lsjonsson Posted February 29, 2008 Author Share Posted February 29, 2008 I dag blir det väl at tta fram kött för tining innan man lägger ner det i saltlag imorgon. Äntligen! Det är inte mycket kvar nu. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 29, 2008 Author Share Posted February 29, 2008 Bild 1 4,5 l vatten, 3 dl grovt salt & 0,75 dl strösocker kokas för att lösas upp. Bild 2 En del av köttet som tinar. Bild 3 Vattnet m. salt och socker kokar och har lösts upp. Bild 4 Ut med kastrullen på kylning på farstubron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted February 29, 2008 Author Share Posted February 29, 2008 Nu när saltlagen har kallnat ute på bron så åker köttet ner i grytan och täcks av saltlagen. Där ska den nu ligga i tre dygn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 3, 2008 Author Share Posted March 3, 2008 1. Dags för upptagning av köttet ifrån slatlagen efter 3 dygn. 2. Köttet är nu upphängt på norrsidan under carporten. Nu är det 3-4 veckors väntan innan man kan ta och äta av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@@Danne@@ Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Nu blir jag förvirrad!Jag trodde tanken att torka var att slippa frysa? Om du torkat ur all vätska så tillsätter du väl vätska genom frysningsprocess? Sen e välan köttet så salt att en frysning torde vara nästintill omöjlig. Köttet på affärer e sällan riktigt torrt så där förstår jag att de fryser! Jag tror frysning bara e en feghetsmanöver för nybörjare ;D ;D Jag brukar torka 40-50kg kött och sen fryser jag ner det, det räcker ett år till nästa torkning. När jag ska till skogs så stoppar jag ner en eller två bitar i ryggan. Det tinar ju väldigt fort när det inte inehåller någon fukt och kan ätas nästan direkt. Utmärkt som proviant när krafterna är slut efter en lång dag i skogen. Hundarna brukar få smaka när dom har jobbat bra, det upp skattas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 3, 2008 Author Share Posted March 3, 2008 Jag brukar torka 40-50kg kött och sen fryser jag ner det, det räcker ett år till nästa torkning. När jag ska till skogs så stoppar jag ner en eller två bitar i ryggan. Det tinar ju väldigt fort när det inte inehåller någon fukt och kan ätas nästan direkt. Utmärkt som proviant när krafterna är slut efter en lång dag i skogen. Hundarna brukar få smaka när dom har jobbat bra, det upp skattas Det är gott att ha med sig ut i skogen och ta och äta av. Jag brukar bara ta och skära tunna skivor av det och äta. ;D Det är ungefär 5-6 kg som hänger där nu. ;D OBS! Om Ni får för högt saltvärde i blodet av torkat kött så ska Ni äta bananer för att neutralisera detta höga saltvärde. Det var min syster som är biolog som lärde mig det. Detta uppdagades när jag var på Vårdcentarlen för provtagning och efter några dagar så kom ett svar med för högt saltvärde. Jaha, sa jag och jag vet vad det kommer ifrån sa jag. Vad då, blev svaret från sköterskan. Jag har ätit torkat kött svarade jag. ;D ;D ;D Saltvärdet var ca. 50 % över normalt. ;D ;D ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@@Danne@@ Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Du dricker för lite, man måste dricka stora mängder vätska när man äter mycket torr kött. Öl är gott men vatten är bäst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 3, 2008 Author Share Posted March 3, 2008 Du dricker för lite, man måste dricka stora mängder vätska när man äter mycket torr kött. Öl är gott men vatten är bäst. hahaha! ;D Danne: Du vet för lite om mig. ;D Jag dricker bra med vatten och kaffe när jag är till skogs. Finns 3 kallkällor i vårat Vvo. ;D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@@Danne@@ Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Ja då vete f.n vad det är ??? För mycket torr kött kan det då inte vara. Men se det från den ljusa sidan... Du möglar inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sajmon Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Igår åt jag upp årets första torkade orrbröst. Det blev riktigt bra, lite mildare än renkött, men annars bra smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@@Danne@@ Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Jo allt vilt kött är gott som torkat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amakulu Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Jag fryser ner torkat kött bara för förvaringens skull och det gör butikerna här uppe också som säljer torkat renkött. Butikerna har då et sista förbrukningsdatum på det när förpackningen är bruten.Så gör även John i Sydafrika , fryser vill säga ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 3, 2008 Author Share Posted March 3, 2008 Ja då vete f.n vad det är ??? För mycket torr kött kan det då inte vara. Men se det från den ljusa sidan... Du möglar inte Det är konstigt ibland! :- Nej, absolut inte! Det är ju så sa**ns gott också på köpet. Jag är en salt kille! ;D Så gör även John i Sydafrika , fryser vill säga ;D Ok! Torka dom kött i sydafrika också. Man kan ju torka kött i sol om man bygger en ställning runt en eld för att hålla borta flugorna. Det kan Du hälsa John om han inte vet det redan. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amakulu Posted March 3, 2008 Share Posted March 3, 2008 Jag tror nog att det är de färgade människorna som gör det därnere. Tror/vet att de kan sin sak. Kallas biltong därnere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 3, 2008 Author Share Posted March 3, 2008 Jag tror nog att det är de färgade människorna som gör det därnere. Tror/vet att de kan sin sak. Kallas biltong därnere Ok! Jag såg det på Ray Mores program från Amerika el. Kanada han fick lära sig det av en Indian. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 21, 2008 Author Share Posted March 21, 2008 Så här ser köttet ut efter 18 dagar ute i luften. Det går åt rätt håll. Man kan ju knappt hålla sig nu. Det suger i tarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 23, 2008 Author Share Posted March 23, 2008 Så här ser köttet ut efter 18 dagar ute i luften. Det går åt rätt håll. Man kan ju knappt hålla sig nu. Det suger i tarmen. Idag har jag tagit mig en smakbit från årets torkade kött och det smakade bra, men det får hänga några dagar till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted March 26, 2008 Author Share Posted March 26, 2008 Idag har jag tagit mig en smakbit från årets torkade kött och det smakade bra, men det får hänga några dagar till. ....och nu är det färdigt. Det var väldigt gott. Mmmmmmmmmmmm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jaktinstinkt Posted April 2, 2008 Share Posted April 2, 2008 Det sämsta man kan göra när man torkar älg, ren, hjort, rådjurs kött är att dom flesta röker det innan. Det är det sämsta man kan göra , äcklig smak blir det. Eller om man torkar i ugnen, det blir inte samma som man hänger upp det på väggen el spikar upp det. Vi hänger det mest i vår gamla stolpbod Annars får ni väl ta å bygga en stolpbod på 4 stubbar el en stubbe med aluminum rör runt så inte björn kan klättra upp Ja när ni bygger stolpboden ska inte väggarna vara tätt och förslutet...jämna glesa mellanrum så man kan se in, fåglar kommer inte in där under jan-mar Ja det räcker ju om man lägger köttet som det är i saltlake under 24 timmar. häng upp det i er bod el nåt som är högt ovan marken och varför jag säger bod på stubbar är därför ni vill väl inte att råttor ska besöka er kött från marken Men har byggt i sommar en bod på 4 stubbar ganska högt å lämna 5-10cm mellan varje bräda så luften cirkulerar runt, så hänger köttet under taket där på krokar Om man är skeptisk kan man isolera boden runt me myggnät. Men att se flugor i norrlann under jan-mars d ä sällan. Stolpbod tycker jag alla borde ha Jag torkade en liten bit älg i ugn ,blev inte samma smak som å torka i bod. Köttet ska vara som det är, saltlake , 24 timmar, häng upp spika upp, bod, vägg Röka köttet före tar bort det goda ur köttet. Det är som att röka en cigarett, och sen röka fimpen igen hur gott är det? Inte för jag är rökare direkt, men tänk den tanken. Om ni kapar en stor gran på mitten el björk som är hög å skalar så den ser ut som en flaggstång och sen bygger en bod på den och isolerar med glatt material , så har ni ju en fungerande torkbod Fast våran är ju på 3 höga stubbar, från 1700 talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 2, 2008 Author Share Posted April 2, 2008 Det sämsta man kan göra när man torkar älg, ren, hjort, rådjurs kött är att dom flesta röker det innan. Det är det sämsta man kan göra , äcklig smak blir det.Eller om man torkar i ugnen, det blir inte samma som man hänger upp det på väggen el spikar upp det. Vi hänger det mest i vår gamla stolpbod Annars får ni väl ta å bygga en stolpbod på 4 stubbar el en stubbe med aluminum rör runt så inte björn kan klättra upp Ja när ni bygger stolpboden ska inte väggarna vara tätt och förslutet...jämna glesa mellanrum så man kan se in, fåglar kommer inte in där under jan-mar Ja det räcker ju om man lägger köttet som det är i saltlake under 24 timmar. häng upp det i er bod el nåt som är högt ovan marken och varför jag säger bod på stubbar är därför ni vill väl inte att råttor ska besöka er kött från marken Men har byggt i sommar en bod på 4 stubbar ganska högt å lämna 5-10cm mellan varje bräda så luften cirkulerar runt, så hänger köttet under taket där på krokar Om man är skeptisk kan man isolera boden runt me myggnät. Men att se flugor i norrlann under jan-mars d ä sällan. Stolpbod tycker jag alla borde ha Jag torkade en liten bit älg i ugn ,blev inte samma smak som å torka i bod. Köttet ska vara som det är, saltlake , 24 timmar, häng upp spika upp, bod, vägg Röka köttet före tar bort det goda ur köttet. Det är som att röka en cigarett, och sen röka fimpen igen hur gott är det? Inte för jag är rökare direkt, men tänk den tanken. Om ni kapar en stor gran på mitten el björk som är hög å skalar så den ser ut som en flaggstång och sen bygger en bod på den och isolerar med glatt material , så har ni ju en fungerande torkbod Fast våran är ju på 3 höga stubbar, från 1700 talet. jag hänger det längst in under carportstaket och det blir alldeles utmärkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jaktinstinkt Posted April 3, 2008 Share Posted April 3, 2008 bli he bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 3, 2008 Author Share Posted April 3, 2008 bli he bra? Ja! Titta lite längr fram i tråden så ser Du en bild på en bit som ligger på en fat med en kniv jämte. Jag tror att jag ska gå och hämta mig en bit nu. Jag blir sugen på det med jämna mellanrum. Det suger i tarmen så att säga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erkon Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Hej, Under gårdagen damp det ner ett brev i lådan. Från lsjonsson!! Äntligen skulle det smakas! ....och jädrar i havet vad gott det var! Riktigt mumma.... Ganska salt (helt i min smak) och lagom torkat. Problemet nu blir väl bara att inte äta upp allting omgående..... TACK lsjonsson!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted April 29, 2008 Author Share Posted April 29, 2008 Hej,Under gårdagen damp det ner ett brev i lådan. Från lsjonsson!! Äntligen skulle det smakas! ....och jädrar i havet vad gott det var! Riktigt mumma.... Ganska salt (helt i min smak) och lagom torkat. Problemet nu blir väl bara att inte äta upp allting omgående..... TACK lsjonsson!! Varsegod kompis! Det är svårt att sluta när man väl ha börjat äta av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jabbe Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Det sämsta man kan göra när man torkar älg, ren, hjort, rådjurs kött är att dom flesta röker det innan. Det är det sämsta man kan göra , äcklig smak blir det. Det är väl tur att inte alla har samma smak? Jag brukar variera mig när jag torkar kött, lättrökt kött som man sedan torkar är inte alls dumt? Men det smakar givetvis inte på samma sätt som om man bara saltar och sedan hänger upp? Ja det räcker ju om man lägger köttet som det är i saltlake under 24 timmar. häng upp det i er bod el nåt som är högt ovan marken Samma gäller saltningen.. Jag saltar in mitt kött i saltlake medan några torrsaltar, var och en blir salig på sin tro.. Jag saltar 1 10-20 timmar och lakar sedan ur ytskiktet i ½-1timme innan jag hänger eller röker köttet och det tycker jag blir bra.. Eller om man torkar i ugnen, det blir inte samma som man hänger upp det på väggen el spikar upp det. Vi hänger det mest i vår gamla stolpbod Det handlar väl mest om vilka möjligheter man har? alla bor ju inte i ett hus på landet.. Bor man i en lägenhet är förmodligen ugnen det enda alternativet? det smakar inte samma som utomhustorkat men det är helt ok ändå.. Jag torkar mitt kött i en låda där jag har en kupevärmare som sköter cirkulationen av luften, i den kan jag torka kött året runt och det går snabbt! Ingen har ännu kunnat skilja mitt kött från sånt som är torkat på traditionellt sätt i vårsolen. Det jag ville säga är bara att det finns mer än ett sätt att flå en katt, slutprodukten kanske varierar lite men bara man är nöjd så.. Torkning i stolpbod är ett utmärkt sätt men det finns som sagt fler som funkar helt ok... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts