marcus.söderlund Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 mkt mkt intressant detta. trevligt med en liten saklig diskussion . även om jag numer är bortspolad pga bristande kunnande i svensk rättssystem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RW Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Elektronisk är alltså ledordet i min tolkning. Sent from my iPhone using Tapatalk "Förbjudna medel och metoder för fångst och dödande, Användning av snaror, lim, krokar, bandspelare och elektriska eller elektroniska anordningar med förmåga att döda eller förlama" Delen "elektriska eller elektroniska anordningar med förmåga att döda eller förlama" vet jag med säkerhet betyder samma sak som man använder inom kycklingslakterier nämligen ett elektriskt bad eller liknande anordning. Jag vet det därför jag har haft långa diskutioner med den som skrivit just den meningen. Det stod nåt likande ("bandspelare och elektriska eller elektroniska anordningar") innan ändringen men eftersom slutmeningen hade falit bort och då kunde man tolka det som du gör nämligen att inga elektroniska anordningar med förmåga att frambringa lockljud men det var och är inte meningen med den ordalydelsen. Man kunde även tolka meningen som att man inte fick använda medhörande hörlurar eller duvsnurror men som sagt, det var en felöversättning/felskrivning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.söderlund Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 tack för den väldigt bra infon RW! skönt med någon som har koll på saken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Så länge det står "bandspelare" i lagtexten så borde det rimligen innebära att det inte är tillåtet att locka vilt med nån form av högtalare inblandad. En annan fördel med högtalare är nämligen att den kan placeras där jägaren ej befinner sig. Således kan man locka viltet mot en plats utan att man riskerar att avslöjas, vilket man gör så länge man har en lockpipa i munnen eller liknande. Tolkar man "bandspelare" som att "jaja, men då är det ju ok med mp3-spelare och Biltema-slutsteg samt 50 meter sladd till högtalaren" så tror jag man begår ett misstag eftersom man missat andemeningen med lagtexten. Och sen kanske man befinner sig i rätten där det blir ett prejudikat där man själv har "äran" av att vara första skalpen som tas. Hoppas att Christian eller nån annan kunnig hittar in hit och reder ut begreppen. Eller så ställer man frågan i Jägareförbundets area. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Eller så ställer man frågan i Jägareförbundets area. Det gjorde dock TH förut idag, eller så var det bara förkylningsyrselsinbillning från mitt håll. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 För länge sedan dök en liknande fråga (ang FoxPro) upp i Jägareförbundets arena. Ola svarade då: Nja - detta är nog alltjämt en gråzon. Problemet är att regelverket har konstiga hänvisningar fram och tillbaka som gör att man kan tolka det som att "bandspelare" inte får användas för några djurarter, eller bara för vissa. Vi har begärt att reglerna skall tydliggöras, men detta kommer inte att ske innan årets slut förmodligen, vilket gör att jag dessvärre inte kan ge ett klart besked. Det enda som är klart är att tex räven ligger utanför EU-direktivet, men de svenska reglerna gäller allt vilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Exabit: Jag håller inte alls med om att det ä'r självklart att högtalare är förbjudet bara för att det står att bandspelare är förbjudet. Då kunde de ju llika gärna skrivit högtalare! Som jag ser det kan det lika gärna vara att använda ett inspelat ljud man ville begränsa. Det skulle i så fall betyda att om du genererar ljudet i en liten processor utan att den processorn använder sampling från en verklig inspelning så är det OK. Sedan skulle det kunna vara på andra hållet också. Lite beroende på vad definitionen på en högtalare är så finns det idag andra sätt att återgeinspelade ljud. Är de OK? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Ok, men vad menas då med "bandspelare" och ffa: vad är man ute efter? Det är ju det som är pudelns kärna här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.söderlund Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 precis som det pratades om förut så verkar det faktiskt som man ska tolka lagen ordagrant o då är bandspelare en bandspelare och inget annat. aja får se sen. har ställt frågan o hade varit trevligt o få ett svar, om vi lever kvar i forntiden med regelverket o värderingar angående elektroniska saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Tvivlar på att vi kan få ett riktigt svar med mindre än att vi testar det i domstol... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 ...som man ska tolka lagen... Jaså? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matteman Posted September 9, 2012 Share Posted September 9, 2012 Ni måste läsa hela texten och inte bara ordet bandspelare- läs allt och gå sedan in och titta vilka djur som inte är upptagna enligt N, n eller F så ser ni att räv, grävling, mårdhund etc inte faller under detta. Finns även ett uttalande från Naturvårdsverket att läsa gällande detta om ni följer länken: http://www.ideverkstaden.com/utl.snva.html Gäller fortfarande att hålla koll på arterna men vissa blir inte förbjudna iaf. Utdrag ur jaktförordningen:paragraf 10: Vid jakt får endast sådana vapen och andra jaktmedel användas som uppfyller de krav som Naturvårdsverket föreskriver. I fråga om vilda fåglar, björn, varg, lo, utter, bäver, valar och fladdermöss samt ifråga om annat vilt som i bilaga 1 till artskyddsförordningen (2007:845) har markerats med N, n eller F är det förbjudet att för fångst eller dödande använda medel eller metoder som anges i bilaga 5 till denna förordning eller andra medel eller metoder som inte är selektiva och som lokalt kan medföra att populationen av arten försvinner eller utsätts för en allvarlig störning. Snaror får dock användas för jakt efter dalripa och fjällripa norr om 58 grader nordlig bredd. Bland förbjudna medel eller metoder för fångst eller dödande som anges i bilaga 5 enligt jaktförordningen finns bl. a bandspelare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts