Jump to content

Torup 2011

Christian N

Recommended Posts

Har varit på mini semester i den södra delen av Sverige,

utanför Lund ligger Torups Gods/slott, ett mycket vackert sådant som besöktes i helgen.

Det var roligt som tusan att med mitt inte så skogsvana sällskap få sno runt och plocka lite svamp, kantareller och peka på alla delar av skogens hemligheter och spår,

men besöket började med dessa två herrar,

IMAG0560-1.jpg

Otroligt trevliga att se, det gick nästan att hetsa igång dem trots att brunsten ännu inte är igång.

IMAG0566.jpg

Jag o mitt sällskap kom att vandra en led som är cirka 12 km lång, vi hoppade spår ett par gånger,

under resans väg, även genom skogen fick vi närkontakt med ett gäng vildsvin, när de rasslade iväg i bokeslyet och sen ett smaldjur som svarade på lite försiktigt lock där hon stod o kalasade på äpplen inne i slottsträdgården.

En rolig not med detta var att bussresan för två och för så mycket av upplevelser kostade tutti ToR bara 79 kr,

det är sjukt billigt och roande i sig att allt inte måste kosta.

/Christian

Visst är det fint på Torup men det blir finare längre österut.... ;)

Jag var nog inte långt ifrån dig i helgen... Lunnarp precis vid Ingelsta kalkon.

RW- hela Skåne är vackert, vissa delar är mer bildsköna än andra,

lite tagen av Gotland som jag är, finner jag de verkligen kustnära, utsatta delarna av Skåne väldigt tilltalande,

Stenshuvud, Kivik, Smyge är platser som ligger mig varmt om hjärtat.

/Christian

Jag var nog inte långt ifrån dig i helgen... Lunnarp precis vid Ingelsta kalkon.

Oj, då var du bara 4 km från mitt hem och ca 500m från en av mina marker.

lite tagen av Gotland som jag är, finner jag de verkligen kustnära, utsatta delarna av Skåne väldigt tilltalande,

/Christian

Finns många delar av Sverige som är fina. :P

Var på Gotland för många år sen och visst är det en mysig ö.

Härligt Chris! Förutsätter att "ditt sällskap" relativt enkelt utmanövrerar dig när det gäller att trava i markerna? ;) Snacka om bra jaktkompis vid en eventuell bergsjakt :rolleyes:

Rikard- det skall du inte vara så säker på,

men visst är det ganska skönt att inte behöva släpa runt på någon som blir trött efter en kvart.

Men som med alla av det motsatta könet, krävs det för en god stämmning återkommande mat o drick pauser.

Min egna klena lekamen är inte för svår att motivera att plikta lite och kuska runt i skog o mark med.

En helt annan tanke- jag tror att jag såg långt mer än ett dussin av sådana där "drömpass" för drevjakt som förmodligen inte ens viltet går igenom, underbart öppen bokskog med lite under vegetation, undulerande kullar och lite djuplinjer och höjdlinjer i,

ja lite sådana man ser på en del filmer....

Om jag hade pengar, osv...

Massa pengar....

/Christian

Pass? Pass??

Jag ser bara riktigt härliga ytor att spela över :P med en shysst spotter förståss!

Blev det någe bokhångel da :D

/Mike

Mike- skoja inte,

det fanns tom ett sånt där pass som du talade om sist,

över vattnet och på andra sidan.

Hångel, ja det ingick som en del i det där med pauserna, så jag var ju inte helt ovillig till att stanna, så klart..

/Christian

Hade du skrikit till hade jag kunnat ge er en guidad tur i markerna runt Övedskloster så hade ni kunnat dreggla över rådjurstammen och de vita kronhjortarna där ;)

Skåne är vackert! :wub:

Hade du skrikit till hade jag kunnat ge er en guidad tur i markerna runt Övedskloster så hade ni kunnat dreggla över rådjurstammen och de vita kronhjortarna där ;)

Skåne är vackert! :wub:

Kronhjortar ???? Vita ?????

/Christian

Torup med omgivningar är vackert. Har jagat en hel del på en grannmark till Torup

Kronhjortar ???? Vita ?????

Jag är drabbad av alzheimer light eller något i den stilen... :lol:

Självklart menade jag de vita DOVhjortarna... :blush: