Hoppa till innehåll

Garmin astro 320, DC 40band.


Minken88

Recommended Posts

Har läst lite i några trådar om Garmin pejlar och även andra mindre/kända märken.

Nu till mina korta men ändå viktiga frågor.

Garmin astro 320 med DC 40 halsbandet är det något att satsa på till nästkommande höst om man ska hålla koll på sin drivande jycke?..själv har jag vare sig erfarenhet eller koll alls på pejlar och vad som är ris o ros..med garmin eller någon annan för den delen heller.

1.Läste något om laddningen att det strular?

2. Kontaktytorna (för antennen) är icke hållbara?

+ lite andra saker som uppdatering osv?

Ni som har erfarenhet av dessa Garmins A 320 skriv vad ni upplever som positivt men även negativt om dessa.

Även vad det finns för alternativ, jagar på varierad terräng tät skog/öppen, bergsdalar och djuphålor.

m.m

Ska tillägga att jag är intresserad av att köpa mig just denna pejl..men kikar givetvis på annat bara man får lite tips

;)

så fatta tag i tangenterna och skriv

:D..så ska jag gå ut med jycken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag Astro 220, vilket jag tycker fungerar väldigt bra. Har en jaktkamrat som har nämnda 320 och det som jag kan se är att det är mer användarvänliga menyer, bättre skärm (ljusstyrka, layout etc). Snabbare processor måste det vara, för min handenhet kan "lagga" och "frysa" när man tittar runt i kartan, medans den nyare modellen knappt verkar behöva arbeta.

Behöver sällan använda annat än standard antennen trots att jag jagar i väldigt kuperat landskap. Får in hunden upp till 1.5 km. Har dock hört att det kan variera mellan handenheterna. Vissa är bättre än andra, konstigt nog. Jag jagar med ställande hundar, ej drivande. Hade gärnat sett en skallindikator som standard till halsbanden.

Ett stort minus med dessa är att de gillar batterier, och den nya modellen (320) verkar dra mycket mer batteri jämfört med 220:an. Jag tycker t o m den drar för mycket.

Kontentan av min röra text: Eftersom jag redan har en 220, behåller jag den tills den går sönder. Hade jag dock varit som i ditt fall hade jag köpt 320n direkt. Finns ingen pejl/handenhet som motsvarar Garmins i mitt tycke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller batteriförbrukning...ja, vadå...man kan inte både ha kakan och äta den! ;)

Jag har svårt att se problemet...skaffa 4 st laddningsbara NiMH batterier av den nya typen med låg självurladdning...tec GePe ReCyko eller Hähnel Synergy.

Sen skaffar du en snabbladdare med 12V adapter. Dessa batterier räcker i drygt 2 fulla jaktdagar (på min Astro 220, 5 sekunders intervall)...och tar sedan ca 2-4 h att ladda upp i bilen...dvs medan du övernattar i jaktkojan B)

Du har på detta sätt alltid minst ett par fräscha batterier att tillgå.

http://www.cyberphot...?article=202094

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha vad bra nu har man ännu mera kött på bena :) , tror det lär bli en Garmin till sensommaren faktiskt..har hört mig för med andra som ej är inne på detta forum och de kör med antingen 220 eller denna nya 320 ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller batteriförbrukning...ja, vadå...man kan inte både ha kakan och äta den! ;)

Jag har svårt att se problemet...skaffa 4 st laddningsbara NiMH batterier av den nya typen med låg självurladdning...tec GePe ReCyko eller Hähnel Synergy.

Sen skaffar du en snabbladdare med 12V adapter. Dessa batterier räcker i drygt 2 fulla jaktdagar (på min Astro 220, 5 sekunders intervall)...och tar sedan ca 2-4 h att ladda upp i bilen...dvs medan du övernattar i jaktkojan B)

Du har på detta sätt alltid minst ett par fräscha batterier att tillgå.

http://www.cyberphot...?article=202094

Jag kör liknande uppsättning som du. Kör uppladdningsbara batterier, men jag tycker ändå att det drar för mycket 'kräm'. Garmin har garanterat ett avtal med batteritillverkarna ;)

Kalla dagar räcker batterierna (om man har tur) en hel jaktdag. Vid mildare väder har jag lyckats att köra med samma batterier i 4 dagar (vilket är ovanligt).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har både 220 o 320 den senare är trevligare, betydligt bättre gps mottagning, snabbare och en fungerande kompass, har hundarna kluddat ner hela kartan med sina spår så trycker man bara på map så är spåren borta, tryck igen och de är tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Dc 40 är väl riktigt väl gjort har jag hört? Ruggig gps täckning? Känner fler som haft trasiga sedan köpes dagen än som haft dom fungerande och bättre än dc30...Hur fixar man att den inte hittar i gps och när den väl gör det finns hunden 50 mil bort? verkar lovande

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

har samma problem ibland får man inte ens kontakt fast man håller halsbandet i handen blir så trött å ibland tappar han kontakten bara sådär fast hunden är i närheten :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har samma problem ibland får man inte ens kontakt fast man håller halsbandet i handen blir så trött å ibland tappar han kontakten bara sådär fast hunden är i närheten :(

Har du uppdaterat mjukvaran? min blev genast bättre av en uppdate när det gäller kontakt och spårsträcka :thumbsup: men sticker jycken iväg 2km bort så flimrar mottagningen och faktumet att jag måste köpa mig en lång teleskopantenn är givet :yes: för det jag fick med i mitt paket inte duger :woot: när det kommer till just antennerna
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,har precis fått min 320 med dc 40. Beställde i augusti.

Tydligen så hade dom strul med dc 40 halsbanden förut. Hade kallat tillbaka en hel serie. Nu ska det vara fixat. Du kanske haft oturen och fått ett sånt?

Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som så gammal att jag alltid jagat med pingla(stående f.hund)så har jag efter att blivit inkörd på Garmin Astro upptäckt en helt ny värld,där du förr trodde hunden var ,där va den inte,en helt fantastisk upptäckt!

Dock,haft problem med halsbandet,tog inte laddning,men det tog 2 dar,så fick jag ett nytt,och som det nämns av nåra på linan,räckvidden,eller kontakten mellan sändarn å mottagaren falerar ibland,det beror säkert på terrängen och detta är inte så stort problem med fågelhundar,kan däremot vara till större irritation när det gäller drivande hundar,men det medföljde all sort jävla utrustning med långantenner o bilantenner å massa annan skräp som aldrig behövts ??

Kontentan!en jävla bra mackapär!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

ja har en 320 med dc40 ja skickade iväg den förra måndagen för den har strulat sen ny med kontakten. den tappar kontakten ofta samt kan stå att hunden är 50 meter bort fast han sitter brevid har updaterat å allt så har bara krånglat så tröttnade som sagt å skicka tebax skiten förra måndagen fick stå för feretagsfrakten själv a 210kr fick tebax den i fredags så snabb service men vafan hjälper det när även det helt nya halsbandet fungerar lika jävla dåligt blir så less tar ju förgivet att dom provar så att skiten fungerar innan dom skickar tebax grejjerna de borde väll vara en rutin på service avdelningen att se så att sakerna fungerar innan man skickar tebax. men skall ringa upp garmin imorgon igen så jag inte hann idag men blir väll säkert så att man får betala ytterligare 210kr i frakt världens dyraste pejl i slutändan då ja betalade nästan 6800kr med extra paket å extra garanti så grymt besviken!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja har en 320 med dc40 ja skickade iväg den förra måndagen för den har strulat sen ny med kontakten. den tappar kontakten ofta samt kan stå att hunden är 50 meter bort fast han sitter brevid har updaterat å allt så har bara krånglat så tröttnade som sagt å skicka tebax skiten förra måndagen fick stå för företagsfrakten själv a 210kr fick tebax den i fredags så snabb service men vafan hjälper det när även det helt nya halsbandet fungerar lika jävla dåligt blir så less tar ju förgivet att dom provar så att skiten fungerar innan dom skickar tebax grejjerna de borde väll vara en rutin på service avdelningen att se så att sakerna fungerar innan man skickar tebax. men skall ringa upp garmin imorgon igen så jag inte hann idag men blir väll säkert så att man får betala ytterligare 210kr i frakt världens dyraste pejl i slutändan då ja betalade nästan 6800kr med extra paket å extra garanti så grymt besviken!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat mjukvaran? min blev genast bättre av en uppdate när det gäller kontakt och spårsträcka :thumbsup: men sticker jycken iväg 2km bort så flimrar mottagningen och faktumet att jag måste köpa mig en lång teleskopantenn är givet :yes: för det jag fick med i mitt paket inte duger :woot: när det kommer till just antennerna

ja visst har jag de men de funkar inte nu är det halsband nr 2 som ja får skicka tebax :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Får nog väcka lite liv här igen. :sleep:

Har hittills släppt jycken runt 6ggr för i år. Med varierande drevtider och avstånd. Kan bara säga..F*n! Gps mottagningen på halsbandet fipplar hela tiden. Ibland är hunden vid fötterna då signalen och kontakten försvinner  och nästa gång 2-3km bort och driver ibland kan det funka klockrent..

 

Annars är det ett stort ? och hundsymbol om vartannat som jag får fram i enheten.

Tilläggas ska det göras att Jag kan hålla koll på kompisens hund hur lätt som helst ut till 3km innan antennen måste dras upp..ni vet Hyltes 3pack teleskop.

 

Som på premiär släppet marken är av typ lite sumpmark/ myrområde hade för dagen ingen lång antenn med utan bara originalen. släpper fauven, fullt kontakt innan släpp. Sedan 20m från mig tvärdör Gps signalen. Tänkte inte mer på det. Ni vet fukt och hunden traskar och plaskar i det blöta..nåja vildsvinet en galt kom undan då jag helst ville återfå hunden så kopplades han upp. Mer var det inte med den saken.

 

Väl hemma i huset så märker jag en sak. Då jag valt att ha uppdateringsfrekvensen var 5:sec för att ha någorlunda koll på hunden ifall det barkar iväg emot den trafikerade vägen.. så försvinner alltså signalen till Gps kommunikationen  i samma veva.

 

5sec går och det är full kommunikation och Gps sedan noll Gps men full kommunikation..så ser det ut hela tiden.

 

Har kört mjukvaruuppdatering inget förändrat, kikat antennen o den är hel. Batterierna är kollade inget glapp där. ( testat i butik).

 

Nåja får se vad supporten säger..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisen har alltså DC30, eller väst?  :wink:

 

-- Mats

Ja tilläggas borde det göras att kompisen har dc30..nej  västen den kör jag med o han utan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du bytt ut antennen på halsbandet?

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk 4

Både ja och nej, inte bytt emot en ny men en annan som vi vet funkar..o ändå knas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Garmin hade problem med en del dc40 att de tappade gps signal, föra året skickade jag tillbaka mitt halsband och fick ett nytt.

Det stod på garmins sida vilka serier det var strul med, kollade nu men kunde inte hitta de.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni får ju skilja lite på vad det är som strular. I det här fallet så är det ju gps kontakten som försvinner då kan det ju inte va antennbrott för då hade det ju varit radiokontakten till handenheten som försvunnit.

Tror nog det kan va som Leo säger, ett halsband ur den serien som återkallades. Kolla med Garmin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem förra året skickade halsbandet på reparation har för mig att d vad bågot fel på antennen. Mvh Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick ett e- mail om att det var fler halsband än vad som täckte serienumren dem angav på hemsidan som det var produktionsfel på..nu är det inskickat för analys iaf :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...