Jump to content

Recommended Posts

johnny The gutt
Posted

Hej hej.är ny på detta forum samt inom bågskytte.

tänkte höra med er erfarna bågskyttar om PSE FIRE-FLITE EXPRESS är en bra båge för nybörjare? hade tänkt övnings skjuta med den för att sedan jaga med den när jägarexamen är gjord och jag jagat en del med gevär och sedan är mer påläst om bågjakt men stadie 1 är övning övning övning.

bågen jag har intresse för finns i usa hos en "bekant" skulle få den för ett par hundra men strängen är sliten och för övrigt är den ja använd men tänkte ha den och pilla på under hösten vintern så finns det nya strängar och diverse tillbehör att få tag på lätt?

är inte säker på om jag postat i rätt ämnes tråd :)

ändrade trådens namn då bågen i fråga inte är aktuell längre

Posted

Hej hej.är ny på detta forum samt inom bågskytte.

tänkte höra med er erfarna bågskyttar om PSE FIRE-FLITE EXPRESS är en bra båge för nybörjare? hade tänkt övnings skjuta med den för att sedan jaga med den när jägarexamen är gjord och jag jagat en del med gevär och sedan är mer påläst om bågjakt men stadie 1 är övning övning övning.

bågen jag har intresse för finns i usa hos en "bekant" skulle få den för ett par hundra men strängen är sliten och för övrigt är den ja använd men tänkte ha den och pilla på under hösten vintern så finns det nya strängar och diverse tillbehör att få tag på lätt?

är inte säker på om jag postat i rätt ämnes tråd :)

Om det är den PSE bågen jag tänker på så lär den väl vara minst 20 år gammal modell. Kan bli svårt att hitta reservdelar och det är säkert inte många som har data om kablar och strängar till den. Sträng kan man göra till den om man vet exakt stränglängd. Men kablarna är plastöverdragna stålkablar. Inte många som har det materialet i lager längre. Men det går också att ersätta med annat strängmaterial idag. Blir lite mekande att få ihop allt bara.

Helt klart kommer den att göra sitt jobb i jakten. Den funkade ju för 20 år sedan och djuren har ju inte blivit speciellt annorlunda på den tiden. Men en aningen ålderstigen är den ju. Ungefär som att åka o köpa en Volvo Amazon istället för en S80! Amazonen funkar ju säkert. Men nog är en S80 mera bil! :lol:

Bifogar en bild på en PSE Fire-Flight express som jag hittade på nätet.

Vid en noggrannare studie av bilden blir jag dock lite osäker på om kablarna inte trots allt kan vara syntetmaterial och inte stålkablar.

post-1478-0-38711300-1311625741_thumb.pn

johnny The gutt
Posted

aha ok att den är 20 år gammal kan ju förklara varför jag inte hittat så där jätte mycket info om den.visst åldern gör mig inget så sett men vill gärna ha tillgång till diverse slit delar utan att leta med ljus och lyckta sen om man kan skaffa lite mer roligare grejer är ju det ett pluss heheh.

har kollat runt på nätet nu bra länge men verkar va svårt att se på bågarna om dom är av "nyare" modeller där delar inte är ett problem. vill ju ha en bra båge men ändå inte lägga ut tusentals kr direkt. kollar lite på ebay där finns det ju som jag tycker verkar ok bågar från 1500 och upp som ser ut som nya

tex

http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-PSE-Spyder-Compound-Bow-MOBU-Camo-RH-60-lb-2730/310326244069/item

http://viewitem.eim.ebay.se/Fred-Bear-Mossy-Oak-Xpress-Right-Hand-Compound-Bow-Camo/280710760853/item

http://viewitem.eim.ebay.se/DARTON-VIPER-COMPOUND-BOW-WITH-CASE-5060-CAMOBLACK/290579686959/item

finns ju sedan mängder med väldigt billiga med runt 40ib till 50-60ib men om dessa bågar ja länkade till är bra vet ja ju ej då erfarenheten är noll förutom nån enstaka hobbex skjutning för länge sen.

kan man få likvärdiga bågar i sverige för samma summa?

Posted

aha ok att den är 20 år gammal kan ju förklara varför jag inte hittat så där jätte mycket info om den.visst åldern gör mig inget så sett men vill gärna ha tillgång till diverse slit delar utan att leta med ljus och lyckta sen om man kan skaffa lite mer roligare grejer är ju det ett pluss heheh.

har kollat runt på nätet nu bra länge men verkar va svårt att se på bågarna om dom är av "nyare" modeller där delar inte är ett problem. vill ju ha en bra båge men ändå inte lägga ut tusentals kr direkt. kollar lite på ebay där finns det ju som jag tycker verkar ok bågar från 1500 och upp som ser ut som nya

tex

http://viewitem.eim.ebay.se/NEW-PSE-Spyder-Compound-Bow-MOBU-Camo-RH-60-lb-2730/310326244069/item

http://viewitem.eim.ebay.se/Fred-Bear-Mossy-Oak-Xpress-Right-Hand-Compound-Bow-Camo/280710760853/item

http://viewitem.eim.ebay.se/DARTON-VIPER-COMPOUND-BOW-WITH-CASE-5060-CAMOBLACK/290579686959/item

finns ju sedan mängder med väldigt billiga med runt 40ib till 50-60ib men om dessa bågar ja länkade till är bra vet ja ju ej då erfarenheten är noll förutom nån enstaka hobbex skjutning för länge sen.

kan man få likvärdiga bågar i sverige för samma summa?

Det bästa är att du studerar trådarna på detta fourm och får en överblick över vad bågskytte handlar om. Det går bara inte att köpa vilken båge som helst och pilla med under en vinter. Draglängd och annat ska ju stämma för dig personligen. Intrimning av pilhylla och nockläge likaså. Vet man inte hur man gör så blir det förmodligen inte bra om man försöker greja själv. Kontakta någon av våra rekommenderade handlare för hjälp att komma igång.

johnny The gutt
Posted

Det bästa är att du studerar trådarna på detta fourm och får en överblick över vad bågskytte handlar om. Det går bara inte att köpa vilken båge som helst och pilla med under en vinter. Draglängd och annat ska ju stämma för dig personligen. Intrimning av pilhylla och nockläge likaså. Vet man inte hur man gör så blir det förmodligen inte bra om man försöker greja själv. Kontakta någon av våra rekommenderade handlare för hjälp att komma igång.

har studerat och läst en tid men är första gången jag är med i ett forum. förstår att bågskytte inte är nåt man bara hoppar på där mitt frågande om en lättare nybörjar båge som inte är en hel vetenskap men även som kan duga för att börja jaga med när den tiden är kommen.läst en del på forumet men offta rekomenderar folk bågar/paket för 5-6000 visst kan ju lägga ut dessa pengar inge snack om saken. men vore ju lite roligt att kunna utöva skytte och tecknik medans jag också läser och bildar mig mer inom bågvärlden.

nån som vet butik i värmland? blir det båge i prisklassen 5-6000 så vill ja gärna testa bågen och få den inställd det är ju helt klart.. men åter igen komma tillbaka till nybörjarbåge(vilket jag inte fått svar på än) vilken kan passa en nybörjare skulle tex PSE deerhunter http://www.racerback.se/deer-hunter-p-299.html passa en som vill tränings skjuta innan man avanserar till bättre dyrare mer inställd båge?

pse deer hunter är nog enda bågen jag verkar tycka passar en nybörjare både tillpris samt vad man får med.

ber om ursäkt för alla frågor och tjöt men kan varken hitta eller få vidare svar på tex här är en bra både för träning och teckning som duger även till ev jakt. kollat på bågar nu i en vecka hittar ju sjukt mycket olika så nån tycker man ju borde va lämplig för en ny startad skytt

Posted

Hur lång är du om man får fråga?

Tänkte på det som stod i info om deerhunter.

OBS!! Har nu bara två kvar i högerutförande 45-55pund 26-28tum i drag längd. Först till kvarn. Ring vid beställning.

OBS!!! Är du längre än 178 så är denna pilbåge för lite för dig!!!!

