frei Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Hej på er... Nu kommer en igentligen korkad tråd men jag behöver hjälp med kaliberval till ny pipa. Jag har en R8 i kaliber 300WSM och 9,3x62. Till detta har jag också en R93:a i 9,3x62 men där är pipan avyttrad till förmån för en mer allround kaliber i mellanklassen. Syftet med den nya pipan är att få en kort (57,7cm) smidig med hyfsat låg rekyl....som igentligen skall funka på allt högvilt som vårat land erbjuder. Mina funderingar går på 308 eller 270 och jag har svårt att bestämma mig. De båda gör ju jobbet och det är marginella skillnader... 270 blir ju lättare kulor men med högre hastighet...således flackare kulbana. Hur är det med rekyl...vilken av dessa anses "mjukare"? Jag har ju redan en "mosklubba" så därför ser jag gärna denna som mild. Hur skulle ni resonera i detta ? Kulutbudet och ammopris behöver vi inte ta i beakt alls i detta val. Tacksam för råd/synpunkter.. /Fredric Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Jag har haft några 308:or och en 270 och tycker egentligen inte att det är nån större skillnad i rekyl. 270:n är en väldigt mysig patron enligt min mening, men är kort pipa ett krav så är en 308:a helt klart att föredra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outdoorsman Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Instämmer med Exabit vad gäller piplängd. Dessutom har du väl .300:an som långhållsrigg, antar jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frei Posted January 22, 2012 Author Share Posted January 22, 2012 Ok, men jag kommer inte att gå på en 52cm pipa då jag personligen tycker att balansen försämras för det rörliga skyttet. Alltså är bara 57,7cm pipa aktuellt. 300:an kommer användas i alla lägen då hållen kan bli lite dryga...mer eller mindre all vak/pyrsch jakt. Den nya pipan skall användas för allroundjakter där vi kan ha allt från älg, gris till rådjur och räv på menyn....Och då igentligen maxavstånd ca. 150-200m beroende på stöd möjligheter m.m Vid ex. den årliga älgjakten i Jämtland kommer 9,3:an i alla lägen väljas.. 300:an och 9,3:an är ju lite mer "extrema" för sitt ändamål och denna kommer täcka allt mellan dem sas... 300:ans piplängd gör ju att den inte kommer användas för rörlig jakt i ngn utsträckning. Helt sjukt va 7cm kan göra mycket på känslan :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frei Posted January 22, 2012 Author Share Posted January 22, 2012 Men man är ju lite skadad då man tycker att 270 känns lite roligare av ngn outgrundlig anledning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurok Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Jag tänkte prova 7X57 som allround kaliber, kommer att användas till allt från skata till rådjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frei Posted January 22, 2012 Author Share Posted January 22, 2012 Ok, vilken motivering ? Varför denna kaliber ?..det är alltid intressant att höra varför valet just hamnar på denna kaliber. Givetvis behöver det inte alltid finnas ngn vettig motivering.....det är jag ett levande bevis på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurok Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Största anledningen är väl att reserv bössan är i den kalibern, så då finns redan laddverktyg mm. Trivs med den patronen, har fått bra fart och pressicion med både lätta varmintkulor och lite tyngre fmj. Bra kulbana, men inte överkraftig till mindre vilt och en mild rekyl. Sen tyckte jag den var en passande kaliber mellan 9,3 pipan & .22lr pipan till min R93a. Så går mina funderingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Tråkigt svar...men ack så rätt för din 'specifikation'...6,5x55...punkt! Då har du ju en utmärkt övningsbössa också Skulle jag i din sits välja mellan 308 win och 270 win...skulle jag lätt ta 270:an (speciellt eftersom på en Blaser du lika gärna kan ha en lång patron som en kortare). Annars är 7mm-08 också en mysig kaliber (vet inte om Blaser pipar den dock...!?)