Jump to content

Mörkersikte

gertsson
 Share

Recommended Posts

Jag hade tänkt skaffa mig ett mörkersikte för vakjakten finns det någon som vet något om denna sorts sikte?

Vilka märken är att rekomendera? Jag har typ bara sett ATN och YUKON, men är osäker...

Alla mörkersikte, IR, bildförstärkare osv är olagliga för jakt.

MEN man kan söka tillstånd för dessa via Länsstyrelsen, då till skyddsjakt på gris i grödor.

Allt annat är olagligt.

Tillståndet gäller bara på specifik mark, gård osv.

De är tillåtna för eftersök men det finns ingen eftersökare som använder dessa termosar på eftersök.

Det användingsområdet är rent löjligt...

Okej nej det är för att förhindra skador på grödor då bonden jag nu är och jagar lite hos, har fått gris på marken och att jag skulle få ha dom kvar på marken för att kunna ha en rolig drevjakt finns inte i denna värld :( tyvär så det va bara till och bygga en vakkoja och ut i natten och sätta sig. Skyddjakt tillståndet är klart men det har inte varit en enda klar natthimmel nu sen i höstas här. Därför får jag söka tillstånd nu och sen skaffa mig ett nattsikte istället.

Någon som har något tips??

Dålig på det där men skulle tro att man får vad man betalar för..

Biligt = dåligt osv..

Det handlar ju om elektronik.. det kräver en del kvalitet för att det ska fungera längre tid.

Tunga grejer på bössa med lite rekyl frestar en del på fästen såväl som elektroniken.

Myningsflamman kan med tiden "bränna" bildförstärkaren så det blir suddigt i mitten..

Sett det på ett par jag kollat i.

Se till att det är förstoring i den du ev köper, många verkar ha typ 1,5 ggr förstoring måste va totalt värdelöst.

För skyddsjakt i grödor så tror jag det är bättre att söka lamptillstånd.

Alltså skjuta med bösslampa.

Efter några skjutna grisar med lampljus så räcker det med att lysa över fältet så drar grisarna som varit med innan.

Det ger nog bättre skydd för grödan och alla grisarna behöver inte skjutas under skyddsjakten.

Då blir det gris kvar till hundjakten :)

Jo det är klart men sen åter igen en fråga vad är dyrt/billigt?? Dom jag har tittat lite på har varit på internet sidan " handladigitalt.se " och sen några andra som jag inte riktigt kommer ihåg vad de hette. Men ATN siktet nämns på de flesta av dom sidorna.

Gissar på att grejer för en 4-5 tusen inte håller måttet nån längre tid.

Skulle tro att man måste uppåt 10 papp.

Sen finns det grejer som kostar uppåt 100 000:- om man nu har den plånboken....

ATN suger,

om jag skulle köpa sikte skulle jag snegla på de digitala varianterna, de har iofs vissa bekymmer men förefaller vara ok även med dem.

/Christian

Det är ju mycket riktigt så att man får det man betalar för. Till att börja med så är det ju väldigt varierande bildkvalitet mellan de olika klasserna och om du tar en kikare i "gen 1" så är det inte mycket vettigt du ser i den utan man får klättra lite i klasserna till gen 2+ eller gen 3 men då är priset ett annat också. Det gäller ju inte bara att se ATT det finns en gris där utan även vad det är för en gris och gärna på lite avstånd.

Frågan är ju om det verkligen är värt pengarna och besväret att skaffa ett mycket begränsat tillstånd för att skjuta några grisar... En bra kikare och ett bra sikte brukar ju räcka för de flesta andra som bedriver denna jakt.

man får klättra lite i klasserna till gen 2+ eller gen 3 men då är priset ett annat också.

Jag antar att bildförstärkare med rör i dessa generationer är exportkontrollerade och är inte tillgängliga för "vanligt folk" ..

/Må

Som NS: Jag skulle lagt pengarna på en bra grundoptik och en bra lampa.

Bildförstärkarens fördelar minskar när det börjar handla om grövre kalibrar/laddningar.

Min erfarenhet av att skjuta med bildförstärkare jaktligt begränsas till kalibrarna .22 (råttor i sädesmagasin) samt .222 (skyddsjakt på kanin i hästhagar).

Grövre kalibrar endast militärt (GN1orna). Och där vet nog de flesta hur uschelt det går.

Det man kan sluta sig till är att en dämpad bössa i klen kaliber (.222:an) fungerar bra med bildstärkare, iom att mynningsflamman dämpas.

Grövre kalibrar/laddningar dämpat/odämpat låter jag andra få uttala sig om.

/Skogis

Jag använder en ren bildförstärkare (ATN Night Scout) för att bilda mig en uppfattning om vad som händer i mörkret. När sedan skott skall avlossas används ett rödpunktsikte (z6i). Det fungerar bra.

Jag antar att bildförstärkare med rör i dessa generationer är exportkontrollerade och är inte tillgängliga för "vanligt folk" ..

/Må

Nja... de finns tillgängliga på den civila marknaden med men priset för en bra gen 3 eller rent av gen 3+ ligger nog över 50.000kr. Går säkert att hitta billigare från "den fredsälskande bonden i öster" dvs ryssen för en billigare peng men fan vet om man inte kommer pinka självlysande om man använder dem.

har haft en som funkade nog så bra för att konstatera att det var harar och inte räv/katt eller annat djur borta på ett fält ca 175-180m bort.

men så mkt är dom inte o hurra över då 6ggr förstoring är för dåligt på så små mål samt va bilden väldigt dålig så långt bort. inom 100m funkade dock min kalas. va någon vid namn spartan har jag för mig.

ska dock sägas att kaninerna sköts sedan av min lillebror med min dåvarande ruger no1 i 22-250 toppad med en bushnell 6500 4,5-30x50 o han hade rediga svårigheter med o se dessa men när han väl hade fått korn så vart det 3 harar mindre på 2 nätter.

( mörkersiktet användes med andra ord till ren spaning. såldes dock pga sin klumpighet. )

• 4 weeks later...

Vad du behöver för mörkersikte beror helt på vad du ska använda det på för avstånd.

0-50 m så funkar ett Gen 1 alldeles utmärkt .

Uppmot 100 m så är det Gen 2 eller Gen Digitalt som gäller.

Gen 3 finns också men är dyrt ....

Hemligheten ligger i att man måste ha en bra IR lampa och där är de som är inbyggda i siktena oftast alldeles för svaga.

Vad det gäller kaliber så använder jag en 30-06 och det är inga problem med det.

Kolla denna hemsidan , där finns lite filmer tagna med hjälp av ett Digisight 550 .

www.ar-jakt.se

Om det är skyddsjakt, som i detta fallet är det väl utmärkt med lampa? grisen lär sig och sticker som en avlöning så fort man sveper ut över fältet med en lampa. effektivt minst sagt.

Jag hade ett par bildförstärkare som jag utvärderade och jag tyckte också det fungerade vettigt under vissa perioder. Det som inte funkar är när diset kommer och du har IR-lampa, blir som mjölk i siktet. Dessutom vart det problem när det fanns ljus kvar på himlen för det stör och lyser rejält i de bättre modellerna. det kräver bra förhållanden för att systemet skall funka som på filmerna tyckte jag.

Jag skulle upp i över 30 000 kr eller upp mot 50k om det är en seriös tanke att skyddsjaga med denna utrustning och sedan får man helt enkelt dra av det på rörelse som utrustning för skydd av inkomst/gröda.

i annat fall hade jag köpt en lapma med utbytbara filter för 1000 kr och satt på bössan. sommartid behövs inte nattoptik mer än ca 1,5 timme mitt i natten. Kort sagt går det bra med öppna riktmedel sommartid.

/Kalle

Tack Karl äntligen ett vettigt inlägg !!

Ja när det är disigt så funkar det dåligt, så upplever jag det också men det funkar ju inte så bra med lampa under de förhållandena heller .

Har inte upplevt något problem med ljus så som du säger men jag har ju inte något av de dyrare siktena så det kanske är därför.

Det funkar ju precis som du säger med lampan , att de lär sig vad som är farligt men jag vill ju gärna ha bort några av dem också så då tycker jag det funkar bra med mörkersiktet.

Jag tycker siktet fungerar bättre ju mörkare det är och det är väl kanske tanken med det hela.

Till Cristian vill jag säga att du som verkar ha koll på allting borde väl veta att det hos de flesta länsstyrelser finns en blankett att fylla i för tillståndet där är angivet precis vad de vill veta.

Lägg ut lite info om tillståndet mm så skapas förtroende och ger lite vettiga tips ifrån folk.

Dyker ju ständigt upp folk som "jamen jag har tillstånd alltså, ligger i bilen nu så kan inte säga nåt om det men det är det senaste" - typ...

Ok Jag har blanketten för Jönköpings län i PDF men jag begriper inte hur jag får in den här ... är det någon som kan tala om för mig hur det ska gå till så ska jag lägga ut den .

"Ja när det är disigt så funkar det dåligt, så upplever jag det också men det funkar ju inte så bra med lampa under de förhållandena heller .

Har inte upplevt något problem med ljus så som du säger men jag har ju inte något av de dyrare siktena så det kanske är därför.

Det funkar ju precis som du säger med lampan , att de lär sig vad som är farligt men jag vill ju gärna ha bort några av dem också så då tycker jag det funkar bra med mörkersiktet."

Problem med ljus i siktet kommer med att vi går mot sommartid tyckte jag då jag testade.

lampa, "nja", kan man få längre frekvenser i lampan mot det röda hållet ökas penetrationsförmågan. i kombo med ett bättre kikarsikte får bildförstärkaren stryka på foten i det läget. man ser mer med rätt lampa och stort ljusinsläpp med kvalitetsoptik när det kommer dis. man ska inte underskatta ögat.

men i det läget blir det urskiljningslöst skytte så det går ändå inte, men rent tekniskt är det så i min mening.

mörkersiktena av billigare variant tar även stryk av rekyler över ca 3000-3500J. sitter här på jobbet bredvid en kille som byggt ett par till sig själv och han säger att det är en av anledningarna till att de med kvalitet är dyrare.

Sådär ja. Raderat en mängd inlägg som på intet sätt hade bäring på gertssons frågeställning. Det är helt klarlagt att dessa sikten är tillståndsplikiga så vi lämnar det nu.

300Wby. Du är helt nyreggad och börjar hissa in länkar till företag det första du gör. Det är inte helt lyckat, vi är lite allergiska mot reklam här på forumet därav det något knepiga emottagandet av dina inlägg.

Skriv gärna en presentation av dej själv i Medlemsarean så vi får veta vem du är och vad du pysslar med. Jag har gjort lite sökningar och inte funnit några kopplingar mellan dej och företaget du hissar men skulle det dyka upp något så kommer din användare att raderas. Det är tveklöst spännande med folk som reggar med praktiska erfarenheter av dessa sikten men om man då själv saluför dem så blir det väldigt fel.

/ Rikard Admin.

Jag andvänder ATN ps-22 Cgti (civil gen 3)som man monterar på det vanliga kikarsiktet. Jag tycker att det fungerar utmärkt på avstånd upp till 150m. Jag har självklart tillstånd.

Jag andvänder ATN ps-22 Cgti (civil gen 3)som man monterar på det vanliga kikarsiktet. Jag tycker att det fungerar utmärkt på avstånd upp till 150m. Jag har självklart tillstånd.

Hur har du låtit montera den?

Det finns ju ett antal lösningar som är av varierande grad av "brahet", utöver det har du köpt till någon extra lampa.

/Christian

Man trycker på det på vanliga kikarsiktet fram till det tar mindre en 15sek. Jag har en yterligare ir lampa på 3w då ser man längere en jag vill skjuta på +300m i total mörker.

Har du upplevt några träfflägesförändringar med den monteringen?

Det är ju trots allt lite mer än ett halv kilo som du adderar till vapnet, då som ett påhäng på siktet.

Vilken kaliber har vapnet detta nyttjas på?

/Christian