Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en GråWachtel som är född 09-11-26. Präglad på gris från 1a dagen. Jagar gris alldeles lysande i hägn. Har även jagat vild gris vid några få tillfällen. Skäller älg en liten stund. Skenar dom följer hon 3-400m. Skällt grävling vid nått tillfälle. Skiter blankt i allt annat vilt.

Hon söker inte ut mer än ca50-100m. Får hon nått i näsan drar hon iväg på löpan ca100-150m sen vänder hon tillbaka igen. Varit ute i våra tillsynes viltrena marker några ggr utan resultat. Släppte på en annan mark med majsfält. Såg en grävling och hunden drog 300m igenom majsen för att sen släppa den och komma igen, Gick på spårslutet men hon ville inte ta det igen....Var ute i natt i grävling och gristät mark men hände ingenting och då tog vi en runda på ca 1mil (i regnet).

Till frågan: Hur skall jag få henne att följa löpan längre så hon kommer fram till viltet?

Hur få upp söket? Verkar få sämre och sämre jaktlust när det aldrig händer nått.Skall jag släppa med en annan hund som söker ut längre/finner vilt? Det är aldrig nått skjutet för henne.

Som ni säkert förstår så börjar jag misströsta. Är världens lydigaste och underbaraste hund annars. Blåser av på fullt stånd/drev i hägn. Går på tomten här i villaområdet och lämnar det inte för nått.

Posted

Har en GråWachtel som är född 09-11-26. Präglad på gris från 1a dagen. Jagar gris alldeles lysande i hägn. Har även jagat vild gris vid några få tillfällen. Skäller älg en liten stund. Skenar dom följer hon 3-400m. Skällt grävling vid nått tillfälle. Skiter blankt i allt annat vilt.

Hon söker inte ut mer än ca50-100m. Får hon nått i näsan drar hon iväg på löpan ca100-150m sen vänder hon tillbaka igen. Varit ute i våra tillsynes viltrena marker några ggr utan resultat. Släppte på en annan mark med majsfält. Såg en grävling och hunden drog 300m igenom majsen för att sen släppa den och komma igen, Gick på spårslutet men hon ville inte ta det igen....Var ute i natt i grävling och gristät mark men hände ingenting och då tog vi en runda på ca 1mil (i regnet).

Till frågan: Hur skall jag få henne att följa löpan längre så hon kommer fram till viltet?

Hur få upp söket? Verkar få sämre och sämre jaktlust när det aldrig händer nått.Skall jag släppa med en annan hund som söker ut längre/finner vilt? Det är aldrig nått skjutet för henne.

Som ni säkert förstår så börjar jag misströsta. Är världens lydigaste och underbaraste hund annars. Blåser av på fullt stånd/drev i hägn. Går på tomten här i villaområdet och lämnar det inte för nått.

Är inget proffs på några vis, men ett par tisp som funkar för mig.

1. Sätt dig på en stubbe och låt hunden söka ut. Är ruskgit lätt att gå sönder en hund. Sitter du kvar, vet hon var du är och vågar kanske ta ut svängarna.

2. Släpp på lydnaden! låter kanske konstigt, men kanske har du samma problem som jag, dvs at man är för dominant som flockledare? Har man en ganska förarvek hund med något ljum jaktlust så kan faktiskt det påverka. Håll ¨hårt på de viktiga sakerna, men släpp lite mer. Inte lätt att säga i detlaj, men jag tror kanske du själv hittar vilka lägen man inte behöver styra hunden själv.

3. Har hon funkat tidigare kan det också vara ngt fysiskt fel, så stäm av med en veterinär om ev noskvalsrer, fästingsjukdomar eller halsproblem.

4.Kanske det är mörkret som spökar? Vet flera hundar som t ex enbart jagar älg och gris i dagsljus och helt rent struntar i dem i mörker. Att jaga i mörker gör ju inte saken enklare..

Kanske helt fel på din hund, men värt att prova innan du börjar gräva?

Posted

Till saken hör : JA jag har säkert gått sönder söket då jag fick stora problem med ryggen i oktober förra året och blev ordinerad långa promenader och detta tog jag med hunden lös i skogen. Sen rasade ryggen och det blev operation så det blev bara lite jakt dom 2 sista helgerna förra sesongen. Den sista jakten skällde hon och drev gris kanonbra.

Verkar som jaktlusten svalnat nu i år. Vill inte söka ut och följa "kalla" spår.

Har provat att sitta still några ggr men hon svansar runt mig och sätter sig tillslut på en sten eller nått och väntar på mig.

Har nu varit ute i skymmning/mörker några ggr för att få bättre möjlighet att gå på "varma" spår.

Tog en kur stronghold förra sesongen men kanske skall prova igen? Hon verkar inte ha några symptom eller nått.

Posted

Till saken hör : JA jag har säkert gått sönder söket då jag fick stora problem med ryggen i oktober förra året och blev ordinerad långa promenader och detta tog jag med hunden lös i skogen. Sen rasade ryggen och det blev operation så det blev bara lite jakt dom 2 sista helgerna förra sesongen. Den sista jakten skällde hon och drev gris kanonbra.

Verkar som jaktlusten svalnat nu i år. Vill inte söka ut och följa "kalla" spår.

Har provat att sitta still några ggr men hon svansar runt mig och sätter sig tillslut på en sten eller nått och väntar på mig.

Har nu varit ute i skymmning/mörker några ggr för att få bättre möjlighet att gå på "varma" spår.

Tog en kur stronghold förra sesongen men kanske skall prova igen? Hon verkar inte ha några symptom eller nått.

Iofs.. hon är ju i trotsåldern.. :) Wachteltikar är mer knepiga än vanligt i den åldern, är min egen erfarenhet.. :)

Min ringa kunskap och erfarenhet säger mig att hon är ganska förarvek samt att du är ganska stark och dominant som ledare. En av mina wachteltikar var sådan och jag slutade med allt vad lydnadsträning hetter. Körde inte ens apportering med henne, inga direkta tillsägelser utan mer än väldigt milda sådana. Men det funkade på henne iaf. Det enda krav jag hade på henne var att hon skulle komma när jag visslade. Jag utmande henne inte heller.. T ex även om hon kunde gå lös utan kopple på promenad, så behöll vi kopplet på för att slippa utmana. Och vara jäkligt mild i sin framtoning..

Vet flera som har haft liknaden bekymmer och det är inte lätt att göra ngt åt, men det går. Felet man gör ligger i att jag är hårdare i korrigeringar än vad hunden kräver. Menar inte nu att man "bankar på hunden om den inte lyder" mer att en vanligt nej i samtalston kanske räcker.

Posted

Visst är hon lite förarvek men man behöver aldrig gapa med STORA ord på henne. Kör ingen lydnadsträning med henne nu.

Skall prova att låta en annan hundförare ta min hund och se om det blir någon skillnad.

Har även en kompis som har gott om gris nu och jag har blivit lovad att kunna släppa där. Ser man på åldern på henne så bör det bli lite jakt i henne i år. eller?

Posted

Varför har vissa människor så bråttom att vilja gräva ner sina hundar ?? Rannsaka er själv som hundförare hade nog varit bättre i många fall :o

Posted

Visst är det så. Har nog rannsakat mig själv skall du tro. Har aldrig heller utgett mig för att vara en lysande hundförare. Detta är min 1a hund furutom massa drevrar och dessa har varit självgående. Alla mina hundar har jag kunnat blåsa av från fullt drev och haft en bra lydnad på och dessa har även varit mycket bra jakthundar.

Alla talar om tidig jakt på gråwachtlar men i mitt fall verkar inte detta stämma eller är jag ute och reser?

Ni som är bra hundförare kanske kunde dela med er då hur jag skall göra? Hur går jag vidare och får upp jaktlusten/viljan att spåra lite längre?

Posted

Visst är det så. Har nog rannsakat mig själv skall du tro. Har aldrig heller utgett mig för att vara en lysande hundförare. Detta är min 1a hund furutom massa drevrar och dessa har varit självgående. Alla mina hundar har jag kunnat blåsa av från fullt drev och haft en bra lydnad på och dessa har även varit mycket bra jakthundar.

Alla talar om tidig jakt på gråwachtlar men i mitt fall verkar inte detta stämma eller är jag ute och reser?

Ni som är bra hundförare kanske kunde dela med er då hur jag skall göra? Hur går jag vidare och får upp jaktlusten/viljan att spåra lite längre?

hmmm tror du skall ställa frågan till dom på forumer som jagar o arbetar med rasen! tex jensa skicka ett pm o fråga,, han är tydligen-

Duktig på Grå Watchel,, annars är det risk att du får en massa förvirrande svar från olika håll o teorier ,,

Posted

Har hunden fått lyckas någon gång?

