Hoppa till innehåll

Den stora fisketråden


Foffe

Recommended Posts

När jag fiskar abborre använder jag lite olika beten, man får helt enkelt testa sig fram till det som funkar för tillfället. Den här sommaren har jag använt Söders Sportfiskes kopior på Berkley Blade med stor framgång. De går att få ner djupt - och snabbt! - kanon när det är varmt i vattnet och abborrarna står där det är som djupast.

Som ett annat alternativ till spinnare har jag också använt Berkley Spintail. De spinner även när de sjunker och jag har fått många napp just i droppet vid spinnstopp.

Jigg är lite si och så för mig, när det har funkat har jag haft mitt livs bästa fiske, men det är otroligt sällan det faktiskt lirar. Just jigg kräver lite mer teknik också.

Polaren jag fiskar mest med kom med ny multirulle och matchande spö för just abborre när vi fiskade härom kvällen. Savage Gear i matt olivgrön finish. Fräckt, men lite "tactical"-pinsamt kanske? Jag föredrar skrikiga färger på fiskeprylar så jag inte tappar bort dem i strandkanten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago LGH sa:

När jag fiskar abborre använder jag lite olika beten, man får helt enkelt testa sig fram till det som funkar för tillfället. Den här sommaren har jag använt Söders Sportfiskes kopior på Berkley Blade med stor framgång. De går att få ner djupt - och snabbt! - kanon när det är varmt i vattnet och abborrarna står där det är som djupast.

Som ett annat alternativ till spinnare har jag också använt Berkley Spintail. De spinner även när de sjunker och jag har fått många napp just i droppet vid spinnstopp.

Jigg är lite si och så för mig, när det har funkat har jag haft mitt livs bästa fiske, men det är otroligt sällan det faktiskt lirar. Just jigg kräver lite mer teknik också.

Polaren jag fiskar mest med kom med ny multirulle och matchande spö för just abborre när vi fiskade härom kvällen. Savage Gear i matt olivgrön finish. Fräckt, men lite "tactical"-pinsamt kanske? Jag föredrar skrikiga färger på fiskeprylar så jag inte tappar bort dem i strandkanten.

Kul! Jag har faktiskt precis köpt den där berkley blade och liknande Spinntail, hoppas det släpper nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det en kräftsjö så kan du testa de här craw-betena.. jag har aldrig känt mej manad men fiskar m en kompis som brukar ta rätt bra med abborre på dem. Men de är ju jiggteknik.. Jiggeriet är eller kan vara rätt teknsikt, själv när jag fiskar gös, så är det nästan bara att veva hem dem.. med vevstopp, inte så avancerat. Rätt kul när det fungerar! Och jag inbillar mej att jag får mer gös på olika jiggbeten än andra vanliga..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Mad Mike sa:

Intressant! Fast du vet att jag äter upp allt som är tillräckligt stort? Och det är min definition som gäller😄

Kan dra ett exempel, jag har bara fått en gös i mitt liv, Ken1 var med då.

När den började närma sig ytan skrek jag gös! Gös! Ken1 kom kutande med håven i högsta hugg men när han fick syn på den så muttrade han- den där lilla måste vi släppa tillbaks.

Mitt svar....SLÄPPER DU TILLBAKS DEN SÅ FÖRLÅTER JAG DIG ALDRIG!

Det blev ugnsbakad 2 hektos gös den kvällen😂

 

Två hektos gös.. behöver man verkligen håv då??? :rolleyes:

Jag går på semester på måndag, när som så drar vi ut. Sikta på em/kväll.. Torde vara rätt safe att släppa ut dej på denna sjö då jag .... inte kan påminna mej att vi öht fått ngn liten gös. Problemet lär snarare bli, om det går bra, att få dej att släppa tillbaka allt över 4+... De är för jobbiga att filéea.. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan.. har elfel i båthelvetet.. Var till macken och mätte upp batteriet, det är sjysst.. typ 2 år gammalt bara. Ändå batteritorsk efter ngr timmars fiske.. Alltså drar det ström någonstans!

Grävt igenom kabelhärvan, trodde jag hittat felet med snabbkopplingen till elmotorn för den har busat förr. Innan jag gav mej ut idag så hade jag lindat om den så den jordar fan inte.

Men någonstans ligger det bevisligen på..  måste vara ngn tunn kabel eller ngt som leder lite granna bara annars hade man fått kabelbrand och det hade varit självmarkerande. Sjukt störande! 

Bara att dra om allt? Har en polare som är elektriker, finns ingen mojäng man kan ansluta för att "spåra" strömförlust? Men han hade ingen slik iaf..

Fisket var dessutom dött.. en liten borre klev på en jigg, en gös högg på vertikal men medans jag fegade upp den samtidigt som jag försökte riva fram en håv så klev den av. Såg massa gös men de ville inte äta i sommarvärmen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hipshot sa:

Fan.. har elfel i båthelvetet.. Var till macken och mätte upp batteriet, det är sjysst.. typ 2 år gammalt bara. Ändå batteritorsk efter ngr timmars fiske.. Alltså drar det ström någonstans!

Grävt igenom kabelhärvan, trodde jag hittat felet med snabbkopplingen till elmotorn för den har busat förr. Innan jag gav mej ut idag så hade jag lindat om den så den jordar fan inte.

Men någonstans ligger det bevisligen på..  måste vara ngn tunn kabel eller ngt som leder lite granna bara annars hade man fått kabelbrand och det hade varit självmarkerande. Sjukt störande! 

Bara att dra om allt? Har en polare som är elektriker, finns ingen mojäng man kan ansluta för att "spåra" strömförlust? Men han hade ingen slik iaf..

Fisket var dessutom dött.. en liten borre klev på en jigg, en gös högg på vertikal men medans jag fegade upp den samtidigt som jag försökte riva fram en håv så klev den av. Såg massa gös men de ville inte äta i sommarvärmen.

Ingen stenmård som jävlas med dig o bitit av någon kabel som du inte kommer åt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

Fan.. har elfel i båthelvetet.. Var till macken och mätte upp batteriet, det är sjysst.. typ 2 år gammalt bara. Ändå batteritorsk efter ngr timmars fiske.. Alltså drar det ström någonstans!

Grävt igenom kabelhärvan, trodde jag hittat felet med snabbkopplingen till elmotorn för den har busat förr. Innan jag gav mej ut idag så hade jag lindat om den så den jordar fan inte.

Men någonstans ligger det bevisligen på..  måste vara ngn tunn kabel eller ngt som leder lite granna bara annars hade man fått kabelbrand och det hade varit självmarkerande. Sjukt störande! 

Bara att dra om allt? Har en polare som är elektriker, finns ingen mojäng man kan ansluta för att "spåra" strömförlust? Men han hade ingen slik iaf..

Fisket var dessutom dött.. en liten borre klev på en jigg, en gös högg på vertikal men medans jag fegade upp den samtidigt som jag försökte riva fram en håv så klev den av. Såg massa gös men de ville inte äta i sommarvärmen.

Med allt avslaget lyfter du bort en polsko på batteriet och mäter med en multimeter i amper läge, då ser du om det drar ström. Gör det inte det så får man börja koppla in förbrukare, men då måste man veta vad man gör så man inte aktiverar en förbrukare som tar mer ström en vad multimetern kan hantera, för att mäta sådana krävs tångampermeter eller liknade. Antar att kompisen är starkströmselektriker, dom brukar ha lite svårt för fordonsel😉

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det inte mäts i kV är det svagström…

Ett batteri som får stå urladdat dör fort. Det kan dö på 2 år (eller mindre). Gjorde macken ett ordentligt belastningstest?

Om batteriet är OK blir det att leta elfel. Det är inte roligt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vadå batteritorsk efter ett par timmars fiske? Menar du att du har motorn avstängd i ett par timmar och sen går den inte att starta pga att batteriet inte kan leverera? Medan elsnurran dragit ström?

Jag hade många "roliga" episoder i vår sprillans Uttern T51 och ett par dagar då det inte blev några turer pga att batteriet var slut (frugan var jätte mellanslag glad när det hände. Not). T.o.m. en smart kille på jobbet som övertygade mig om att ha delar av elsystemet på konstant ifall länspumpen skulle behöva starta. Visade sig vara totalt felaktigt. Flera gånger var batterinivån så låg att startmotorn inte orkade. Vid ett tillfälle hade några snorungar varit i båten och slagit på knappen för lanternorna. Då var batteriet totalt stendött efteråt förstås.

Allt löste sig genom att jag började koppla loss kabelskon från pluspolen varje gång vi lämnade båten. Batteriet låg under låsbar lucka så ingen kom åt det ändå. Då blir det fantamej inga krypströmmar :thumbsup: 

Köpte nyligen en tångamperemeter från Biltema. En sån är "the shit" :yes: 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skippade att ansluta elmotorn faktiskt, behövdes inte.. kopplade aldrig kabelskorna till elmotorn. Körde ut, skiftade position 4-5 gånger, körde länspump helt kort samt båda loden. Kan utesluta elmotorn.. Så loden, läns och själva båtmotorn verkar fuldra.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Skippade att ansluta elmotorn faktiskt, behövdes inte.. kopplade aldrig kabelskorna till elmotorn. Körde ut, skiftade position 4-5 gånger, körde länspump helt kort samt båda loden. Kan utesluta elmotorn.. Så loden, läns och själva båtmotorn verkar fuldra.. 

Hur stort är batteriet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Hipshot sa:

Fritidsbatteri.. 60 ah har jag för mej..

Ok. Men då är det nog att följa Mulle meks råd ovan och koppla loss polen och koppla in en multimeter på strömmätning. Min budgetmätare från hofvleverantören klarar 10 A och så mycket kan det ju inte dra på "tomgång". Önskar jag vore där att hjälpa dig med detta - sån här felsökning är skitkul :) 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago exabit sa:

Ok. Men då är det nog att följa Mulle meks råd ovan och koppla loss polen och koppla in en multimeter på strömmätning. Min budgetmätare från hofvleverantören klarar 10 A och så mycket kan det ju inte dra på "tomgång". Önskar jag vore där att hjälpa dig med detta - sån här felsökning är skitkul :) 

Elektrisk felsökning var det roligaste jobb man kunde ha när jag jobbade som lastbilsmek. Den mest spännande felsökningen var nog när en kund kom och sa att vindrutetorkarna gick igång när man öppnade dörren om innerbelysningen stod i automatläge😉☺️ Bor också lite för lång från Hippen för att kunna hjälpa till.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...