...eller för all del 7x57 som 'Kurok' nämner. 7 mm kulor har trevlig ballistik och det finns ett stort urval mkt bra jaktkulor i kalibern Men...ju mer jag tänker på det...6,5x55 är bara sååå rätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outdoorsman Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Tråkigt svar...men ack så rätt för din 'specifikation'...6,5x55...punkt! Då har du ju en utmärkt övningsbössa också 6,5 må vara en bra kaliber för sitt ändamål, men inte ens de mer frälsta borde väl anse att det är en bra kaliber med spec:en kort pipa??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 6,5 må vara en bra kaliber för sitt ändamål, men inte ens de mer frälsta borde väl anse att det är en bra kaliber med spec:en kort pipa??? Jovars...i.o.f behöver sexåenhalvan +65 cm för att funka helt optimalt...men man behöver inte förlora sömn över att den inte funkar skapligt i en 57,7 cm pipa också. 270 win behöver väl också tämligen lång pipa...för att inte tala om 300 WSM (85 cm!?). Skall man ha kaliber helt optimal för ca 58 cm pipa torde 7x57 eller 7mm-08 ligga bra till...eller för all del tråkkalibrarnas tråkkaliber 308 win (som ju klarar sig bra med ända nedåt 48 cm pipa). Om vi bortser från optimal piplängdssnacket tycker jag 6,5x55 har stora fördelar i det faktum att det är en snorbillig och bra övningskaliber, MYCKET bra långhållskaliber...och världens bästa klass 2 kaliber som hjälpligt kan tjänstgöra i klass 1 vid behov Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
22kort Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Jag valde 270 i min r8tta inget jag ångrar härlig att skjuta med upplever rekylen betydligt mildare än min ltr i 308 Men det är svårt att jämföra mellan olika bösser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Trotts min vurm för 6,5 så måste jag hålla med Outdoor. kortare pipa på 6,5 så börjar man toucha gränsen för klass 1. Eller det börjar i alla fall bli lite lurigt att ladda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Jag hade en Sako 75 SS i 6,5x55 i ett antal år (58 cm pipa). Med 10,1 grams Oryx och 50,4 grains MRP 2 kronograferade jag den till V0 795 m/s...väl inom klass 1. Kommer man nedåt piplängd 52 cm och under håller jag med er...(eller nja, med 10,1 grammare finns marginal då också)...men med 57,7 cm behöver man överhuvud taget inte vara orolig! Åtminstone så länge det inte blir blyförbud...och det tror jag är överspelat i dagsläget. Eller har ni andra erfarenheter med laddning av 6,5x55 i denna piplängd 'henke67' och 'Outdoorsman'...dela med er av dessa laddata och kronografdata i sånt fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frei Posted January 22, 2012 Author Share Posted January 22, 2012 Bockar och bugar för era kommentarer. Det är ju inget snack om att 6,5 har gjort jobbet genom åren men jag har lite svårt att se de unika fördelarna rent prestandamässigt med kaliber jämfört med andra. Givetvis ligger kostnaden för ammo och utbud till dess fördel men det kommer jag inte väg in i detta val. Just nu väger det lite mer åt valet 270win men som vi vet kan mycket hända innan det är klart.... Förresten, ngn som vet hur licensansökningstiderna ligger till i Sthlm nu ? /Fredric Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 270 win tror jag blir kanonbra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upptag71 Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Helt OT, men varför har du både en r8 och en r93? Tråkigt svar, men funkar inte 300wsm bra till det du söker, kanske med en extra drevglugg på?? 9,3 pipan är väl åxå kanon till det du beskriver, gris,älg,rå mm???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 App app app...nu skall vi inte vara 'praktiska' här Mångfald förnöjer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frei Posted January 22, 2012 Author Share Posted January 22, 2012 Helt OT, men varför har du både en r8 och en r93? Tråkigt svar, men funkar inte 300wsm bra till det du söker, kanske med en extra drevglugg på?? 9,3 pipan är väl åxå kanon till det du beskriver, gris,älg,rå mm???? Jo, hade man varit en normal människa hade det absolut räckt med 1. Dock så lider jag av en sjukdom som gör att jag gillar prylar. Hade från början bara R93 med 2 kolvar. 1 professional och 1 luxus. Kunde då byta pipor och kolvar efter väder och vind sas. När R8 kom var det igentligen bara av nyfikenhet som jag lät R93 professional kolven gå till förmån för en R8.....Detta har jag aldrig ångrat då jag i helhet tycker R8 professional ger bättre kolvkänsla och ett grymt bättre trycke. Så i detta fall är det R8:an som är primärbössan.....När vi kommer till R93:an så är det en Luxuskolv som jag faktiskt lagt en del pengar på för att skräddarsy kolven....vilket gör att den passar mig som tusan...Därav blir den kvar så länge jag lever..(...eller vi får se ). 300:an kommer inte användas användas så mycket till drevjakt då bössan känns som ett "spett" med 65cm pipan...Det gör så otroligt mycket med dessa 7 extra centimetrarna...Hade denna pipa varit 57,7 hade det varit en annan femma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frei Posted January 22, 2012 Author Share Posted January 22, 2012 Nu skall vi inte vara 'praktiska' här Mångfald förnöjer! Du kunde inte beskriva det på bättre sätt !!!! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Du kunde inte beskriva det på bättre sätt !!!! :D "Genom sig själv känner man andra"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upptag71 Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Då förstår jag narurligtvis!! Varför inte en 8,57 pipa??? Lagom kaliber, mjuk rekyl?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted January 22, 2012 Share Posted January 22, 2012 Jag hade en Sako 75 SS i 6,5x55 i ett antal år (58 cm pipa). Med 10,1 grams Oryx och 50,4 grains MRP 2 kronograferade jag den till V0 795 m/s...väl inom klass 1. Kommer man nedåt piplängd 52 cm och under håller jag med er...(eller nja, med 10,1 grammare finns marginal då också)...men med 57,7 cm behöver man överhuvud taget inte vara orolig! Åtminstone så länge det inte blir blyförbud...och det tror jag är överspelat i dagsläget. Eller har ni andra erfarenheter med laddning av 6,5x55 i denna piplängd 'henke67' och 'Outdoorsman'...dela med er av dessa laddata och kronografdata i sånt fall Om man vågar lita på att få behålla blyet så ångrar jag mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outdoorsman Posted January 23, 2012 Share Posted January 23, 2012 Om man vågar lita på att få behålla blyet så ångrar jag mig... Vilket det inte finns några som helst garantier för. Det ser betydligt mörkare ut på den fronten än för ett par år sedan, även om det inte finns några beslut fattade. Oavsett detta tycker jag att även om 6,5x55 är en riktigt bra allroundkaliber, så är det inte en allround klass 1 kaliber vilket var vad som efterfrågades. Väljer man dessutom att begränsa dess prestanda genom att korta pipan blir den ännu mindre allround, även om man kan få den laglig. Då är det bättre att satsa på en kaliber som hanterar korta pipor på ett bra sätt, som exempelvis .308 Win. Eller 8x57. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted January 23, 2012 Share Posted January 23, 2012 Oavsett detta tycker jag att även om 6,5x55 är en riktigt bra allroundkaliber, så är det inte en allround klass 1 kaliber.... Håller med...som sagt..."världens bästa klass 2 kaliber med möjlighet att köra klass 1 vid behov" Som också sagts...en 7mm-08 eller 7x57 skulle ju suttit som en smäck. Bara att 'lobba' stenhårt på Blaser så de börjar pipa i någon av dessa kalibrar...det är ju ett klart 'glapp' i deras sortiment Eller för all del en 308:a eller 8x57:a...men då är man enligt mig för nära det härad av kalibrar 'frei' redan har. Jag tycker det passar bättre med en mer finkalibrig bössa kontra de han redan har. Ergo...kryddar ner till 270 win igen (även om också den är långt ifrån optimal i en 58 cm pipa) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts