Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

10 hours ago Hipshot sa:

Vad är församlingens samlade intryck av fiske i nordanvind? Såg dessutom ut att bli ganska bra med vind.. Ska ut på Skedviken i morgon.. anar att det är ett uselt beslut pga vinden. Ska iaf testa tror jag.. 

När vi gjorde videon med FJ så hade vi hård nordanvind +10 m/s o regn i 1,5 dygn och fisk fick vi. Både gös och gäddor. Fina gösar runt 5 kg. Du ser mig stjärnan nere i h hörn.:wub:

IMG_20220515_205231141.thumb.jpg.1831d1396f7ed96a3d224e8b91c6ad96.jpg

Detta var från måndagen t. o. m. onsd. morgon efter midsommar -82.:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Hipshot sa:

Ok.. du har haft ett fiske i nordanvind som var bra?

Flera fisken om du vill att jag ska redovisa mera.

Jag har varit ute på Vättern i hård nv vind i okt. och fått bra med fisk men då fiskade vi med Utter-paravaner. Typ sådan fast egentillverkade. 

https://www.fiske.se/utterbrada?gclid=Cj0KCQjwyYKUBhDJARIsAMj9lkE-R37q1Ef9uXH862d_5TbUgqVWkz4NxseOcfVftQI_5GBsbCqMBIkaAo-nEALw_wcB

4 rödingar o 3 laxar. Vi kunde bara behålla 2 rödingar för resten höll inte minimimåtten för resp. art.

Sedan kan jag tipsa dig om att fisket efter ett busväder med åska, hård vind o regn brukar vara givande för då är vattnet rörts om och har blivit syresatt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.. 

I den friska nordanvinden så var det fan svårt.. såg en hel del gös, några följde, men ingen ville smaka trots att jag testade ett antal. Sen fick jag läkage bak i båten och fick gå upp mot lästranden för underhåll.. när jag väl fick till det där så letade jag hårdbotten på lästränderna. Testade ny rulle.. kostade en jigg.. mulitrullar är fan irriterande! Hittade i alla fall endel struktur i en vik runt 2 meters djup.. Testade där och fick ngn borre på hårdbete faktiskt, lite kul! 

Sen tuffade jag vidare i jakten på rätt botten och hittade ngr stenbumlingar på en vassudde, lite väl grunt kanske. La mej innanför och testade.. 

Där hade jag fan värsta racet, drog borre i varje kast och några upp emot 800 kanske, svinkul! Växlade mellan jigg och hårdbete, spelade ingen roll. Tre-fyra gäddor klev på med mindre kul.. en av dem skadade tafsen så när nästa gädda som var lite grövre klev på så gick flourcarbonen direkt.

Hur som nötte på där, riktigt mysigt lä och sol och sugna borrar! 

De verkar vara färdiglekta, ingen fet buk på någon av dem. Påväg hemåt testade jag gös igen, något lugnare vind nu. Hittade en i frivattnet, lyfte och det small direkt. Vägde aldrig men jag tror den låg mellan 3 och 4 kg rätt bra klump faktist.

Kul dag! I morgon pyssel med altan.. vi får se när det blir fiske igen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago LGH sa:

Fiska lax i älv, närmare bestämt Byskeälven. Vad för typ av spinn- eller haspelutrustning rekommenderas?

Folk som jag känner inkl. mig själv så brukar dom flesta anv. 11-12 fot spön för multiplikatorrulle är väl det vanligaste. Typ Amb 7000. Spö ett som du kan anv. för både haspel- o spinnfiske. Jag vet inte vilken lina som ska rekommenderas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago LGH sa:

Fiska lax i älv, närmare bestämt Byskeälven. Vad för typ av spinn- eller haspelutrustning rekommenderas?

10 fot spö, valfri 4000 haspelrulle, flätlina 0,25 - 0,30 och en bit grövre nylon/fluorocarbon på slutet

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag är mer bekväm med haspel. Köpte en multirulle med låg profil förra våren men det är mååånga år med haspelvana som måste arbetas bort för att den ska funka bra i mina händer. Plus att jag inte får någon fisk med den. 😂

En 4000-rulle och ett 10 fots spö låter som något jag kan rimligen hantera.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago LGH sa:

Tack. Jag är mer bekväm med haspel. Köpte en multirulle med låg profil förra våren men det är mååånga år med haspelvana som måste arbetas bort för att den ska funka bra i mina händer. Plus att jag inte får någon fisk med den. 😂

En 4000-rulle och ett 10 fots spö låter som något jag kan rimligen hantera.

När jag köpte min första Ambassadeur på tidigt 70-tal så gick jag nedanför föräldrarnas sommarstuga och kastade med olika vikter istället för drag. Allt för att lära mig att behärska rullen och inte få backslag=skatbon.:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago lsjonsson sa:

När jag köpte min första Ambassadeur på tidigt 70-tal så gick jag nedanför föräldrarnas sommarstuga och kastade med olika vikter istället för drag. Allt för att lära mig att behärska rullen och inte få backslag=skatbon.:lol:

Det är bara att konstatera att haspel är helt överlägset när det gäller att kasta. Med detta sagt har jag aldrig använt haspel vid havet av någon anledning. Känns mer korrekt med multiplikator av någon anledning. Kanske hjärntvätten från farsan som tog. När man drillar fisken (bottennappen) är multiplikator väldigt trevlig. Har en 6500 CS Rocket för detta ändamål, och en matchande mindre Ambassadeur (på bilden nedan, med en sanden på kroken) för de tillfällen då man inte behöver 6500 med 11’-spö.

 

863C5E58-7B92-40C1-9989-E0D2A72AC2A2.thumb.jpeg.3ec1429d010a81a5eb90afe8f2c74a6a.jpeg

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago exabit sa:

Det är bara att konstatera att haspel är helt överlägset när det gäller att kasta. Med detta sagt har jag aldrig använt haspel vid havet av någon anledning. Känns mer korrekt med multiplikator av någon anledning. Kanske hjärntvätten från farsan som tog. När man drillar fisken (bottennappen) är multiplikator väldigt trevlig. Har en 6500 CS Rocket för detta ändamål, och en matchande mindre Ambassadeur (på bilden nedan, med en sanden på kroken) för de tillfällen då man inte behöver 6500 med 11’-spö.

 

863C5E58-7B92-40C1-9989-E0D2A72AC2A2.thumb.jpeg.3ec1429d010a81a5eb90afe8f2c74a6a.jpeg

Visst är det så Rikard! Jag har använt haspel mest i insjöfisket men även multiplikatorrulle som omväxling. Allt för hålla igång kasttekniken så att man inte blev ringrostig.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago exabit sa:

Jag kastade i motvind från en båt i en insjö en gång sent på kvällen. Med en Ambassadeur 5000 och en Rapala flytwobbler. Det gör jag inte om kan jag säga. Fy s—-n vilket skatbo  

Man får tänka lite längre än vad näsan räcker vid sådana tillfällen och i en sådan vind.:whistling::P:lol:

Även jag fick skatbon innan jag lärde mig hantera ambassadeuren.:mad:

Jag satte mig ner på trädan och började reda ut hela skatboet.:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm jag har lite inkörningsproblem med dessa "baitcaster" eller vafan de heter. Inte hajjat storheten riktigt, vertikal helt givet och isfisket.. men inte till att kasta. Drog ngr borrar sist med ngn ny abu multi.. var väl kul men jag vet inte, haspel är enklare alla dagar i veckan. 

Nöter på mest för att det är omväxling med multi stundtals.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en hel del träning i hur man hanterar en multiplikatorrulle och kastar bra med den utan skatbon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, lsjonsson said:

Det är en hel del träning i hur man hanterar en multiplikatorrulle och kastar bra med den utan skatbon.

Har haft Ambassadeur sen jag var tio år och vistt tog det lite tid att lära sig men sen har det aldrig varit problem.
Bytte till flätat lina för något år sedan och fick ett helvete med trassel ! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Har haft Ambassadeur sen jag var tio år och vistt tog det lite tid att lära sig men sen har det aldrig varit problem.
Bytte till flätat lina för något år sedan och fick ett helvete med trassel ! :D

Ok! Jag köpte Ambassadeurrullar när jag började med havsfiske och har nyttjat dom mindre 5000, 6000, m. fl. till insjöfiske bara för att hålla igång tekniken och när jag har varit ute på Vättern och fiskat.

Jag bytte till flätad/spunnen lina i slutet på 70-talet och har klarat mig relativt bra från skatbon då men något åkte jag på också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog hem den Ambassadör 5000 rullen som stått lutad bredvid dörren på stugan sketalänge. 

Tror jag ska ge den till gullige dansken som uppmuntran. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvällshelg på jobbet, idag.. igår.. tidsförskjuten till 19-04 vilket gav tillfälle till ngr timmar på sjön!

Testade först lite vertikal, tog en 2 kg gös direkt.. sen tog vinden i så det vart lite stökigt på sjön.. ingen fara men omysigt att ligga och driva med vertialspöt. Drog upp på läsidan av sjön och testade stället jag hittade förra svängen. Där var det lugnt, fick en liten gös annars ingen hemma. Drog vidare på den tråkiga sidan av sjön men hittade inget mer kul. Sjukt grunt och trist.. Gick över till den roliga sidan, första stället en platå med 1,5-2 m djup och stenbotten för att sen tippa ned till 3,5 och sedvanlig dybotten.. uppe på platån var det skitkul! Drog en hel radda borrar, ngr rätt ok, samt nästan lika många gösar faktiskt. Testade på kul att jigga med multirulle.. tycker inte det fungerar lika bra som med haspel. Tillslut hade jag satt eller kastat bort två jiggar och borrarna hade lugnat sig.

Nästa ställe.. Hade vad jag tror är en bättre gös som klev av. De är ju rätt roliga, de kan bita ihop kring jiggen sen spelar det ingen roll vad man gör. De följer med så länge de känner för det typ. Där hittade jag i alla fall ännu ett bättre gäng borrar, fisk i varje kast! 

Låg rätt länge där, var tvungen att kamma bort 5-6 slemhelgar mellan borrarna.. jävla kladd!

Kul dag på sjön lite mycket vind tidvis men annars hur nice som helst!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag gillar med multirulle och flätlina är direktkontakten med betet. Viktigt för att inte få s.k. professional overrun är man har koll på inställningar. Dålig inställning i kombination med snärtiga kast....

På tävling har jag alltid med två spön ifall jag skulle misslyckas kapitalt.  

När det gäller lättare beten föredrar jag haspel då jag tycker att man kastar längre.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago detstorabla sa:

Det jag gillar med multirulle och flätlina är direktkontakten med betet. Viktigt för att inte få s.k. professional overrun är man har koll på inställningar. Dålig inställning i kombination med snärtiga kast....

På tävling har jag alltid med två spön ifall jag skulle misslyckas kapitalt.  

När det gäller lättare beten föredrar jag haspel då jag tycker att man kastar längre.

 

Instämmer helt med dig!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

…. 

Fan.. trodde jag filmat men icke.

Såg ngt jag aldrig sett tidigare, gissar på löjor eller mört som lekte. De drog järnet upp bland stenar sen formligen kokade vattnet av hoppande fisk! Var helt säker på att en och annan faktiskt hoppade upp på land.. Det här drog till sig rovfisk ngt jävulskt! Hade gädda och abborre i varje kast när jag skickade div beten strax utanför leken. Tidvis gick rovfisken in på grundbotten där de hölls och jagade. då sprutade det ännu mer fisk ur vattnet! 

Tror jag fick 10 talet borrar på runt 800+ där och gädda i vartannat kast. Riktigt kul att se, aldrig sett detta tidigare. 

Vertikalade upp ngr gösar, ngr bättre för denna sjö men ändå ganska lugnt. Blev ganska bedrövad när jag kom dit, vid stranden där man backar i båten hade ngn slaktat ett gäng gösar.. Så trist att ta upp och slå ihjäl under leken.. Puckat.

A61A533A-37A4-49E3-B518-44E35D81A1FA.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

…. 

Fan.. trodde jag filmat men icke.

Såg ngt jag aldrig sett tidigare, gissar på löjor eller mört som lekte. De drog järnet upp bland stenar sen formligen kokade vattnet av hoppande fisk! Var helt säker på att en och annan faktiskt hoppade upp på land.. Det här drog till sig rovfisk ngt jävulskt! Hade gädda och abborre i varje kast när jag skickade div beten strax utanför leken. Tidvis gick rovfisken in på grundbotten där de hölls och jagade. då sprutade det ännu mer fisk ur vattnet! 

Tror jag fick 10 talet borrar på runt 800+ där och gädda i vartannat kast. Riktigt kul att se, aldrig sett detta tidigare. 

Vertikalade upp ngr gösar, ngr bättre för denna sjö men ändå ganska lugnt. Blev ganska bedrövad när jag kom dit, vid stranden där man backar i båten hade ngn slaktat ett gäng gösar.. Så trist att ta upp och slå ihjäl under leken.. Puckat.

A61A533A-37A4-49E3-B518-44E35D81A1FA.jpeg

Hade dom bara dragit upp och knackat ihjäl dom ? Inte rensat Ur och tagit hem ? 
skottpengar skulle det vara på vissa 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...