Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tycker det är lika kul varje gång någon som är grön precis som jag ställer frågor o får massvis med hjälpande svar! Detta måste vara ett de absolut bästa forumen om inte det bästa! Sorry på trådkapningen.

Mvh// Joel

• Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Nicanor

43

• ASAT_Pro

33

• skogtrollet

13

• Roger_P

12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Ännu en uppdatering:

FxCam_1302110447708.jpg

Ungefär såhär hamnar jag vid 25 steg, inte det bästa och inte heller det sämsta utfallet utan ungefär som det normalt brukar bli. Två pilar slår ofta ganska tätt där den tredje sticker av lite. Jag är mycket nöjd hittils, med tanke på hur kort tid som jag har skjutit.

Frigolit fungerade uppenbarligen utmärkt som pilfång, nu ska jag bara komplettera med ännu en skiva så att inte pilarna sjunker in så djupt.

Börjar jag känna mig nöjd och stolt så är det bara att skjuta ifrån 30 meter istället, dessa ca 10 meter ytterligare förändrar resultatet drastiskt:

FxCam_1302110749723.jpg

Skoj att skjuta är det i alla fall, det blir 6 pilar på morgonen och 12-18 st varje kväll, då jag har förmånen att alltid kunna skjuta på min egen tomt, oavsett väder.

Posted

1 sticker iväg..

Är det alltid samma pil som sitter på sidan om?

Posted

Jag vet faktiskt inte.

Ännu har jag inte funderat så mycket på detta. Jag skjuter mest bara på frigoliten utan något egentligt riktmedel, bara för att få upp vanan att dra upp bågen och öva på ställning och pilsläpp mm. När jag börjar skjuta för att gruppera så ska jag analysera saken mer noga. Just nu är jag nöjd över att alltid träffa frigolitskivan, så var ju långt ifrån fallet bara för en vecka sedan så nu slipper jag leta pilar i terrängen..

En sak som jag har noterat är hur besvärligt det är att skjuta när det blåser, visserligen så går pilen förbluffande rakt men hela pilbågen agerar ju segel och man blir ståendes pendlande när man skjuter med motsvarande usel precision. Just bågen verkar vara mera vindkänslig än pilen, åtminstonde på mina korta avstånd - eller är det bara jag som inbillar mig??

Hur var det nu förresten med vaxningen av strängen, nu har jag skjutit massor men inte vaxat alls. Hur mycket var det och var någonstans, bara strängen eller även kablarna? Hur kommer man åt i hjulen eller man kanske inte tar där?

Posted

Markera pilarna med 1, 2, 3 etc..

Då märker du ju direkt om det är samma nummer som alltid hamnar snett.

Skjut dem inte i nummerordning, då kan det bli lite psykiskt att tex nummer 2 alltid slinker iväg..

Visst blir bågen ett segel!!

Det är bland det första man märker när man kommer ut och börjar skjuta! :P

Man vaxar allt som liknar en sträng!

Vissa billiga bågar har ju stålkablar, dessa är lite svåra att vaxa på ett bra sätt. ;)

Vaxa allt du kommer åt!

Ett sätt är att man lägger på helt vanligt vax och sedan kör du försiktigt med en hårtork så vaxet smälter.

Kom ihåg att inte värma för länge på samma ställe..

Annars finns mer lättflytande produkter man kan använda som snabbt och enkelt letar sig in i strängen!

Man behöver ju inte vaxa varje dag.

De gånger det är mer viktigt att vaxa är om det regnar eller så fort sträng/cablar ser lite bleka och "trötta" ut!

Jag vet faktiskt inte.

Ännu har jag inte funderat så mycket på detta. Jag skjuter mest bara på frigoliten utan något egentligt riktmedel, bara för att få upp vanan att dra upp bågen och öva på ställning och pilsläpp mm. När jag börjar skjuta för att gruppera så ska jag analysera saken mer noga. Just nu är jag nöjd över att alltid träffa frigolitskivan, så var ju långt ifrån fallet bara för en vecka sedan så nu slipper jag leta pilar i terrängen..

En sak som jag har noterat är hur besvärligt det är att skjuta när det blåser, visserligen så går pilen förbluffande rakt men hela pilbågen agerar ju segel och man blir ståendes pendlande när man skjuter med motsvarande usel precision. Just bågen verkar vara mera vindkänslig än pilen, åtminstonde på mina korta avstånd - eller är det bara jag som inbillar mig??

Hur var det nu förresten med vaxningen av strängen, nu har jag skjutit massor men inte vaxat alls. Hur mycket var det och var någonstans, bara strängen eller även kablarna? Hur kommer man åt i hjulen eller man kanske inte tar där?

Posted

Tackar för råden.

:)

Annars finns mer lättflytande produkter man kan använda som snabbt och enkelt letar sig in i strängen!

Funkar det med 5-56 eller WD-40 istället, dessa smörjmedel har ju en god förmåga att leta sig fram i skrymslen och vrår?

Posted

Hmm.. Hoppas det var ett skämt att du ville använde 5-56 & WD-40 på strängen!? :huh:;)

Men om du tänkte på cammarnas axlar och kullager, plocka i sär grejerna och smörj ordentligt med riktig olja!

Om det finns någon luktfri.. Ska kolla detta! :)

Enligt en urmakare jag känner så skulle hon aldrig använda dessa spray produkter på urverk, funkar en stund tills de skär..

Tackar för råden.

Funkar det med 5-56 eller WD-40 istället, dessa smörjmedel har ju en god förmåga att leta sig fram i skrymslen och vrår?

Posted

Hmm.. Hoppas det var ett skämt att du ville använde 5-56 & WD-40 på strängen!? :huh:;)

Men om du tänkte på cammarnas axlar och kullager, plocka i sär grejerna och smörj ordentligt med riktig olja!

Om det finns någon luktfri.. Ska kolla detta! :)

Enligt en urmakare jag känner så skulle hon aldrig använda dessa spray produkter på urverk, funkar en stund tills de skär..

Du ska inte alls skruva isär kammarna och smörja något, Hoyt har kappslade lager som du ändå inte får nogot i

varken olja eller något annat heller, jag har haft massa Hoyt bågar och ALDRIG behövt smörja axlar och lager

börjar man skruva isär grejorna sådär måste man starta om med intrimmningar och justeringar, skruva isär prylarna

när det går sönder inte annars, vaxa strängarna bara, inte lindningarna och inte mellan kammar och sträng för då får du

annsammling av skit som gör att strängen spårar ur, ladda ner bågens manual från Hoyt och gör det som står där bara varken mer

eller mindre.

Posted

Tackar för råden.

Glöm allt vad 5-56 heter! :lol:

Överdriv inte behovet av smörjning. Idag har många bågar kullager på axlarna som inte behöver smörjas.

Jag har aldrig någonsin upplevt ett behov av att smörja bågens axlar mer än vartannat år kanske. Då har jag lagt en droppen per sida av ett teflonbaserat smörjmedel som finns att köpa hos välsorterade båghandlare. Smörjer man för mycket så är risken att kladdet binder skiten istället.

Enda gången som jag plockade isär min båge var efter min första afrikaresa där det fina, röda dammet krypit in lite här och var. Det visade sig också vara ganska onödigt för jag kunde då inte hitta något av det på axlarna. Det fanns lite mellan camhjulen och brickorna.

Lemfickorna blåste jag ren med tryckluft och det räckte.

Smörjbehovet är egentligen ytterst minimalt på axlarna. Det är ju inte direkt en Formel 1 motor som spinner med 19 000 varv/minut vi snackar om. De bågar jag skjutit länge med har aldrig fått sina axlar söndernötta p.g.a slitage. Oftast får man byta axlar p.g.a att bågen blivit torrsläppt eller efter en nocksprängning som även det är ett torrsläpp. Då brukar axlarna få duktigt med stryk och krökas en aning.

Vaxa strängar och kabel på de ytor som inte täcks av lindning. För det är egentligen där som skyddet är som viktigast.

Skruva inte och fundera alltför mycket! Skjut istället och var glad! :lol:

Posted

Glöm allt vad 5-56 heter! :lol:

Överdriv inte behovet av smörjning. Idag har många bågar kullager på axlarna som inte behöver smörjas.

Jag har aldrig någonsin upplevt ett behov av att smörja bågens axlar mer än vartannat år kanske. Då har jag lagt en droppen per sida av ett teflonbaserat smörjmedel som finns att köpa hos välsorterade båghandlare. Smörjer man för mycket så är risken att kladdet binder skiten istället.

Enda gången som jag plockade isär min båge var efter min första afrikaresa där det fina, röda dammet krypit in lite här och var. Det visade sig också vara ganska onödigt för jag kunde då inte hitta något av det på axlarna. Det fanns lite mellan camhjulen och brickorna.

Lemfickorna blåste jag ren med tryckluft och det räckte.

Smörjbehovet är egentligen ytterst minimalt på axlarna. Det är ju inte direkt en Formel 1 motor som spinner med 19 000 varv/minut vi snackar om. De bågar jag skjutit länge med har aldrig fått sina axlar söndernötta p.g.a slitage. Oftast får man byta axlar p.g.a att bågen blivit torrsläppt eller efter en nocksprängning som även det är ett torrsläpp. Då brukar axlarna få duktigt med stryk och krökas en aning.

Vaxa strängar och kabel på de ytor som inte täcks av lindning. För det är egentligen där som skyddet är som viktigast.

Skruva inte och fundera alltför mycket! Skjut istället och var glad! :lol:

Amen

Posted

Sträng som sträng, oavsett om den är under lindning, runt cammar eller inte! :)

Skulle vilja höra ett bra motiv att inte vaxa lindningen eller där cammarna är!? :huh:

Sol och vatten kommer ju i så fall åt dessa ställen helt obehindrat..

Sedan är jag lite osäker på vad det är för skit som hinner samla sig de få sekunder man står med bågen uppdragen? :)

Jag har aldrig heller smörjt axlar/lager på alla de Dartonbågar jag haft..

Men jag har alltid vaxat hela strängen/cablar, överallt där man kommer åt och ser!

Har aldrig haft urspårningar, dock har strängen hållit väldigt länge.. :)

..., vaxa strängarna bara, inte lindningarna och inte mellan kammar och sträng för då får du

annsammling av skit som gör att strängen spårar ur,....

Posted

Hur gör man när man byter nock då? Borrar man ut resterna av den gamla coh limmar in en ny eller sitter de bara inpressade? Finns det olika passformer på nockarna?

Om du skulle bryta av en nock och resterna sitter fast i skaftet så brukar jag ta en skruv med ganska grov gänga i lämplig dimension och skruva in i nocken som sitter kvar. Sen tar man en tång och vips kommer resterna av nocken ut. Har aldrig behövt borra ur en nock och avråder till det för risken att man skadar pilskaftet är stort då du inte ser om borren karvar i själva pilen.

Posted

Sedan är jag lite osäker på vad det är för skit som hinner samla sig de få sekunder man står med bågen uppdragen? :)

Jag har sett hur vaxet har en tendens att samla sig i spåren i cammarna om man drar på lite för mycket vax just på den delen som går i camhjulet. Det blir lite som sirap och binder smuts. Med tiden torkar detta vax en aning och man kan faktiskt ibland få ta knivspetsen och peta bort avlagringar. Jag har slutat vaxa strängens lindningar och upplever inte att jag behöver byta sträng oftare än då jag vaxade där. Hur det än är så slits strängen mest där den är utan lindning. Speciellt slitet blir det om man har tendens att få islag i kläder. Räcker med några islag för att strängen ska bli lite "lurvig" :lol:

Men att vaxa är alltid bättre än att inte vaxa alls! Frågan är ju bara hur mycket man behöver vaxa. Nåja, vaxfabrikerna får gå upp i skift om vi vaxar duktigt! ^_^

Posted

Nu finns det ju betydligt bättre och mer lättflytande vax!

Om det blir klumpar har man ju inte gjort jobbet på rätt sätt. ;)

Jag har sett hur vaxet har en tendens att samla sig i spåren i cammarna om man drar på lite för mycket vax just på den delen som går i camhjulet. Det blir lite som sirap och binder smuts. Med tiden torkar detta vax en aning och man kan faktiskt ibland få ta knivspetsen och peta bort avlagringar. Jag har slutat vaxa strängens lindningar och upplever inte att jag behöver byta sträng oftare än då jag vaxade där. Hur det än är så slits strängen mest där den är utan lindning. Speciellt slitet blir det om man har tendens att få islag i kläder. Räcker med några islag för att strängen ska bli lite "lurvig" :lol:

Men att vaxa är alltid bättre än att inte vaxa alls! Frågan är ju bara hur mycket man behöver vaxa. Nåja, vaxfabrikerna får gå upp i skift om vi vaxar duktigt! ^_^

Posted

Sträng som sträng, oavsett om den är under lindning, runt cammar eller inte! :)

Skulle vilja höra ett bra motiv att inte vaxa lindningen eller där cammarna är!? :huh:

Sol och vatten kommer ju i så fall åt dessa ställen helt obehindrat..

Jag har aldrig heller smörjt axlar/lager på alla de Dartonbågar jag haft..

Men jag har alltid vaxat hela strängen/cablar, överallt där man kommer åt och ser!

Har aldrig haft urspårningar, dock har strängen hållit väldigt länge.. :)

Ett skäl är när man lägger/ställen bågen på marken i skogen under smygjakt, har du klet där så fastnar

det skit, andra skälet är att lindnngarna är där för att skydda strängmaterialet som på andra ställen

är exponerat så det är onödigt, endel vaxar lite för mycket tror jag, att lindningar nöts beror inte på

att man inte vaxat i fall.

Wax on, wax off :)

Posted

vaxar inte heller lindningarna eller i cammarna. gjorde det förr men det blev så kletigt överallt. kablarna vaxar jag inte lika ofta som strängen samt på kablarna använder jag mindre mängd vax. . annars måste man rengöra släden hela tiden och det gillas inte. :)

mvh

Posted

Tänk bara på detta: En välvaxad sträng/cablar suger upp mindre/inget vatten!

Har sett träfflägen ändras upp till 4 tum tack vare att strängen varit dåligt vaxad och i stället absorberat vatten.. När strängen torkat är träffbilden normal igen!

Nått som kan sätta myror i huvet på de flesta om man inte vet vad man ska leta efter..

Hellre en välvaxad sträng än en bom, eller ännu sämre;

En skadeskjutning!

Nått som man enkelt kunnat förhindra med vax!

Så för min del är det "wax on"!!! ;)

Posted

Så vaxet har man bara för att skydda strängen så att den inte absorberar upp vatten och får bågen att ändra träffläget?

Om man ju inte skjuter när det regnar, behöver man inte vaxa alls då? Jag trodde vaxningen var en form av smörjning, ungefär som på gångjärn för att de inte ska slitas ut i förtid etc..

:huh:

Idag har jag fått hem material till mitt nya pilfång, jag ska bygga det i morgon och fota lite..

Posted

Naturligtvis så är vaxet till för att hålla strängen mjuk/smörjd!

En torr sträng slits snabbare, sol och vatten gör det inte bättre..

Så vaxet har man bara för att skydda strängen så att den inte absorberar upp vatten och får bågen att ändra träffläget?

Om man ju inte skjuter när det regnar, behöver man inte vaxa alls då? Jag trodde vaxningen var en form av smörjning, ungefär som på gångjärn för att de inte ska slitas ut i förtid etc..

:huh:

Idag har jag fått hem material till mitt nya pilfång, jag ska bygga det i morgon och fota lite..

Posted

Nu har jag vaxat strängar och kablar.

Det gick fint men det stänkte lite de första gångerna som jag sköt..... :rolleyes:

Nu verkar det fungera bra i alla fall...

Jag byggde även ett nytt pilfång av frigolit från gamla förpackningar, det funkade men det slets ganska fort.

Vidare så lyckades jag skjuta av en fena på en pil så det blir gott om pilar för renovering nu, det är dock bara en enda som är totalhavererad och det är jag nöjd med om man betänker hur många pilar som jag har skjutit de här senaste veckorna. Pilen som jag sköt bort lyckades jag återfinna ett par dagar senare...

Posted

Stänkte???

Vad har du använt?

Nu har jag vaxat strängar och kablar.

Det gick fint men det stänkte lite de första gångerna som jag sköt..... :rolleyes:

Nu verkar det fungera bra i alla fall...

Jag byggde även ett nytt pilfång av frigolit från gamla förpackningar, det funkade men det slets ganska fort.

Vidare så lyckades jag skjuta av en fena på en pil så det blir gott om pilar för renovering nu, det är dock bara en enda som är totalhavererad och det är jag nöjd med om man betänker hur många pilar som jag har skjutit de här senaste veckorna. Pilen som jag sköt bort lyckades jag återfinna ett par dagar senare...

• 3 weeks later...
Posted

Uppdatering:

Fortfarande så skjuter jag dagligen och allt känns bra.

Det enda jag har konstaterat som lite udda är att jag träffar betydligt bättre om jag håller fast i bågen än om jag håller löst. Alla säger annars unisont att man ska låta bågen vila löst i handen etc men så fort jag håller hårt, om än inte överdrivet hårt, så träffar jag bra mycket bättre...

Är det jag som är udda eller är detta normalt, som kanske ger någon oönskad nackdel framöver som jag ännu inte kan föreställa mig?

• 1 month later...
Posted

Nu har jag gjort en liten video:

Förfina din teknik en aning. Vifta inte upp bågen i uppdraget som du gör i filmen. Rikta pilen rakt mot målet och försök att dra bågen utan nämnvärt vingel uppåt. Skulle du råka trycka av avtryckaren eller om dent blir något fel på den, så att pilen far iväg i högsta vinkeln så vet du inte vad du träffar i slutändan.

Bra gruppering av de 2 pilarna.

Ett lugnare uppdrag med bågen så stilla som möjligt. Om du har libell på siktet så ska du redan från början se till att den står mitt mellan strecken. För om du drar bågen snett och sen korrigerar din bubbla i libellen så är risken stor att du lägger in ett tryck i båghandtaget. Man märker inte så mycket av denna teknikmiss på 20 meter. Men när man tränar skytte på 60-70 meter så inser man snart hur mycket det gör.

Om du sen ska jaga så funkar det inte att göra en så stor rörelse. Det djuret finns inte som står kvar efter det. I allafall inte hjortdjuren. Nåt vårtsvin kanske ungår att se rörelsen. :lol:

Tycker mig även se att du vinklar ner huvudet när du ska kika genom peepen. Låt strängen komma till dig i ett lungt uppdrag och justera eventuellt peepen till en högre position så slipper du nicka ner med huvudet för att hitta den.

Om du måste rycka upp bågen i uppdraget så ska du minska styrkan en aning så att du klarar av att lungt spänna strängen. Inga ryck och andra habrovinker!

Bra skjutet i övrigt!

Posted

Förfina din teknik en aning. Vifta inte upp bågen i uppdraget som du gör i filmen. Rikta pilen rakt mot målet och försök att dra bågen utan nämnvärt vingel uppåt. Skulle du råka trycka av avtryckaren eller om dent blir något fel på den, så att pilen far iväg i högsta vinkeln så vet du inte vad du träffar i slutändan.

Bra gruppering av de 2 pilarna.

Ett lugnare uppdrag med bågen så stilla som möjligt. Om du har libell på siktet så ska du redan från början se till att den står mitt mellan strecken. För om du drar bågen snett och sen korrigerar din bubbla i libellen så är risken stor att du lägger in ett tryck i båghandtaget. Man märker inte så mycket av denna teknikmiss på 20 meter. Men när man tränar skytte på 60-70 meter så inser man snart hur mycket det gör.

Om du sen ska jaga så funkar det inte att göra en så stor rörelse. Det djuret finns inte som står kvar efter det. I allafall inte hjortdjuren. Nåt vårtsvin kanske ungår att se rörelsen. :lol:

Tycker mig även se att du vinklar ner huvudet när du ska kika genom peepen. Låt strängen komma till dig i ett lungt uppdrag och justera eventuellt peepen till en högre position så slipper du nicka ner med huvudet för att hitta den.

Om du måste rycka upp bågen i uppdraget så ska du minska styrkan en aning så att du klarar av att lungt spänna strängen. Inga ryck och andra habrovinker!

Bra skjutet i övrigt!

Jag håller med, min teknik är så att jag alltid drar pågen på "rak arm" vilket är ett måste vid jakt, om man behöver vifta med bågen är den för tung att dra och man bör

gå ner i dragvikt. Noterade också peep problemet, om man varje gång vid fullt drag måste leta efter peepen eller justera hållningen för att se peepen är bågen

inte justerad rätt för skytten, testa gärna att dra bågen till ankringspunkten med stängda ögon, när allt känns naturligt öppnar man ögat och då ska peepen bara vara där

om inte så ska det justeras om.