lsjonsson Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 1. En bra skeppare med en stor båt runt 50 fot så att man kan bo på båten om så behövs. Skepparen ska kunna hålla båten mot strömmen om man ligger i ett sund t. ex. så att man inte far med strömmen och han bör även veta var dom har fått Håkärring för i tiden el. var dom håller till på ett ungefär. 3-4 man på en sådan expedition är rätt lagom. Det är för att man ska ha bra med utrymme så att man undviker trassel med varandras tackel på botten. Detta var den bästa skepparn som jag och övriga har haft att göra med. Han kände sin båt och skötte den precis som man sköter sin kvinna. 2. Ordentlig utrustning. Stor havsfiskerulle med linkapacitet typ 800-1000 m 130 lp. el. minst 1000 m 80 lp. spunnen lina och ett spö som är anpassat för rullen och som är tillräckligt styvt för att göra ett ordentligt mothugg med på minst 200 m djup. Till detta djup behövs 1,5-2,0 kg i sänke. Jag fick hjälp med att göra gjutformar för 800 g sänke på Husqvarna medan jag jobbade där samt att jag hade tillgång till hur mycket bly som helst genom att jag skötte batterier på företagets truckar. Varje batteri som skrotades rensade jag på förbindningar mellan cellerna. Sänkets vikt beror på strömmarna i vattnet. I Harstad hade jag 1,6 kg för att komma ner till 350 m genom strömmar på runt 4 knop. Jag hade en Everol fast en 12/0 som den stl. hette. 3. Smidda krokar för tyngre havsfiske. Modell större. 4. Ca. 0,8-1,0 mm pianotråd. För varje tackel ca. 1,5 m pianotråd samt 2 mm wire (mjuk och smidig att handskas med) (8-9m total längd med pianotråden) med wirelås/tackel. Det räcker inte med 1 el. 2 tackel bara utan 4-5 st minst. Den syns på bilden ovan en del. 5. Kycklingnät till mäsksäckar och en stor spole med stålwire 1000 m minst som du kan fästa i båten samt 20 ringar 4-5 cm diam. som du sätter på wiren innan du sänker ner första säcken samt ståltråd så att d.u kan sy ihop sidorna på mäsksäcken för annars far ju mäsket och stenarna ut. Typ ringar som du har till gardinstänger. Du ska inte räkna med att ni klarar av att veva upp och byta mäsksäck vid ytan. Wiren skär in i händerna även med handskar när man drar upp en sådan tyngd med det vattenmotståndet som du får från det djupet. Ca. 15-20 m för en vecka. Man fäster en säck i varje ring efter hand som man förnyar mäsk vid botten samt sten. 3-4 kg sten till 10-15 kg fiskrens. 150-200 kg fiskrens. Gärna lite halvsurt. 6. Ta med el. skaffa någon form av bojar som ni kan fästa i wiren efter dagens slut innan ni far in till hamn för natten, men du kan räkna med att bojen kan vara borta nästa morgon också genom att någon/några hajar har gnagt av wiren el. dragit med sig mäsksäcken. Ta ut positionen bara så att ni hittar platsen igen. Ingen boj synlig på något foto. 7. Flying gaff= Huggkrok där du kan rycka loss skaftet från själva kroken och binda fast kroken med fångst i båten om man saknar möjlighet till kraftig lyftanordning på båten. Vi fick låna en av en kompis till mig i Gbg. 8. Ta även med annan fiskeutrustning ifall någon/några dagar blåser bort. Jag fick några Lubbar runt 6-7 kg en av dagarna som blåste bort samt en del torsk, sej, långa, havskatt m. m. En av dagarna som blåste bort totalt för oss så gick vi och köpte 1 kg nykokta räkor, 1 l 60 % brennvin och öl och sedan bjöd vi ner skepparen på en trevlig pratstund. Sedan kom ena av mina kompisar i Harstad och hämtade oss så att vi fick duscha och kunde gå ut och dansa på kvällen. Censur p g a mindre åriga på forumet. Håkärringen är inte som någon annan hajart och antagligen den minst utforskade eftersom den lever på ett sådant extremt djup. Den är inte på långa vägar lika explosiv och livlig som en vithaj el. någon annan haj art. Det latinska namnet betyder visst "Den sömninge". Ett håkärringsnapp är så försiktigt som det bara går. Man ser bara lite små rörelser i spötoppen så då gäller det att man ställer slirbromsen på rullen så att linan löper ut om den tar agnet men inte så att det blir haveri med linan. Andra foton från förra exp. -79. Kompisen fick en på ca. 200 kg i Langesundsfjorden. Väst Oslo. En annan fiskart som du kan få ute på djupet i samband med Håkärringsfiske är Blåkäxa och det är en riktig liten agntjuv. Den tömmer kroken på 7-8 hg utan vidare. http://sv.wikipedia....A4xa#Utbredning Jag vet att det ibland förekommer Håkärring i Gullmarsfjorden i den djupare delen. Hyran som vi betalade -82 med skeppare var 5200 Nkr för 1 vecka och det var oavsett om vi kunde fara ut och fiska el. inte. En av kompisarna i Harstad och en av killarna som var med på exp. testar livräddningsbåten. Vi kände en el. flera som var och nafsade i mäsksäckarna som vi hade liggandes på botten. Skitfiske på er om ni har tänkt ge er iväg på en expedition med några polare och sedan ska man ha jävligt mycket tålamod! Quote
Sebbe Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 Oj så fränt. Hade en period då jag jobbade som fiskeguide uppe i nordnorge men vi höll oss till kveite och de vanliga arterna. Kunde vara nog så jobbigt att försöka lyfta en lagårdsvägg från 50m. Även om håkäringen kanske inte är ngn kämpe misstänker jag att det bildas en hel del mjölksyra i armarna Skulle vara förbannat häftigt att prova på någon gång. Quote
Boogieman Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 Mäktigt är nog det minsta man kan säga, skulle vara en upplevelse för livet att göra en sån resa. Kanonbra berättelse och kul med tillhörande bilder. Själv får jag nöja mig med att åka till Hillstad i slutet på april, för lite havsfiske... Quote
lsjonsson Posted January 6, 2012 Author Posted January 6, 2012 Oj så fränt. Hade en period då jag jobbade som fiskeguide uppe i nordnorge men vi höll oss till kveite och de vanliga arterna. Kunde vara nog så jobbigt att försöka lyfta en lagårdsvägg från 50m. Även om håkäringen kanske inte är ngn kämpe misstänker jag att det bildas en hel del mjölksyra i armarna Skulle vara förbannat häftigt att prova på någon gång. Tack! Ja, det är alltid kul ute på sådana expeditioner när man är ett gäng! I det här fallet var vi 3+skepparen samt en av kompisarna i Harstad. Han sov aldrig på båten och det var väl tur det iofs för då hade vi aldrig fått sova. Det var en jäkel till att surra. Han var bara med på båten två ggr för sällskaps skull. Vi blev hembjudna till hans föräldrar på grillafton med vin en kväll så det var värre livat när vi gick ner till båten på natten. Innan vi hade käkat frukost och klätt oss så hade skepparen kastat loss och var på väg till fiskeplatsen. Det var visst någon mer som var bakis den morgonen. Inte jag. Det är ett underbart trevligt folk där uppe och gästvänliga när man väl har lärt sig att känna dom. Kveite finns ju där uppe också, men det hade vi aldrig någon på kroken, även om vi försökte oss på det fisket också. Nej, det är definitivt ingen fajter! Den hänger mest som en klump i andra änden och simmar bara lite grand under tiden på vägen upp. Det var väl ingen av oss som åkte på mjölksyra i armarna. Vi hade ett spöbälte som vi hade runt magen där vi satte änden på spöet samt en sele för att avlasta armarna. Du har kanske sett en sådan stol som dom har söder ut vid big game fiske när du fiskar tonfisk m. m. Vi hade ingen sådan men väl en pall med en hållare för spöet så att man jobbade med ryggen en del ist. Det är bara att du tar kontakt med dina ev. kompisar i Nordnorge och pejlar läget och ser om det finns något intresse. Quote
lsjonsson Posted January 6, 2012 Author Posted January 6, 2012 Mäktigt är nog det minsta man kan säga, skulle vara en upplevelse för livet att göra en sån resa. Kanonbra berättelse och kul med tillhörande bilder. Själv får jag nöja mig med att åka till Hillstad i slutet på april, för lite havsfiske... Tack kompis! Ja, det är bara att börja spara och se till så att ni blir ett gäng som drar iväg, men det krävs noga planering så allt klaffar och att man har en bra skeppare att göra med. Det är väl inte så dåligt det heller. Skitfiske på dig! Quote
lsjonsson Posted January 6, 2012 Author Posted January 6, 2012 Det enda som man kan jämföra en Håkärring med en Vithaj är vikten. Jag har sett gamla tidningsreportage i Norge på Håkärringar runt 7-8 m. Vikt? I Trondheim har dom haft målinriktat Håkärringsfiske om någon har tankarna på detta fiske. Det finns fler och det engelska namnet är "Greenland shark". Lite länkar och några sevärda filmer: http://www.google.se/#hl=sv&cp=28&gs_id=35&xhr=t&q=H%C3%A5k%C3%A4rrinigsfiske+i+Trondheim&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=H%C3%A5k%C3%A4rrinigsfiske+i+Trondheim&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&fp=1&biw=1680&bih=830&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&cad=b http://www.fiskbasen.se/hakaring.html http://www.welovesharks.org/hajar/lista-p%C3%A5-olika-hajar/h%C3%A5k%C3%A4ring-2230677 http://www.google.se/#q=H%C3%A5k%C3%A4ring+Fiske+i+Norge&hl=sv&tbo=1&tbs=qdr:y,sbd:1&prmd=imvnsfd&source=lnt&sa=X&ei=UVoHT53kLcbj4QTUgb2nCg&ved=0CDAQpwUoAQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=bb2ab9126dd37d6d&biw=1680&bih=830 http://www.youtube.com/watch?v=iAXe8o8q8Q4 http://www.google.se/#pq=youtube+h%C3%A5k%C3%A4ring&hl=sv&cp=19&gs_id=1p&xhr=t&q=Youtube+Greenland+shark&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=Youtube+Greenland+s&aq=0vL&aqi=g-vL3&aql=&gs_sm=&gs_upl=&fp=1&biw=1680&bih=830&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&cad=b Quote
sidelock Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 Kommentarer känns överflödiga. Planerar så smått en egen resa till Norge. Quote
lsjonsson Posted January 7, 2012 Author Posted January 7, 2012 Kommentarer känns överflödiga. Planerar så smått en egen resa till Norge. Jaså, vars ska du då? Quote
sidelock Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Jaså, vars ska du då? Så långt är det inte kommet. Vi är två som tänkte åka och det är andra parten som bäst känner till fisket i Norge. Ska Jonsson hänga på? Quote
lsjonsson Posted January 7, 2012 Author Posted January 7, 2012 Så långt är det inte kommet. Vi är två som tänkte åka och det är andra parten som bäst känner till fisket i Norge. Ska Jonsson hänga på? Jag har då god lust, men nästa Norgetripp blir nog ut till Lofoten under skreifisket jan-mars. Jag hade då tänkt att klämma till med en 25-30 kg:s torsk el. vad man nu kan få på kroken. Quote
Teffek Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Fan detta kanske man skulle testa Har länge funderat över en fiskeresa i norge, förvisso är det lofoten som lockar mest men en håkärring expedition låter ju inte helt fel. Hur får man tag på bra skeppare däruppe? Om man som jag känner dåligt med norrmän. Quote
sidelock Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Jag har då god lust, men nästa Norgetripp blir nog ut till Lofoten under skreifisket jan-mars. Jag hade då tänkt att klämma till med en 25-30 kg:s torsk el. vad man nu kan få på kroken. Det jag helst vill ha är en frisk mix av olika fiskarter så man aldrig vet vad som drar i andra änden. Om nu det går att uppbåda. En uer vill jag definitivt dra upp och sen äta. Quote
lsjonsson Posted January 7, 2012 Author Posted January 7, 2012 Fan detta kanske man skulle testa Har länge funderat över en fiskeresa i norge, förvisso är det lofoten som lockar mest men en håkärring expedition låter ju inte helt fel. Hur får man tag på bra skeppare däruppe? Om man som jag känner dåligt med norrmän. Ja, det är ingen dum idé! Alltid kul att testa något nytt fiske! Man blir aldrig besviken på fisket i Norge. Alltid bra fiske där. Jag tog bara kontakt med turistbyrån uppe i Harstad och skrev vad vi önskade oss specificerat. Ankring på 350 m djup var ju inget att tänka på, men skepparen som vi hade kunde hantera sin båt. Väldigt skicklig var han iaf. Det är guld värt med en sådan skeppare. Ingen av mina kompisar i Harstad kände ingen duktig skeppare heller så jag fick prova andra vägar och det lyckades. Det är en Gbg:are på granforumet som också är intresserad i en likadan tråd. Dom har varit liksom pionjärer i Trondheim. Kolla i länkarna som jag ovan och det finns en del svenskar som har varit dit och gjort bra ifrån sig också. Du har pm. Quote
Recommended Posts