Hunter84 Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Min valp Jämte/bayerskviltspårhund går och små äter, två kulor åt gången kanske. Provade att ge honom torr foder utblandat med burkmat, små äter iallafall. La torrfodret i vatten och gav honom efter en stund, små äter ändå. Har provat mata hund skrället, små äter ändå. Båda hundarna är vana att ha mat framme hela tiden. Men eftersom valpen förmodligen kommer att bli ganska stor vill jag inte att han ska få för lite näring. Tips på vad jag ska göra. Ska jag sluta dallta med vatten och burk mat och köra på torrfoder bara? Quote
Hjalle-man Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Fasta mattider och låt maten stå framme i 5-10 minuter och sen plockar du bort det, äter den inte blir de inget förrens nästa gång det är matdax då lär den sej att äta när det väl bjuds! Quote
Hunter84 Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 Ställde fram nu, Han var fram och tog två kulor och drog sen. Men jag får ta bort maten om några minuter då. Quote
lsjonsson Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Min valp Jämte/bayerskviltspårhund går och små äter, två kulor åt gången kanske. Provade att ge honom torr foder utblandat med burkmat, små äter iallafall. La torrfodret i vatten och gav honom efter en stund, små äter ändå. Har provat mata hund skrället, små äter ändå. Båda hundarna är vana att ha mat framme hela tiden. Men eftersom valpen förmodligen kommer att bli ganska stor vill jag inte att han ska få för lite näring. Tips på vad jag ska göra. Ska jag sluta dallta med vatten och burk mat och köra på torrfoder bara? Jag har aldrig gett burkmat till någon av mina hundar. Prova och ge han bara torrfoder så förstör du inte en massa foder genom att blanda det med antingen det ena el. andra. Min får enbart torrfoder och äter som en liten gris. Det bara skramlar till i skålen på morgon o em. och en vattenskål jämte. Quote
Pertan Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Fasta mattider och låt maten stå framme i 5-10 minuter och sen plockar du bort det, äter den inte blir de inget förrens nästa gång det är matdax då lär den sej att äta när det väl bjuds! Ta bort burkmaten och mata inte hunden! håller helt med Hjalmarsson! ge hunden den mängd han ska ha, häll på vatten och ställ ner, äter han inte släng maten! Quote
qvarnhill Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Fasta mattider och låt maten stå framme i 5-10 minuter och sen plockar du bort det, äter den inte blir de inget förrens nästa gång det är matdax då lär den sej att äta när det väl bjuds! Du måste ha kopierat facit! Quote
Hunter84 Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Jag ställde fram maten igår kväll runt 20:00 då slängde han i sig nästan halva ransonen. Idag på morgonen ingen av hundarna åt, 14:00 valpen tog några tuggor. Ingen av hundarna har ätit halva ransonen ens idag. Den stora vet jag att han kan äta en gång perdag eller hoppa över en dag och äta två nästa. Men valpen växer ju. 18 kg och 4 månader, revbenen syns på lång väg. Får se om dom äter ikväll. Quote
Pertan Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Jag ställde fram maten igår kväll runt 20:00 då slängde han i sig nästan halva ransonen. Idag på morgonen ingen av hundarna åt, 14:00 valpen tog några tuggor. Ingen av hundarna har ätit halva ransonen ens idag. Den stora vet jag att han kan äta en gång perdag eller hoppa över en dag och äta två nästa. Men valpen växer ju. 18 kg och 4 månader, revbenen syns på lång väg. Får se om dom äter ikväll. 18kg låter inte lite för att vara 4mån, vad ger du för foder? hur ser avföringen ut färg konsistens? Ha lite is i magen, verkar som att du lider värst! Quote
Jensa121 Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 vad har du för foder ? Det kan ju vara en himskans skillnad mellan olika foder hur välsmakande det är.. Grannen hade liknande problem med sin hund att den inte åt.. jag åkte över och tog med en näve av mitt foder och slängde på golvet framför hunden. Han åt som om han aldrig sett mat ... Man kan ju prova lite olika och se om man hittar någe som hunden gillar.. Quote
Hjalle-man Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Kanske inte är hungrig! Är hunden pigg annars? Skiter som den ska? Quote
Hunter84 Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Han är pigg leker och springer, han är som en valp ska va fast mager. Allt ser okey ut "Fast och fin". Han får Hills science Helthey Developmenth. den stora får hills advance. Jag ska ställa fram skålarna nu till dom. Quote
Pertan Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Hellre mager än fet! ha is i magen! funkar det inte på en vecka så prova ett färskfoder, eller ett annat torrfoder, han luktar inte illa i halsen? Fast o fin i avföringen är det mörkt eller ljust? Quote
Hunter84 Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Nu åt bägge första gången idag. Men valpen åt knappt halv dygns ranson. Det är väl kanske jag som är tölig med maten det verkar som han är ganska stor för sin ålder vad jag har hört med den lokala jämthunds uppfödaren. Den unghunden som vi har nu åt heller inte som valp, Men han stanna i växten fast han har ju bra kropps form nu. Quote
Hunter84 Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Nej känner inget speciellt i halsen. Det är den mörkare nyansen på avföringen. Jag får sluta va så jävla mammi mot honom när det gäller mat. Quote
Pertan Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Nej känner inget speciellt i halsen. Det är den mörkare nyansen på avföringen. Jag får sluta va så jävla mammi mot honom när det gäller mat. Låter bra det där! Quote
Mirva Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 En frisk och pigg valp svälter sig inte, precis som människor är det induvidiellt hur dom äter, valpen äter nog det den anser sig behöva, fast jag förstår den faktiskt, har aldrig fått nån av mina hundar att smaka en enda tugga av Hill's foder hur hungriga dom än har varit Quote
Hunter84 Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Halv ranson torrfoder plus tjejens får tofflor kan man räckna det som godkännt? Det blir hundkojan för mig och hundarna inatt Quote
storviltsjägaren Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 kör Royal canin till min valp (laika/karelare) och de tar väl 10sek sen är skålen tom. men snart byts de foder till Carrier och de fodret kan jag varmt rekomendera om valpen små äter, vi har kört med de i 7 år snaret till våran äldre hund utan problem Quote
Herr Mattsson Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 ger jag illasmakande mat åt min så svälter hon hellre. samma som din när hon var valp. har alltid funkat dåligt med torrfoder överlag. kör nu klass frysta korvar(tinar förstås före matdags) och hunden har aldrig mått bättre än nu och äter bra. Fet bara, men vafan.. Skulle nån servera mig endast lever, så skulle jag också småäta när jag håller på och svimmar av energibrist. ... inte före.. Quote
Recommended Posts