Alltså har hon fått spåra fram till dött vilt eller tillomed skjutit för henne?

Läste lite noggrannare och det är ju inte skjutit för henne, så ring kompisarna och säg att du vill spåra fram till gris/älg mm

Posted

Jagtror så här. Hunden jagar i hängn där du antagligen kommer nära och hon känner stort stöd, sen när du kommer ut i skogen så känner hunden sig osäker påvar den ska göra när du kommer för långt ifrån henne. Sen ska man ha väldigt klart för sej att jakt i mörker kräver sin hund och förare, jag tycker du ska gå ut med hunden i gryning i stället när du har ljuset med dej. En o injagad hund ska du inte ut i natten och jaga med. Sen ska du försöka höja hunden genom att spåra gris skinn o leka med hunden med det du vill att den ska jaga. Sen är det inte fel att låta en vet kolla genom hunden så den inte har nått som gör det ännu svårare för den än va det redan är

Posted

Låter som hon är rastypisk :ph34r:

Posted

Och Ingo79 vad menar du? Har du någon själv eller är du bara sarkastisk?

Posted

Ge hunden lite tid.

Värdens lydigaste och går lös utan problem hemma. Kanske är det så att hon är van vid att ha dig i närheten och blir osäker utan dig. Vet att med ofta väldresserade fågelhundar kan det bli lite problem om hundarna normalt får springa 30-40 m runt vid rastning så finns det risk för trängre sök. Det gamla tipset för att söka ut "sätt dig på stubben och drick en kopp kaffe" är aldrig fel. Det tillsammans med att trigga lite extra med skinn och kanske lite mer hägnträning i större hägn. Låt henne mogna och stressa inte. En kompis fick "äntligen".... igång sin Wachtel nu 2 år gammal.

Posted

Alltså är inte en wachtel en kortstötande hund eller har jag fattat den biten fel?

Posted

Alltså är inte en wachtel en kortstötande hund eller har jag fattat den biten fel?

Och vad är en långstötande hund om jag får fråga?

Posted

Hmm....Jag har ingen Wachtel. Det är en blandras Gråhund/Wachtel. Dom flesta har tidig jakt, spårnoga, både ställer och driver.

Min ställe bra och driver med skall så länge hon ser drevdjuret MEN söker inte ut, håller ej i löpan länge nog för att finna viltet.

Posted

Hmm....Jag har ingen Wachtel. Det är en blandras Gråhund/Wachtel. Dom flesta har tidig jakt, spårnoga, både ställer och driver.

Min ställe bra och driver med skall så länge hon ser drevdjuret MEN söker inte ut, håller ej i löpan länge nog för att finna viltet.

Det är väl just det som är problemet med blandras avel man vet aldrig vad man får.....

Posted

OK Ingo79. Nu vet vi vad du står i ämnet.

Detta är ingen gatukorsning utan en väl planerad parning av en gråhane och en wachteltik. Båda högt meriterade. Parning i 1a led och med inriktning mot grisjakt.För min egen del har jag sett mer mediokra hundar med fina stamtavlor än PLANERADE blandraser i 1a led.

Detta därimot var inte min fråga och inte trådens ämne.

Posted

Och vad är en långstötande hund om jag får fråga?

Ja ja jag skyller allt på att jag kommer från marker där inte någon stötande hund inte fungerar överhuvudtaget :blink:

Posted

Ja ja jag skyller allt på att jag kommer från marker där inte någon stötande hund inte fungerar överhuvudtaget :blink:

Att räkna en spets-wachtelblandning som stötande känns inte riktig korrekt tycker jag, för övrigt så är det väl ett av dom säkraste korten att få en hund med mycket och tidig jakt om man pratar blandrasavel.

Till TS: En vet-besiktning låter som en bra start, tycker beskrivningen låter som noskvalster, men kan ju också vara som jag tror tidigare sagts i tråden att det skulle behöva skjutas nåt för henne, varför inte i ett hägn. Skulle kanske göra susen....

Mvh

Posted

Hon är ung... Visst är det lätt att bli otålig. Jag har också höga förhoppningar på min jämttik, jag vill gärna att hon söker ut på 500-800m och tar spår/förföljer ut till ca 1-1½km. Men hon håller sig oftare närmare än 100m, Med resor ut på 3-400 ibland tom 6-800m. Men det är bara några få gånger/dag. Hursom, tittar man lite bakåt i tiden så var det kortare om mer sällan rundorna kom. Så, hon utvecklas för varje gång i ut i skogen.

Var ofta i skogen så ska du nog se att det blir en aning bättre för varje gång. Skillnaden kanske inte syns mellan gångerna, men jämför hur hon var för några veckor sedan. Då går det att se skillnaden!

Om hon vid 4 år fortfarande går kring fötterna, ja då kanske du ska börja fundera. Som sagt det är lätt att bli otålig!

Själv tror jag inte att det går att gå sönder en hund, om du stannar när hon går iväg en bit. Lullar du iväg åt ett annat håll kanske du kan skapa oro hos hunden, men finns du där hon lämnade dig så är det tryggt. När hon är tillbaks så kan du gå dit där hon vände och mer eller mindre uppmuntra att hon fortsätter där.

Sitter du på en stubbe så lär hon inte gå ifrån dig annat att det passerar ett djur innom "doft"avstånd, som får henne intresserad att undersöka närmare. Så chansen torde vara större att hon hittar något intressant om ni rör er i marken. Om inte så kan ni stöta något som triggar jaktlusten.

Jag är av uppfattningen att stubbsittning endast ev fungerar på nyfikna unghundar av drivande ras!

Iof så har du en hund som både är kortdrivare, och ställande med långt förföljande. Vilket gör det lite av ett lotteri vilket som väger tyngst.

Posted

Fann denna tråden:http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/33736-stort-behov-av-raadtankar-jaktidiot-slutat-jaga/page__pid__557907#entry557907

Kanske skulle ta ett vetbesök.

Posted

Ja ett vetbesök är väl inte fel.

men hunden måste ju få chansen, skjut för henne eller låt henne spåra fram till dött vilt, låter självklart för mig!

Om hunden nu är tveksam på vad hon ska göra så är ju en spårning till skjutet vilt så j-a lätt!

Skjuta för henne kan ju skrämma henne om du skjuter jämte hunden.

Posted

Följande har väl redan sagts, men jag säger det igen.

Din hund är ju yngre än min (Vit älghund/Wachtel 2009-09-24! Det är ändå först denna hösten som jag ska släppa på riktigt och se. Allt fram till nu har bara varit skoj och lek. Har liksom du roat hunden lite i grishägn.

Han är fortfarande lite spattig och "ojämn" i söken. Man vet inte riktigt vad han sysslar med, men det är ju så det är med oerfarna hundar! Min inställning är att inte ha några krav på prestation alls de första 2(-3) åren, allt ska vara roligt. Att vara ute i skogen med husse ska vara det roligaste som finns!

När jag har släppt honom så går jag vääääldigt långsamt. Smyger fram, stannar till, lyssnar, kollar spår, tar en snus. Ofta springer han ut först 50 meter, vänder tillbaks och stannar 10 meter ifrån mig - tittar på mig frågande. Då får man uppmuntra -"Ja, dukti kille, seså!". Sen gör han likadana vändor i någon timme. Då har jag rört mig ca 150 meter totalt. Utsöken blir större och större när han fattat att han kan hitta mig hela tiden. Mot slutet av "såten" efter ett par-tre timmar ligger han på runt 500 meters sök, vilket är helt OK för mig.

Sammanfattningsvis: Ta det i hundens takt. Det kommer säkert att bli hur bra som helst, det är ju en trevlig blandning!

Posted

Tror du ska vänta tills hunder fyller 3 innan du funderar på att skjuta den,

Visst ska de vara tidigt jakt i korsningen men alla hundar e ju olika individer, du ska nog inte ställa för höga krav på din hund då gris inte är de lättaste att jaga för en hund, Men om man ska tjata sätt dig på en stubbe å låt hunden söka ut och bli mer "självständig" brukar själv göra så att ja endast rör mig när hunden ser mig sen går ja dit han tar upp och försvinner, stannar där tills han kommer tillbaks sen går vi vidare då håller han sig ute upp till 15 min men skulle gissa på ett snitt 10min, sen får man se vad man får för resultat.