Jump to content

Recommended Posts

Posted

Trots att det bara är början av maj så är det dags att skörda naturens frukter och stoppa undan i gömmorna för vinterns behov, här kommer ett busenkelt recept på en god marmelad.

1 kg rabarber, ju spädare dess bättre. Skivad i tunna skivor för snabbare kokning

1 kg syltsocker

1 vaniljstång alt. en rejäl bit ingefära

Skölj å ansa rabarberna, lägg i ROSTFRI kastrull, tillsätt en halv deciliter vatten.

Häll på 1 kilo syltsocker.

Dela en vaniljstång, längs med på hälften och skrapa ur fröna och tillsätt dessa. Låt själva vaniljstången koka med marmeladen och ta bort den innan du häller på burkar. Vill man ha ingefära i stället så skalas och ansas den, skäres i tunna skivor och blandas i rabarberna.

Koka tills allt är mjukt, det tar kanske 5 minuter eller så och häll därefter upp på rena och uppvärmda burkar och sätt på locket direkt. Så snart det går att ta i burkarna ska dom ner i jordkällaren eller annat svalt utrymme.

Funkar fint till rostat fukostbröd och ostbrickan!

Posted

Jag vill bara tipsa om att en skvätt whiskey och en kanelstång i koket lyfter en dylik kompott till fantastiska höjder!

Posted

Jag vill bara tipsa om att en skvätt whiskey och en kanelstång i koket lyfter en dylik kompott till fantastiska höjder!

Tsss... De brända å destillerade dryckerna ska man ha medans man gör sagda marmelad! Angående kanelen så är det vad man blir om man gör riktigt mycket marmelad! :P

Posted

Sen är det gott med rabarbersoppa och rabarberkräm - med kanel. ^_^

Posted

Man kan väl inte äta rabarber med kanel?! :o

Duttat och tryckt till med hjälp av min iFåne

Posted

Man kan väl inte äta rabarber med kanel?! :o

Duttat och tryckt till med hjälp av min iFåne

Jodå, det tar bara lite längre tid... ;):D

Posted

Rabarber i alla dess former är underbara!

Rabarbern odlades i Europa långt innan citronen fanns här och redan i Viktorianska England så hade de över 200 olika sorters rabarber för dess olika egenskaper.

Jag använder oftare rabarber än citron i matlagning och fyller man en kyckling med rabarber och lite kryffor innan man helsteker den så sätter den inte bara en god citrussmak i kycklingen, den ger också en chutneyliknande röra inuti som är god som tillbehör!

Posted

Testade att koka rabarbersylten idag, verkar bli lite lös för min smak men vi får se när den kallnat ordentligt.

Sedan kokade jag givetvis chutney också, denna gång mixade jag den slät. Vi får se hur det blir när den mognat.

Posted

Testade att koka rabarbersylten idag, verkar bli lite lös för min smak men vi får se när den kallnat ordentligt.

Sedan kokade jag givetvis chutney också, denna gång mixade jag den slät. Vi får se hur det blir när den mognat.

Om du tagit 1 kg rabarber och 1 kg syltsocker och bara en halv deciliter vatten så SKA den bli fast och fin när den kallnat!

Posted

Om du tagit 1 kg rabarber och 1 kg syltsocker och bara en halv deciliter vatten så SKA den bli fast och fin när den kallnat!

mja, inget vatten däremot vanligt socker istället för syltsocker..... Sedan kunde ajg inte låta bli att mixa den heller, mixern stod ju ändå framme. :blush:

Vi får la se.

Posted

mja, inget vatten däremot vanligt socker istället för syltsocker..... Sedan kunde ajg inte låta bli att mixa den heller, mixern stod ju ändå framme. :blush:

Vi får la se.

Aha, same, same but different alltså.

• 1 year later...
Posted

Trådkapar lite i stället för att skapa ett nytt ämne. Jag hoppas trådskaparen Qvarnhill inte misstycker :wink:

Plommonmarmelad.

1 kg skalade och urkärnade plommon

6 dl syltsocker

Saften av en citron

En vaniljstång, delad och urkärnad

En riven kanelstång.

En "skvätt" cognac.

Skålla plommonen, skala och kärna ur.

Släng allt i en gryta och låt det koka i sisådär 7-10 minuter.

Häll upp i lagom burkar när det är varmt.

Ganska sött, avnjutes bäst till ett kex och en lite starkare ost.

post-1304-0-45452500-1346768450_thumb.jp

Posted

Absolut inget emot en kapning!

Säg... Kan man smaka lite på cognacen medan man lagar till marmeladen? :yes:

Posted

Jag har ett svagt minne om en "fjuktkaka" annars är det helt i sin ordning. Näst intill nödvändigt, tror jag.

Posted

Receptet har nog visats innan men...

Fjuktkaka

1 dl socker

4 ägg

2dl torkad frukt

1 tsk salt

1 dl farinsocker

4 msk citronsaft

nötter

2 liter whisky

Ta fram en stor skål. kolla whiskyn genom att smaka.

Häll whiskyn i ett dlmått och drick.

Upprepa . Sätt på elvispen

Smaka återigen på whiskyn, om den firtfarande håller kvaliteten.

Blanda 1 dl smör i en stor skållägg till 1 msk socker och vispa igen.

Kolla om whiskyn fortfarnade är god, drick ännu en kopp.

schtäng av elvischpen.

Knäck två hönor och schläng i schkålen, med all torkad fjukt?

Schätt på elvispen igen.

Om den fjuktade torken fastnar i schkålen, vrid loss den med en muucschkrejsel.

Schmaka sen om whiskyn fortfarande är god.

Shen schka du schila salt, 2 dl eller nå´t schånt.

de e inte scå noga!?

Kolla wischkyn.

Schila citronsaften, lägg till en mat?scek? och schå socker, eller? Nå´t,

va faaaan????

schmörj ugnen med NIvea. Vrid kakformen på 200 grader, glöm inte att schtänga av elvischpen.

Shläng ut schkålen genom fönschtret, och? aschå kolla sen whiskyn

Gå och lägg dej.? Vem fan shänner för en jävla fjuktkaka i alla fall???

Man kan byta ut drickan mot vad ens preferenser bjuder, tror jag.