Hoppa till innehåll

bästa 2,5-10 eller liknande belyst?


viro

Recommended Posts

Jag har så svårt att välja vilken av dessa jag ska köpa...

Så här ser min jakt ut,

* En hel del smygjakt och pyrch på rå och ibland hjort, min favoritjakt, avstånd 0-300m kanske

* En vecka älgjakt, pass, ibland med hund

* Åteljakt, har belyst åtel

Och rävjakt, lock ibland

Ska sitta på min 6,5a Tikka T3

Det jag vill ha är belyst, inget annat.

Något som ja funderar på på alla förslag under 10x är att de inte har parallaxjustering. Hur blir det när jag ligger på 300m banan och leker av mig?

Vilket skulle vara ert val och varför?

Andra förslag? Max 7-8K

Leupold VX-R 3-9x50 7.600SEK

leupold%20vxr%203-9x50%20fire%20dot%20duplex.jpg

Vortex Viper PST 2,5-10x44 6.000SEK

vortex_6_1.jpg

Vortex Viper PST 4-16x50 7.000SEK

vortex_5_1.jpg

Trijicon accupoint 2,5-10x56 8.600SEK

Amber56.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Meopta Meostar 3-12x56 från Tyskland ca 6800:- ink frakt, har precis satt dit ett på min x-bolt 308 win och med liknande användningsområde som ditt, kanonköp!

/fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Trijicon och är supernöjd men gissar att de andra lär göra jobbet de också. Fördelen med Trijicon är väl att du slipper tänka på batteri till belysning om du har BAC triangeln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Swarovski Z6i 2-12x50

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Lite tufft att få den inom hans stipulerade budget på 8000kr ;)

Av de du lagt upp bild på så är vortex de som "har mest", men man får inte allt utan att pruta på kvaliten på något. Det är de som passar bäst om du ligger på 300metern och nöter. Men om det är jakt som är fokus för dig så är nog trijicon eller Leupold ett bättre val, trijicon är inte helt ovanliga på blocket, men passa dig för kinakopior.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Trijicon och är supernöjd men gissar att de andra lär göra jobbet de också. Fördelen med Trijicon är väl att du slipper tänka på batteri till belysning om du har BAC triangeln.

Du slipper givetvis batterier även med andra riktmedel ;):P .

Själv gillar jag Trijicon, har mildot-rikmedel till min 56a.

Finns många andra som är både bättre och mer prisvärda, men med dina krav (belyst, <7k, långhåll, skymning) så kommer i alla fall Trijicon-gluggen bra nära.

Inga problem att ligga på 300-meters vallen sist av alla på kvällen :lol:

http://www.4scopes.c...int_2-10x56.htm (Edit: $788,88 är drygt 5233 SEK med dagens kurs. För att få slutpriset med moms och allt - lägg på 30%= 6802 SEK hem i brevlådan)

billigt snabbt och bra service

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte på Vortex så får man allt, plus att man kan klicka upp lite på de längre hållen, även under jakt.

Trijicon, funderar starkt på den med, men hur funkar BAC på precisionskytte? Eller är det Plex/mildot som gäller?

Jag vill ha en robust, tillförlitlig kikare med bra optik, jag är nog den som gärna ser en targetratt eller BDC riktmedel då jag kan ligga på lite längre avstånd ibland och även jaga rå/räv där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trijicon fick kalas betyg i senaste Vapentidningen (kom i lådan i går), jag gillar den skarpt, (har iofs en 1-4). Köp Vapentidningen och kolla testen, var en jävla massa sikten som jämfördes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att skjuta på längre håll så borde trijicons triangel fungera bra för då har

du ju spetsen på triangeln att sikta med. Det blir ganska så liten och tydlig riktipunkt iaf.

Mvh

Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte på Vortex så får man allt, plus att man kan klicka upp lite på de längre hållen, även under jakt.

Trijicon, funderar starkt på den med, men hur funkar BAC på precisionskytte? Eller är det Plex/mildot som gäller?

Jag vill ha en robust, tillförlitlig kikare med bra optik, jag är nog den som gärna ser en targetratt eller BDC riktmedel då jag kan ligga på lite längre avstånd ibland och även jaga rå/räv där.

Med tanke på att skjuta på längre håll så borde trijicons triangel fungera bra för då har

du ju spetsen på triangeln att sikta med. Det blir ganska så liten och tydlig riktipunkt iaf.

Mvh

Fredrik

Givetvis funkar triangeln utmärkt, och som HS brukar säga så är inget lika tunnt som en spets.

Men personligen gillar jag mildoten, och har lärt mig att uppskatta mildotens referenssystem för avståndsbedömning, sidojustering för vind, osv.

Inskjutning efter fasta punkter i kikaren blir svårare med ett enkelt riktmedel, fast å andra sidan kanske du övar upp mer "instinktiva bedömningar", lättare att hitta av, etc.

Mina 5 ören......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kahles Helia C 2.5-10x50

kahles3.jpg

Lite över din prisklass, men absolut värt pengarna

Såg nu att du endast ville ha belyst kikarsikte, så du kan skippa mitt tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att skjuta på längre håll så borde trijicons triangel fungera bra för då har

du ju spetsen på triangeln att sikta med. Det blir ganska så liten och tydlig riktipunkt iaf.

Jag upplever något märkligt med triangeln på min Trijicon. Mina nyaste glasögon bryter på ett sätt som gör att triangeln blir dubbel. Måste komma ihåg att ta mina gamla brillor när jag använder den kikaren. Men med rätt brillor är den bra. Ja mycket bra.

Men TS kanske inte är brillmongo och slipper då tänka på detta problem. Andra riktmedel fördubblas för övrigt inte trots dessa brillor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Leupold VX-R 3-9x50

Det är jag helnöjd med speciellt vid vakjakten för ljuspunkten är lagom svag.

Att batteriet stänger av sig så snart du ställer undan vapnet är heller inte dumt.

Jag gav 5800:- på direktimport.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

<br />

Jag upplever något märkligt med triangeln på min Trijicon. Mina nyaste glasögon bryter på ett sätt som gör att triangeln blir dubbel. Måste komma ihåg att ta mina gamla brillor när jag använder den kikaren. Men med rätt brillor är den bra. Ja mycket bra

Men TS kanske inte är brillmongo och slipper då tänka på detta problem. Andra riktmedel fördubblas  för övrigt inte trots dessa brillor.<br />

Hehe inte brillmongo, så det är nog lugnt.

<br />

Jag har ett Leupold VX-R 3-9x50<br />

Det är jag helnöjd med speciellt vid vakjakten för ljuspunkten är lagom svag.<br />

Att batteriet stänger av sig så snart du ställer undan vapnet är heller inte dumt.<br />

Jag gav 5800:- på direktimport.<br />

</p>

Jag har reviderat ekonomin lite och fått några som man så vacker kallar för "oväntade" utgifter...

Trijicon ligger i samma optikklass som Duralyt eller?

Om man sätter Trijcon åt sidan, och riktar sig mer på max 6.000SEK vart landar man då? Kommer inte avfärda Trijicon men måste titta på billigare alternativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kommer ju osökt in på begagnatmarknaden, upp till 6000 kan man komma över riktigt sjyssta kikare.

http://www.blocket.se/varmland/Trijicon_2_5_10X56_38531368.htm?ca=7&w=1

Bjud 6k och du kanske får den om du är snabb, BVSA signalerar ju alltid prutmån.

När den i annonsen sitter monterad i ett seriöst fäste tror jag man kan vara rätt säker på att det inte är Kinakopia.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Meopta Meostar 3-12x56 från Tyskland ca 6800:- ink frakt, har precis satt dit ett på min x-bolt 308 win och med liknande användningsområde som ditt, kanonköp!

/fredde

Eller från Torsbohandels, blir en tusenlapp dyrare, brukar även finnas sånna begagnade hos dom.

Har den icke belysta varianten och trivs super, riktigt bra Optik för Pengen.

Den fick väldigt bra betyg i VP´s test i senaste numret för vad det är värt.

Mvh Jon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

nightforce 2,5-10x33 är riktigt fint! dock dyrt!;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köp ett Nikonsikte,samma kikarsikte som min "micro dot" sedemera centaur, nytt för dryag 6000 och jag har aldrig behövt avbryta grisvak,rävjakt pga. ljusbrist i tuben

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en nikon monarch 2,5-10x50 30mm tub med riktmedel nr4 med belyst punkt och jag kommer aldrig att köpa något annat kikarsikte det passar mig perfekt, den gröna punkten vid gryning och skymning är helt otrolig tycker jag, vet inte vad jag ska jämföra med men idag efter 2 års användande så känns det som ett kirurgiskt precisions instrument. i senaste VT så får belysningen inte så höga betyg vilket jag tycker är konstigt? om man ser så dåligt att man vill ha belyst punkt på dagen så rekommenderar jag aimpoint h1 micro. Har tidigare haft meopta väldigt bra optik nackdelar är avståndet mellan ögat och okular, även medförstorande riktmedel punkten kan skymma målet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

trijicon 2,5-10 fick väl bäst i test på belyst i JJ

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hade nog inte valt just BAC-triangeln till val utan i stället valt duplex. Har själv ett sådant och har inte behövt avbryta en vakjakt en sekund tidigare än mina kompisar med betydligt dyrare tyska sikten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...