Posted

har studerat och läst en tid men är första gången jag är med i ett forum. förstår att bågskytte inte är nåt man bara hoppar på där mitt frågande om en lättare nybörjar båge som inte är en hel vetenskap men även som kan duga för att börja jaga med när den tiden är kommen.läst en del på forumet men offta rekomenderar folk bågar/paket för 5-6000 visst kan ju lägga ut dessa pengar inge snack om saken. men vore ju lite roligt att kunna utöva skytte och tecknik medans jag också läser och bildar mig mer inom bågvärlden.

nån som vet butik i värmland? blir det båge i prisklassen 5-6000 så vill ja gärna testa bågen och få den inställd det är ju helt klart.. men åter igen komma tillbaka till nybörjarbåge(vilket jag inte fått svar på än) vilken kan passa en nybörjare skulle tex PSE deerhunter http://www.racerback.se/deer-hunter-p-299.html passa en som vill tränings skjuta innan man avanserar till bättre dyrare mer inställd båge?

pse deer hunter är nog enda bågen jag verkar tycka passar en nybörjare både tillpris samt vad man får med.

ber om ursäkt för alla frågor och tjöt men kan varken hitta eller få vidare svar på tex här är en bra både för träning och teckning som duger även till ev jakt. kollat på bågar nu i en vecka hittar ju sjukt mycket olika så nån tycker man ju borde va lämplig för en ny startad skytt

Alla dom här paketen som erbjuds håller måttet. Om du inte springer iväg till Hobbex eller någon annan av dessa icke rekommenderade firmor. Ett grundtips är att du som nybörjare får en båge med en stränghöjd på 7 tum eller mer. Lägre stränghöjder kräver mer av dig som skytt. Oavsett prisklass på bågen (ny eller begagnad) så måste den trimmas in. Annars blir det mest kattskit av skyttet. D.v.s inte alls bra.

Du har nog ingen butik i Värmland. Den närmaste blir väl Trollhättan skulle jag tro. Sen har du ju i Stockholm också.

Men det finns förmodligen någon bågskytteklubb i Värmland. Problemet är att du förmodligen mest får sportskyttetips på olika bågar och tillbehör. Det skiljer sig en del på utrustningen om du ska jaga med bågen så småningom.

Skillnaden mellan en billig nybörjar båge och en mer avancerad är egentligen mest hastigheten och stränghöjden. Teknik, intrimning är snarlika.

Deerhunter bågen som du länkar till är av ålderstigen konstruktion. Där ser du de s.k pigtails som man fäster strängen i. Pigtailsen är fastlödda i en stålkabel som sen går vidare in i hjulen på bågen. En konstruktion som egentligen har försvunnit för 12-15 år sedan (minst) på premium bågarna. Bågen i sig gör garanterat sitt jobb. Men skillnaden i skjutkänsla är enorm mot moderna bågar i +6000 kronors klassen. Med rätt inställning funkar deerhuntern utmärkt. Jag har ju själv jagat och fällt vilt med en sådan typ av båge. Men det var 20 år sen.

Det spelar egentligen ingen roll vilken båge du köper. Intrimningshjälp kommer du att behöva när ditt skytte utvecklas.

johnny The gutt
Posted

Hur lång är du om man får fråga?

Tänkte på det som stod i info om deerhunter.

OBS!! Har nu bara två kvar i högerutförande 45-55pund 26-28tum i drag längd. Först till kvarn. Ring vid beställning.

OBS!!! Är du längre än 178 så är denna pilbåge för lite för dig!!!!

är 170cm kort haha. läste den texten ja med vilket fick mig mer intresserad

johnny The gutt
Posted

Alla dom här paketen som erbjuds håller måttet. Om du inte springer iväg till Hobbex eller någon annan av dessa icke rekommenderade firmor. Ett grundtips är att du som nybörjare får en båge med en stränghöjd på 7 tum eller mer. Lägre stränghöjder kräver mer av dig som skytt. Oavsett prisklass på bågen (ny eller begagnad) så måste den trimmas in. Annars blir det mest kattskit av skyttet. D.v.s inte alls bra.

Du har nog ingen butik i Värmland. Den närmaste blir väl Trollhättan skulle jag tro. Sen har du ju i Stockholm också.

Men det finns förmodligen någon bågskytteklubb i Värmland. Problemet är att du förmodligen mest får sportskyttetips på olika bågar och tillbehör. Det skiljer sig en del på utrustningen om du ska jaga med bågen så småningom.

Skillnaden mellan en billig nybörjar båge och en mer avancerad är egentligen mest hastigheten och stränghöjden. Teknik, intrimning är snarlika.

Deerhunter bågen som du länkar till är av ålderstigen konstruktion. Där ser du de s.k pigtails som man fäster strängen i. Pigtailsen är fastlödda i en stålkabel som sen går vidare in i hjulen på bågen. En konstruktion som egentligen har försvunnit för 12-15 år sedan (minst) på premium bågarna. Bågen i sig gör garanterat sitt jobb. Men skillnaden i skjutkänsla är enorm mot moderna bågar i +6000 kronors klassen. Med rätt inställning funkar deerhuntern utmärkt. Jag har ju själv jagat och fällt vilt med en sådan typ av båge. Men det var 20 år sen.

Det spelar egentligen ingen roll vilken båge du köper. Intrimningshjälp kommer du att behöva när ditt skytte utvecklas.

måste säga att jag lärt mig mer på endast det ni skrivet i tråden än jag lyckats läsa mig till under kanske 3 månader då intresset för bågskytte blev intressant igen.så ni ska verkligen ha ett stort tack samt ett tack för hjälpen till Jocke_S för det infomations rika medelandet:D

bågskytteklubbar vet jag inte ärligt talat om det finns nån sen som du säger kanske jag inte får den tecknik eller info jag vill ha för compound skytte. vet inte heller om det finns nån i värmland som jagar eller skjuter med just compoundbågar så intrimnings hjälp kanske också bli ett problem iframtiden??.

men har nu i allafall lagt dom där bågarna jag mest kollat på på hyllan får lägga mer pengar på båge i så fall. såg en bear compound på blocket nyss från 09

Bear compound båge. Års mod. 09 om jag inte mins helt fel. I fint skick!

Drag längd 13" till 27"

Axel till axel 32"

Drag vikt 15-29lbs

Let-off 70%

men eftersom jag inte vet draglängt ja har och så får det väl vänta till jag kan ta mig till en butik eller dyligt

Posted

Bågen du skriver om verkar vara för någon mellan 10-15 år..

Rent teoretiskt så borde du ha något längre draglängd än 27 tum!

Att mäta draglängden är inte svårt!

Ställ dig som ett "T", alltså med armarna rakt ut från sidorna, be någon mäta från mitten av din bröstkorg och ut till bågarmens handled!

Då får du det mest korrekta måttet. Det finns andra metoder också, typ mäta vingspann, sätta en måttstock i bröstet etc.. Dessa funkar bara om man har "normala" mått.. Varken för stora eller för små händer etc., annars blir det fel..

måste säga att jag lärt mig mer på endast det ni skrivet i tråden än jag lyckats läsa mig till under kanske 3 månader då intresset för bågskytte blev intressant igen.så ni ska verkligen ha ett stort tack samt ett tack för hjälpen till Jocke_S för det infomations rika medelandet:D

bågskytteklubbar vet jag inte ärligt talat om det finns nån sen som du säger kanske jag inte får den tecknik eller info jag vill ha för compound skytte. vet inte heller om det finns nån i värmland som jagar eller skjuter med just compoundbågar så intrimnings hjälp kanske också bli ett problem iframtiden??.

men har nu i allafall lagt dom där bågarna jag mest kollat på på hyllan får lägga mer pengar på båge i så fall. såg en bear compound på blocket nyss från 09

Bear compound båge. Års mod. 09 om jag inte mins helt fel. I fint skick!

Drag längd 13" till 27"

Axel till axel 32"

Drag vikt 15-29lbs

Let-off 70%

men eftersom jag inte vet draglängt ja har och så får det väl vänta till jag kan ta mig till en butik eller dyligt

johnny The gutt
Posted

Ställ dig som ett "T", alltså med armarna rakt ut från sidorna, be någon mäta från mitten av din bröstkorg och ut till bågarmens handled!

