Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en blandras jämte/bayerskviltspårare, han är 6 månader.

När vi är till skogen får han gå lös och rasta sig.

Om jag sätter mig på en sten och är allmänt tråkig går han iväg bort mot 100m.

Han är väldigt stöning och vill ha sin vilja igenom.

Han drog iväg med en ko med kalv en gång och han stannade på 1km håll ungfär från mig.

Han har gått efter flera älgar och skäller i upptaget och kanske nån gång under själva drevet.

Men eftersom han är så liten och inte kan springa så fort hinner älgarna ifrån honom, och han släpper när han blir trött.

Jag ska ha honom till ställande eftersöks hund, kan det bli så att när han blir äldre så kommer han inte fatta att han ska få stopp på älgarna för att han inte fått stopp på dom som valp?

Jag vet att det är lite dum dristigt att släppa en så pass ung hund, med tanke på sparkar mm.

Det är min första så kallad älg hund som jag tränar.

Har bara sysslat med eftersök och va allt det innebär i träning.

Posted

En 6 månaders valp ska inte ha kontakt med levande "farligt" vilt.

Jaktlust kan de säkert ha så det räcker men riskerna är rätt stora.

Skogsvana är givetvis viktigt men går det illa så kan jycken bli rädd för viltet o inte fungera som vuxen.

Behövs inga sparkar för att en valp ska bli rädd.

En ståndhund ska heller inte driva med skall men många ståndhundar gör det som unghundar.

Det superviktiga om man vill ha en säker ståndhund är att inte skjuta på drev.

Belöna rätt beteende alltså. Jaga in själv eller med skytar som garanterat är med på noterna o inte skjuter på annat än stånd eller gångstånd. Det senare (skyttar) brukar va svårt o få igenom...

Inte ens en vuxen hund springer ifatt en älg.

Älgen stannar för att den väljer det. inget som hunden kan påverka.

Dock är det hundens uppträdande vid upptaget och på ståndet som avgör om älgen står kvar eller drar.

Posted

Forsätter på NS tråd som är inne på rätt spår, det finns ju en hel del annat en eftersöks hund ska kunna klara av, varför inte börja med spåret, grundläggande dressyr, jämtar beroende på föräldrar är inte jättetidiga och bayrare är det överlag inte rent av sena, för att bygga ett berg istället för att gräva en grop, låt hunden spåra upp en skjuten älg, lägg krutet på att få till en bra spårhund, det senare kommer och gör du tvärtom så får du problem med spåret.

Posted

Får ta och kyla ner mig lite då.

Jag är ute och spårar med honom och det går väldigt bra, men det syns att han vill gå på vittringen när jag har honom i linan.

ska jag låta spåren ligga längre om han har tendens till att vilja gå på vittringen?

Vissa spår släpper jag honom "Fri sök" och när han kommer fram så hänger klöven i en gren som han når men den får honom lite upptretad, det blir stånd skall direkt om han inte är trött eller intresserad av annat.

Summa sumarum så får jag ha honom i närkontakt.

Posted

Får ta och kyla ner mig lite då.

Jag är ute och spårar med honom och det går väldigt bra, men det syns att han vill gå på vittringen när jag har honom i linan.

ska jag låta spåren ligga längre om han har tendens till att vilja gå på vittringen?

Vissa spår släpper jag honom "Fri sök" och när han kommer fram så hänger klöven i en gren som han når men den får honom lite upptretad, det blir stånd skall direkt om han inte är trött eller intresserad av annat.

Summa sumarum så får jag ha honom i närkontakt.

Det är just det där med att gå på vittringen istället för att följa spåret man vill råda bot på, gräv ner slutet istället för att hänga upp det i ett träd, vet inte vilka liggtider du har på spåret nu men går hunden och vindar in spåret så låt det ligga det dubbla, utöka sen till runt ett dygn gamla spår!

Posted

Det är just det där med att gå på vittringen istället för att följa spåret man vill råda bot på, gräv ner slutet istället för att hänga upp det i ett träd, vet inte vilka liggtider du har på spåret nu men går hunden och vindar in spåret så låt det ligga det dubbla, utöka sen till runt ett dygn gamla spår!

