Ulf.S Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 ...och tydligen finns det gott om varg i Jämtland jämfört med förra året. http://sverigesradio...artikel=5337640 Ja valparna måste ju ta vägen någonstans . Detta tyder väl på att populationen inte har stangerat som forskarna kom fram till vid inventeringen senaste vintern utan att det måste ske en utvandring för att reviren i vargbältet är fullt idag. Quote
lsjonsson Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 Ja valparna måste ju ta vägen någonstans . Detta tyder väl på att populationen inte har stangerat som forskarna kom fram till vid inventeringen senaste vintern utan att det måste ske en utvandring för att reviren i vargbältet är fullt idag. Ja visst måste dom det. Nej, det har den verkligen inte gjort och inte kommer den att göra det heller. Mer om gråbenstikern i Junsele idag. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=5340026 Quote
Mirva Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 Men Jonsson, det är inget gråben, det är ett gulben, kanske kommer från Kina Fast jag har hört att det inte är så ovanligt med gula inslag i Laikorna Quote
lsjonsson Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 Men Jonsson, det är inget gråben, det är ett gulben, kanske kommer från Kina Fast jag har hört att det inte är så ovanligt med gula inslag i Laikorna Ja, det har du rätt i. Quote
first_clas Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 Ja valparna måste ju ta vägen någonstans . Detta tyder väl på att populationen inte har stangerat som forskarna kom fram till vid inventeringen senaste vintern utan att det måste ske en utvandring för att reviren i vargbältet är fullt idag. Dom hade väl väldiga problem förra året med märka och spåra varg,tror förra årets siffror inte duger ens för en romantiker.. Känns som sista dörren för fri och säker jakt med hund håller på stängas för alla,och en dödsstöt för ett folkslag och yrke. Quote
first_clas Posted November 9, 2012 Posted November 9, 2012 Nu blåser stor fräsarna av sin bojkott..Vilken drastisk ändring det måste skett medan vi sov! Blåser man av en strejk brukar "nått" gått igenom? Om man inte heter svenljunga gruppen hand i hand med Svjf..? Quote
henke67 Posted November 9, 2012 Posted November 9, 2012 Svenljunga gruppen hand i hand med Svjf? Det var nog att ta i lite... (Även om jag skulle gilla det) Måste dessutom säga att jag har full förståelse för att man blåser av strejken i Svenljunga. För Västergötland ser det betydligt bättre ut nu än vad det gjorde innan regeringsmedlemmar uttalade sig om 180 nivån. Kan vara bra rent taktiskt att visa politikerna att det sker förändringar när de gör ansträngningar i rätt riktning. Tycker inte att man skall lägga så stort ansvar på Västgötar för idiotiska beslut längre norrut. Quote
first_clas Posted November 9, 2012 Posted November 9, 2012 Alltså vad kom dom fram till? Tak på 160? Eller har jag missat något som hänt eller ser dom i sin kula att politiker kommer göra nått.. Det enda jag ser är Eftersöksjägare i varglänen har lika svårt som innan bojkott. Något tak finns ej,bara kanske ett golv. En hybrid varg släpps upp i renbetesland genom kryphål. Helt resultatlöst MAO Quote
solve Posted November 9, 2012 Author Posted November 9, 2012 När Samerna ledsnat, när ett antal renar är tagna så kommer detta tok att upphöra !! Om nu inte dessa samer har ett stort tålamod och ett TOMT vapenskåp... Quote
henke67 Posted November 9, 2012 Posted November 9, 2012 First Class Kolla länken http://www.vargtak.nu/debattartiklar/ Jag måste erkänna att jag missat att det var ett gemensamt stopp tillsammans med Dalastrejken. Jag vet inte exakt var du håller hus men antar att det är en bit norr om Västergötland och förmodligen även norr om Dalarna. Finns det inga eftersöksjägare närmare dig själv att kritisera? Eller strejkar de fortfarande? När jag surfar runt lite på S-ljungagruppens hemsida verkar det inte som om de fått så där jätte mycket stöd norröver. Att S-ljungagruppen nu ser det som att politiker som jobbar för att tillmötesgå deras krav skall få något positivt tillbaks är väl inte så konstigt. Att det sammanfaller med ett konstigt beslut i Jämtland är väl en helt annan sak. Vi kan väl inte kräva av västgötarna att de skall göra något de inte tror gynnar sin egen sak för att stötta Jämtlänningar när det är så tomt under fliken som handlar om vilket stöd strejkandet fått från just Jämtland... Quote
solve Posted November 9, 2012 Author Posted November 9, 2012 First Class Kolla länken http://www.vargtak.nu/debattartiklar/ Jag måste erkänna att jag missat att det var ett gemensamt stopp tillsammans med Dalastrejken. Jag vet inte exakt var du håller hus men antar att det är en bit norr om Västergötland och förmodligen även norr om Dalarna. Finns det inga eftersöksjägare närmare dig själv att kritisera? Eller strejkar de fortfarande? När jag surfar runt lite på S-ljungagruppens hemsida verkar det inte som om de fått så där jätte mycket stöd norröver. Att S-ljungagruppen nu ser det som att politiker som jobbar för att tillmötesgå deras krav skall få något positivt tillbaks är väl inte så konstigt. Att det sammanfaller med ett konstigt beslut i Jämtland är väl en helt annan sak. Vi kan väl inte kräva av västgötarna att de skall göra något de inte tror gynnar sin egen sak för att stötta Jämtlänningar när det är så tomt under fliken som handlar om vilket stöd strejkandet fått från just Jämtland... Nu kan jag ju egentligen inte svara på ditt inlägg.... Med vetenskapliga belägg !! Men i princip hela Norrland har ju vart undantagna vargproblemet ( revir ) pga renbets-områderna ? Min teori är att eftersöks-jägare i norr har fortsatt sitt "jobb" pga att dem redan från start var undantagna från varg-problemet ??? Nu har ju regeringen visat att vargen ( vissa iaf ) är mer värd än samernas liv och talan och då börjar det även att kännas i norr... Men det är ju bara min teori.... ( Efter diverse pilsner ),,, 1 Quote
henke67 Posted November 9, 2012 Posted November 9, 2012 Solve: Ligger nog en hel del i det. (pilsner låter gott. .) Quote
first_clas Posted November 9, 2012 Posted November 9, 2012 First Class Kolla länken http://www.vargtak.nu/debattartiklar/ Jag måste erkänna att jag missat att det var ett gemensamt stopp tillsammans med Dalastrejken. Jag vet inte exakt var du håller hus men antar att det är en bit norr om Västergötland och förmodligen även norr om Dalarna. Finns det inga eftersöksjägare närmare dig själv att kritisera? Eller strejkar de fortfarande? När jag surfar runt lite på S-ljungagruppens hemsida verkar det inte som om de fått så där jätte mycket stöd norröver. Att S-ljungagruppen nu ser det som att politiker som jobbar för att tillmötesgå deras krav skall få något positivt tillbaks är väl inte så konstigt. Att det sammanfaller med ett konstigt beslut i Jämtland är väl en helt annan sak. Vi kan väl inte kräva av västgötarna att de skall göra något de inte tror gynnar sin egen sak för att stötta Jämtlänningar när det är så tomt under fliken som handlar om vilket stöd strejkandet fått från just Jämtland... Eftersom du ibland verkar ha lite svårt för mig ibland, vilket glädjer mig,så kan jag meddela jag har arrendemark på berörda området, som inte ligger i jämtland,men västernorrland och gränsen till närmast västerbotten.Som inhyser främst 2 berörda samebyar varav ett från jämtland. Svenljunga gruppen har fått stöd från dom flesta ställena dom rest till,Och i min tro inte riktat sin bojkott till säkra sköna Norrland. Vilket vi nu börjar se resultatet av. I mitt huvud ringer ännu max 210 vargar i Sverige som kom från regeringen. Nu gäller inte det och ännu inget beslut vilket någon säger hur många som får finnas, många fler kryphål och historiskt mål för vissa att få upp vargen i renbeteslandet. Klar seger för alla som vill ha varg och utplåna rennäringen. Att svenljunga gruppen har ropat hej innan dom var över bäcken kommer nog visa sig.. Kortfattad information om vad vi står för. Vi agerar i denna fråga för att vi fått insikt att en vargstam i fri tillväxt är en katastrof, ekonomiskt och socialt för en stor del av landsbygdens befolkning. Vi vill ha en levande landsbygd där människor trivs och utan problem kan bedriva sina näringar som fårskötsel, renskötsel, jakt, hästuppfödning etc. Vi har följande mål med vårt arbete. Ett tak på max 210 vargar i Sverige. Att alla kostnader som vargen orsakar våra gröna näringar täcks av samhället och att finansiering finns för detta. Vi vidtar följande för att nå målet. Vi har startat Svenljunga eftersökstrejk på trafikskadat vilt. Strejken kommer att trappas upp tills vi får igenom våra krav. Vi strejkar för att sätta press på våra beslutsfattare så de tar tag i frågan. ( Utförligare information finns på bildspelet) Vi är ute och föreläser om vargens extremt stora påverkan på våra gröna näringar och vargens stora tillväxt så att man förstår att det är viktigt att agera nu. Vi informerar politiker om problemet. Vi informerar journalister om problemet. Vi skall försöka sammanställa de kostnader som vargen orsakar samhället. Vi skall försöka sammanställa de kostnader som vargen orsakar våra gröna näringar. Vi skall försöka att göra en simulerad kostnadskalkyl för att visa hur mycket vargen kostar i olika populationsstorlekar. Vi påverkar drabbade organisationer så att de lämnar remissvar på Liljelunds rovdjursutredning. Dom har alltså idag inte fått igenom något,även om dom tycker politikerna är på rätt väg,alltså ej utgått från sin ursprungliga linje. Och eftersöksbojkotten har knappast gjort det bättre för dom som har varg på sina marker och inte kan släppa sin hund,och göra ett vettigt eftersök. Vilket man kan tycka borde vara prio 1. Ser du vill få det som många att nord och syd kastar skit på varandra med skit menar jag vargar och hybrider.Men stora förlorarna är alla som kommer mista en hund och inte kunna släppa hunden. Jag tror själv jag inte kommer hamna där någonsin om man siar i framtiden,flyttar gärna på mig om det behövs. Tråkiga för dom utan spårsnö som aldrig kan vara helt säker och inte gillar gräva gropar. Quote
Lars Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Nya "genialiska" förslag att flytta renarna till Norge lekstuga för skattepengar tycker jag detta är http://www.svt.se/nyheter/sverige/genetiskt-viktig-varg-ska-skyddas Quote
lsjonsson Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Nya "genialiska" förslag att flytta renarna till Norge lekstuga för skattepengar tycker jag detta är http://www.svt.se/ny...arg-ska-skyddas Mycket ska man läsa och det ena förslaget är dummare än det andra. Quote
henke67 Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Var det verkligen någon som seriöst tyckte att man skulle flytta renarna till Norge istället? Det var nog bland de sämre förslagen jag hört alla kategorier... First Class Till att börja med vill jag be om ursäkt. Jag vet inte riktigt när var och hur men på något sätt har jag uttryckt mig så att du tror att jag har svårt för dig. Så är det inte alls. Till att börja med har jag inga som helst problem med att skilja sak från person. För det andra är väl det enda jag minns just nu att vi har/haft skiljda åsikter om huruvida renarna skulle dö ut om samerna försvann. Förutom då om det var rätt eller fel att avbryta strejken. Jag tycker det var rätt och du tycker det var fel. Jag tror att den välvilja gruppen visat genom ett (tillfälligt?) stopp i strejken ger mer än vad en fortsatt strejk hade gjort. Det betyder absolut inte att jag tror att kampen är vunnen. Så blåögd är jag inte... Jag tror faktiskt tvärtom att strejken kommer att återupptas i vinter när vargjakten i nämnda områden uteblir. Men på lång sikt tror jag ändå att det var bra att göra som de nu gjort. Quote
strävhår Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Den här cirkusen blir tamefan bara roligare och roligare :biggrin: Om den där världensviktigastegenetiskaannarsdörvargenuttiken överlever vintern i skoterland, så jisses! 1 Quote
Foffe Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Detta med vargen börjar gå för långt nu. hur mycket ska folk på landsbygden tåla för att vissa vill ha mycket varg i landet. Det funkar inte att ha varg i sverige. Den ena näringen efter den andra måste lägga ner för att vargen härjar bland dersa får och andra boskap, jakten blir lidande osv. Nu ska även renaägande samer drabbas. Quote
crowfear Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Men huvudsaken är ju att Sputniken och EU blir nöjda, annars får vi smisk, och då är väl några bonnläppar, lappar och flanellbukar värt att offra.. Quote
Lars Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 I Ryssland finns det tuffa kvinnor här är vi överkörda kärringar allihopa :-P http://www.vargfakta.se/nyheter/kvinna-dodade-varg-med-yxa-ryssland/ Quote
henke67 Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Men vargar angriper ju inte människor! Det måste ju alltså innebära att den gamla tanten sprang ifatt alternativt smög sig på vargen. Lite lätt imponerande måste jag säga... Quote
Lars Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Tror inte vargen angriper människor så länge det finns bytesdjur. Men tryter dem kommer allt i ett nytt läge innan ett rovdjur lägger sig att svälta ihjäl prövas nog allt. . . Quote
Popular Post henke67 Posted November 12, 2012 Popular Post Posted November 12, 2012 Få bytesdjur = större risk. Sjukdom bland vargar = större risk Skadade vargar = större risk Utstötta individer = större risk Vid slaget byte = större risk Vargar vana med människan = större risk Människor med hund = större risk Finns många orsaker som kan bidra till ökad risk. Och i mina ögon är det bästa sättet att minska risken att man håller stammen på en låg nivå samtidigt som man ingjuyter respekt för människan genom att jaga den. Stora rovdjur skall frukta människan annars slutar det förr eller senare i tragedi för någon... 3 Quote
Lars Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 Få bytesdjur = större risk. Sjukdom bland vargar = större risk Skadade vargar = större risk Utstötta individer = större risk Vid slaget byte = större risk Vargar vana med människan = större risk Människor med hund = större risk Finns många orsaker som kan bidra till ökad risk. Och i mina ögon är det bästa sättet att minska risken att man håller stammen på en låg nivå samtidigt som man ingjuyter respekt för människan genom att jaga den. Stora rovdjur skall frukta människan annars slutar det förr eller senare i tragedi för någon... Typ som denna kan vara mindse bra http://www.jaktojagare.se/aktuellt/skolbarn-halls-inomhus-pa-grund-av-varg#.UKErVyZNI9M.facebook Quote
lsjonsson Posted November 12, 2012 Posted November 12, 2012 I Ryssland finns det tuffa kvinnor här är vi överkörda kärringar allihopa :-P http://www.vargfakta...d-yxa-ryssland/ Det var en tuff kvinna! Quote
Recommended Posts