Guest ALAB Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Hej. Jag har en studsare i 30-06 som jag har planerat att byta mot en i 8x57. Anledningen är att jag vill ha billigare ammo, mindre rekyl och mindre smäll men fortfarande mer kraft än 6,5:an (Sen kanske det är för att jag vill ha en Europeisk kaliber, och gillar de gamla Hva:orna, särskilt priset). Men jag vet knappt något om 8x57, jag har aldrig skjutit med en sådan. .308 har jag skjutit mycket med men det är länge sedan och 30-06 har jag. Så ni som har erfarenhet av både 8x57 och 30-06, vad kan ni säga om skillnaderna i rekyl och smäll? Eftersom tråden kan bli en allmän diskussion om de tre kalibrarna också så slänger jag in lite fakta att jämföra med: Energi och ballistik baserat på Normas Alaska: 30-06 Springfield V100 710 m/s E100 2948 J Inskjuten på 80m = -66 mm på 150m 8x57 JS V100 678 m/s E100 2918 J Inskjuten på 80m = -73 mm på 150m .308 Winchester V100 685 m/s E100 2746 J Inskjuten på 80m = -68 mm på 150m Tittar man på siffrorna så är ju skillnaden mellan de tre kalibrarna i det närmaste akademisk. Anslagskraften och kulbanan är ungefär den samma. Hastighet kan ju vara bra både med lägre och högre. 8mm ger lite större hål och kulan är en liten aning tyngre vilket enligt de som tror på den ska ge bättre stoppkraft. Med andra ord, frågan om vilken som är bäst av de tre i kategorin lite grövre klass 1 är mest fråga om tycke och smak. Vad gäller priset så jämför jag med vad en slumpvis vald vapenhandlare på nätet tar för S&B övningsammo 50 stycken och Norma alaska 20st: 30-06 375kr 520 kr 8x57 385kr 629 kr .308 345 kr 520 kr Ingen skillnad som jag tror påverkar mängden övningsskott. 8x57 var dock dyrast vilket jag inte visste då jag började skriva det här inlägget. Prisskillnaden för jaktammon var nog märkbar däremot. Så nu har vi lite objektivt underlag nu behövs det beprövad erfarenhet också. Vad tycker ni med erfarenhet från minst två av kalibrarna? Sen framförallt för min del, hur är rekylen och smällen från 8x57? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban M Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Tjena, Ett par pointers som du bör fundera över... Rekyl - 308:an är ju snällast här Billighetsmässigt - 308:an S&B - Är du inte klok? Sen har vi ju alla våra böjelser, för egen del så ratar jag gammalt rappel och läger hellre pengarna på nått vettigt. Billigt är oftast just billigt men det behöver ju inte alltid betyda att det är skit heller. Kontentan är att jag inte är nån fan av gammla huskys. Mvh. Robban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 (edited) På uppmaning av annan är detta inlägg redigerat. /Christian Edited September 20, 2011 by Christian N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Vad gäller Rekyl: Skillnaden mellan kalibrarna är betydligt mindre än skillnaderna mellan olika stockning. Sedan blir det även ganska stor skillnad beroende på vad du laddar med och hur hårt. Så vad gäller rekylen blir mitt tipps alltså att se över stocken och börja ladda själv. Vad gäller smällen så är det effektivaste en dämpare. Men om du ändå börjat ladda själv för att få ner rekylen så kan du säkert tjäna en del på smällen också. Frmaförallt om pipan idag är i kortaste laget för köpe ammon. Om syftet att byta däremot är att du på något sätt "känner" för en viss kaliber så är den känslan absolut inte att förringa! Och du behöver inte bry dig om vad andra säger. Smaken är som baken. Vi blir ju t.o.m. kära i olika fruntimmer så varför inte i olika vapenkalibrar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Har haft alla tre kalibrarna. 1 st 30-06, 1st 308 och 4st 8x57js. Det som jag inte har trivts med på tre av mina fyra 8x57js har varit Hva systemen. M98 är inget för mig. Skaffade därför en 50cm 8x57 pipa till Blasern direkt. Skulle personligen aldrig försöka att ersätta min 8x57a med något av de andra alternativen. För att jämföra kalibrarna lite då. Tycker att 30-06 är klart "elakast"med sin lite snärtigare rekyl. 308an är lite bekvämare och har inte alls den typen av snärt i sin rekyl. 8x57an tycker jag är svår att jämföra med de andra två då den har en tyngre och långsammare rekyl. Tycker att 308ans rekyl är snällast av dessa tre, 30-06an elakast och 8x57an är någonstans mitt mellan med ett lite annorlunda rekyluppträdande jämfört med de andra båda. Om du klarar av M98 mekanismer så är det väll bara att köra på 8mm spåret skulle jag säga. Mvh/Joacim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Varför byta, om du inte redan har 6 vapen i skåpet? Är det en gammal Hva 8x57 du vill testa så kan du säkert få tag i en ganska billigt, köp en och jämför, gör dig sedan av med den av bössorna du inte gillar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktmbrum Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 ?-Typiskt sätt hade jag hänvisat till grannkanalen för en fråga av detta slag, men för att besvara fråga, med utgångspunkt i svensk almoge eller klövviltsjakt är det ingen skillnad på kalibrarna, viltet kommer aldrig att veta skillnaden, det dör oaktat vilket av en bra träff. Angående rekylen från en 8x57, än den lite mer energifylld är den från en 308:a men inte mer än den från en 30-06. Svaret om skjutbarheten ligger i det abstrakta i att hitta en pang som passar skytten i stockningen, på det hela taget är detta inte en fråga, även om du som trådstartare gärna vill att det skall vara det. Vad som avser frågan om ljudet, har jag lite svårt att förstå frågan, den beror på val av krut, piplängd inte så mycket kalibern men det sammanfattande svaret är att med en dämpare monterad har det ingen betydelse. Förefaller svaren ovan vara lite stillsamt avsnoppade så är det en helt korrekt notering, även om det finns dem som säkert påstår att det gör oerhörd skillnad, detta ditt tänkta val så kan jag från en praktiker och pragmatikers sida inte anföra sammma synsätt, därav svaren. /Christian Hmm om man nu stör sig på en fråga som en ny medlem här på forat ställer så kan man ju alltid avstå från att svara. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Allvarligt talat så kan ju inte rekylen skilja särskilt mycket mellan dessa kalibrar om de är kamrade i samma bössa? Att man känner skillnad mellan en 308 och en 300 Win Mag är en sak, men att skillnaden skulle vara så stor mellan 308 och 30-06 i samma bössa stämmer helt enkelt inte. Det måste röra sig om subjektiva erfarenheter av helt olika bössor, stockar, etc. Som jämförelse så är brorsans Germania M98 i 9,3x62 det absolut mest obehagliga jag nånsin skjutit med, medan jag obehindrat skjutit två jaktstigar med dåvarande 460 Wby:n. Betyder detta att 9,3x62 är en ohyggligt kraftig patron? Nej, snarare rör det sig om stockning och vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Hmm om man nu stör sig på en fråga som en ny medlem här på forat ställer så kan man ju alltid avstå från att svara. /Fredrik Absolut det kan man göra, du har så rätt. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Allvarligt talat så kan ju inte rekylen skilja särskilt mycket mellan dessa kalibrar om de är kamrade i samma bössa? Att man känner skillnad mellan en 308 och en 300 Win Mag är en sak, men att skillnaden skulle vara så stor mellan 308 och 30-06 i samma bössa stämmer helt enkelt inte. Det måste röra sig om subjektiva erfarenheter av helt olika bössor, stockar, etc. Som jämförelse så är brorsans Germania M98 i 9,3x62 det absolut mest obehagliga jag nånsin skjutit med, medan jag obehindrat skjutit två jaktstigar med dåvarande 460 Wby:n. Betyder detta att 9,3x62 är en ohyggligt kraftig patron? Nej, snarare rör det sig om stockning och vikt. Där är vi nog många som inte håller med dig Rikard. Rekyl är ju precis som de flesta vet väldigt personlighetsanknytet och personligen så håller jag fast vid att en 30-06 är bra mycket elakare än en 308win. Givetvis kan man göra det mindre kännbart mha mjuka bakkappor, stockar som är raka m.m men hur jag än vrider och vänder på det så är 30-06 ur rekylkraftshänseende värre än 308win. MVH/Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Rekyl är ju precis som de flesta vet väldigt personlighetsanknytet och personligen så håller jag fast vid att en 30-06 är bra mycket elakare än en 308win. Givetvis kan man göra det mindre kännbart mha mjuka bakkappor, stockar som är raka m.m men hur jag än vrider och vänder på det så är 30-06 ur rekylkraftshänseende värre än 308win. Har du provat att vid samma tillfälle skjuta med pipor i 308 och 30-06 i en Blaser och med säg fabriksladdad Norma 11,7 gram? Det vore en ohyggligt intressant test att göra tycker jag. Givetvis är 308 "värre", men frågan är hur mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ALAB Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Hej. Kul att se att fler sitter bakom skrivbord och längtar ut i skogen, eller var det kanske lunchen som gav så många svar så snabbt? Jag ser att många håller med om att det i princip inte är någon skillnad på kalibrarna. Att jag vill ha en 8x57 handlar ju mest om min smak, jag tycker om gamla svenska bössor och vill ha en gammaldags kaliber (30-06 är ju lika gammal, men amerikansk och lite för mainstream för min känsla). Men jag tänkte att det var bäst att få höra lite synpunkter från personer med erfarenhet av kalibern. Min favoritkaliber är ju 6,5x55 och jag tror inte att något kan slå den i mina ögon. Jag har den i en gammal omstockad m/96 och med den skjuter jag som en gud. Men ibland vill man ha lite mer kraft, t.ex. när man ska skjuta storgalten (vilket ju mest är baserat på all 6,5-bashing). Jag behöver inte byta egentligen men jag tror att 30-06:an kommer stå och samla damm när jag köper en ny. Då är det bättre att den får komma ut på marknaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ALAB Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Några saker till: Jag gillar inte mjuka bakklappor. Jag tycker att jag skjuter sämre med mjuk bakklappa. Det känns som att den skonar axeln men på bekostnad av att rekylen påverkar skottet mer. Jag bytte på min 30-06 från en ventilerad gummibakklappa till en i bakelit och tyckte att det blev bättre skott. Inte direkt vetenskapligt bevisat men nog för mig. Vad gäller S&B så vet jag att många tycker att det är fattigt att skjuta med. Men i mina bössor så skjuter S&B lika med norma och remington. I början sköt jag bara remington, sen köpte jag bara S&B ganska länge och nu har jag kommit över billig norma (20% billigare än S& så nu skjuter jag bara det. Det är ingen märkbar skillnad på de avstånd som jag skjuter på, vilket är 80 meter mest, sen en del på 150 meter på egen skjutplats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Några saker till: Jag gillar inte mjuka bakklappor. Jag tycker att jag skjuter sämre med mjuk bakklappa. Det känns som att den skonar axeln men på bekostnad av att rekylen påverkar skottet mer. Jag bytte på min 30-06 från en ventilerad gummibakklappa till en i bakelit och tyckte att det blev bättre skott. Inte direkt vetenskapligt bevisat men nog för mig. Vad gäller S&B så vet jag att många tycker att det är fattigt att skjuta med. Men i mina bössor så skjuter S&B lika med norma och remington. I början sköt jag bara remington, sen köpte jag bara S&B ganska länge och nu har jag kommit över billig norma (20% billigare än S& så nu skjuter jag bara det. Det är ingen märkbar skillnad på de avstånd som jag skjuter på, vilket är 80 meter mest, sen en del på 150 meter på egen skjutplats. Hej Om du surfar runt lite bland gamla trådar så hittar du ganska mycket negativ info kring S&B ammunition. Och de kommentarer jag mest drar mig till minne handlar om allvarligare saker än precision... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 ALAB- S&B övningsammo har bevisligen visat sig vara behäftad med sådana brister att det inte är rekommendabelt att nyttja den, jag talar inte om att det är fattig eller skjuter illa, det jag talar om är att den ibland, med skillnader från lot till lot visar på sådana enorma övertryck att det har gått ut över skyttar och vapen, dvs skadat eller skrämt dessa, o då är det givetvis inte vapnen som blivit skrämda. ________________________ Skälet till att så är fallet är att Sverige varken är ett CIP eller SAMMI land, således kräver vi inte att den ammo som kommer hit för försäljning är testad mer än att den är typgodkänd och testad av tillverkaren själv, för alla andra länder som är med i CIP/SAMMI krävs det att varje lot testas i Proof House eller motsvarande ordning. ________________________ Nu är marknanden inte bara S&B och Norma, det finns flera andra mycket prisvärda märken av ammo, även om jag inte kan rekommendera något annat än Rem/Norma/Lapua så finns de och alla är de att föredra framfår S&B på deras träningsammo. Jaktammon håller en bättre kvalité i det att den faktiskt är motsvarande CIP-testad. På en helt annan not är din idé om bakkappor, rekyl och träfflägen lite intressant o roande men det är kanske lättast att ta en sak i taget här när det gäller trådämnen. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ALAB Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Hej igen. Åfan, att S&B skulle vara farligt har jag faktiskt inte tänkt på att jag läst trots att jag läst mycket på forumet. Jag har väl ändå skjutit 1000 skott med S&B och aldrig varit med om någon avvikelse. Men har det hänt så kan det ju hända. Christian: Rekyl är mycket närmare trådens ämne än märken på ammo. Jag ser gärna en utveckling angående ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upptag71 Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Har du provat att vid samma tillfälle skjuta med pipor i 308 och 30-06 i en Blaser och med säg fabriksladdad Norma 11,7 gram? Det vore en ohyggligt intressant test att göra tycker jag. Givetvis är 308 "värre", men frågan är hur mycket. Jag har testat 2 identiska Hva 1900 i 308. 0ch 30.06, 30.06 är bra mycket mer rappare och elak i rekylen,klar märkbar skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Jag har testat 2 identiska Hva 1900 i 308. 0ch 30.06, 30.06 är bra mycket mer rappare och elak i rekylen,klar märkbar skillnad. Där ser man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raggarö Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Först ett klargörande: Jag håller med Christian att S&B är junk. Sedan: "Skälet till att så är fallet är att Sverige varken är ett CIP eller SAMMI land, således kräver vi inte att den ammo som kommer hit för försäljning är testad mer än att den är typgodkänd och testad av tillverkaren själv, för alla andra länder som är med i CIP/SAMMI krävs det att varje lot testas i Proof House eller motsvarande ordning." Är kanske mer så här: "Since this very beginning, C.I.P.’s concern is only related to arms/ammunition safety from the user's point of view. Thus C.I.P. is only interested in chamber pressures and not interested in the velocity achieved by the projectiles. As a result, the compulsory ammunition safety control tests by the manufacturers themselves and their approval by the proof houses are only pressure related. The dimensional checking of the ammunition, as described in the C.I.P. Decisions, Texts and Tables, is left to the manufacturers themselves". Utan att veta, misstänker jag att om S&B presenterar ett resultat gällande tryck till CIP som ligger under det stipulerade maxtrycket för patronen/kalibern så är det kolugnt. Om sedan detta tryck ens presenteras för varje lot har jag ingen aning om, (det blir kvällens uppgift) Raggarö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Själv är jag med i halvmåneklubben tack vare 30-06. Nu är det nog ganska säkert att det inte var själva kaliberns fel, utan en hel del SBS, krokig stock, kikarns ögonavstånd och en felaktig skjutställning m.m som var huvudorsakerna. Som tur var fanns den en mamma tillika skolad distriktssköterska gripbar med ett visst hemmaförråd av diverse tejp, som snyggade till det hela.. /Må Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Att man känner skillnad mellan en 308 och en 300 Win Mag är en sak, men att skillnaden skulle vara så stor mellan 308 och 30-06 i samma bössa stämmer helt enkelt inte. Det måste röra sig om subjektiva erfarenheter av helt olika bössor, stockar, etc. Inser nu att det finns utrymme för feltolkning här - ledsen för det. Jag menar inte att man inte skulle kunna känna skillnad mellan en 308 och en 30-06. Det tror jag säkert att man gör - men den måste vara liten. Vad jag menar är att om man väljer en 308 istället för 30-06 för att den har "såpass mycket mindre rekyl", ja då är det nog hög tid att köpa en handväska och lite läppglans när man ändå är i farten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I-Mats Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Där är vi nog många som inte håller med dig Rikard. Rekyl är ju precis som de flesta vet väldigt personlighetsanknytet och personligen så håller jag fast vid att en 30-06 är bra mycket elakare än en 308win. Givetvis kan man göra det mindre kännbart mha mjuka bakkappor, stockar som är raka m.m men hur jag än vrider och vänder på det så är 30-06 ur rekylkraftshänseende värre än 308win. MVH/Jocke Det beror på definitionen av "värre". I princip alla jämförbara fabriksladdningar upplevs värre - för mig - i .308 än i .30-06, och de blindtester vi gjort (Tikka T3 samt Bläääääser) har slutat på samma sätt: fjoll-sexan är "snällare", mer knuff än klapp... Att .30-06 har mer rekylenergi är oomkullrunkeligt så, men upplevelsen speglar sällan detta förhållande - det handlar om hur energin överförs till din lekamen och där är traditionellt laddade .308 Win enligt mig mindre behagliga än traditionellt laddade .30-06. På samma sätt föredrar jag min lätta .375 H&H framför varenda jävla .338 Win Mag jag provat, snärten är markant värre på den markant mindre rekylenergin från den mindre patronen. Med alla dessa bössor som finns i lika utförande och vikt är det väldigt enkelt att göra en blindtest och se hur man egentligen upplever det utan att färgas av det man "vet" om hur det förhåller sig, våra tester var entydiga med samstämmiga slutsatser. -- Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megadippen Posted September 20, 2011 Share Posted September 20, 2011 Jag har erfarenhet av alla tre kalibrar och skulle ranka dom såhär. 1. 308 2. 30-06 3. 8x57 Jag tycker att 308 har bäst precision och kulutbud därför tycker jag den vinner. Sen är ju 308 mildast i rekyl av dessa, dock ingen stor skillnad. Sen tycker jag att man skall ha ljuddämpare för alla fördelar det ger + minskad rekyl på köpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beatless Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Att skillnaden i rekyl mellan 30-06 och 308 skulle vara mer än mycket liten håller jag som mycket trolig. Krutladdningen i en 30-06 är väl i storleksordningen cirka 50 % större än i 308. Dessutom används väl vanligen mer långsambrinnande krut i en 30-06 vilket borde ge högre knall vid samma piplängd och därigenom mera "upplevd rekyl". Jag tror att 308 är den bästa allroundpatronen som gjorts för nästan all jakt i skandinavien, och ändå så äger jag inte en själv, så ni får ta det för vad det är värt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted September 21, 2011 Share Posted September 21, 2011 Krutladdningen i en 30-06 är väl i storleksordningen cirka 50 % större än i 308. Nu får du skärpa dig Normas laddata för Oryx 11,7 gram 308: 44 grains 203-B => 790 m/s 30-06: 56 grains URP => 857 m/s Dvs 27% skillnad. Klart det blir en skillnad i rekyl med mer krut och något högre hastighet. Man kan diskutera detta i dödagar. "Rekyl är subjektivt", etc. etc. Ser inte att jag tillför något till tråden, så jag drar mig ur nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts