Jump to content

Recommended Posts

Posted

har varit och tagit en promenad efter en bäck ikväll och sett en stor bäver men den fick fortsätta leva den här gången också.

att det är fint när snön börjar försvinna aå man kan gå i skogen igen.

Posted

Åkte förbi min lilla jaktmark idag för att se om det fanns någon bäveraktivitet, men då har bonndjävelen ;) tagit ner alla träd som var efter vattenbrynet så dit går inte bäver på många år :angry:

Posted

Åkte förbi min lilla jaktmark idag för att se om det fanns någon bäveraktivitet, men då har bonndjävelen ;) tagit ner alla träd som var efter vattenbrynet så dit går inte bäver på många år :angry:

vaka iaf att det inte finns stora träd så behöver det inte betyda att bävern inte simmar och gör landhugg där iaf

Posted

Nyss hemkommen efter 8 timmars bäverjakt. Jag gav mig fan på att jag skulle få en bäver och det är fint månljus så det bara mitt tålamod som satte gränsen. Ingen bäver vart det, jag såg en men den ville inte gå upp på land verka det som.

Posted

Hade kanonläge men bara kameran med. Hård vind i ansiktet och tvåhundra meter till bävern. Kikade i fem tio minuter. Hade varit en straffspark på öppet mål men den ska sparas till en yngre förmåga som jag lovat ska få följa med. Långt fotoavstånd och ingen lust att smyga så det blev som det blev.

post-59-0-11589400-1303228523_thumb.jpg

post-59-0-92033100-1303228537_thumb.jpg

Posted

Bäver, det jagar man väl på krogen :rolleyes::blush::lol: Vet, jag har dålig humor ;) Måste nog ut en sväng själv tror jag. Har bäver både här hemma i byn och på mina egna marker. Vet inte hur länge dom funnits här men på mina marker är dom rätt nyinflyttade. Gäller väl att se till att man skjuter rätt djur. Dom har avverkat som f-n på kompisens skifte. Har tom lyckats fälla ihop topparna på två träd som nu lutar mot varann. Inte konstigt dom dräper varann ibland, ingen säkerhetsutbildning där inte :lol: Eftersom ingen vill ha min 6x45 får väl den följa med ut med 60 gr Sierra hp.

Posted

Jag hade länge problem med tjuvavverkning på min mark också men tillslut ledsnade jag och drog in avverkningsrätten permanent för några såna där gnagare och nu har det varit lungt ett tag.

Posted

Så länge det är på kompisens mark får dom frodas :P

Posted

Så länge det är på kompisens mark får dom frodas :P

+1 :lol: Dom är förjävliga när dom sätter igång avverkningen. Hittade ett färskt gnag i stugan men ännu så är det ingen som satt igång någon kalavverkning.

post-59-0-66046100-1303662711_thumb.jpg

Posted

Var ut o kollade isstatus på en av mina bäversjöar idag.

Såg bra ut för att börja men endast gammalt gnag :(

Jaja, patroner e laddade o byssen inskjuten så nu blir de nå fina kvällar till skogs framöver. :)

post-399-0-20300800-1303668717_thumb.jpg

Posted

har nu varit ute 3 dagar och kikat efter bäver 1a dagen syntes 3 st varav 2 stora som jag sparar och fick skjuta en fjolårs unge lite senare vid 22 tiden som nu är flådd,kraniet kokat och köttet i frysen. fick en 222 lapua blyspets i bogen på cirka 25 m vilken var lagomt snäll en 5 krona utgångshålet.allt fångat på film som kanske dyker upp senare

2a dagen rekade jag ett nytt ställe där bävrarna fällt massor, lämnade bössan hemma. såg en bäver som plaskade mig påvägen ned till bäcken sen dött.

var idag ute under morgonen och rekade en annan del av bäcken och hittade genast en till stor hydda och bra med fällningar men lämnar denna till senare då det måste till kanot för att komma åt säkert skott på land. var en snabb sväng nu på kvällen och kikade en annanhydda och såg minst 2-3 bävrar.. hade kunnat skjuta en 20+ bäver men vill inte skjuta honan,,kikade vidare efter småbävrar men var tvungen att avbryta då min 13 årige kusin fick akut huvudvärk..såg även 2 älgar och ett knippe järpar som spelade.

imorgon ska jag sitta vid en annan hydda och försöka få någon ungbäver där, mest troligt låter jag någon annan ta skottet. men vi får se ännu drygt 2 veckor kvar och bäver finns mycket ,så blir nog 1-2 till för mig har jag tänkt

Posted

Paddlade med kanot en sträcka i Råneälven igår kväll. Vattnet är så högt att det är problem att se några bävrar. Såg två i vattnet och hörde ytterligare en som gnagde inne i riset men kom inte till skott.

Posted

Idag bär det iväg till Värmland för bäverjakt. :)

Posted

Helt slut i armarna efter ytterligare två svängar. Såg fruktansvärt bra ut igår kväll med massor av gnag och fällda träd samt matplatser men inte en enda bäver på hela kvällen.

Posted

Det blev 3 jakttillfällen denna helg, fredag kväll, lördag morgon och kväll.

Jag tog samma plats som året innan där kompisen sköt en bäver 30 meter nedan mig som jag inte kunde komma åt.

Nu skulle det bli min tur var tanken. Satt tills det blev mörkt men inte en enda bäver eller svallvåg efter bäver, däremot en gräsnads-drake som tjattrade på mig samt en fin råbock som gick in på mindre än 7 meter ifrån mig utan att jag upptäcktes. Alltid kul att se vilt på nära håll. Kompisen Ted satte sig ganska långt ut i skogen där det var betat massivt och många träd var fällda. Tydligen var det väldigt svårt att se lång men han hörde och anade bävrar han inte kom åt.

Lördag morgon tog Ted ett beprövat pass nere vid Glimmforssens vatten medans jag tog mig till samma ställe igen (Stordalen).

När jag kommer fram ser jag hur 1 bäver sitter och äter och jag anar svallvågorna efter nummer 2. Men redan efter 10 minuter går de in i hyddan och jag får aldrig något jätte läge. Ted har under morgonen sett 2-4 olika bävrar men ingen har visat sig optimalt.

Efter endel vilande och snackade ger vi oss ut för ett sista försök lördag kväll där Ted sätter sig i kanoten i viken där hyddan finns. När kontakt med flera bävrar där den närmsta var blott 3 meter från båten men det blåste mycket så det var svårt att hålla i kanoten och skjuta på en gång.

Själv ser jag ingenting under de dryga 3½ timmarna jag sitter ute. Underbar solnedgång och varmt gjorde det riktigt mysigt. Film kameran var riggad och allt var i ordning men 21-tiden bestämmer jag mig för att förbereda mig för att packa ihop då jag inte sett något alls och vi ska trots allt göra hem runt 40 mil. Plockar ner filmkameran, av med hörselskydd, ner med extratröja och skjutstöd. Stänger ryggan och har ställt mig upp för att ta på mig den och har den halvvägs på ryggen när jag tänker att jag kastar en sista blick över dammen. Då ser vågor runt ett buskage och där ligger bävern i vattnet. Av med ryggsäcken. 20 sekunder senare sitter bävern fint på kanten och jag siktar in mig och låter skottet gå. Pang, rakt i sidan och direkt dödande. Alltid skönt!

Det var min första bäver, riktigt roligt. Den vägde 17 kilo. Nu har jag och frugan bestämt oss att åka dit nästa helg så kanske hon får chansen på en.

post-4246-0-33420100-1304245602_thumb.jp

Posted

Härlig läsning och ett grattis är på sin plats Thyrus :)

mvh

Posted

Grattis till bävern! Jag har själv fällt ett trettiotal och det känns inte lika viktigt längre men som sagt. Det är jäkligt kul att bara sitta och lyssna på fågellivet och det känns lite mera motiverat att paddla en mil med ett syfte än att bara paddla. Vet inte var jag lagt armarna nu för det värker något förjävligt där armmusklerna borde sitta.

Posted

Var ut en sväng i förgår och det är bra aktivitet på bävrarna men vägen ditt va inte nå vidare. får hoppas på att det torkar upp så man kan komma fram utan att bilen går sönder eller fastnar.

post-3684-0-70556000-1304247175_thumb.jp

Posted

Sköt mitt allra första vilt igår, har jagat ganska mycket men har aldrig avlossat något skott ännu. Men igår var det min dag, vi gick ner där kompisen som var med hade skjutit bom på en, och direkt när vi kom ner till ån efter ca 150m gående satt den där fin och det var bara att lägga den i siktet och skjuta.

Ibland går det så lätt och man undrar ju när det går såhär enkelt igen. Sköt den med 300 magnum, allt vart filmat så vi får väl se om det läggs upp nå...

Posted

Grattis bäverskyttar!:D

Posted

Tack så mycket!

Känns liksom nu i efterhand , "God that felt good" :rolleyes:

guess Im trapped forever!

Posted

Tackar!

Och grattis Ands till första viltet. :D

Posted

Tackar! tror det blir en till sväng snart, ska bli spännande ;)

Posted

Bjuder på påskens höjdpunkt!

Påsken stod för dörren och en längre ledighet. Skönt. Men vad göra när skoterföret och isarna var obefintliga? Givetvis skulle det då jagas istället. Har tidigare varit med på två bäverjakter tillsammans med olika polare men aldrig haft någon framgång. Sen såg jag förra sommaren en dokumentärfilm där man fick följa en bäverfamilj under ett år, någonstans i Kanada. En söt och väldig rörande film, där det samlade intrycket blev: ”Jag ska aldrig skjuta en bäver”!

Min kära sambo fick dock provsitta på ett garvat bäverskinn i höstas och har sedan dess tjatat om att ”nu måste du ut och skjuta en bäver så jag får mitt skinn!” Så tillsammans åkte vi ut till älven där det enligt säkra källor skulle finnas bäver. Den uppmålade Disneykänslan kring bävern och hans familj var som bortblåst när ljuddämparen och benstöden monterades på bössan. Här skulle det skjutas bäver!

Vi lämnar de två röda krigarna i bilen och traskar ner mot älven. Hittar direkt en fin plats att sitta på, ca 150 meter uppströms en gigantisk bäverhydda på motsatta sida av älven. Spanar ut över den delvis isfria älven och ser inget speciellt, en sten i en bottenfrusen vik och två sjöfåglar som simmar runt i den iskalla vaken. Lotta sitter med handkikaren och göra samma sak.

Helt plötsligt bryts tystanden och följande konversation utspelar sig:

Lotta: Det är en grävling! Den rör sig! Det är nått med päls!

Daniel: Nä, det är ju bara två sjöfåglar.

Lotta: Neej!! Dom ser jag också. Före fåglarna. PÅ ISEN!!

Jag flyttar kikarsiktet mot stenen som jag har sett hela tiden. Men inte fan är det någon sten. Det är ju en stor och fet bäver som sitter där i godan ro och käkar fastfrusen vass! Skäms över min bäverupptäckningsförmåga och viskar till Lotta att detta får vi inte berätta för någon.. Tar sedan en snabb titt genom avståndsmätaren. Strax över 200 meter. Hmm.. Vet att bössan går bra men vill ändå inte chansa. Detta eftersom jag både har läst och fått berättat att en påskjuten bäver som inte blir kvar på platsen, kastar sig direkt ner i vattnet. Så istället för att kanske skjuta bort bävern påbörjar vi en kringgående rörelse för att komma lite närmare.

32347544.jpg?0

10 sekunder innan skottet

Resan mot bävern går genom skogen för att sedan sluta uppe på en upphöjd udde, mitt emot bäverhyddan. Likt en orm ålar jag mig upp mot höjden och kan dra en lättnads suck när jag ser att bäver fortfarande sitter på isen och frossar i den smakrika vassen. Leican visar 87 meter. Sexåenhalvan ligger som i ett skruvstäd. Den lilla belysta punkten är fixerad strax nedanför bäverns nacke. Plusen slår alldels för snabbt. Tar ett sista andetag och kramar därefter avtryckaren. PANG! Bävern markerar inte för träff, utan faller bara ihop ner vid iskanten som ett korthus.

Fan va skönt! Å vilken lyckad solobäverjaktspremiär :)

32347545.jpg?0

En nöjd jägare, men gladast var nog ändå fotografen. Bäverskinn, check!

PS. Sköt bävern (som visade sig väga 16,2 kg) med Normas BST 7,8 gram. Inget genomslag!

PS 2. Det tar tid att flå en bäver.. Men belöningen, ett garvat bäverskinn är lätt värt besväret!

Posted

Läcker berättelse och grattis, DWM! :)