Hoppa till innehåll

Vad gör jag för fel?


jpj

Recommended Posts

Hej på er,jag är ny här och har ett problem,tror jag.Lång text,så jag hoppas nån orkar läsa och kanske komma med nåt tips.

Jag har en Luzerntik som är 2år och 3 månader.Förra säsongen när hon var drygt ett år,började ganska bra med sökturer på 15-20 min och några enstaka korta drev(5-10 min).

I allafall nån gång konstaterades hare som drevdjur,precis som jag vill ha det.

Efter löpet som inträffade vid äljakten förra året så gick hon inte ifrån mig i skogen,noskvalster misstänktes,medicinering inleddes.Det funkade! Hon började söka ut bra,men så kom det mycket,mycket snö och då var det bara att ge upp för säsongen.

Den sista augusti i år så började hon löpa,jättekul(eller inte :rolleyes: )Men bättre då än senare på säsongen iaf tyckte jag.

Efter att löpet tog slut har jag varit i skogen med henne 2-3 dagar i veckan,ibland mer.Högst mediokert sök,nån enstaka tur på ett par-tre hundra meter,kanske lite mer nån enstaka gång.

Och hon har absolut inte rest nån hare!Inte ens i närheten.

Och söket blir nästan bara sämre och sämre,hon är pigg och amper så länge jag går med henne,men om jag sätter mig så är hon bara 20-30 meter ifrån mig..Det spelar ingen roll hur tjock bok jag har med mig.Så var det inte alls förra säsongen.

Det ser ut som hon går på slag ganska ofta,far runt,svansen går,hon ser ivrig ut,jag kollar och hittar ofta hartrajjen också.Hon håller på kanske en kvart till en halvtimme på slaget och det ser bra ut,men det blir inget av det hela till slut.Slutar ofta med att hon börjar följa älgspår en bit innan hon kommer tillbaka.

Det som verkligen får mig att börja tvivla hände idag:

Enjaktkompis ute med sin finne och fick upp en hare,jag och tiken var i närheten,så jag åkte dit för att kolla hur det gick.

Precis när jag kliver ur bilen och ska snacka med kompisen,kommer en liten hare efter vägen och sätter sig 2 meter ifrån oss.

"Släpp ut tiken din,så kopplar jag min hund" säger kompisen,för han vet att det går knackigt för oss. Sagt och gjort,tiken hoppar ur bilen,får syn på haren,springer 5 meter efeter haren(inga skall).Då kommer kompisens finne precis ut ur en tätning vid vägkanten och nästan krockar med min tik,som fullständigt kommer av sig.Haren försvinner,kompisens finne fortsätter efter haren,min tik står kvar och gör inget alls.Finnen får ju såklart tappt i det här läget.

Jag försöker få tiken att följa haren också,men hon verkar inte känna nån doft,hon far ikring lite halvhjärtat i det täta ca en halvtimme,men sen så kommer hon till mig.

Finnen hittar så småning om på haren igen(den satt 20m ifrån oss i högt gräs och tryckte som bara harar kan)

Vad jag tycker så borde ju min tik vara mer på gång i det här fallet,hon såg ju haren på nån meters avstånd,färskare spår går inte att få,men det blev liksom inget alls av det hela.

Hon är behandlad inför säsongen med Interceptor,så kvalster kan det väl inte vara då igen?

Vad jag misstänker är att det helt enkelt inte finns tillräckligt med jakt i henne,men jag hoppas ju in i det längsta.

Visserligen är hon ganska känslig av sig,och att det dök upp en hund mellan henne och haren fick henna att tappa fattningen,så kan det ju bli,men hon borde känna av haren senare när värsta förvirringen lagt sig tycker jag?

Så kontentan av det hela:

Hon har sämre(trängre,kortare) sök,verkar mindre intresserad i år,än förra året när hon var drygt ett år.Hon har inte tagit upp en endaste gång i år,det gjorde hon i allafall några gånger förra året.Inte ens en närkontakt med haren gav resultat.

Kan också säga att för övrigt (hemma) är hon pigg och glad,har fin päls,äter bra,verkar må bra.Världens bästa familjehund,jättebra med barnen och allt.

De här ca 15 gångerna vi varit i skogen nu,så blir det i stort sett sämre för var gång.

Så,jag skulle vara jättetacksam över tips på hur jag/vi ska bete oss,för att vända det här.Kan man göra nåt mer än att bara nöta på i skogen,är det värt att fortsätta nöta,eller ska jag skaffa en till hund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du bara försökt på hare.? Vet att det är ovanligt men jag vet om

en hamilton som vägrade ta hare ända sedan den var valp. visst 5-10min drev kunde det bli men inte mer.

Drev bara räv.

Vad händer om du släpper på en färsk räv löpa? Finns det mer intresse då?

trident

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis så kan det ligga till. Min unghund, en 16 mån schiller har aldrig brytt sig om ett har-slag, men räv däremot är väldigt attraktivt. Testa på räv!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er och för svaren!

Nej,jag har aldrig testat och släppt henne på färska rävspår.Men det ska jag prova.

Nu vill jag ju ha en harhund,men som ni säger,det kanske inte hon vill bli.

Men som sagt,ska prova det när älgjakten är över,tack ska ni ha!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er och för svaren!

Nej,jag har aldrig testat och släppt henne på färska rävspår.Men det ska jag prova.

Nu vill jag ju ha en harhund,men som ni säger,det kanske inte hon vill bli.

Men som sagt,ska prova det när älgjakten är över,tack ska ni ha!

Ett riktigt långskott ? Hon kan inte ha blivit skendräkitig under lugnperioden löp - släpp ?? Tikar kan ju bli j*vligt udda vid dessa tillfällen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt långskott ? Hon kan inte ha blivit skendräkitig under lugnperioden löp - släpp ?? Tikar kan ju bli j*vligt udda vid dessa tillfällen ?

Jo,jag har faktiskt tänkt tanken,men jag tycker inte hon beter sig som skendräktig hemma.

Men det kan ju vara nåt sånt som påverkar också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min gammel tik var omöjlig just med skendräktighet direkt efter löp, vet inte om det är vanligt men det händer iaf... Det ända som hjälper då är en trip till Vet. eller mycket motion... Hoppas det löser sig för dig... Har alltid velat jagat hare med en riktig stövare, själv jagar jag småvilt med drever :wacko: o dem flesta sådana är inte tillräckligt intelligent för att hålla på med hare... Älg och björn kör vi med Gråhund :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jobbigt läge du beskriver men det behöver inte vara hopplöst. Jag upplevde något liknande för ett par år sedan men en ung stövare som hade förtvivlat svårt att få upp. I de Norrländska skogar som jag jagar i så sitter hararna inte tätt och det är dessutom vanligt att haren går långt under morgontimmarna och därför inte behöver sitta så nära de platser där haren uppehållit sig under natten. Andra säsongen som vuxen hund (ungefär samma läge som du) trodde jag att det skulle lösa sig men utvecklingen gick åt fel håll. Han sökte lite halvhjärtat och när han hittade slag så jobbade han en stund och gav upp alltför snabbt. Det hela blev mer och mer likt skogspromenader :ph34r: .

Jag klarade inte av att "växla upp" för min hund utan gav honom till en kamrat i södra Sverige. Där "dopades" hunden omgående med en massa drev på nätterna! Fältharar lokaliserades på öppna ytor och hunden släpptes och fick på detta sätt mängder med enkla drev. Drevtiderna gick från enstaka minutrar till någon timme på bara några veckor :rolleyes: . Jaktlusten tändes på detta sätt och hunden sökte mycket intensivare även vid normala släpp. Det dröjde sedan inte länge innan hunden började få till "egna" upptag och sen har det rullat på.....Hunden är nu 5 år och en duktig harpiska som går att läsa om på detta forum.

Slutsats: Kanske behöver din hund också "dopas" med något som triggar jaktiver -så att hon fattar vad hon är till för. Det kan vara som i exemplet ovan eller att du får möjlighet till (många) fler situationer där du kan släppa på hare som någon annan hund har rest.

Lyckas du efter lite svårigheter kommer det att kännas ännu bättre än om allt gick lätt från början :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns lite skönt att läsa att det varit lika för andra också.(Fast självklart tråkigt för den som varit med om det!)

Jo,det känns ju lite hopplöst,helst när man pratar med andra som har hundar i samma ålder som det verkligen lossnat för.

Hoppas på spårnsnö snart så kan man ialla fall styra på det viset.

Jag tackar så mycket,och får försöka muta jaktkompisarna att ta upp åt oss :D

Som tur är har jag trots 3 barn mycket tid att spendera i skogen,så alla era tips ska följas,så får vi se :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får ge hunden lite tid och sätta en deadline om man får vara lite krass, är hunden fullt frisk och inom den här tidsramen inte gör vad jag vill att den ska göra får man ta ett beslut!

Du har fått bra tips och jag hoppas att det lyckas, kolla infektioner så kan vi gå på djupet om hundens mentala egenskaper om det inte lyckas! nu har jag inte hundra koll på vart du bor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagade in min stövare genom att släppa en hare ute på en ö.

När jag hade drevtider på ca 60 min tog jag henne till skogen. Jodå drev blev det och hon jobbade bra. Men en helg när jag var på skogen så skulle vi jaga älg från morgonen och hon smet från hundgården under älgjakten i sin iver att få jaga. Det tog 2 dygn innan jag hittade henne igen.

Kort därefter så blev hon drabbad av noskvalster och tappade näsan. Då kunde hon springa i timmar och jag var glad att hon jobbade på slag. Men det visade sig att hon var vilse och letade efter mig i panik. Sen tog det flera månader innan hon tordes söka i spår igen trots att näsan var frisk, hon ville bara inte springa vilse igen...

När hon äntligen jobbade i skogen och fortsatte på tapp, var det dags för nästa kvalster infektion... Samma visa innan jag upptäckte vad felet var. (Kvalsterinfektionerna kom oftast strax efter löp. Jag tog bort tonsillerna för vid ett tillfälle vid vet besök så sa vet att hon hade de största och mest infekterade tonsiller hon hade sett.)

Sen var det till att börja om från början med injagning mm. Och en tredje infektion....

Efter det så har hon frisk näsa(Behandlar före jakt och efter höstlöpet). Men rätta självförtroendet innfinner sig inte. Hon kan vara på slag i max 30-40 min innan hon ger upp. Vid tapp så jobbar hon max 15 min innan hon söker upp mig igen.

Jag accepterar att hon aldrig blir en kanonhund, men vi har några fina dagar i skogen när älgen inte går att jaga. Någon hare har blivit skjuten och några har siktats. Men inte fyller hon någon frys. Dock fyller hon mina behov att få vara ute i friskluften trots ev älguppehåll eller fullskjutning på älg. Jaktlusten finns men inte riktigt tilliten att hitta hem...

Hon driver när hon har bra kontakt men återgår snabbt vid tapp. Rå mm driver hon också så länge hon har ögonkontakt framför allt när hon var infekterad. Mindre intresse för annat vilt än hare när näsan fungerar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen!

Har nu haft ett antal släpp efter älgjakten,och söket är markant bättre.Hon går på harslag och är väldigt ivrigi början på dagen,men hon lyckas inte resa haren.Så efter en timme ungefär drar hon vidare och hittar oftast på älgspår som luktar godare.

Men,det ser lite ljusare ut tycker jag,bara hon kunde få upp en hare!

Jag längtar efter snö och månljus,det skulle nog vara grejjen det.Eller som Kias Husse skrev,en liten ö med en hare på hade jag gett mycket för att få vara på :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får ge hunden lite tid och sätta en deadline om man får vara lite krass, är hunden fullt frisk och inom den här tidsramen inte gör vad jag vill att den ska göra får man ta ett beslut!

Du har fått bra tips och jag hoppas att det lyckas, kolla infektioner så kan vi gå på djupet om hundens mentala egenskaper om det inte lyckas! nu har jag inte hundra koll på vart du bor!

Har varit till veterinären,och inga fel hittades(vilket nästan var lite synd,men ändå inte :rolleyes: )

Jag bor i Ockelbo,Gästrikland.

Tack alla för era tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Prova med att gå upp mitt i natten å kör tills du ser en hare. sen släpper du hon där tidigt på morgonen.

Japp,väntar på lite månljus bara :D

*Edit,det är visserligen månljust ser jag nu,men det är nog lite för mörkt utan snö,eller ens frost.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp,väntar på lite månljus bara :D

*Edit,det är visserligen månljust ser jag nu,men det är nog lite för mörkt utan snö,eller ens frost.

Finns viljan så....:rolleyes:

Jag var ute igår kväll och hade två skapliga drev och fick se hare 3 gånger (helvit). Hunden verkar inte vara besvärad av mörkret utan driver på i samma fart som på dagen.

Hararna verkar dock ha ett sjätte sinnen på natten. Jag blev upptäckt två gånger i situatoner som det är tveksamt om haren skulle märkt nåt på dagen :mellow: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns viljan så....:rolleyes:

Jag var ute igår kväll och hade två skapliga drev och fick se hare 3 gånger (helvit). Hunden verkar inte vara besvärad av mörkret utan driver på i samma fart som på dagen.

Hararna verkar dock ha ett sjätte sinnen på natten. Jag blev upptäckt två gånger i situatoner som det är tveksamt om haren skulle märkt nåt på dagen :mellow: .

Ja det blir nog till att prova,om det är månljust ikväll med.

Men det måste väl vara lite svårt att kunna skjuta,eller ser man så bra ändå kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det blir nog till att prova,om det är månljust ikväll med.

Men det måste väl vara lite svårt att kunna skjuta,eller ser man så bra ändå kanske?

Att se haren (vit) är inget problem inom 40-50 m om den springer i månskenet. Att skjuta på den med hagelbössa är säkert svårt/omöjligt???. Har inte provat på harjakt men jag vet sen tidigare att det är svårt att skjuta i dåligt ljus.

De senaste gångerna har jag tagit med min 22 magnum istället (med kikarsikte) -men då gäller det att haren stannar :mellow: . Det har inte hänt ännu :blush: . Nåväl, för mig är det viktiga att få ut hunden när vardagslivet hållt mig inne för länge så att han (och jag) inte rostar ihop.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagade in min stövare genom att släppa en hare ute på en ö.

När jag hade drevtider på ca 60 min tog jag henne till skogen. Jodå drev blev det och hon jobbade bra. Men en helg när jag var på skogen så skulle vi jaga älg från morgonen och hon smet från hundgården under älgjakten i sin iver att få jaga. Det tog 2 dygn innan jag hittade henne igen.

Kort därefter så blev hon drabbad av noskvalster och tappade näsan. Då kunde hon springa i timmar och jag var glad att hon jobbade på slag. Men det visade sig att hon var vilse och letade efter mig i panik. Sen tog det flera månader innan hon tordes söka i spår igen trots att näsan var frisk, hon ville bara inte springa vilse igen...

När hon äntligen jobbade i skogen och fortsatte på tapp, var det dags för nästa kvalster infektion... Samma visa innan jag upptäckte vad felet var. (Kvalsterinfektionerna kom oftast strax efter löp. Jag tog bort tonsillerna för vid ett tillfälle vid vet besök så sa vet att hon hade de största och mest infekterade tonsiller hon hade sett.)

Sen var det till att börja om från början med injagning mm. Och en tredje infektion....

Efter det så har hon frisk näsa(Behandlar före jakt och efter höstlöpet). Men rätta självförtroendet innfinner sig inte. Hon kan vara på slag i max 30-40 min innan hon ger upp. Vid tapp så jobbar hon max 15 min innan hon söker upp mig igen.

Jag accepterar att hon aldrig blir en kanonhund, men vi har några fina dagar i skogen när älgen inte går att jaga. Någon hare har blivit skjuten och några har siktats. Men inte fyller hon någon frys. Dock fyller hon mina behov att få vara ute i friskluften trots ev älguppehåll eller fullskjutning på älg. Jaktlusten finns men inte riktigt tilliten att hitta hem...

Hon driver när hon har bra kontakt men återgår snabbt vid tapp. Rå mm driver hon också så länge hon har ögonkontakt framför allt när hon var infekterad. Mindre intresse för annat vilt än hare när näsan fungerar.

Körde igång en till noskvalsterkur i fredags jag med,för att vara på den säkra sidan.

Sen ska vi till veterinären igen (en annan veterinär nu) för att få bekräftat att det inte är nåt annat som spökar.

Tack för svar alla!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

07,35 i morse kom ett mycket efterlängtat upptag :D

Hon drev i 15 min.sedan vägtappt.Hon tappade 7-800m ifrån mig,och hon försökte reda ut det under ca 45min tid.Jag gick dit och skulle "hjälpa" henne,då kom en motionär med sin Labbe och stökade ikring på tapptplatsen.Efter det tappade min hund lusten,och drog iväg på ett nytt sök,som dock inte gav nåt resultat tyvärr.

Men jag är nöjd med det lilla drevet,och att jag kunde konstatera hare (med största sannolikhet iaf,efter undersökning av upptagsplatsen.)

Sedan var vi till veterinären på eftermiddagen,och vet. hittade nån svart smet djupt ner i öronen som inte såg bra ut,så nu har vi har fått Surolan att ge i 14 dagar,sedan återbesök.

Så nu känns livet lite lättare iaf :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jävlar,upptag 10.20 idag,11.15 ser jag haren,men kommer inte åt,tappt 20 min senare.Hon går om hela drevlöpan tillslut och mer därtill,men hittar inte haren igen.

Kopplar henne 14.15.

Bara att hoppas att det håller i sig och fortsätter i samma utveckling :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...