Jump to content

300 wsm till 300 wm

laxen

Recommended Posts

Hej, undrar vad de är för skillnad på dessa?

Har dom samma tjocklek fast att 300 wsm är kortare? I så fall borde man ju med t.ex. en tikka i kal. 300 wm sjkuta med 300 wsm istället utan att någon krånglar?

Tack för svar

Jag föreslår att du googlar på de båda kalibrarna för att hitta bilder, mått mm. :)

Kort svar från mig: nej de är inte samma någonstans och att skjuta dem i fel vapen bör klassas som aktiv dödshjälp. ;)

mvh!

Jag föreslår att du googlar på de båda kalibrarna för att hitta bilder, mått mm. :)

Kort svar från mig: nej de är inte samma någonstans och att skjuta dem i fel vapen bör klassas som aktiv dödshjälp. ;)

mvh!

Om patronen ens går att avfyra i ett längre patronläge....

300 WSM är 14,1 mmm i basen på hyslsan,

300 win mag, är 13,5 mm i basen.

Som tur är har du inte en chans i världen att få till det utan att hänga hylsan i lådan, rejält.

/Christian

Jag känner till endast en ammunition som går att skjuta i "fel" bössa och det är .458 Win Mag.

Denna går att skjuta i en bössa kamrad för .458 Lott - men det är en designteknisk finess.

(jo, .22SR går att skjuta i en del .22LR också...)

Även om man rent fysiskt får i fel hylsa i patronläget så skall man ge fan i det eftersom konsekvenserna kan bli förödande!

Så tänk inte i dessa banorna är ni snälla för det kan sluta med ordentliga tråkigheter!

Jag har hittat .308 hylsor som sett konstiga ut (förmodligen skjutna i en 30-06).

En liten länk om fler avarter som hänt:

http://www.reloadbench.com/ganda.html

Raggarö

Samma här, idioter som ska skjuta militära helmantlar i sina 30-06. Har även sett 9,3x57 skjutna i vapen för 9,3x62 men där kan jag inte komma på någon som helst anledning att göra det. Inte ens snålhet stämmer in.

Man kan också skjuta 300 WM i en 338 WM,

8x57 i en 9,3x75 osv,

men det blir så där bra precision då.

270 Win och 30-06 skall visst också fungera men bara åt ena hållet av förklarliga skäl.

Om vi lämnar frågeställarens tankar för en sekund och begrundar kunskapsnivå i landet bland vapenägare så inser jag att det inte är särskilt svårt/ovanligt att dessa saker händer/uppstår men det är också som så att det är otroligt farligt för skytt och om än av underordnad betydelse vapnet.

/Christian

Man kan också skjuta 300 WM i en 338 WM,

8x57 i en 9,3x75 osv,

men det blir så där bra precision då.

270 Win och 30-06 skall visst också fungera men bara åt ena hållet av förklarliga skäl.

Om vi lämnar frågeställarens tankar för en sekund och begrundar kunskapsnivå i landet bland vapenägare så inser jag att det inte är särskilt svårt/ovanligt att dessa saker händer/uppstår men det är också som så att det är otroligt farligt för skytt och om än av underordnad betydelse vapnet.

/Christian

Just 8 & 9,3 finns väl lite extra anledning att vara försiktig med.

Åtminstone för den som laddar själv. Fast bössor i 8x57modeller "utan S" lär väl vara så ovanliga att det sällan är några problem i praktiken.

Men gamla fina Drillingar i 9,3X72 som inte behöver trimmas speciellt mycket för att klara Klass 1 (Med rätt BC på kulan) kan nog ställa till ett och annat.

Finns ju en hel drös med gamla 9,3 kalibrar som har mycket varierande bom/räffel mått,

att de heter 9,3x57R/72R eller tom som jag har sett, x54R (ie en uppneckad 7,62x54R hylsa)

och inte nog med det ett flertal härrör från tiden innan röksvagt krut,

dvs de vapen som är kamrade för dem är inte alla nitroprovade.

Så ja det är verkligen ett "landskap" att vara försiktig i om man laddar/handladdar ammo.

Bra vinkel att ta upp Henrik. ;)

/Christian