Hoppa till innehåll

Får ren skötare skjuta min hund?


wibbe86

Recommended Posts

Hallå..

Satt på möte förra veckan om september jakten på älg, då var det en person som fråga om vi som hade hundar om dom var Ren rena. Han påstog att renskötarna hade rätt/fick skjuta våra hundar om dom jagade deras renar.

Så min fråga är får dom verkligen göra de?

för mig låter det jävligt dumt kan tänka mig att dom kan få försöka skrämma bort hunden men inte att dom ska få skjuta den.

Tack för svar. Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En gång för typ 10 år sedan kom jag och min morbror ner till hans får på ett bete..Då var det en stövare som höll på o drev dom fram och tillbaka där och vi tog fast den..vi satte in den i hans skåp bil o ringde till polisen och fråga va vi skulle göra för vi hade inte sett nån jägare på vägen ner..Dom sade att om hunden är på boskapen o jagar dom så har man rätt att skjuta hunden om man ringer polisen och meddelar att man tänker göra det..Inte vet jag om det är så och förstås skjöt vi den inte. Vi satte oss o vänta för den hade pejl på sig o det tog ju inte så länge före ägaren kom körandes o sökte efter den..Men det här var på Åland det kan ju va olika på lagar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom får försvara renarna mot hunden så ja om det är nödvändigt så får dom skjuta hunden liksom att man får skjuta en hund för att försvara en flock får som går i hage. Renar är helt enkelt tamdjur dom också även om det är svårt att tro ibland. Sedan har olika renskötare olika toleransnivåer, har ni fel skötare på området så kan den bli skjuten för ganska lite och har ni rätt behöver ni öht inte oroa er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knug- ja de har den rätten om hunden skadar renen,

iofs skall angreppet försöka avstyras på annat sätt.

Det är nog som så att det är någon, några hundar varje år som skjuts på detta sätt, nej det är inte bra alls, hundföraren skall ha den kontrollen på hunden att det inte skall hända samt motsvarande sak för renägaren,

det borde gå att avstyra angrepp o skada på annat sätt än genom att skjuta en hund.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok tack för svar.

satt å kollade runt lite nyss å då hitta jag de här.

http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=5323042

så då får man ju försöka hitta på nå bra sätt att inte få hunden att jaga ren då innan man åker upp vill ju inte ha en död hund med mig hem..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätter du munkorg på hunden får den svårare att skada renen och skulle den då jaga ren så finns mindre anledning för skötaren att avliva hunden. Det kan också löna sig att prata med renskötarna i området och se vad dom har och säga om saken och hur känsliga dom är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så finns de nå bra tips om att få hunden Ren ren. ;)

Ja de var ju inte dumt att kolla med ren skötarna,

får säga åt jaktledarna att kolla upp det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som gäller är att Renskötare har rät att försvara sina renar. Men som i skälvförsvar inte använa mer än nöden kräver, dock om hunden hettsar/angriper renarna har dom rätt att skjuta hunden om inte den går att skrämma bort med skrämselskott. Detsamma gällerför fårägare harjag för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som gäller är att Renskötare har rät att försvara sina renar. Men som i skälvförsvar inte använa mer än nöden kräver, dock om hunden hettsar/angriper renarna har dom rätt att skjuta hunden om inte den går att skrämma bort med skrämselskott. Detsamma gällerför fårägare harjag för mig.

Ncgyver, blanda inte in självförsvar eller nöd i detta, reglerna återspeglar inte detta,

som en liten repris,

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.

Det som är av betydelse här är att det varken krävs uppkommen skada på renarna, det räcker med att det förelegat risk för det, exempelvis genom att de blivit förföljda,

att avliva hunden är först ett alternativ efter det att den inte låter sig infångas eller på annat sätt förmås att lämna platsen,

det sista framgår inte av lagtexten men av sunt förnuft.

Detta är viktiga regler för er som äger hund,

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm gå gärna in på länken och läs på lite,

det är aldrig fel att veta saker.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så finns de nå bra tips om att få hunden Ren ren. ;)

Ja de var ju inte dumt att kolla med ren skötarna,

får säga åt jaktledarna att kolla upp det.

Hejsan !

Ja, det finns en mycket bra metod för att betinga din hund till att renar gör ont och är obehagliga:

Du tar en vidja och bär den i din hand (längs med benet så inte hunden "vet" vad du har) hunden har du kopplad (för att ha full kontroll på den). Ni närmar er renarna- i rätt vind (inte så att hunden känner vittringen av dem) i EXAKT samma sekund som hunden får syn på renarna rappar du hunden på ryggen (ett väl avvägt rapp så det känns ordentligt). Hunden får ej heller upptäcka att det är du som rappar den. Oja ömka gärna hunden och spela rädd samtidigt som ni skyndsamt avlägsnar er från renarna tillsammans. Upprepa gärna denna betingning några gånger under några dagar.

Lycka till !

En bekant hade sådana problem med sin Vorsteh som drev renarna med skall och hoppade upp på deras ländrygg och bet sig fast. Några gånger med denna "betingning" så slutade den att intressera sig för renarna.

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsan

om din hund jagar renar spelar det ingen större roll vad lagen säger.

din hund riskerar att bli skjuten eller överkörd..tyvärr..

i norge kan man via hundklubb/licensierad få sin hund avhaubiterad på får/ren via elhalsband...

vänligen nils

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsan

om din hund jagar renar spelar det ingen större roll vad lagen säger.

din hund riskerar att bli skjuten eller överkörd..tyvärr..

i norge kan man via hundklubb/licensierad få sin hund avhaubiterad på får/ren via elhalsband...

vänligen nils

Det kunde man få hos Jägarförbundet Norrbotten också. Renrenhetstestad med elhalsband..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En hund som splittrar renhjord riskerar med största sanolikhet livet!! det har skjutits o kommer skjutas vad än lagen säger ang.-

Hund som jagar ren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kunde man få hos Jägarförbundet Norrbotten också. Renrenhetstestad med elhalsband..

Bör varit några år sedan, i alla fall som förbundet stod bakom... Förbudet mot elhalsband i Sverige trädde i kraft 2003...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har jobbat för Jägareförbundet i Norrbotten sedan 1993 och vi hade en ganska omfattande test/dressyr av hundar mot ren med hjälp av elhalsband genom oss samt utbildade testledare i kretsarna. En stor mängd hundar gjordes mer eller mindre ren-rena genom denna metod. Som det nämns ovan så förbjöds denna verksamhet och av förklarliga skäl så upphörde även vår verksamhet med detta, även om det skedde under protest. Jag tycker fortfarande att det var synd att verksamheten upphörde, det var ett mycket effektivt verktyg om de som hanterade halsbandet var väl utbildade i att tolka och läsa hundar. Men som sagt, efter att metoden blev förbjuden har av naturliga skäl ingen verksamhet skett i Jägareförbundets regi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har jobbat för Jägareförbundet i Norrbotten sedan 1993 och vi hade en ganska omfattande test/dressyr av hundar mot ren med hjälp av elhalsband genom oss samt utbildade testledare i kretsarna. En stor mängd hundar gjordes mer eller mindre ren-rena genom denna metod. Som det nämns ovan så förbjöds denna verksamhet och av förklarliga skäl så upphörde även vår verksamhet med detta, även om det skedde under protest. Jag tycker fortfarande att det var synd att verksamheten upphörde, det var ett mycket effektivt verktyg om de som hanterade halsbandet var väl utbildade i att tolka och läsa hundar. Men som sagt, efter att metoden blev förbjuden har av naturliga skäl ingen verksamhet skett i Jägareförbundets regi

Finns det inte andra halsband idag som framkallar olustkänsla hos hunden utan att ge en stöt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bör varit några år sedan, i alla fall som förbundet stod bakom... Förbudet mot elhalsband i Sverige trädde i kraft 2003...

Ja, det är det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det verkar som att kulturen att skjuta rendrivande hundar varierar rätt kraftigt bland lapparna. I Kiruna och Arjeplog känner jag till flera fall av skjutna hundar tyvärr. I kommunerna däremellan verkar toleransen vara lite större mot rendrivande hundar. I mitt personliga fall förespråkar jag avlivning av den lapp som skjuter en hund bara för att den förföljer en ren utan att skada den. Om renarna hade tagit så stor skada av att bli stressade i 5-15 minuter så hade dom aldrig överlevt att vara kring vägar och järnväg. Att en hund som driver dom i några minuter skulle behöva avlivas finner jag absurt. Min hund är värd flerdubbelt vad en renjävel är värd och skulle den mot all förmodan riva en ren så är jag mer än villig att ersätta marknadsvärdet för vad den renen är värd än att få min familjemedlem skjuten. Tyvärr förstår inte en viss grupp näringsidkare detta utan går rakt av på vad dom har laglig rätt till...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att kulturen att skjuta rendrivande hundar varierar rätt kraftigt bland lapparna. I Kiruna och Arjeplog känner jag till flera fall av skjutna hundar tyvärr. I kommunerna däremellan verkar toleransen vara lite större mot rendrivande hundar. I mitt personliga fall förespråkar jag avlivning av den lapp som skjuter en hund bara för att den förföljer en ren utan att skada den. Om renarna hade tagit så stor skada av att bli stressade i 5-15 minuter så hade dom aldrig överlevt att vara kring vägar och järnväg. Att en hund som driver dom i några minuter skulle behöva avlivas finner jag absurt. Min hund är värd flerdubbelt vad en renjävel är värd och skulle den mot all förmodan riva en ren så är jag mer än villig att ersätta marknadsvärdet för vad den renen är värd än att få min familjemedlem skjuten. Tyvärr förstår inte en viss grupp näringsidkare detta utan går rakt av på vad dom har laglig rätt till...

Utan att skada var ordet, men tyvärr är det många hundar som inte bara driver ren, utan även gör annat.

Se till att hunden inte driver/är intresserad av ren, så har du inga problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäller tydligen inte höns. Var ju en kvinna i Oskarshamn som sköt en hund som var inne i hönshuset och levde rövare, dvs dödade och skadade ett

djur.

Hon friades i tingsrätt men dömdes i hovrätt, med hänvisning att hon borde kunnat hantera det på bättre sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minoritetens hemland = Sverige :angry:

Som fårägare ser jag inget konstig alls i att man fredar sin verksamhet.

Du minns väl hur det gick för Abel när Kain ledsnade på jävelskap. Sköt dej och låt oss som arbetar vara ifred!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fundering i detta ämne om renskötre bra att rubriken är renskötare och inte Same en eloge för det.

Men är Renar tamboskap? om de är tamboskap så ska dom vara inom hegn men det är inte renarna. Men denna fråga är infekterad då det gäller Renar och renskötrana rättigheter i norr. De som bråkar och hörs mest är renskötarna. I västerbotten så lyckas Renskötarna få områden avlysta för jakt för de har renar i området. Men enligt folk i områderna så finns det inte en ren där för dom är uppe på fjället.

Renskötarna är en liten minoritet bland samerna men tyvär hörs renskötarna mest.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fundering i detta ämne om renskötre bra att rubriken är renskötare och inte Same en eloge för det.

Men är Renar tamboskap? om de är tamboskap så ska dom vara inom hegn men det är inte renarna. Men denna fråga är infekterad då det gäller Renar och renskötrana rättigheter i norr. De som bråkar och hörs mest är renskötarna. I västerbotten så lyckas Renskötarna få områden avlysta för jakt för de har renar i området. Men enligt folk i områderna så finns det inte en ren där för dom är uppe på fjället.

Renskötarna är en liten minoritet bland samerna men tyvär hörs renskötarna mest.

Om du tjuvskjuter en ren så är brottet stöld då renen har en ägare och är ett tamboskap. Men om en renflock står och gräver sönder din skogsplantering för att dom har blivit utfodrade bredvid eller i värsta fall mitt ute på hygget så är renen ett vilt djur som inte någon kan hållas ansvarig för.

Ett system som hade kunnat flyta alldeles smärtfritt med lite samarbete och hänsyn från båda sidor men som tyvärr bara orsakar konflikter i den verklighet vi lever med idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag eller rättare sagt vi har lärt oss att det är bäst att prata med renskötarna, kolla vart dem håller renen och om det är/skall vara tomt på marken... Säger dem att det skall vara tomt behöver man inte oroa sig för ren, inte äns om det finns "strö ren"... Så har det vart för oss iaf och vi har haft 4 st olyckor där en hund tagit ren.. Men samtliga gånger har vi blivit lovad att det skall vara tomt.... Detta har vart inom Tossåsens sameby...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...