...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hemgarvad läder kunne värt kul ja. men dyrt.

Tvärt om, alldeles gratis för det skall ju vara skinn från djur som fällts för hunden så klart!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvärt om, alldeles gratis för det skall ju vara skinn från djur som fällts för hunden så klart!

jo, det er klart.

men er det ikke en ganske stor prosess om man skal gjöre det selv?

först må man läre seg hvordan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo, det er klart.

men er det ikke en ganske stor prosess om man skal gjöre det selv?

först må man läre seg hvordan...

skall jag vara helt ärlig så har jag inte fått till det när jag skall göra läder, oftast har det slutat med att jag låtit skinnen ligga för länge i rötningsbaden... Det har inte bara varit pälsen/håren som rötats loss utan skinnen har varit mer eller mindre genomrötade vilket inte riktigt är tanken....

Fällar med pälsen kvar har jag däremot berett ett antal, det är inte svårt men ganska jobbigt.

//förlåt för trådkapningen Kristin//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att folk är intresserade av mitt lilla hobbyprojekt! :wub:

Visst är det enklare att köpa färdiga grejer och de är säkerligen bättre än vad jag kan producera men ekonomin sätter tyvärr vissa gränser. En militär yllefilt är förhoppningsvis tillräckligt stor för att räcka till ett täcke åt Benz också, på så vis sparar man en hel del pengar jämfört med att köpa färdigt.

Hurttas produkter är jättebra men deras täcken har ett fel anser jag: de är inte öppningsbara fram och Daimler tycker inte om att få saker dragna över huvudet. De är dessutom rätt dyra. Jag har inte råd att köpa ett sådant täcke och husse lär inte göra det -_- Mitt täcke komer att ha två bogflärpar som går ordentligt omlott fram och fästs med kardborreband. Det tror jag blir bra.

Tanken är inte att täcket ska ge regnskydd utan vara just ett värmetäcke när hunden sitter stilla i bilen eller när vi är ute och dragtränar under kalla vinterdagar. Annars hade det nog blivit bävernylon och fleece.

Ska åka till Ö&B i helgen, eller kanske redan ikväll, och kolla om det finns filtar. Tyvärr hittade jag inte tygresterna från skjorttillverkningen så troligen gav jag dem till mamma som sedan har slängt dem med mitt godkännande :rolleyes: Skit samma, mamma och pappa har en massa gamla lakan som jag kan ta så det fixar sig nog.

//förlåt för trådkapningen Kristin//

Det är lugnt ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är en yllefilt inhandlad på Ö&B för 100 kr. Den är rätt stor (140x200 cm) så den kanske räcker till två stycken dubbla täcken, vilket vore bra då filten inte är så tjock som jag hade önskat. Lite extra fodring tackar nog inte Daimler nej till och Benz kan också behöva ett täcke.

post-3204-0-79127500-1300553459_thumb.jp

Jag valde mellan denna, en vit filt och en lila. Den vita filten verkade vara större men vitt är en dålig färg på skitiga hundar. Ett lila täcke hade nog blivit kul men husse tyckte att det skulle vara förolämpande :huh: Förstår inte alls vad han menar ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är en yllefilt inhandlad på Ö&B för 100 kr. Den är rätt stor (140x200 cm) så den kanske räcker till två stycken dubbla täcken, vilket vore bra då filten inte är så tjock som jag hade önskat. Lite extra fodring tackar nog inte Daimler nej till och Benz kan också behöva ett täcke.

post-3204-0-79127500-1300553459_thumb.jp

Jag valde mellan denna, en vit filt och en lila. Den vita filten verkade vara större men vitt är en dålig färg på skitiga hundar. Ett lila täcke hade nog blivit kul men husse tyckte att det skulle vara förolämpande :huh: Förstår inte alls vad han menar ^_^

Tycker att du gjorde rätt va gäller färgen på filten :D

Sen blir det ju så mycket roligare med ett eget gjort täcke som ingen annan har :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att du gjorde rätt va gäller färgen på filten :D

Sen blir det ju så mycket roligare med ett eget gjort täcke som ingen annan har :D

Mvh.

Tackar! :) Jo, grått är nog en mer passande färg för jakthundar och smutsen syns inte lika mycket :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är en yllefilt inhandlad på Ö&B för 100 kr. Den är rätt stor (140x200 cm) så den kanske räcker till två stycken dubbla täcken, vilket vore bra då filten inte är så tjock som jag hade önskat. Lite extra fodring tackar nog inte Daimler nej till och Benz kan också behöva ett täcke.

post-3204-0-79127500-1300553459_thumb.jp

Jag valde mellan denna, en vit filt och en lila. Den vita filten verkade vara större men vitt är en dålig färg på skitiga hundar. Ett lila täcke hade nog blivit kul men husse tyckte att det skulle vara förolämpande :huh: Förstår inte alls vad han menar ^_^

AAARRRGGGHHHH...hade dom mycket yllefiltar?

alla ö&b jag har varit på från strängnäs till arboga till strax norr om sthlm har slutat med militärens yllefiltar och jag vill ha fler!

Helst skulle jag vilja ha de som man hade till sängarna på logementet, men sådana motorfiltar du visade på bilden skulle jag kunna tänka mig nån av också!

Fanns det mycket filtar hos er i mjölby?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fanns det mycket filtar hos er i mjölby?

När jag var där fanns det två vita, två lila och ytterligare en grå filt. Den gråa hade dock en hel del hål. Jag tror att Ö&B i Skänninge får in mer prylar då och då så det är möjligt att filtlagret fylls på framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hurttas produkter är jättebra men deras täcken har ett fel anser jag: de är inte öppningsbara fram och Daimler tycker inte om att få saker dragna över huvudet. De är dessutom rätt dyra. Jag har inte råd att köpa ett sådant täcke och husse lär inte göra det -_- Mitt täcke komer att ha två bogflärpar som går ordentligt omlott fram och fästs med kardborreband. Det tror jag blir bra.

Tanken är inte att täcket ska ge regnskydd utan vara just ett värmetäcke när hunden sitter stilla i bilen eller när vi är ute och dragtränar under kalla vinterdagar. Annars hade det nog blivit bävernylon och fleece.

jeg vil fortsatt anbefale deg å kle dette med noe som er vattentät/semi vattentät.

yll blir fortsatt formlöst og tungt när det blir vått.

om det bare skal väre et värmetäcke i bilen, så bör du ikke gjöre noen ting med filtet du har kjöpt på öob.

det vil fungere best om det er stort. da sikrer du også at det er nok å bre over hunden (og deg selv om du skulle bli kald...

det er vel ingen grunn for at det har riktig passform om det bare skal brukes inn i et transportbur...

när du er ute å dragtränar, så bör du ikke kle på hunden. den får den varmen den skal ha ved rett å slett väre i aktivitet...

(om det ikke er en nakenhund du har da...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jeg vil fortsatt anbefale deg å kle dette med noe som er vattentät/semi vattentät.

yll blir fortsatt formlöst og tungt när det blir vått.

när du er ute å dragtränar, så bör du ikke kle på hunden. den får den varmen den skal ha ved rett å slett väre i aktivitet...

(om det ikke er en nakenhund du har da...)

Det får bli ett mer avancerat täcke nästa gång jag får för mig att sy ett. Detta projekt är lite av ett experiment för att testa mina sömnadsförmågor. Inför tillverkningen av nästa täcke ska jag ha fått råd att köpa bra material, nu är det billigast möjliga som gäller.

Daimler har så väldigt kort och tunn päls att han nästan kan liknas vid en nakenhund ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...