Hoppa till innehåll

Vilken bössa??


Guest Coolis

Recommended Posts

Har aldrig jagat orre men funderar att prova vid nästa tillåtna tid!

Vilken klaiber skall man använda?? ???

Skjuter man mot trädtopparna och missar så går ju kulan ganska långt med klass 1 vapen!!!! :o

Och jag tänkte jaga i norr om uddevalla..... :- Går det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt ang kulbanan, det är bra att veta vad som finns bortom målet, i alla lägen....topp fågeljakten ställer sina krav på vapen, ammunition och skytt, om det nu var toppfågeljakten du menade, till den passar klass 1 och 2 bra med fina kulbanor i många kalibrar, 222rem, 243W, 6.5x55, 308W, mfl gör jobbet bra.

Är det höstjakten på spelande orre klarar man sig ofta bra med en klass 3, 22WM eller varför inte den fina 22Hornet, är kalas då skotthållen sällan överstiger 150m på hösten.

Inte att förglömma är att även dom har sin kulbana att ta hänsyn till bortom målet, även vid träff med klass 1-2 går kulan en bra bit, en orre erbjuder inte nått större motstånd för en helmantlad kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren

Skulle du skaffa en 222a som även jag funderar på då har iaf en kompis till mig rekomenderat blyspets för han själv har en kombi i 5,6x52R medans hans bror kör med 222an, för dom fåglar som kompisen har skjutit med 5,6x52R har blivit kvar giomed att han använder Blyspetsen.

Många fåglar kan lyfta efter ett skott med en helmantlad kula vilket gör att du kommer att få fasligt svårt att hitta igen den fågeln, för vingarna bär dom en himla lång strecka så man måste ha falk ögon för att se vart dom tog vägen.

Försök att hitta en klass 2 bössa sedan om det är en Bock eller en ren studsare spelar väl kanske mindre roll.

ska du jaga för hund eller tänkte du smyga omkring själv???

:) :) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte använda blyspets till fågel.

Skaffa en 243win. Gärna med rostfri pipa och syntetstock som du laddar med hornadys 80grains FMJ. Mycket död i dom kulorna.

Annars kan du ju kika på någon begagnat tikka eller ännu hellre en sako hunter. Verkar finnas en sån på torsbohandels för 3500 kr.

Eller så ringer du på den här  ;)

http://www.blocket.se/vi/7846435.htm?ca=1_11_s

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blyspets i 5.6x52R eller 222R kommer att få fåglarna på plats, helt klart, men i vilket skick dom är sedan, det är nått annat....möjligen hårda premium kuloir då kan jag tänka mig, eller skotthåll över 200m med vanliga blyspets, annars lär dom stöka till duktigt, 22WM mår bra av halvmantlat, möjligen 22Hornet ut på 100m+ på vinter tjäder, annars rekomenderar jag FMJ kulor i samtliga fall, 22WM är undantaget då....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder själv .243win med Hornadys 80grs FMJ...har dock inte lyckats skjuta nån fågel med den kombinationen, så det får vänta till nästa sesong.

Men blyspets till 222rem och toppfågel är INTE att rekomendera! Min Far provade det en gång (han hade fått tips av nån äldre jägare), avståndet till Orren var drygt 150m och när det small såg han i kikaren att det såg ut som om någon hade slitit sönder en dunkudde på toppen av trädet :o...framme vid skottplatsen hittade han en vinge, slamsor, bitar av bröstet, en massa fjädrar och i toppen av trädet var det sprayat med diverse innanmäte från fågeln...det är alltså iNTE att rekomendera! (Det var normas fabriksladdade 3,2grams blyspets)

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren

Ja men man får ju försöka att hitta en hållbarare kula som inte svampar upp sig på en gång ,,, det där med att skjuta helmantel rekomenderade inte den här finnen o hanses bror jag tror nog att dom vet vad han snackar om för dom har skjutit bra många fåglar i sitt liv o då snackar vi många... det är ju inte så stor skillnad på 5,6x52R o 222an  ,,, men man får väl prova sig fram i stället.

Det kan ju finnas en fabrikör som gör dom lite slöare o tyngre så inte utgångshastigheten är så vass jag hörde att med 222an så använde ena brodern Lapuas amnutione o då rekomenderade han att kulorna som är tyngst.

Då får man ner farten på dom så att dom inte spränger sedan så beror det ju på var träffen oxå sitter  för att slippa fågel sprängningar ...

Så jag kommer iaf att fixa en 222a med tung blyspets  ;D ;D ;D

Inskjuten på 150 meter.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror häller inte på blyspets till 222an  :o, men det kan bero på att jag har testat det.

Men är man ute efter fyllning till en gammal kudde så är det ett alternativ  ;) .

Helmantel ska det vara till kalibrar som det är lite fart till. men skjuter man med älg plugg så kan det funka med blyspets på lite längre håll  :) har även provat detta 8)

Mvh/ 6mm rem

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tror nog att dom vet vad han snackar om för dom har skjutit bra många fåglar i sitt liv o då snackar vi många... det är ju inte så stor skillnad på 5,6x52R o 222an  ,,,

visst, jag säger inte att du har fel...Jag berättar bara vad jag har hört...Farsan har skjutit mellan 60-70 orrar och 10-20 tjädrar i snitt per År mellan slutet av 70-talet och mitten av 80-talet...varav han endast skjutit EN orre med blyspets...den första och sista ;):D...eftersom han vill ta vara på allt kött så ville han inte riskera fler sprängningar och således slutade med blyspetsen.

Enda jag skjutit i topp med min .243:a är en kråka, och den var hel och fin. däremot har jag sprängt en skata med samma kula (FMJ) men troligtvis tog den kula i en gren just före den träffade fågeln.

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trettontaggaren
Tror häller inte på blyspets till 222an  :o, men det kan bero på att jag har testat det.

Men är man ute efter fyllning till en gammal kudde så är det ett alternativ  ;) .

Helmantel ska det vara till kalibrar som det är lite fart till. men skjuter man med älg plugg så kan det funka med blyspets på lite längre håll  :) har även provat detta 8)

Mvh/ 6mm rem

Ja det funkar gott o väl med att skjuta dom med 9,3x57 hade en i jaktlaget som gjorde det men o andra sidan varför så grovt när det finns mellan ting i Klass 2 vapen för  ???,,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är 222an känd för att vara lite våldsam så att använda blyspets till fågel det är inget för mig i allafall. Jag har skjutit många fåglar för finnspetsen med 222 men då har jag laddat lapua 3,6grams kula till 700m/s och den fungerar bra även på 30-40meter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit me 22wm på spelorre samt .30-06 på vintern o toppande fågel.

Jag kör endast med fmj o har aldrig sett en fågel flyga ifrån.

Dock har jag skadskjutet en me .30.06;an men den dök ner på backen fort o blodspåren visa vart han va.

Sen har jag 7x57r i kombin.

Samtliga funkar finfint på fågel men har man hus runt markerna skulle jag nog satsa på en klass 3.

I min skjutriktning e de 4-5 mil till närmsta kåk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga...RUGER 243...toppen till rådjur och underbar till toppfågel. Jag har skjutit orre och tjäder från 40 meter upp till 180meter inga problem. Då är min inskuten på 150meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga...RUGER 243...toppen till rådjur och underbar till toppfågel. Jag har skjutit orre och tjäder från 40 meter upp till 180meter inga problem. Då är min inskuten på 150meter.

Klart underbaraste bössa och kaliber 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är vi alla överens om kalibervalet. Bössvalet kan dock diskuteras  :P.. Skulle nog lägga mina pengar på den sista sako 75an dom har på fritid och vildmarksliv  :P

Nä jag tycker ruger verkar vara jättebra bössor till ett rimligt pris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Coolis

Tackar för alla svar!

Många tips o ideer attt klia sej i huvudet efter  ;)

Har en 308W och just nu kör jag med NORMA Alaska som väl är en ganska "blöt" kula?

Men vad jag förstår så funkar det med den bössan fast kanske med en mindre "blöt" kula? Som..........förslag??

Skall skaffa mej en "mindre" bössa snart nåt åt hållet .22 .22LR  22WM eller .222 dels för att ha lite att att sjkuta prick med dels för att jaga med!

Men ändå få mycket bössa för bilig peng!! :P

Men det verkar som om det lutar åt .22WM eller .222 om det nu inte går att jaga toppfågel och annan fågel med 22LR ??? ???

Till en början lär det nog bli utan hund!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men blyspets till 222rem och toppfågel är INTE att rekomendera! Min Far provade det en gång (han hade fått tips av nån äldre jägare), avståndet till Orren var drygt 150m och när det small såg han i kikaren att det såg ut som om någon hade slitit sönder en dunkudde på toppen av trädet :o...framme vid skottplatsen hittade han en vinge, slamsor, bitar av bröstet, en massa fjädrar och i toppen av trädet var det sprayat med diverse innanmäte från fågeln...det är alltså iNTE att rekomendera! (Det var normas fabriksladdade 3,2grams blyspets)

/Fredde

Under några år i början av 90-talet hade jag jakträtten på en större mark i dalarna där det var sjukt gott om orre.

Använde då en remington i .222 som det sköts en del fågel med Lapuas 3,6g Hm,inga problem alls med sönderskjutningar eller fåglar som flög efter träff.

Så en helg då jaktlyckan var extra god och helmantlarna tog slut så tänkte jag att det går säkert lika bra med blyspetsen då jag skjutit rävar och harar hemma utan nåra större problem.

Liksom din far så fick jag dunkuddeeffekten och hittade bara fågeldelar lite här och där under trädet och då går ändå den kulan 100ms långsammare än den som din far sköt med.

Nä ska man använda blyspets så ska nog hastigheten ner till minst 750ms eller använda tunga trögexpanderande kulor(har skjutit en tjäder med 10,1 alaska 6,5x55 som inte alls gick sönder.)

Har även nu när jag tänker på det skjutit en orre med 9,3x62 15g Vulkan på ca 140m som inte heller gick sönder.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du ha mindre kaliber så ska du ju klart gå på 22wm. Mindre vindkänslig på ripjakt i fjällen, går att skjuta orre, tjäder upp till 130meter utan problem. (har skjutit tjäder upptill 150meter) och är en rolig övningsbössa utan att du blir allt för fattig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet har de flesta 222.or problem med tyngre kulor än 3,6 gram på grund utav räffelstigningen.....

5,6x52R finner man oftast i brytvapen och med betydligt tyngre kula men då annan räffelstigning...

Rätta mig någon om jag har fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Guest mauser 98

hej

vad sägs om 222 rem norma fågel 50 gr fmj  med lägre hatighet runt 850 m/s? skulle det vara ett bra val till skogsfågel typ tjäder?

mvh

m98

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Vueltjere
hej

vad sägs om 222 rem norma fågel 50 gr fmj  med lägre hatighet runt 850 m/s? skulle det vara ett bra val till skogsfågel typ tjäder?

mvh

m98

Jag kör med den ammon till min Tikka Kombi M65(M69?), p.g.a. att den sprider för mycket med den snabbare jaktmatchen. Vilket är rätt lustigt då jag vet folk med tikkas M70 kombi i samma kaliber som skjuter bättre med Jaktmatchen..

Hursomhelst funkar den bra för mig på tjäder i alla fall, kan även skjuta 4 grams blyspetsammon med (i princip) samma kulbana och träffbild vilket jag tycker är en hiskelig fördel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...