togga Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Hej! Ska köpa en 22:a. Var helt på det klara med att köpa 22LR. Men nu har jag börjat vela om inte 22wm är bättre. Ska mest jaga skräp fågel och övnings skjuta. Priset på ammo verkar inte skilja så mycket. Jag behöver råd om hur jag ska göra. Tack Togga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoB Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Du kan ju alltid köpa en Brno CZ 455, Sako Quad eller annan där du kan byta pipa - då har du båda (+ möjlighet till .17HMR). Om inte ekonomin tillåter direkt, kan man börja med en kaliber och köpa till andra/tredje pipa senare. En extra pipa till 455 kostar väl knappt 2000:-, något dyrare till Sakon. /Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Jag valde WM. Men det är pågrund av att jag allt som oftast "riskerar" att råka ut för Orre/Tjäder när jag jagar med 22:an. Dessutom har jag då och då möjlighet att låna trädskällare. Ägaren vill inte att man förstör hundens hörsel så han vill inte låna ut hunden om man tänker använda grövre än klass3. Vill även kunna ta livet av en hare eller räv på lagligt vis... Om jag hade gjort likadant igen låter jag vara osagt. Har man plats i garderoben tror jag att jag egentligen hade föredragit två bössor. En 22Lr och en Hornet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlow Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 OM det bara ska va till skräpfågel och träning så duger ju en 22 lr bra. Men en 22 wmr kan du träna och skjuta allt från skata till räv och som du sa så är ammo priserna inte så olika. Jag skulle lagt pengarna på en 22 magnum men det är jag de:) mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
togga Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 Vet inte än, men det lutar åt en brno 455 med två pipor. Klokt det har jag ingen aning om, men det känns bra. Mvh Togga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcgyver Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Jag valde 22wm då det finns fler vilt att jaga och att den inte är lika vindkänlig som 22lr. Något dyrare ammo men inte så farligt. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Jag gillar min Brno 455 varmint laminated thumbhole. Nu har jag förvisso ingen 22wm pipa men den finns att köpa till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 Jag tror också att en pipbytare är rätt väg att gå. Jag har själv en repeterstudsare i 22lr. och en kombi med kulpipa i 22WM. För övning och avfångning i fälla är 22lr. svårslagen, 22WM. är inte alls lika "träningsvänlig" även om den jämfört med tex. klass 1-vapen är töntbillig. Dock är 22WM. klart mer flexibel som jaktkaliber jämfört med 22lr. Mao så kompletterar de varandra väldigt väl.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr Snok Posted August 17, 2011 Share Posted August 17, 2011 22lr ifall övning är primärt och skotthåll (utan kompensation i höjd) på 50m är acceptabelt. 22wmr ifall lite (med betoning på lite för vissa bössor) längre håll är viktigt eller ifall räv, grävling, hare eller gås oxå står på pogrammet. 22wmr har en flackare kulbana än 22lr men bortom 60-70m blir den väldigt vindkänslig och vissa bössor ger förvånansvärt dålig precision efter 80-85m. Min CZ452 är en sådan som tappar allt vad precision heter efter 85m. Kompisen har en Rem597 som håller hela vägen ut till 100m i vindstilla, den avviker från 452 med bl a en annan räffelstigning (vanligtvis är det samma som i 22lr), men jag är inte ens lekman på ballistik så jag kan inte säga definitivt att det är räffelstigning som avgör. Ifall du tycker att ammunitionskostnaden är acceptabel för 22wmr så är frågan ifall inte 17hmr gör fågeljakten mer flexibel m a p räckvidd. Pipbytessytem som föreslagits tidigare håller dörren öppen för att kunna utöka till en relativt låg kostnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoB Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Togga, du kan titta lite på tidigare trådar under Våra Kulvapen - både den som heter "Brno 455 American" och den som heter "17HMR" innehåller en hel del diskussioner kring kaliber och användning när det gäller 22LR/22WMR/17HMR. Jag har själv köpt en 455 Thumbhole, väntar på att licenshanteringen ska bli klar så jag får hem bössan, och det lutar åt att det blir 17HMR-pipan som andrapipa (men inte alls omöjligt att även 22WMR köps in). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurkangc Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Hej! Ska köpa en 22:a. Var helt på det klara med att köpa 22LR. Men nu har jag börjat vela om inte 22wm är bättre. Ska mest jaga skräp fågel och övnings skjuta. Priset på ammo verkar inte skilja så mycket. Jag behöver råd om hur jag ska göra. Tack Togga Om det finns någon chans alls att du får se en räv, så är 22wm det som gäller Ganska bra om man är ute o ser en skabbräv (: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beretta Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Valde 22 mag och har aldrig ångrat mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jimbolo Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Enligt mina erfarenheter är precisionen undermålig i 22wm. Däremot är fördelen att man kan skjuta klass3 vilt med den. Har du inte det som avsikt hade jag kikat närmre på 17hmr som är en dyr patron men levererar gott om död. Jag har själv en Brno 455 i med samtliga 3 pipor o de e sällan 22lr eller wm används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
togga Posted August 18, 2011 Author Share Posted August 18, 2011 Man får tacka för alla förslag och synpnkter. Problemet är bara det att nu vet jag inte vad jag ska köpa Började så enkelt med ett köp av en 22LR, sen ställde man en fråga här på forumet och nu är man hel lost Skulle fan bara köpt en 22LR utan att fråga och varit nöjd. De andra två cal ni räknar upp är intressata. Mvh Togga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jimbolo Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag klarade mig fint med en .22lr i flera år då jag bara använde den till fågeljakt i klass 4. Vilt i kl 1-3 lägger sig fint för en 6,5a .308a eller 30-06 med. Jag använde själv .30-06 till allt som inte .22lr fick användas till då jag var färsking. Så vill du ha en billig övningsbössa skall du deffinitivt köpa en .22lr. Mkt precision billig o tar dö på allt i sin klass. Man klarar sig sällan på 1 bössa ändå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
togga Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Det blir säkert en brno 455 amerikat i 22lr till att börja med,ska åka och kolla på en så man är säker! Kanske blir det nån extra pipa senare. Vad är det för fästen till kikaren? borrar man för klackar eller är det laxspår? Mvh Togga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Det blir säkert en brno 455 amerikat i 22lr till att börja med,ska åka och kolla på en så man är säker! Kanske blir det nån extra pipa senare. Vad är det för fästen till kikaren? borrar man för klackar eller är det laxspår? Mvh Togga Det är 11mm spår frästa i lådan, finns massvis av ringar att köpa till den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Kika efter Burris snabbringar för 11 mm laxspår, kan vara väldigt smidigt utifall du kompletterar med extra pipor.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I-Mats Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag blir lite nyfiken på vad ni betalar för ammon om ni tycker att det inte är så stor skillnad... Personligen ser jag .22 WMR som världens mest onödiga patron: jag har redan bössor som skjuter illa och andra som har dyra patroner, varför skulle jag behöva nån? -- Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Jag köper CCI Standard i kaliber .22LR för 45 öre styck så för mängdträning är det endast luftgevär som kan tänkas bli billigare för min del. Jag har även haft .22WMR och .17HMR men priset på ammunition till dessa kalibrar blir för dyrt att öva med även om nu det jaktbara viltet ökar i antal... som tur är duger ju 9,3x62 till allt som .22LR inte klarar... Nu övar jag ju förvisso även med 9,3x62 och det blir ju då något dyrare än .22LR men å andra sidan så blir jag ganska trött i huvet efter ett femtiotal plugg med 286gr... då är det ganska skönt att kunna skjuta flera hundra skott med .22LR och ändå ha ork till annat när man skjutit färdigt. Min 9,3x62 väger ungefär lika mycket som min .22LR så det är väl knappast vikten på bössorna som gör att det är smidigare att skjuta mycket med .22LR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
djkj Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Har haft 22mag. men har nu en .22lr Om jakt är det primära så är ju en 22mag mer mångsidig, men om man vill övningsskjuta i större omfattning så är en 22lr att föredra Köper man ex. en 500 pack CCI standard för 250kr så har man roligt länge, för lite pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Själv så betalade jag 170:- för en 50-ask 22WMR igår i Götene. Fast det var förstås lite mer "rolig" ammuntion än standardplugg. Hornady 30 grains V-max.. Skall bli intressant att se om det går att få den lätta kulan att skjuta vettigt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I-Mats Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Själv så betalade jag 170:- för en 50-ask 22WMR igår i Götene. Det är ju bara 150:- mer än en ask LR?!? För övrigt får du säga till när du rör dig åt det hållet, jag kanske vill ha köpt-å-hemtransporterat nånting och vad passar då bättre än att utnyttja världens bästa Doenitz? -- Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 "Hornady 30 grains V-max.. Skall bli intressant att se om det går att få den lätta kulan att skjuta vettigt" I den mån det är av intresse kan jag förbereda dig på en mycket effektiv laddning, ibland väl effektful. Detta givet att laddningen skjuter, om man har en Anschütz förefaller den regelmässigt skjuta nog så väl. I övrigt måste jag hålla med Mats, det är lite råddigt att föreslå en 22WMR ur precisions synpunkt, den har helt enkelt inte samma potential som andra kantantända har. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Höll i Sidelocks 455 TH i helgen och det vart ju kärlek direkt! Jag har idag en CZ 453 Varmint i 22 LR vilken jag är väldigt nöjd med, men om jag skulle välja igen så är det ingen tvekan alls. Det skulle bli en 455 Thumbhole med pipor i 22 LR och 17 HMR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts