Jump to content

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

lsjonsson

Recommended Posts

Hehe, skator ska man akta sig för både vingbeklädda eller två benta.... Men en sak har dem gemensamt, de är nästan lika skönt att lägga ner dem bägge två! :P

Nu så hänger godbitarna under det nybyggda garagetaket, kom på att jag hade lite rostfri tigsvetstråd liggandes, tillverkade "krokar" av dem som jag hängde mumman på :D

Krokarna "monterade"!

post-4191-1266774595_thumb.jpg

ÄNTLIGEN!!!! Som han sa Fylking!

post-4191-1266774655_thumb.jpg

Nu får man lägga sig på sofflocket igen och vänta i tre-fyra veckor, suuuuuuck.........

Ps. Hjalmarsson, hur kallt har ni det och hur går det med ditt kött?? Här i Sunne har vi runt 17 grader.......

Näe, dax att krypa ner i tvättstugan. skatan ropar där nerifrån.... ;)

// Tommy

Vad har du för dagstemp? Bäst torkar det runt 0-10 och sol dagtid. ;)

Dagstempen låg idag på runt -11 .... Sen sjunker det fort som faen :D Men då får man suga på den berömda karamellen lite längre än man egentligen vill :D

Sen att (jävla) smhi lovade mer snö gör väl inte saken bättre, enda fördelen är väl att inte grannarna ser vad som hänger under taket :D Annars tycker jag att den snö som ligger nu räcker gott och väl(runt metern)

0-10 grader och solsken är det jag önskar mig oxå, byter nämligen tak på huset och det är inte såååå skönt att göra det i -10 grader och lägre...... Iof det som inte döar det härdar :D

Dagstempen låg idag på runt -11 .... Sen sjunker det fort som faen :D Men då får man suga på den berömda karamellen lite längre än man egentligen vill ;)

Sen att (jävla) smhi lovade mer snö gör väl inte saken bättre, enda fördelen är väl att inte grannarna ser vad som hänger under taket :D Annars tycker jag att den snö som ligger nu räcker gott och väl (runt metern)

0-10 grader och solsken är det jag önskar mig oxå, byter nämligen tak på huset och det är inte såååå skönt att göra det i -10 grader och lägre...... Iof det som inte döar det härdar :D

Ok! Ja, det gör det verkligen! Här har tempen inte varit över -17 idag. Inne i en riktig vinterkyla just nu. :D Bättre än snöstorm iaf. :D:D jag nyttjar bara yr.no som stämmer betydligt bättre här uppe iaf.

1 m??? Du har ju nästan dubbla mängden mot mig. :D

Hehe, skator ska man akta sig för både vingbeklädda eller två benta.... Men en sak har dem gemensamt, de är nästan lika skönt att lägga ner dem bägge två! :D

Nu så hänger godbitarna under det nybyggda garagetaket, kom på att jag hade lite rostfri tigsvetstråd liggandes, tillverkade "krokar" av dem som jag hängde mumman på :D

Krokarna "monterade"!

post-4191-1266774595_thumb.jpg

ÄNTLIGEN!!!! Som han sa Fylking!

post-4191-1266774655_thumb.jpg

Nu får man lägga sig på sofflocket igen och vänta i tre-fyra veckor, suuuuuuck.........

Ps. Hjalmarsson, hur kallt har ni det och hur går det med ditt kött?? Här i Sunne har vi runt 17 grader.......

Näe, dax att krypa ner i tvättstugan. skatan ropar där nerifrån.... ;)

// Tommy

Jösses vad kött :D Ja bara en lååååååååååååång väntan men misstänker de är värt att vänta på :D

Jaa idag har de legat runt -12 när solen var uppe..

Jösses vad kött :P Ja bara en lååååååååååååång väntan men misstänker de är värt att vänta på :rolleyes:

Jaa idag har de legat runt -12 när solen var uppe..

Det är så det ska se ut Hjalmarsson. ;)

Det är så det ska se ut Hjalmarsson. :D

Jaja jag var väll lite snål då kanske men ville ha kvar lite älgkött så jag har mat under våren ;) kan ju inte bara äta torkat kött då ;):ph34r:

Jaja jag var väll lite snål då kanske men ville ha kvar lite älgkött så jag har mat under våren :D kan ju inte bara äta torkat kött då ;);)

Jaså, så det var så illa med kött under hösten och vintern. :P:ph34r: Går och går gör det ju men det är nog inget en läkare skulle rekommendera eftersom saltvärdet i blodet skulle slå i taket om du kom in för provtagning. :D

Jaså, så det var så illa med kött under hösten och vintern. :blush::rolleyes: Går och går gör det ju men det är nog inget en läkare skulle rekommendera eftersom saltvärdet i blodet skulle slå i taket om du kom in för provtagning. :D

Haha nej då men de har gått åt en hel del då vi inte slakta nån stut själva i höstas så ha knappt haft någe nötkött så de har tagit styggt på älgkötte och är lite sugen på å ha någon stek kvar till i vår :wacko::(

Tur att jag aldrig är te doktorn då ;)

Haha nej då men de har gått åt en hel del då vi inte slakta nån stut själva i höstas så ha knappt haft någe nötkött så de har tagit styggt på älgkötte och är lite sugen på å ha någon stek kvar till i vår :rolleyes::blush:

Tur att jag aldrig är te doktorn då :wacko:

Haha! Ok! Det kan ju vara bra att ha någonting kvar till våren o sommaren.

Ja, det är nog tur pöjk. ;)

Haha! Ok! Det kan ju vara bra att ha någonting kvar till våren o sommaren.

Ja, det är nog tur pöjk. :(

japp lite att slänga på grillen :(

japp lite att slänga på grillen :wub:

Ja, det är inte dumt, men det är ju inte dumt med torkat kött och en kopp riktigt kokkaffe el. en kall öl. :( Helst ska det vara skogskokat då. :(

Ja, det är inte dumt, men det är ju inte dumt med torkat kött och en kopp riktigt kokkaffe el. en kall öl. :D Helst ska det vara skogskokat då. :D

Jaa de kan jag tänka mej :( Jaa kokkaffe ska göras i skogen :( kaffepannan är nästan alltid med varje gång när jag släpper stövarn :wub: så till hösten får jag även göra plats i väskan för en bit torkat kött ;)

Hmmm, visst är det konstigt att norrbaggarna är bättre på att sia vädret (de va juh annat på Pohlmans tid :D:D )

Nyttjar allt yr.no jag med, klart bäst!!!!

Visst är det mycket kött, men tyckte att våran sensei sa att det krymper mycket :rolleyes: Så jag gjorde en full sats på runt 7kg B) Har också turen att känna en grisbonde och nötbonde som jag får köpa kött av, men har man fem barn varannan vecka så måste man dryga ut med "gratiskött" från naturen......

Så ifjol lyckades jag med att fälla min allra första älg (och säkert den största jag någonsin kommer att få skjuta) , en udda 12 taggare -_- Kommer från ämnet lite, men en bit av den hänger där ute :P

- 23 grader i natt som sen steg till - 8 grader under dagen och nu står mätaren på -11,1......

Ps. Talade om för farsgubben om min nya fritidshobby, gissa vad han sa???!!! Jo; visst fan måste du täcka över köttet annars så har du hela kommunens kajor, skator och kråkor där! Men........ fick tillrättavisa honom :ph34r: Håller med dig Hjalmarsson, en viss njutning är det!

Ja visst ska det göras i skogen. -_- Den är med här också. P.S. Det går nästan åt 2 bitar per dag som man är ute i skogen en heldag. Hehe!

laine78 Postat Idag, 20:35 Hmmm, visst är det konstigt att norrbaggarna är bättre på att sia vädret (de va juh annat på Pohlmans tid )

Nyttjar allt yr.no jag med, klart bäst!!!!

Visst är det mycket kött, men tyckte att våran sensei sa att det krymper mycket Så jag gjorde en full sats på runt 7kg Har också turen att känna en grisbonde och nötbonde som jag får köpa kött av, men har man fem barn varannan vecka så måste man dryga ut med "gratiskött" från naturen......

Så ifjol lyckades jag med att fälla min allra första älg (och säkert den största jag någonsin kommer att få skjuta) , en udda 12 taggare :ph34r: Kommer från ämnet lite, men en bit av den hänger där ute

- 23 grader i natt som sen steg till - 8 grader under dagen och nu står mätaren på -11,1......

Ps. Talade om för farsgubben om min nya fritidshobby, gissa vad han sa???!!! Jo; visst fan måste du täcka över köttet annars så har du hela kommunens kajor, skator och kråkor där! Men........ fick tillrättavisa honom Håller med dig Hjalmarsson, en viss njutning är det!

Ja, det är konstigt! Sedan jag blev tipsad om den sidan så har jag bara nyttjat den sidan. :D Pohlman var inte alltid bättre tycker jag.

Ja, det krymper mycket. :rolleyes: Det är det som är största nackdelen med att torka kött, men ack så gott att äta. :P Griskött har jag inte provat med. Nötkött går ju lika bra som älg kan jag svara på direkt.

Grattis! Kul när man får fälla någon större oxe i sitt liv. Slaktvikt? Du tog väl tillvara på hjärtat? Mmmmm! Fint att torka och röka. :D

Det är svinaktigt kallt över hela landet just nu. B) Bättre än snöstorm iaf. :D

Hehe! Rätt åt honom säg. :D

Det torkade renköttet jag brukar köpa är juh en fröjd för smaklökarna, men tror de smakar bättre det man själv har tillverkat!!! Bara för att klargöra så vågade/ville jag inte prova med griskött , men vem vet vad som händer i framtiden B)

Slaktvikten låg på 234kg och hjärtat tar man alltid reda på, så fort nån skjutit så är man först på radion och gratulerar och ställer frågan; kommer du ta tillvara på hjärtat, annars kan jag ta det!!!! B) Rökt hjärta är juh bara för underbart (torkat uttalar jag om senare :wacko:!!!! Har du provat rökt kanadagåsbröst? Inte fy skam de heller, givetvis med en kall till!

Kikade på yr nyss och det verkar bli väldigt lovande torkväder senare i veckan <_<

Näe, dax att nanna kudden.....

Höres nog imorgon alla "torkare" :D

Det torkade renköttet jag brukar köpa är juh en fröjd för smaklökarna, men tror de smakar bättre det man själv har tillverkat!!! Bara för att klargöra så vågade/ville jag inte prova med griskött , men vem vet vad som händer i framtiden

Slaktvikten låg på 234kg och hjärtat tar man alltid reda på, så fort nån skjutit så är man först på radion och gratulerar och ställer frågan; kommer du ta tillvara på hjärtat, annars kan jag ta det!!!! B) Rökt hjärta är juh bara för underbart (torkat uttalar jag om senare :D !!!! Har du provat rökt kanadagåsbröst? Inte fy skam de heller, givetvis med en kall till!

Kikade på yr nyss och det verkar bli väldigt lovande torkväder senare i veckan <_<

Näe, dax att nanna kudden.....

Höres nog imorgon alla "torkare" B)

Ja, det är inte dumt det heller men älg är snäppet bättre tycker jag. B) Ok! Det var nog lika bra det. Jag ska höra mig för lite grand här uppe så får jag se om någon har provat på det.

En rätt så fin oxe med andra ord. :D Älgarna ska man skjuta i halskotpelaren el. precis bakom bogen så att man räddar hjärtat. :wacko: När man torkar hjärta få man ta och dela det i mindre bitar innan man lägger det i saltlagen. Ett hjärta tål mycket salt även om du ugnssteker det samt andra kryddor till det sistnämnda. Bädda in det i aluminiumfolie innan du ställer in det i ugnen. Det är bara för att inte torka ut hjärtat. Vilket fint och mört kött det är i pumpen. :D

Nej, det har jag inte smakat.

Ok! Då får vi hoppas på det bästa. :D

Hej

Har en liten undring ang köttet som ska torkas.

Såhär är det: Hade en vaccumförpackad stek där vaccumet släpte. Då la jag den i en vanlig påse och så har den legat i ca 4 år... Nu när jag tinade den så är där lite frysbränna och köttet är lite brunt. Doften kan nog närmast beskriva som en färdig älgstek ungefär, på utsidan, men den doftar som vanligt inne i.

Kan man använda det köttet som är brunt eller måste det putsas bort? ^_^

Tacksam för snabbt svar då saltlagen snart är klar... :D

David

Hej

Har en liten undring ang köttet som ska torkas.

Såhär är det: Hade en vaccumförpackad stek där vaccumet släpte. Då la jag den i en vanlig påse och så har den legat i ca 4 år... Nu när jag tinade den så är där lite frysbränna och köttet är lite brunt. Doften kan nog närmast beskriva som en färdig älgstek ungefär, på utsidan, men den doftar som vanligt inne i.

Kan man använda det köttet som är brunt eller måste det putsas bort? ^_^

Tacksam för snabbt svar då saltlagen snart är klar... :D

David

Ja, det går bra! B)

Lite kuriosa bara...

Såg att lsjonsson skrivit totalt 22760 inlägg på ca 5 år... det blir ett genomsnitt på 12,5 inlägg...PER DAG... ^_^

Bra jobbat får man väl säja... B)

David

ps. tack för all hjälp... bilder kommer så fort jag fått upp köttet men de har lovat mildare väder nu så vi får se om det hinner torka i tid... kan väl alltid torka färdigt det i ugnen... :D

Lite kuriosa bara...

Såg att lsjonsson skrivit totalt 22760 inlägg på ca 5 år... det blir ett genomsnitt på 12,5 inlägg...PER DAG... B)

Bra jobbat får man väl säja... ^_^

David

ps. tack för all hjälp... bilder kommer så fort jag fått upp köttet men de har lovat mildare väder nu så vi får se om det hinner torka i tid... kan väl alltid torka färdigt det i ugnen... :blush:

Tack! :D

Varsågod! Det brukar gå väldigt bra om det blir lite högtryck med ordentligt med sol så torkar det bra.

87an-Hjalmarsson Postat Idag, 20:07
Hehe! :lol::D Lusten??? B)

Mmm gôr sôgen som vi säger i värmland B)

Jag kan tänka mig det! :D

HÄLP!!! VAD GÖRA???

Det är så här att nu när jag ska hänga upp mitt kött så har det blivit töväder med riktigt hög luftfuktikhet och 4-6 plusgrader...

Vågar man hänga det eller kan man torka det i ugnen???

David