togga Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Hej! Är på gång att köpa en 22a. Har funderat på: Krico 300. Anschluz finns många mod att välja på! Ruger, K77 All-Weather. Ni som har någon av dessa kan väll ge några synpunkter på för och nackdelar och precision mm. Bössan ska användas till kajor och skator. Tack på förhand / Togga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Hej! Är på gång att köpa en 22a. Har funderat på: Krico 300. Anschluz finns många mod att välja på! Ruger, K77 All-Weather. Ni som har någon av dessa kan väll ge några synpunkter på för och nackdelar och precision mm. Bössan ska användas till kajor och skator. Tack på förhand / Togga Har en Anschutz .22lr.... Den verkar inte gilla snabba kulor typ stinger. Utmärkt prec med minimag och standard kulor. Verkar vara lite väl exakt i tillverkningen. Mitt slutstycke gick trögt att stänga och en oskjuten patron gick ej att få ur loppet. Men det fixade dom på fabriken(nytt slutstycke!?), sen har jag varit super nöjd med bössan. Dock ångrar jag lite .22lr, skulle valt .22magnum istället. Då går det skjuta lite fågel(Förutom skator/trast och liknande "skräpfåglar") också med den utan att det blir så mycket dyrare.... Valde mellan en CZ 452(tror jag den hette) och Anschutz. Anschutz kändes mer gedigen och liknar mer ett "riktigt" gevär. Med bättre trycke, och inte lika "raspig" mm...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Jag har en ZB-tillverkad Brno ZKM 456 från -58 som jag är toknöjd med. Suveränt trycke (faktiskt det bästa av samtliga mina vapen) och välskjutande. Bästa träffbild jag presterat med bössan är fem skott inom 14 mm på 50 meter med en gammal batch med CCI Standard. Stinger öppnar upp betänkligt med det är inget ovanligt. RWS High Velocity däremot skjuter riktigt bra. Hittar du en sådan begagnad bössa är den högst rekommendabel. Därtill passar tex. Warnes QD-ringar till Tikka rakt i lådans laxspår.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pour Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Hej! Är på gång att köpa en 22a. Har funderat på: Krico 300. Anschluz finns många mod att välja på! Ruger, K77 All-Weather. Ni som har någon av dessa kan väll ge några synpunkter på för och nackdelar och precision mm. Bössan ska användas till kajor och skator. Tack på förhand / Togga Jag införskaffat en 302:a Krico en underbar bössa som jag rekomenderar varmt. Min är tillverkad innan 1986 fördel med gamla årsmodeller är att de är konstruerade som en riktig jaktbössa. Den skjuter väldigt bra och känns som en riktig studsare. Min svåger har en 300 och efter att ha smällt ett 100 tal skott med den så letade jag i säkert 4 månader innan jag hittade en lika fin Krico. Enda nackdelen jag kan komma på är att Krico har gått i konkurs och det kan vara både dyrt samt svårt att hitta reservdelar såsom 10 skottsmagasin etc. I annat fall så kostar dom inte mer än 2-3500kr beggade i fint skick alt 2500-6500 hos Torsbo beroende på skick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Brorsan har en Krico 300 vilken är riktigt trevlig. Ska du däremot ha crême de la crême så är det Sako Finnfire som gäller enligt min mening. Ganska svåra att få fatt i bara (jag min jubelidiot sålde en Finnfire Varmint en gång ). Idag har jag en CZ 453 Varmint vilken gör jobbet alldeles utmärkt, men den är ett skämt jämfört med Finnfire:n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Anschütz levererade ett gäng Classic HB 22:or med korta pipor, förgängade och på 54:a lådan, för något år sedan, med all respekt för Exabits åsikt håller jag den varianten av Annie för ett bättre vapen. Jag har använt en slik när jag var i England och med en 25 cm pipa, legal där, o dämpad så var det ett så kusligt exakt vapen att kaninerna gömde sig för mig bara vi kom på plats. På Torsbo anges det att de har en 1517 Classic HB där i 17MHR, helt klart något jag skulle köpa om jag var på jakt efter en klass 4 bössa för just jakt. En Annie 1717 classic i 22 LR skulle vara en en möjlig vän för livet för många, därtill är de inte lika sällsynta som en Sako FF, men det kanske inte är en del i ekvationen? /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.söderlund Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Anschütz levererade ett gäng Classic HB 22:or med korta pipor, förgängade och på 54:a lådan, för något år sedan, med all respekt för Exabits åsikt håller jag den varianten av Annie för ett bättre vapen. Jag har använt en slik när jag var i England och med en 25 cm pipa, legal där, o dämpad så var det ett så kusligt exakt vapen att kaninerna gömde sig för mig bara vi kom på plats. På Torsbo anges det att de har en 1517 Classic HB där i 17MHR, helt klart något jag skulle köpa om jag var på jakt efter en klass 4 bössa för just jakt. En Annie 1717 classic i 22 LR skulle vara en en möjlig vän för livet för många, därtill är de inte lika sällsynta som en Sako FF, men det kanske inte är en del i ekvationen? /Christian en anni må skjuta bra ( oftast iaf ) men för den prislappen känns inte en så pass "billig" bössa värt det. då borde quad eller 455:an vara mer prisvärda och för 455:an o den prisbilden så har man några kalibrar till. ( menat 1517 i 17hmr ) åter till vapen du funderar över, har en Krico 300 hemma för stunden och trycket kan uppfattas lite i hårdaste laget för mitt tycke men annars finns det inget att anmärka på. bössan skjuter väldigt bra det lilla jag har hunnit testa, kolvträt på detta exemplar va ljust men såg i övrigt bra ut. bra balans och ja ett smidigt/bra vapen som ändå inte känns helt litet mot en vanlig studsare. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nobbe_ Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Köp en Anschütz! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Rikards föreslagna pang, Den är inte heller billig men den är bra. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 En Annie 1717 classic i 22 LR skulle vara en en möjlig vän för livet för många, därtill är de inte lika sällsynta som en Sako FF, men det kanske inte är en del i ekvationen? Jag har nu inte hanterat någon Anschütz - säkerligen trevliga bössor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Rikard, ärligt talat är de mer skjutmaskiner är så där härliga o mysiga som en del andra pangar kan vara, ja typ din K95:a då! /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Är allvarligt förtjust i Brno 455 thumbhole i 22LR och med en extra pipa i 17HMR. Mamma ringde precis och var sugen på att köpa en TOZ i 22LR *kväljningar* från vildsvinsbutiken. Hemska tanke på att ha något dylikt inom familjen Ska lägga upp ett förslag på en sådan setup som jag angav här ovan, så får vi se vad som händer. Annars kan hon köpa en TOZ, så köper jag en 455a så kan vi tävla sen. Tror jag har utfallet färdigt redan MVH/Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Jag slog till på en ny Anschütz 1416 D HB i kaliber .22LR för 6100:- och jag är helnöjd. Jag har tidigare haft 4 CZ 452 och 453 och dom har skjutit tätt och fint men dom går inte att jämföra med en Anschütz enligt mig. Nu kan det ju vara just min bössa och mina tidigare bössor det skiljer på men jag upplever det som att min Anschütz har jämnare och tätare träffbilder och framför allt färre "flyers". Det skulle väl kanske kunna bero på att jag skjuter med olika batchar av CCI Standard men de första 100 skotten var ammunition som jag tidigare har använt. Jag märker dock ingen skillnad på den nya ammunitionen som jag har köpt jämfört med den gamla. Jag kommer aldrig köpa en ZC av ovanstående modell igen och jag kommer nog aldrig göra mig av med min Anschütz såvida det inte kommer någon centralantänd patron som kostar lika lite som .22LR och utför samma arbete... med reservation för det omtalade blyförbudet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Är allvarligt förtjust i Brno 455 thumbhole i 22LR och med en extra pipa i 17HMR. Ja, de är inte dumma Klämde på sidelocks för ett par veckor sen och det gav mersmak. Betydligt trevligare stock än den vanliga 453 Varmint:en (som jag har). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
togga Posted August 29, 2011 Author Share Posted August 29, 2011 Hej! Efter alla svar och påpekanden, inlägg och funderande i denna tråd och den andra som jag är roten till. Så tror jag valet blir en Brno 455 thumbhole i 22LR och med en extra pipa i 17HMR. Ska bara masa mig iväg och känna och klämma på en, är jag nöjd då så blir det affär Tack för hjälpen alla!!! Mvh Togga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schager Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Hej! Efter alla svar och påpekanden, inlägg och funderande i denna tråd och den andra som jag är roten till. Så tror jag valet blir en Brno 455 thumbhole i 22LR och med en extra pipa i 17HMR. Ska bara masa mig iväg och känna och klämma på en, är jag nöjd då så blir det affär Tack för hjälpen alla!!! Mvh Togga Brno 455 ska vara riktigt bra - särskilt precisionen. Vad jag har hört kan trycket vara lite sisådär. Själv valde jag Quad Heavy Barrel - har inte ångrat mig. Skjuter 10-kronor (kom till Örebro så får du testa) på 50m med CCI Standard. Lite problem har jag på 80m - då blir det ca 3-4 cm träffbilder - tror att det hänger på min skytteförmåga och ammunitionen (och ambulansfilten till stöd - Harris benstöd är på ingång från Staffansvapen) snarare än på vapnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scratch Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Jag har nu inte hanterat någon Anschütz - säkerligen trevliga bössor Du kan få prova mitt skrotbygge någon gång Vad jag märkt så skjuter finnfires grymt bra de med, men tryckena på en Anschutz 54:a lirar lite i en egen division. Även om en finnfire har ett bra trycke så är det ganska långt ifrån ett matchtrycke. min 54:a skulle aldrig bytas mot en finnfire ens om det var range modellen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank69 Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Brno 455 ska vara riktigt bra - särskilt precisionen. Vad jag har hört kan trycket vara lite sisådär. Själv valde jag Quad Heavy Barrel - har inte ångrat mig. Trycket kan man fixa till själv, finns lite olika avtrycksfjädrar att välja mellan: http://www.yodaveproducts.com/ Har gjort det på min Sako Quad Range. istället för 1,5kg avtrycksvikt så är den nu justerbar mellan ca 350g - 550g. Kör den på ca 500g och det har gjort underverk för precisionen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foffe Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Kan säga jag är mycket nöjd med min BRNO ZKW 465 22 Hornet, den går klockrent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted September 24, 2014 Share Posted September 24, 2014 Jag kan varmt rekommendera Sako Finnfire varmint, den skjuter som en dröm. Plockar med lätthet sockerbitar på 50 meters avstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts