lsjonsson Posted April 14, 2009 Author Posted April 14, 2009 Jag tror jag vet vad du syftar på och de håller på och tittar på detta in USA just nu!?!Krångligt värre att få till det tydligen, trordde inte att det skulle vara något problem... //Niclas Haha! Då förstår jag vad du menar! Quote
Niclas L Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 Stefan skickade ner en bit kött till mig i veckan och jag kan inte annat än göra tummen upp!! Tog med en bit när grabbarna och jag var ut och fiskade vårgädda igår, succsé kan man sammanfatta det med. Tack Stefan för biten, keep up the good work! //Niclas Lundin Quote
lsjonsson Posted April 19, 2009 Author Posted April 19, 2009 Stefan skickade ner en bit kött till mig i veckan och jag kan inte annat än göra tummen upp!! Tog med en bit när grabbarna och jag var ut och fiskade vårgädda igår, succsé kan man sammanfatta det med. Tack Stefan för biten, keep up the good work! //Niclas Lundin Tack Niclas för det omdömet! Jonsson blir glad när han får höra sådana värmande ord! Quote
Guest jaktinstinkt Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 hej min vän som är same från finska lappland han säger jag inte skall röka köttet innan jag torkar det, för då förstör man smaken av det. Det är så en del rökerier gör som säljer torkat kött. Dom röker det lite innan dom frystorkar det. Men det blir ju inte samma smak som att bara sätta det i saltlake å sen spika upp som ni gör det blir ju bättre. Att röka köttet kan ju inte var nån idé... isjonsson har du nå bra recept på hur man skall grava innanlår?? jag har smakat sjaunja gravad ren innalår det smälter i munnen å det är rätt så gott... Quote
lsjonsson Posted November 6, 2009 Author Posted November 6, 2009 hej min vän som är same från finska lappland han säger jag inte skall röka köttet innan jag torkar det, för då förstör man smaken av det. Det är så en del rökerier gör som säljer torkat kött. Dom röker det lite innan dom frystorkar det. Men det blir ju inte samma smak som att bara sätta det i saltlake å sen spika upp som ni gör det blir ju bättre. Att röka köttet kan ju inte var nån idé...isjonsson har du nå bra recept på hur man skall grava innanlår?? jag har smakat sjaunja gravad ren innalår det smälter i munnen å det är rätt så gott... Hej Broder! Jag röker inget kött innan jag hänger upp det från saltlaget. Jag har aldrig provat heller för jag tycker att det blir bra som det är med att bara ha det i saltlaget. Det måste ju bli skillnad på smaken om man röker det innan man hänger upp köttet. Nej, tyvärr så har jag inget sådant recept! Jag kan tänka mig att det är gott! Nu blev jag lite sotis på dig! Jag hoppas att det löser sig för dig men jag kan höra med ett par personer som bor i Hakkas och den andra i Malmberget. Det kan ta lite tid innan jag får tag på dom, så håll ut. Ha det så bra och trevlig helg! Quote
laine78 Posted January 27, 2010 Posted January 27, 2010 Hallå! Är lite sugen på att prova torka lite kött, men har en liten fundering..... Går det att tork rådjursbog med ben? (Frambog) Eller ska det vara benfritt kött???? När kan man börja hänga ut godbitarna???? Nu eller???? Mvh Tommy Quote
DMG Posted February 1, 2010 Posted February 1, 2010 Funderar på att testa torka hare! Någon som provat? Har aldrig testat att torka kött förut men efter att läst igenom tråden tänkte jag att ryggbitarna borde vara av lämplig storlek. Quote