Jag har inte kommit så långt med valpen än, runt 2 timmar är ligg tiden ibland mer och ibland mindre.

Men jag ska prova med att han ska få dom lätta spåren som jag ger den andra hunden.

Kanske kan hjälpa lite med att dubbla tiden hjälper inte det så får jag gräva ner grejorna.

Posted

Slutet kan du gräva ner ändå, då lär han sig att fokusera på marken istället för luften!

Posted

Inte ens en vuxen hund springer ifatt en älg.

Älgen stannar för att den väljer det. inget som hunden kan påverka.

Dock är det hundens uppträdande vid upptaget och på ståndet som avgör om älgen står kvar eller drar.

det andra du har skrivit håller jag med om men inte det sista tok kutar älgen visst då hänger ingen hund med men tycker inte detta händer så jätte ofta de travar iväg i högfart men stannar väldigt ofta och lyssnar och det är då de duktiga hundarna visar sin styrka de kommer upp och förbi och börjar skälla framför älgen på så sätt försöker stoppa älgen börjar de skälla bakom blir det oftast fart på det igen

Posted

det andra du har skrivit håller jag med om men inte det sista tok kutar älgen visst då hänger ingen hund med men tycker inte detta händer så jätte ofta de travar iväg i högfart men stannar väldigt ofta och lyssnar och det är då de duktiga hundarna visar sin styrka de kommer upp och förbi och börjar skälla framför älgen på så sätt försöker stoppa älgen börjar de skälla bakom blir det oftast fart på det igen

Jag ger dig rätt i det ;)

Tänkte mig tokrus. Men som du säger så kan en bra hund få älgen o stanna. men det kräver ju att hunden kommer ifatt..

Fast vill den inte stanna så vet i faen om den går att stoppa.

I varglän är det väl rätt jävligt o få älgar o stå ?

Sen va mitt första svar i tankebanor om att trådskaparen tänkte sig att valpen inte kommer ifatt älgen så det är då ofarligt.

Vilket de ju givetvis inte är. Älgar stannar ofta eller vänta in förföljaren precis som du säger.

Posted

Jag ger dig rätt i det ;)

Tänkte mig tokrus. Men som du säger så kan en bra hund få älgen o stanna. men det kräver ju att hunden kommer ifatt..

Fast vill den inte stanna så vet i faen om den går att stoppa.

I varglän är det väl rätt jävligt o få älgar o stå ?

Sen va mitt första svar i tankebanor om att trådskaparen tänkte sig att valpen inte kommer ifatt älgen så det är då ofarligt.

Vilket de ju givetvis inte är. Älgar stannar ofta eller vänta in förföljaren precis som du säger.

du har rätt vill de inte stanna så stannar de inte vilken hund du än har :blush:

hade en sån i torsdags med min ,förmodar att det var en fjoling 1 minuts stånd tyst och förflyttning i ett par hundra meter sen igång igen ca en minut och iväg åt andra hållet så höll det på i säkert en timme så den gick inte stoppa fastän enligt min mening så försökte hunden på alla sätt och vis men det visar att fastän de skenar i upptaget så kan hunden komma ifatt både 2 och 3 gånger för att älgen vill se om förföljaren är efter en

är ju detta som är kan bli farligt för hunden kanske kommer ifatt och älgen, springer på älgen och ska börja skälla ,älgen gör en rusning mot hunden istället kanske på 50 meter och är hunden lite vek så kan det gå riktigt illa för en unghund på sex månader sen har du kanske en älgren hund som inte ens fyllt året än ,

Tror att fjolingar är bland de farligaste djuren för hunden oroliga och kan lägga riktigt långa attacker för att komma åt hunden så var försiktig med att släppa omogna hundar på älg nu vet jag inte hur hans hund är mogen eller ej men vid sex månade så tror jag den har mycket kvar att lära.

Har som tur var inte jagat i varglän än men det är nog tyvärr bara en tidsfråga innan vi får skiten hit också och de sägs ju att älgarna blir väldigt lätt fotade med varg i markerna .

Posted

Detta inlägg är inte menat mot dig NS bara förklara för trådskaparen vilka faror det kan innebära för en unghund som jagar för tidigt