Då får du det mest korrekta måttet. Det finns andra metoder också, typ mäta vingspann, sätta en måttstock i bröstet etc.. Dessa funkar bara om man har "normala" mått.. Varken för stora eller för små händer etc., annars blir det fel..

tack så mycket. kan ju nu mäta ut lite senare så jag har en liten aning ialla fall i vilka kretsar min draglängd kan ligga på

johnny The gutt
Posted

gjorde det där testet förut mätte från mitten av bröstet till handleden. fick måttet 66.5cm give or take kollade på nätet och där blev det 26 tum give or take haha betyder det att jag är 10-15 år? har visserligen korta armar men som 10-15 åringar hahah måste vara all bänkpressande

Posted

Jag köpte själv min första pilbåge i våras och hade ren tur som råkade byta till mig en "bra" båge, vilket jag inte hade en aning om innan (förutom säljarens försäkran naturligtvis). Riktigt användbar blev den dock inte förrens jag tog kontakt med en seriös handlare som kunde trimma in den och ge mig grundlektioner i hur man använder den. Den genvägen sparade massor med tid och pengar så jag skulle varmt rekomendera att man hittar en bra handlare/entusiast som kan vägleda. Ju mer man läser och lär sig om just compoundbågar desto mer inser man att man inte vet, det är ett mycket mera komplext ämne än man lätt tror innan. Min egen uppfattning var närmast att "pilbåge som pilbåge men de med hjul på såg ballare ut.."

Hos en kunnig handlare så kan man även köpa en komplett uppsättning med prylar som hans/hennes erfarenhet garanterar faktiskt fungerar harmoniskt ihop med varann. Sedan vad det kostar blir alltid en öppen fråga, själv frågar jag inte. Bra saker kostar mycket pengar men dåliga saker kostar ännu mer..

johnny The gutt
Posted

men för mig är det ju inte direkt så att jag kan slänga mig på cykeln och trampa till närmaste båg butik då den närmaste till mig tror jag låg i sthlm bor i värmland har närmare till norge än sthlm haha. visst kan ju ringa runt till diverse butiker men som jag skrev i ett annat inlägg men då vill jag ju gärna se känna provskjuta bågen om jag ska slänga ut en smärre summa pengar. därför letar jag efter en "billig" hyffsad båge att kunna ialla fall få in lite teknik och känsla. känns lite underligt för mig att läsa på så mycket å länge om nåt jag kanske inte som det verkar få utöva inom en snar framtid. ja menar som mitt flugfiske där köpte jag en billig modell för kanske 500 spänn för även där träna få in teknik och lära mig grunderna medans jagläste på mer å mer körde hårt i ca 1 år med den billiga för att sedan köpa mig ett mer lyxigare spö för ca 10 ggr mer än jag köptemitt första för. tror inte jag hade börjat med flugfiske och blivit en junky om jag bara läst och sett filmer.

jag själv tycker att jag lär mig mer bättre lättare om jag kan utöva en sport/hobby samtidigt som jag blir mer bildad läser pratar med folk kollar filmer.

hoppas du/ni förstår mitt tanke sätt.

ps: kan ju tillägga om ni missuppfattat det där med att jag ska jaga med bågen det ska jag men planen är att ta examen 2012 jaga så mycket sambon tillåter medans bågskyttet är en hobby utöver vanliga jakten, har inte tänkt jaga med båge direkt jag fått examen hade tänkt träna bilda mig 2-3 år medans jag jagar med gevär.

Posted

därför letar jag efter en "billig" hyffsad båge att kunna ialla fall få in lite teknik och känsla.

Det är just detta som är en motsägelse i sig själv tyvärr, fel,billigt och otrimmat för just dig leder bara

till felaktig teknik/form och troligtvis en besviken skytt som inte riktigt får till sitt skytte och då hamnar

bågen i garaget och du tröttnar.

Det är viktigt att du bestämmer dig, dvs ska du också kunna jaga med bågen mao köpa en båge du kan ha några

år för både träning och jakt så kommer det vara så att du måste betala endel och förmodligen cykla till stockholm :)

En båge bara för träning hemma, då kan du köpa te.x Genesis båge, den kan även sambon skjuta med...

Så, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som Farbror Barbro brukar säga :)