Schager Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Hej alla forumister, Köpte i veckan en Sako Finnbear Fiberclass 30-06 med en McMillan Classic stock av en trevlig själ på grannforumet! Snart kommer vapenlicensen hem, och då ska en inskjutning ske. Siktet som jag kommer sätta på är ett Nikon Monarch 2,5-10x50 BDC, och jag undrar på vilket avstånd jag bör skjuta in bössan på. Jag kommer köra med Oryx 11,7 , 13 , jaktmatch , och BST - handladda gör jag inte - i alla fall inte än. Riktmedlet jag har är ju "anpassat" till kulbanan hävdar Nikon, men avståndsbedömning har jag en aning svårt för. Skjuter jag in på 100m måste jag kompensera med riktmedlets ringar på 150(-47) och 200(-147)m. Skjuter jag in på 150m kan jag hålla mitt på med typ 35 överslag på 100m till nästan 200m med 80 underslag. Vad anser ni - 100m och kompensera med riktmedlets ringar, eller 150m och kunna skjuta mitt på (med visst överslag och underslag)? Jakt som kommer att bedrivas: rävjakt, rådjursjakt, älgjakt och grisjakt. Max avstånd är nog i dagsläget MAX 200m. Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
storviltsjägaren Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 jag brukar skjuta in med 3 över på 100m men fått lära att man ska skjuta in så den går mitt i på 150m för då går den även mitt i på 30m så jag kommer att börja skjuta in mina bössor på 150meter farsbubbens 30-06 är inskjuteten 4 över på älg banan alltså 80m så min mening är att skjut in på 150meter för då kan du ju hålla mitt i på en älg upp till ca 180 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlow Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Hej Jag skulle skjuta in på 100 meter med ett par cm överslag 3 till 4 cm och sen skjuta på 150 och 200 m för att sedan skjuta på 30 m för att se skillnaden. Men har du 3 cm på 100 m så kan du hålla mitt i på 30 med:) Testa dig fram och öva öva och på 200 m gäller det att känna sitt vapen väll:) mvh Edit: storviltsjägarn han före lite seg så här på Söndagsmorgonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Du får nog prova dig fram till du känner dig trygg på bössa och inskjutning. Som du själv är inne på så är avståndsbedömningen det svåra, då hjälper inte alla fiffiga riktmedel i världen. Du skriver max 200 meter, det är bra attt sätta en begränsning för sitt eget skytte efter egen förmåga, men det är skillnad på en älg och en räv på två hundra meter. Du nämner här också 4 olika ammo, det är rätt mycket att hålla reda på, krångla inte till det i onödan. Det viktigaste är att du har tränat tillräckligt för att känna dig säker på att kunna träffa varje gång på ett givet avstånd, sedan är det naturligtvis bra att läsa på så att du har en uppfattning om var du ska börja, men teorin kan aldrig ersätta empirin, du måste helt enkelt träna på de avstånd du tänker skjuta på. Att träna och skjuta in på 100 meter för att sedan utifrån ett teoretiskt resonemang skjuta på någonting levande på 200 meter är helt enkelt inte acceptabelt. Lycka till, skjut och njut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Jag tycker att du skall provrikta på olika mål på lite håll med din BDC, om jag minns rätt är ringarna övergrova och ländar inte till precisions skytte/jakt på små mål. Utöver det, spik på 100 meter skall din pang slå, sen lär du dig att använda den info som BDC:n trots allt ger. Överslag mm är just det, att bygga in oklarheter/vagheter det kräver god vana o eftertänksamhet. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schager Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Tack för snabba svar en söndagsmorgon (eller eftermiddag ;D). Jo, visst KOMMER jag att träna mycket, men ville veta vad ni anser. 200m var mer ett värde så att ni skulle förstå att det inte kommer bli tal om taktiskt 300m skytte, utan jaktskytte under jaktliga sammanhang, samt skjutträning inför denna jakt. Det verkar råda olika åsikter, så jag får se hur jag gör. Anledningen till att jag nämnde ammunitionen är att de har liknande ballistik (läs på Normas hemsida - skiljer max 2 cm upp till 200m). BST:n kanske lämpar sig mer till räv än 11,7gr Oryx, men kanske kan man röra Oryx rakt igenom? Jag får väl helt enkelt köpa jaktmatch och börja skjuta på olika anstånd. Christian - du har rätt. Ringarna är grova (ryms typ en kråka på 100m - ca 10cm diameter på 100m alltså). Men jag ser inga problem att kunna centrera en älgbog i dem på låt oss säga 150m. En orre blir det nog kinkigare med dock ;P. Sen vet man ju aldrig hur utmätta ringarna är av Nikon - på 150m kanske det slår i 200m ringen eller mitt emellan dem. Jag får testa helt enkelt. Det jag gillar med 150m id'en är att kunna skjuta ut till runt 180 utan att kompensera (jag gör självklart inte det innan jag tränat!!!). Tack, Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Tuben är ju en SFP- dvs icke medförstorande, din kulbana och skottställning matchas enbart på en förstoring på tuben med BDC:n, som du säger, duger till stora hjortdjur men inte till mindre saker. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schager Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Tuben är ju en SFP- dvs icke medförstorande, din kulbana och skottställning matchas enbart på en förstoring på tuben med BDC:n, som du säger, duger till stora hjortdjur men inte till mindre saker. /Christian Exakt! Jag har resonerat på detta sätt: 2,5 vid drevjakt och då kan man ju hålla mitt i till typ 100m. Utöver det är det nog 8-10x som gäller - precisionsskytte. Och på 8-10x vis max 200 bör det inte kunna skilja mer än typ... 3 cm? Och dem 3 cm:arna kan man nog strunta i på älg och möjligtvis rådjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 På älg funkar det med överslag men på mindre djur funkar det bättre att kompensera exakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
highlow Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Tack för snabba svar en söndagsmorgon (eller eftermiddag ;D). Jo, visst KOMMER jag att träna mycket, men ville veta vad ni anser. 200m var mer ett värde så att ni skulle förstå att det inte kommer bli tal om taktiskt 300m skytte, utan jaktskytte under jaktliga sammanhang, samt skjutträning inför denna jakt. Det verkar råda olika åsikter, så jag får se hur jag gör. Anledningen till att jag nämnde ammunitionen är att de har liknande ballistik (läs på Normas hemsida - skiljer max 2 cm upp till 200m). BST:n kanske lämpar sig mer till räv än 11,7gr Oryx, men kanske kan man röra Oryx rakt igenom? Jag får väl helt enkelt köpa jaktmatch och börja skjuta på olika anstånd. Christian - du har rätt. Ringarna är grova (ryms typ en kråka på 100m - ca 10cm diameter på 100m alltså). Men jag ser inga problem att kunna centrera en älgbog i dem på låt oss säga 150m. En orre blir det nog kinkigare med dock ;P. Sen vet man ju aldrig hur utmätta ringarna är av Nikon - på 150m kanske det slår i 200m ringen eller mitt emellan dem. Jag får testa helt enkelt. Det jag gillar med 150m id'en är att kunna skjuta ut till runt 180 utan att kompensera (jag gör självklart inte det innan jag tränat!!!). Tack, Anton Söndagsmorgon va det ja Du är inne på rätt spår när det gäller att ha oryxen till en allroundkula och att ha en gräns och träna på dom tänkta avstånden:) ut och skjut:D mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schager Posted September 11, 2011 Author Share Posted September 11, 2011 Då blir det nog 100 dead centre - och att testa BDC:ns kapacitet på 150m. Vi får se hur det går. ;D. Om man skjuter in på 100m - kan man då hålla mitt i på 30,50,80m? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teffek Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Köp en massa ammo, skjut in mitt i på 100 meter och börja testa hur långt bort du kan skjuta ett mål i storlek med träffområdet på minsta viltet du avser att jaga utan att kompensera i höjd. Skjut in med 5 cm överslag på 100 meter och testa igen om du inte är nöjd med resultatet. Fortsätt att skruva försiktigt och testa på banan tills du är nöjd med resultatet. Jag rekommenderar att du på ditt max och min avstånd inte skall skilja mer än 10 cm mellan kulhålen. Slutligen så ska du även ha i bakhuvudet att det väldigt sällan blir några extremt långa håll om man inte söker dom, jag finner mig sällan i situationer där djuret finns mer än 100 meter bort utom på toppjakten och möjligen lockjakten på räv där hållen brukar kunna komma uppåt 80-120 m. Det handlar inte heller bara om att träffa på hållen man skjuter på utan även om att se skotttecken och flyktriktning vid ett dåligt skott och få till ett andraskott på ett löpande djur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Exakt! Jag har resonerat på detta sätt: 2,5 vid drevjakt och då kan man ju hålla mitt i till typ 100m. Utöver det är det nog 8-10x som gäller - precisionsskytte. Och på 8-10x vis max 200 bör det inte kunna skilja mer än typ... 3 cm? Och dem 3 cm:arna kan man nog strunta i på älg och möjligtvis rådjur. -Ehhhh nej, nu är du lite väl luddig i din text men din BDC är enbart korrekt på en förstoring mot kulbanan, om man hittar en kula/laddning vars prestanda matchar mot den. Ovanstående är dina "subtensions" dvs vad rm:et täcker på 100 yards i tum på 10x eller om det är cm på hundra meter, hemsidan meddelar inte det, på 5x täcker det dubbelt så mycket och avståndet inom BDC har dubblerats, på 2,5x är det fyra gånger avstånden mellan ringarna och samma sak med hur mycket det täcker. Skillnaden mellan 8 o 10 x är nog trots allt ganska påtaglig. Förslagsvis tar du du en rejäl omgång med manualen, sen ett par långa vändor på skjutbanan. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne E. Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Ja, som nämnt tidigare - provskjut noga på 150-200m om du avser att skjuta vilt på de avstånden. Jag kan lova dig - en räv på 200 meter är fan inget lätt mål. Då menar jag inte en rävfigur på en 200 meters skjutbana, med perfekt stöd, utan under jakt, med tillämpad skjutställning, grässtrån, grästuvor, kanske dis och dimma, snorig näsa och allt vad det är... BDC:n kan säkert vara till hjälp, men som sagt - skjutträning! //Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adde_ssx Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Som du själv är inne på så är avståndsbedömningen det svåra, då hjälper inte alla fiffiga riktmedel i världen. Det finns väl något som heter avståndsmätare eller är jag helt ute och cyklar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sajmon Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Om man skjuter in på 100m - kan man då hålla mitt i på 30,50,80m? Beror på storleken på målet. Vanligtvis har du underslag på 30 m, mitt i på 50 meter och överslag på 80 m. Prova dig fram och lär dig dina begränsningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linus22magnum Posted January 8, 2012 Share Posted January 8, 2012 skjut in på 100 med 3 över då tar han perfekt på 150 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts