Hoppa till innehåll

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också


lsjonsson

Recommended Posts

Som boendes i lgh är jag tvungen att delegera uppgiften till Mormor ;D Men hon har fått dina intruktioner och enligt henne är går det bra - bara att hoppas att hon talar sanning ;D :D....

Jag ska åka hem en sväng om några helger - ska fota lite då så får du se om det ser vettigt ut eller om det det blir hundmat/åtelmat...hehehe...

Okej! Gör så. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så här blev mitt tokade älgkött. SMASKIGT! :D Köttet som är m. på bilderna är en del av älghjärtat. :D

Till detta kött så fodras det en bra fickkniv med bra skärpa. Förslagsvis en BUCK! :D

post-144-1178452382_thumb.jpg

post-55-1178452382_thumb.jpg

post-55-1178452383_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ju riktigt fint ut det där!!!!

Nu blev man sugen..... ;D ;D

Jag kan se Dig framför mig hur Du sitter och dreglar framför datorn när Du ser delikatessen. ;D ;) Det är bara att göra ett nytt försök till nästa vårvinter, men se då till att Du har någon som kan hjälpa Dig om Du inte gör det själv. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan se Dig framför mig hur Du sitter och dreglar framför datorn när Du ser delikatessen. ;D ;) Det är bara att göra ett nytt försök till nästa vårvinter, men se då till att Du har någon som kan hjälpa Dig om Du inte gör det själv. ;D

Du har otäckt rätt :D - blir ruskigt sugen....

Ska styra upp det där, du måste lova mig att jag får en påminnelse i tid så jag verkligen hinner styra upp det nästa år, det är ju bara ett måste!! ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför göra så svag saltlake?

Jag blandar:

1dl grovsalt

1L vatten

2msk socker

Öka volymen beroende på mängden kött som ska saltas.

Skär köttet i ca 3cm tjocka skivor och låt ligga i saltlaken över natten (ca 10 timmar)

Ta upp köttet och lägg sedan ner det i kallt vatten i ca ½timme, innan köttet hängs på tork.

Detta för att laka ur ytskiktet på köttet och slippa en vit salthinna när det är torkat.

Torkat kött är riktigt gott ;D i år provade jag att lättröka köttet innan jag hängde det på tork, på så sätt blev det om möjligt ännu godare :P:D. Synd bara att det har så kort hållbarhetstid i min frysbox, det tar slut för snabbt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har otäckt rätt :D - blir ruskigt sugen....

Ska styra upp det där, du måste lova mig att jag får en påminnelse i tid så jag verkligen hinner styra upp det nästa år, det är ju bara ett måste!! ;D ;D

Hahaha! ;D Jag kan tänka mig det. Det är smaskigt. :D Man måste ha en jäkla självdiciplin för att man inte ska gå och äta upp det på en gång. ;) ;D

Lycka till!

;D ;D ;D

Varför göra så svag saltlake?

Jag blandar:

1dl grovsalt

1L vatten

2msk socker

Öka volymen beroende på mängden kött som ska saltas.

Skär köttet i ca 3cm tjocka skivor och låt ligga i saltlaken över natten (ca 10 timmar)

Ta upp köttet och lägg sedan ner det i kallt vatten i ca ½timme, innan köttet hängs på tork.

Detta för att laka ur ytskiktet på köttet och slippa en vit salthinna när det är torkat.

Torkat kött är riktigt gott ;D i år provade jag att lättröka köttet innan jag hängde det på tork, på så sätt blev det om möjligt ännu godare :P:D. Synd bara att det har så kort hållbarhetstid i min frysbox, det tar slut för snabbt ;)

Jag tycker att den är väldigt lagom saltlaken. Det kanske inte är så stor skillnad när Du har köttet liggandes i 10 tim och jag 3 dygn. Jag har smakat på flera olika sortes torkat kött och jag tycker att det stämmer överens ungefär med mitt recept. Alltså alldels lagom.

:D

Man måste ha en jäkla självdiciplin för att det inte ska ta slut på en gång. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3,2,1

3 liter vatten

2 dl grovsalt

1 msk socker

Ungefär som lsjonssons.

Detta recept använder jag till allt kött som jag ska salta in, torka eller röka. Jag röker abborre, sik, lax, öring. Samt torkar gädda, älg, ren och rådjurkött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Regeln om 10% då???

Har aldrig testat själv men smakat o tycker de e både salt o gott!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3,2,1

3 liter vatten

2 dl grovsalt

1 msk socker

Ungefär som lsjonssons.

Detta recept använder jag till allt kött som jag ska salta in, torka eller röka. Jag röker abborre, sik, lax, öring. Samt torkar gädda, älg, ren och rådjurkött.

Regeln om 10% då???

Har aldrig testat själv men smakat o tycker de e både salt o gott!!

Jaja, det ser ut som att man får prova olika blandningar till vintern. ;) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här kommer ett foto på torkställningen som jag har spikat fast i carportstaket på norrsidan av huset. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara en allmän fråga? Varför saltar ni och bara torkar köttet? ??? Det blir ca 300 ggr godare om man först kallröker det med med sälg som virke, och sen torkar det!!  ;)....Jamförman de båda så kan man u säga att bara torkat å saltat kött smakar järn......sån skillnad är det faktiskt :o

/ Hungrig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara en allmän fråga? Varför saltar ni och bara torkar köttet? ??? Det blir ca 300 ggr godare om man först kallröker det med med sälg som virke, och sen torkar det!!  ;)....Jamförman de båda så kan man u säga att bara torkat å saltat kött smakar järn......sån skillnad är det faktiskt :o

/ Hungrig

Det är vad jag har lärt mig här uppe i denna landsända efter det att jag kom upp hit, och jag tycker att det är gott som det är. :D Det som Du skriver om är säkert gott också. :D Har Du något speciellt recept till detta kött och röker Du stora bitar innan Du skär ner det i mindre bitar innan torkning ??? Ligger köttet i saltlag innan torkningen ???

Skriv gärna ner receptet så noga Du kan så att inget bli fel. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är vad jag har lärt mig här uppe i denna landsända efter det att jag kom upp hit, och jag tycker att det är gott som det är. :D Det som Du skriver om är säkert gott också. :D Har Du något speciellt recept till detta kött och röker Du stora bitar innan Du skär ner det i mindre bitar innan torkning ??? Ligger köttet i saltlag innan torkningen ???

Skriv gärna ner receptet så noga Du kan så att inget bli fel. :D

Saltningen är upp till var och en hur man vill ha det, du kan salta som du gör när du bara ska lufttorka. Grejen är att när köttet är färdigsaltat så hänger du upp köttet för rökning inne i en typ "lappkåta"....(moskoselkåta), eller liknande..(för bästa resultat) ;). Du gör upp en rejäl glödbädd av torr sälg....inget annat virke( bitar i ca 30cm i diameter), sen är det "bara" att hålla vakt....det får absolut inte börja brinna( kan kasta på lite snö då och då) ...bara glöda och ryka ordentligt....sen får man ibland lägga på nytt virke för det som "brunnit" länge blir som förbrukat och vill bara till att brinna....Ca 8 timmar tar rökningen och bitarna ska helst vara i storlek som att du delar ett älghjärta 3 ggr! När det är gjort tar du ut köttet och låter det hänga ca 7-10 dagar ute och lufttorka...KLART!!!  MUMS!! ;D ;D ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saltningen är upp till var och en hur man vill ha det, du kan salta som du gör när du bara ska lufttorka. Grejen är att när köttet är färdigsaltat så hänger du upp köttet för rökning inne i en typ "lappkåta"....(moskoselkåta), eller liknande..(för bästa resultat) ;). Du gör upp en rejäl glödbädd av torr sälg....inget annat virke( bitar i ca 30cm i diameter), sen är det "bara" att hålla vakt....det får absolut inte börja brinna( kan kasta på lite snö då och då) ...bara glöda och ryka ordentligt....sen får man ibland lägga på nytt virke för det som "brunnit" länge blir som förbrukat och vill bara till att brinna....Ca 8 timmar tar rökningen och bitarna ska helst vara i storlek som att du delar ett älghjärta 3 ggr! När det är gjort tar du ut köttet och låter det hänga ca 7-10 dagar ute och lufttorka...KLART!!!   MUMS!! ;D ;D ;)

Jaha, det låter ju bra, men det värsta är att jag inte har tillgång till någon lappkåta här i Kalix med omnejd. >:( Får väl försöka hitta på något annat ist. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lät gott det med men en liten större process än att "bara" torka det.....

Och jag som inte ens har klarat första steget än :P:D

Javisst låter det gott, men ta Du steg ett först. ;D Jag har ju försökt att ge Dig alla råd jag kan ge Dig och ändå har Du inte klarat av steg 1 ännu. Skrämmande! >:(:o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Javisst låter det gott, men ta Du steg ett först. ;D Jag har ju försökt att ge Dig alla råd jag kan ge Dig och ändå har Du inte klarat av steg 1 ännu. Skrämmande! >:(:o

Förlåt...... :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förlåt...... :'(

Jaja, för den här gången får det väl gå då. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

... läste nånstans i tråden om ngb som fryst torkat kött!

VARFÖR? Om det e TORKAT skall de inte behöva frysas! ELLER????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

... läste nånstans i tråden om ngb som fryst torkat kött!

VARFÖR? Om det e TORKAT skall de inte behöva frysas! ELLER????

Jag fryser ner torkat kött bara för förvaringens skull och det gör butikerna här uppe också som säljer torkat renkött. :D Butikerna har då et sista förbrukningsdatum på det när förpackningen är bruten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag förvirrad!

Jag trodde tanken att torka var att slippa frysa?

Om du torkat ur all vätska så tillsätter du väl vätska genom frysningsprocess?

Sen e välan köttet så salt att en frysning torde vara nästintill omöjlig.

Köttet på affärer e sällan riktigt torrt så där förstår jag att de fryser!

Jag tror frysning bara e en feghetsmanöver för nybörjare  :o;) ;D ;D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag förvirrad!

Jag trodde tanken att torka var att slippa frysa?

Om du torkat ur all vätska så tillsätter du väl vätska genom frysningsprocess?

Sen e välan köttet så salt att en frysning torde vara nästintill omöjlig.

Köttet på affärer e sällan riktigt torrt så där förstår jag att de fryser!

Jag tror frysning bara e en feghetsmanöver för nybörjare  :o;) ;D ;D :D

Jag ska pejla detta med samefolk som finns här på forumet så får jag/Vi kanske svar på denna fråga.

Du får hålla till godo med detta svar sålänge.

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK :-*

Hej jimbolo!

Nu har jag fått svar och jag kopierar svaret från PM:et. Det går tydligen bra att förvara det mörkt i ett svalt utrymme. :D Man kan göra vilket som. :D

Jag frågade pappsen och han sa att bara man har det mörkt så håller det.. då kommer ju inga flugor.. Förr har dom förvarat köttet mörkt (innan man hade frys och så).. Iaf dom har gjort så sa han och det har hållit.. Men det är ju mkt enklare att ha det i frysen ju!!:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...