lsjonsson Posted February 2, 2010 Author Posted February 2, 2010 Hallå!Är lite sugen på att prova torka lite kött, men har en liten fundering..... Går det att tork rådjursbog med ben? (Frambog) Eller ska det vara benfritt kött???? När kan man börja hänga ut godbitarna???? Nu eller???? Mvh Tommy Jag tror att du får ta ut benen och strimla köttet. Visserligen hänger samerna renbogar men hur stora dom bitarna är vet jag inte. Jag skulle skära ner köttet i 3-5 cm tjocka bitar innan jag lägger det i slatlagen med tanke på att det ska bara vara där i tre dygn. Köttet krymper ganska så bra på både längden och i tjockleken. Var bor du? Med tanke på att det är kallt ute så går det bra. Det drar ju ut på tiden lite med tanke på kylan. Vad har ni för dagstemp. Har du en bra norrsida att hänga köttet på? Funderar på att testa torka hare!Någon som provat? Har aldrig testat att torka kött förut men efter att läst igenom tråden tänkte jag att ryggbitarna borde vara av lämplig storlek. Själv har jag torkat bäver och det gick bra. Fram- och baklår måste gå bra också. Lycka till! Quote
DMG Posted February 2, 2010 Posted February 2, 2010 Själv har jag torkat bäver och det gick bra. Fram- och baklår måste gå bra också.Lycka till! Tackar! Har aldrig hört ngn som torkat det så det vore najs att ha i ryggan när man är ut och jagar! Torkat älgkött har ju var och varannan i säcken, kul med ngt annorlunda. Quote
lsjonsson Posted February 2, 2010 Author Posted February 2, 2010 Tackar!Har aldrig hört ngn som torkat det så det vore najs att ha i ryggan när man är ut och jagar! Torkat älgkött har ju var och varannan i säcken, kul med ngt annorlunda. Varsågod! Det är bara att prova. Det var det jag gjorde med bävern för skoj skull och göra något nytt. Enda nackdeln med att torka med ben på bäverns baklår var att den var lite röd innerst mot benet men annars ok. Quote
DMG Posted February 3, 2010 Posted February 3, 2010 Varsågod! Det är bara att prova. Det var det jag gjorde med bävern för skoj skull och göra något nytt. Enda nackdeln med att torka med ben på bäverns baklår var att den var lite röd innerst mot benet men annars ok. Ok! Så då är det bara att skära ur benen innan då? Det är ju inte riktigt tid att hänga än men man måste ju planera i tid om det ska bli nåt Kan det vara lämpligt att hänga i mars i södra norrland? Quote
amakulu Posted February 3, 2010 Posted February 3, 2010 Finns ju en o annan skåning som skulle uppskatta en bit torrkött från Kalix Skulle kanske tom. ändra nämda skåningars inställning till HV 71 Quote
lsjonsson Posted February 3, 2010 Author Posted February 3, 2010 Ok!Så då är det bara att skära ur benen innan då? Det är ju inte riktigt tid att hänga än men man måste ju planera i tid om det ska bli nåt Kan det vara lämpligt att hänga i mars i södra norrland? Ja, och ta inte för tjocka bitar. Du kan ju också prova med någon tjock bit om du vill, men jag tar inget ansvar för dina handlingar om det blir misslyckat. Frågan är bara hur fort vädret slår om hos dig? Jag brukar hänga i feb-mars, men ibland kan det få hänga längre än 3 veckor om det är kall vår. Ta en smakbit efter 2 1/2 v ungefär och kanske dela på någon bit så ser du hur långt det gar kommit i torkningsprocessen. Allt för att se och lära. Du förstår säkert vad jag menar. Lycka till! Quote
lsjonsson Posted February 3, 2010 Author Posted February 3, 2010 Finns ju en o annan skåning som skulle uppskatta en bit torrkött från Kalix Skulle kanske tom. ändra nämda skåningars inställning till HV 71 Pm:a mig adress bara så kanske vi kan ordna något. Oavsett vad du tycker om det så lovar du mig att äta upp det och inte slänga det som en annan person gjorde som inte gillade lukten. Han är medlem på forumet. F*n vet hur det går för Hv om dessa affärer går igenom. http://svt.se/svttext/web/pages/303.html Quote
DMG Posted February 3, 2010 Posted February 3, 2010 Ja, och ta inte för tjocka bitar. Du kan ju också prova med någon tjock bit om du vill, men jag tar inget ansvar för dina handlingar om det blir misslyckat. Frågan är bara hur fort vädret slår om hos dig? Jag brukar hänga i feb-mars, men ibland kan det få hänga längre än 3 veckor om det är kall vår. Ta en smakbit efter 2 1/2 v ungefär och kanske dela på någon bit så ser du hur långt det gar kommit i torkningsprocessen. Allt för att se och lära. Du förstår säkert vad jag menar. Lycka till! Trodde du tog allt ansvar för mina handlingar Nejdå jag gör som vanligt, skyller allt på frugan men inte så hon hör bara..... Får se hur det ser ut med väder och vind men tror nog att det kanske funkar i slutet av feb för mig då. Har jag fler frågor så återkommer jag! Quote
lsjonsson Posted February 4, 2010 Author Posted February 4, 2010 Trodde du tog allt ansvar för mina handlingar Nejdå jag gör som vanligt, skyller allt på frugan men inte så hon hör bara.....Får se hur det ser ut med väder och vind men tror nog att det kanske funkar i slutet av feb för mig då. Har jag fler frågor så återkommer jag! Njet! Håll bara reda på timmar och dygnen så ska du se att det blir säkert bra och att du har en bra plats på norrsidan av huset att hänga det på. Quote
DMG Posted February 4, 2010 Posted February 4, 2010 Jag tar carporten! tyckte det var en fin plats du hade! Tack för alla tips föresten Quote
lsjonsson Posted February 5, 2010 Author Posted February 5, 2010 Jag tar carporten! tyckte det var en fin plats du hade! Tack för alla tips föresten Gör så! Längst in och inte allt för långa snören. Lite varierande längder så att inte allt hänger på samma nivå. Varsågod och Lycka till! Quote
david.petersson Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Hej Jag skulle vilja lära mig att torka kött men är lite osäker hur när och var. Jag bor i småland och undrar om det går att torka kött utomhus så långt söderöver. Tanken var att jag skulle torrsalta köttet och sedan hänga upp det utomhus. Ska man ha tunnare bitar eller går det bra med tjockare tanor. Vad jag har förstått så ska man ha 3hg salt per kilo kött vid torrsaltning. Rätta mig gärna om jag har fel. Väldigt tacksam för svar då jag verkligen vill lära mig. David ps. ska man krydda eller röka innan torkning? Quote
lsjonsson Posted February 6, 2010 Author Posted February 6, 2010 HejJag skulle vilja lära mig att torka kött men är lite osäker hur när och var. Jag bor i småland och undrar om det går att torka kött utomhus så långt söderöver. Tanken var att jag skulle torrsalta köttet och sedan hänga upp det utomhus. Ska man ha tunnare bitar eller går det bra med tjockare tanor. Vad jag har förstått så ska man ha 3hg salt per kilo kött vid torrsaltning. Rätta mig gärna om jag har fel. Väldigt tacksam för svar då jag verkligen vill lära mig. David ps. ska man krydda eller röka innan torkning? Hej David! Om du nu vill lära dig så gör du precis som nedan. Inget svårt. Fortlöpande under älgjakten så plockar jag bort det som ska torkas och skär det färdigt i 3-5 cm i diam. tjocka bitar. Längden har ingen betydelse. Längd 15-20 cm går bra. Recept: Gör precis som nedan: Jag har en stor gryta hemma som jag kokar saltlagen i och som jag låter den kallna i. Du behöver ju givetvis inte all lag om du inte har så mycket kött. 9 l vatten (6 l) 6 dl grovsalt (4 dl) 1,5 dl socker (1 dl) Koka upp vatten, salt och socker så att det löser sig i vattnet och rör om samtidigt. När detta är gjort tar Du bort kastrullen från plattan och ställer den på kylning. Förslagsvis ute och utan lock så går det fortast. Köttet ska vara delat och tinat innan det läggs i saltlagen. 3 dygn ska köttet ligga i saltlagen skuret i grova bitar som falukorv ungefär. Minst 3 v. på norrsidan på huset men ändå luftigt och ingen sol. Nej, inga kryddor el. rökning men visst finns det sådana som gör det också. Laboratorieråttor. Du har pm! Quote
lsjonsson Posted February 6, 2010 Author Posted February 6, 2010 Vad har ni för temp. neråt i landet nu? Om det är minusgrader på nätterna och runt nollan i skuggan el. någon plusgrad gör inget. Köttet surnar inte. Quote
laine78 Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 Jag tror att du får ta ut benen och strimla köttet. Visserligen hänger samerna renbogar men hur stora dom bitarna är vet jag inte. Jag skulle skära ner köttet i 3-5 cm tjocka bitar innan jag lägger det i slatlagen med tanke på att det ska bara vara där i tre dygn. Köttet krymper ganska så bra på både längden och i tjockleken.Var bor du? Med tanke på att det är kallt ute så går det bra. Det drar ju ut på tiden lite med tanke på kylan. Vad har ni för dagstemp. Har du en bra norrsida att hänga köttet på? Själv har jag torkat bäver och det gick bra. Fram- och baklår måste gå bra också. Lycka till! Hallo igen! Bor i Värmland i Sunne närmare bestämt och våran dagstemp varierar rätt så rejält allt från nollan till minus fjorton garder just nu!!!! Har en fin norrsida som jag skulle kunna hänga på , bara lite nybörjarorolig Men detta måste prövas, det är juh så förbannat gott med torkat Förresten, går det att frysa köttet eller hur länge håller det sig??? (Sista förbrukningsdag alltså) Tror nog man får plocka fram lite kött från boxen och testa Tack för all nyttig info, kommer nog komma fler frågor!!!!! Ska försöka lägga ut lite bilder oxå!!!! Mvh Tommy Quote
lsjonsson Posted February 7, 2010 Author Posted February 7, 2010 Hallo igen!Bor i Värmland i Sunne närmare bestämt och våran dagstemp varierar rätt så rejält allt från nollan till minus fjorton garder just nu!!!! Har en fin norrsida som jag skulle kunna hänga på , bara lite nybörjarorolig Men detta måste prövas, det är juh så förbannat gott med torkat Förresten, går det att frysa köttet eller hur länge håller det sig??? (Sista förbrukningsdag alltså) Tror nog man får plocka fram lite kött från boxen och testa Tack för all nyttig info, kommer nog komma fler frågor!!!!! Ska försöka lägga ut lite bilder oxå!!!! Mvh Tommy Jag tror att du kan starta i slutet på nästa vecka. Du kan ju ha lite koll på vad det blir för väder framöver. Jag håller koll via http://www.yr.no för jag tycker den stämmer bättre än smhi:s prognoser. Leta reda på närmast större ort hos dig och försök att pejla in där så nära du kan. Ja, det är verkligen gott att ha med sig i skogen och riktigt nykokat kokkaffe på plats över öppen eld. Det är inga problem med att förvara det i frysen. Inget slutdatum. Trots att jag har ätit friskt sedan förra året när jag torkade sist så har jag mycket kvar ännu, och behöver därför inte torka något i vår. Brukar du gå hos läkaren och få provtagning så kan saltvärdet slå i botten el. nästan iaf om du äter för mycket kött. Quote
david.petersson Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 Vad har ni för temp. neråt i landet nu? Om det är minusgrader på nätterna och runt nollan i skuggan el. någon plusgrad gör inget. Köttet surnar inte. Nej då det är ca -3 till -8 och även kallare på natten och 50 cm snö... verkar som att det dröjer ca 2-3 veckor till innan det blir mildare. Men det är väl ingen fara att torka kött i detta vädret trots dagsmeja med ett par plussgrader i solen.( Jag vet att det ska hänga i skuggan men det jag tänkte på är luftfuktigheten...) David Quote
Recommended Posts