lsjonsson Posted March 13, 2009 Author Posted March 13, 2009 Så där nu hänger årets kött på torkning efter 3 dygn i saltlagen. Nu är det ca. 3 v väntan innan det är klart. Jag ska prova att torka lite bäverkött ifrån bävern jag sköt förra våren -08 för skojs skull. Quote
lsjonsson Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Så här ser köttet ut nu! Ca. 2v kvar. Mmmmmmmmmmmmmm! Quote
cooltox Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 fy vad sugen jag blir nu har jag tagit ut en bit ut frysen som ska torkas Quote
lsjonsson Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 fy vad sugen jag blir nu har jag tagit ut en bit ut frysen som ska torkas Kul med någon likasinnad! Vissa säger att dom ska göra det men kommer inte till skott! Quote
cooltox Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 ja dom som inte gör det dom har bara inte fått någon smak för det än men det kommer nog för dom med när jag ska torka köttet så har jag en oisolerad bod men det är tät inget drag gör det något ska jag hitta något annat ställe eller duger det Quote
lsjonsson Posted March 25, 2009 Author Posted March 25, 2009 ja dom som inte gör det dom har bara inte fått någon smak för det än men det kommer nog för dom med när jag ska torka köttet så har jag en oisolerad bod men det är tät inget drag gör det något ska jag hitta något annat ställe eller duger det Ja, men jag skickade en bit till en som tack för hjälpen med en sak men han åt inte av det utan kastade det. Han tålde inte doften. Luktade unkelt tyckte han. Jonsson blev ledsen i ögat då! Lycka till! Quote
cooltox Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 du får råda den killen att uppsöka det måste vara fel på hans näsa Quote
lsjonsson Posted March 25, 2009 Author Posted March 25, 2009 du får råda den killen att uppsöka det måste vara fel på hans näsa Det hjälper nog inte på en Halläning tyvärr! T o m morsan som är skånska äter torkat kött med god aptit, så vad skåningar har i snoken som inte halläningar har vet jag inte. Quote
gorgen68 Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Så där nu hänger årets kött på torkning efter 3 dygn i saltlagen. Nu är det ca. 3 v väntan innan det är klart. Jag ska prova att torka lite bäverkött ifrån bävern jag sköt förra våren -08 för skojs skull. Hejsan... vad tror du om att torka köttet i en av våra rökar nu när dom inte annvänds så mycke? Undrar om köttet kan ta lite röksmak i processen? mvh Carlén Quote
lsjonsson Posted March 26, 2009 Author Posted March 26, 2009 Hejsan... vad tror du om att torka köttet i en av våra rökar nu när dom inte annvänds så mycke? Undrar om köttet kan ta lite röksmak i processen?mvh Carlén Jag tror inte att det är speciellt lyckat eftersom du antagligen kommer att få något rökt kött. Jag provade en gång att torka i ugnen på väldigt svag värme men det blev inte bra, men det gick att äta men inte mer. Det var någon annan som hade gjort det och därför var jag nyfiken också. Det bästa är att hänga det ute som jag har det på fotona. Quote
Tofflan Posted March 26, 2009 Posted March 26, 2009 Nä nu är det fan dags att göra sig en omgång torkat. Har haft i tanke i flera år men som...aldrig kommit till skott Svågern gjorde en laddning ifjol. Spikade ihop en liten bur med myggnät el motsvarande. Då slipper man garanterat flugorna. Quote
lsjonsson Posted March 26, 2009 Author Posted March 26, 2009 Nä nu är det fan dags att göra sig en omgång torkat. Har haft i tanke i flera år men som...aldrig kommit till skott Svågern gjorde en laddning ifjol. Spikade ihop en liten bur med myggnät el motsvarande. Då slipper man garanterat flugorna. Förståndigt av dig! Du får då inga flugor på norrsidan med denna kyla trots att det är +-grader på dagen. Quote
lsjonsson Posted April 5, 2009 Author Posted April 5, 2009 Så där då var årets kött färdigtorkat och det smakade utmärkt. Mmmmmmmmmmmmmm! Jag förstår mig inte på dom som inte kan äta det utan säger att det luktar dåligt och kastar det. Quote
lsjonsson Posted April 9, 2009 Author Posted April 9, 2009 Bäverköttet blev så gott som torkat så jag torkar det andra bäverlåret som jag har kvar i frysen. Quote
cooltox Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 nu har mitt kött hängt i 2 veckor men nu börjar det bli varmt det var 6+ en morgon. hur länge ska jag fortsätta hänga mitt kött?? Quote
lsjonsson Posted April 9, 2009 Author Posted April 9, 2009 nu har mitt kött hängt i 2 veckor men nu börjar det bli varmt det var 6+ en morgon.hur länge ska jag fortsätta hänga mitt kött?? Det är ju i princip bara en vecka kvar på det. Har det skett några stora förändringar på köttet för dig? Mörknat och krympt t. ex. Har du det hängande på norrsidan i skuggan så ska det gå bra och att det har legat i saltlagen i 3 dygn så att det är genomsalt! Ni i södra Norrland borde ju kunna påbörja denna process lite tidigare än jag här uppe. Jag hoppas att det har lyckats för dig! Quote
cooltox Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 köttet har mörknat lite och minskat lite men inte lika mycket som jag trodde att det skulle göra Quote
lsjonsson Posted April 9, 2009 Author Posted April 9, 2009 köttet har mörknat lite och minskat lite men inte lika mycket som jag trodde att det skulle göra Ok! Jag vet inte vad du har gjort då! Visst gjorde du lika dant som jag gjorde? Mitt första kött har då krympt så fint och mörknat ordentligt som det ska göra. Vad har du haft för utetemp. hos dig på dagar och nätter. Jag har då haft rejält kalla nätter ett tag och +2-+5 på dagarna med sol fast köttet hänger på under carporten på norrsidan. Quote
cooltox Posted April 9, 2009 Posted April 9, 2009 jag har ganska liknande med tep. det låg i lag i 3 dagar köttet hänger i en kall bod på norr sidan vid ett hyres hus jag hoppas att det kommer att bli bra jag hadde planerat att ta med lite under den nalkande bäver jakten Quote
lsjonsson Posted April 9, 2009 Author Posted April 9, 2009 jag har ganska liknande med tep.det låg i lag i 3 dagar köttet hänger i en kall bod på norr sidan vid ett hyres hus jag hoppas att det kommer att bli bra jag hadde planerat att ta med lite under den nalkande bäver jakten Bara det inte blir förvarmt inne i bodan när solen ligger, eller det kanske den inte gör? Ja, det är gott att ha med sig och sitta och skära fina skivor av. Quote
Jabbe Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 köttet har mörknat lite och minskat lite men inte lika mycket som jag trodde att det skulle göra Kläm på det och känn... det ska kännas som att klämma på ett bildäck ungefär, det ska inte vara ljust och stenhårt, då har det hängt fär länge. Quote
cooltox Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 ok det var ett bra "kläm" tips. mitt är ljust och det är mjukare än ett bil däck. men ska det vara lika hårt som ett däck då faan får jag vänta mitt har legat i lag 3 dagar och nu har det hängt i 3 veckor. har ingen några foton på hur era kött bitar ser ut efter dom är klar ? Quote
Niclas L Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Grymt avundsjuk på er gubbar... Torrkött är så sjuukt gott. Jag brukar få en "tilldelning" av en kamrat varje år, hoppas att det blir så i år oxå. Har provat att göra själv men det gick åt hel#¤! Tror att det har att göra med luften, min kompis från norr hävdar att det är så... - Hä gå int söder om lule Torrkött i kaffet hör liksom till på något sätt när man är ute i skogen. //Niclas Quote
lsjonsson Posted April 14, 2009 Author Posted April 14, 2009 Grymt avundsjuk på er gubbar...Torrkött är så sjuukt gott. Jag brukar få en "tilldelning" av en kamrat varje år, hoppas att det blir så i år oxå. Har provat att göra själv men det gick åt hel#¤! Tror att det har att göra med luften, min kompis från norr hävdar att det är så... - Hä gå int söder om lule Torrkött i kaffet hör liksom till på något sätt när man är ute i skogen. //Niclas Förbaskat gott ihop med kaffe och även öl! Vill du ha en bit gubbe??? PM:a adressen så kanske tomten kommer med ett paket till dig! Glöm inte bort gentjänsten! Quote
Niclas L Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Förbaskat gott ihop med kaffe och även öl!Vill du ha en bit gubbe??? PM:a adressen så kanske tomten kommer med ett paket till dig! Glöm inte bort gentjänsten! Jag tror jag vet vad du syftar på och de håller på och tittar på detta in USA just nu!?! Krångligt värre att få till det tydligen, trordde inte att det skulle vara något problem... //Niclas Quote
Recommended Posts