Hoppa till innehåll

Nightforce NXS 5,5-22x50


Hogslayer

Recommended Posts

Vad ni handlar pojkar :wub: :wub:

Grymt sikte Blyström, hoppas du blir väldigt nöjd med eller utan Kromatisk aberration :blink:

Lär ju göra en djupdykning i fet siktenas värld en dag men just nu tillåter inte plånboken mera lekar...

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hogslayer

    22

  • exabit

    11

  • W.T.

    5

  • Christian N

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Börjar ångra att jag följde med dig till Lightforce...med en Swarre och en Sightron på väg in samt ett Jewelltrycke så finns det inte plats för mer utgifter..

Jag blev så sjukt imponerad av Vortex Vipersiktet att jag nog måste köpa ett,efter som du indirekt är skyldig till detta så tycker jag du kan stå för en 1/3 av finansieringen :D;)

/Mike

Ursäkta kapningen men du var alltså imponerad? Du får gärna utveckla det lite :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta kapningen men du var alltså imponerad? Du får gärna utveckla det lite :D

En FFP kikare med mil/mil justering,zero-stop,mycket exakta och tydliga klick,21mil-justerutrymme(vem behöver en 20moaskena längre).

Vidare tydliga och lättavlästa graderingar.

deras EBR 1mrad riktmedel är myyycket trevligt och med en belysning av riktmedlet som man normalt inte har på en kikare i denna prisklass.

Optiskt betyyydligt bättre än tex Zeiss Duralyt och trijicon.

Detta till halva priset av en Nightforce och en tredjedel vad en PMII kostar.

hade jag inte redan två kikare på väg hem som ska betalas så hade jag köpt en på stående fot!

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En FFP kikare med mil/mil justering,zero-stop,mycket exakta och tydliga klick,21mil-justerutrymme(vem behöver en 20moaskena längre).

Vidare tydliga och lättavlästa graderingar.

deras EBR 1mrad riktmedel är myyycket trevligt och med en belysning av riktmedlet som man normalt inte har på en kikare i denna prisklass.

Optiskt betyyydligt bättre än tex Zeiss Duralyt och trijicon.

Detta till halva priset av en Nightforce och en tredjedel vad en PMII kostar.

hade jag inte redan två kikare på väg hem som ska betalas så hade jag köpt en på stående fot!

/Mike

Enormt stort tack! Ska själv kolla i den på en kurs snart men duger den för dig så duger den för mig! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad ni handlar pojkar :wub: :wub:

Grymt sikte Blyström, hoppas du blir väldigt nöjd med eller utan Kromatisk aberration :blink:

//

Jomen, det känns nästan som OUT OF CONTROL ^_^ .

Kromatisk aberration kan jag inte ens uttala, jag fick kör Cut'nPaste för att ens få in det i inlägget :lol:

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Uppdatering:

Daniel på Lightforce ringde i tisdags, kikaren skulle skickas i samma vecka.

Verkar som det blir leverans i slutet på näska vecka.

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte tänkt på hur siktbilden ser ut i mitt sikte förrens jag läste Exabit's iinlägg. Har ett NXS 5.5-22x56 och visst har det också sån där färg missvisning.

Här är en bra bild på det. Kolla snölinjen...

dsc04983a.jpg

Dock är jag trots det riktigt nöjd med siktet. Avståndet är för övrigt ca 330meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halvkass optik men suverän mekanik B)

Precis men inte så dålig att det stör skyttet för optiken räcker bra till att se kulhål ändå så lite kromatisk aberration är det bara nördar som stör sig på ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade ingen sagt något hade jag troligen aldrig märkt det och levt i lycklig okunnighet.

Nåväl, får se om jag kan leva med det.

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade ingen sagt något hade jag troligen aldrig märkt det och levt i lycklig okunnighet.

Nåväl, får se om jag kan leva med det.

//Blyström

Om inte annat så kan du får min adresse o skicka den hit ;)

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om inte annat så kan du får min adresse o skicka den hit ;)

//

In Your dreams Bro :P .

Allvarligt talat har jag höga förväntningar på den här kikaren. Jag hoppas att den kan snabba upp inlärningskurvan på 300m och när man kan analysera varje skott för sig istället för att gissa när man väl markerar.

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

In Your dreams Bro :P .

Allvarligt talat har jag höga förväntningar på den här kikaren. Jag hoppas att den kan snabba upp inlärningskurvan på 300m och när man kan analysera varje skott för sig istället för att gissa när man väl markerar.

//Blyström

Just 300 o över det är lurigt, det ger lixom inget att bara smacka iväg 5 skott för att sen gå fram o konstatera var träffarna tog. Jag vill få feedback efter varje skott medans jag känner i kroppen vad som hände o hur det upplevdes.

Alternativet är ju en målkikare men den kräven en man till annars blir det övning i att hitta tillbaka till skjutställningen igen.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just 300 o över det är lurigt, det ger lixom inget att bara smacka iväg 5 skott för att sen gå fram o konstatera var träffarna tog. Jag vill få feedback efter varje skott medans jag känner i kroppen vad som hände o hur det upplevdes.

Alternativet är ju en målkikare men den kräven en man till annars blir det övning i att hitta tillbaka till skjutställningen igen.

//

+1

Precis mina tankar, väl uttryckt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just 300 o över det är lurigt, det ger lixom inget att bara smacka iväg 5 skott för att sen gå fram o konstatera var träffarna tog. Jag vill få feedback efter varje skott medans jag känner i kroppen vad som hände o hur det upplevdes.

Alternativet är ju en målkikare men den kräven en man till annars blir det övning i att hitta tillbaka till skjutställningen igen.

//

går du inte fram efter varje skott och analyserar :mellow: det trodde jag :lol:

säg som det är, ni vill ha längre kukförlängare grabbar! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

går du inte fram efter varje skott och analyserar :mellow: det trodde jag :lol:

säg som det är, ni vill ha längre kukförlängare grabbar! :lol:

Just det, behöver nåt som matchar mina Twin Tacballs AKA Pungkulorna :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just 300 o över det är lurigt, det ger lixom inget att bara smacka iväg 5 skott för att sen gå fram o konstatera var träffarna tog. Jag vill få feedback efter varje skott medans jag känner i kroppen vad som hände o hur det upplevdes.

Alternativet är ju en målkikare men den kräven en man till annars blir det övning i att hitta tillbaka till skjutställningen igen.

//

Det är ju i och för sig inget fel i det. Att hitta tillbaka till en korrekt skjutställning gång efter annan är väll givande och fruktansvärt användbart om något? :huh:

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det, behöver nåt som matchar mina Twin Tacballs AKA Pungkulorna :lol:

:lol: :lol:

dom små gulliga!

Jocke:

han vill ju ha ett nytt sikte, han skiter egentligen i allt annat men för syns skull så formuleras en ansats full med goda argument :)

du vet det är ju "taktiska" grejer nu vettu som gäller vettu! ballast termos vinner! dvs den med mest rattar och skalor :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alternativet är ju en målkikare men den kräven en man till annars blir det övning i att hitta tillbaka till skjutställningen igen.

//

Om man har en 8-32X56 kikare på bössan klarar man sig själv hur bra som helst har jag just konstaterat :P

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alternativet är ju en målkikare men den kräven en man till annars blir det övning i att hitta tillbaka till skjutställningen igen.

//

Om man har en 8-32X56 kikare på bössan klarar man sig själv hur bra som helst har jag just konstaterat :P

/Mike

Ett sikte kan aldrig ersätta målkikaren tycker jag 40-60x och 70-100mm objektiv är betydligt vassare än ett kikarsikte, sedan ställer man målkikaren så att man kan kolla i den med icke skjutöga så kan man spotta träffarna utan att gå ur ställning.

Så nästa investering blir en målkikare när ni insett att ett sikte inte räcker för att se kulhål under svåra förutsättningar :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jocke:

han vill ju ha ett nytt sikte, han skiter egentligen i allt annat men för syns skull så formuleras en ansats full med goda argument :)

du vet det är ju "taktiska" grejer nu vettu som gäller vettu! ballast termos vinner! dvs den med mest rattar och skalor :lol:

Ah, ni strävar åt det hållet? O jag som strävar åt helt motsatt håll nu när jag ska slänga på en 6x40 stålweaver på blasern ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man har en 8-32X56 kikare på bössan klarar man sig själv hur bra som helst har jag just konstaterat :P

/Mike

slempropp där! ;)

men då är 22x "för lite", trist blyström, blir till att beställa ett nytt -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

slempropp där! ;)

men då är 22x "för lite", trist blyström, blir till att beställa ett nytt -_-

Tror Kallemannen försöker att trimma mej, tough luck Buddy :P, Exabit har förstahandsinformation:

22x räcker mer än tillräckligt på 300 meter när man skjuter 308 B)

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...