Jump to content

Knivar från H. Roselli

Recommended Posts

Posted

Hej. Jag söker lite fördjupad kusakp om en kniv jag hittat. För många år sedan köpte jag en kniv i Finalnd från smeden H Roselli. Den har ett handsmitt blad och skaft av björk. Kniven är ganska "rå" och har funkat mycket bra. För ett tag sedan hittade jag en kniv i en begagnat-låga hos en vapenhandlare. Den ser ut som Rosellikniven i formen, den hade en slida stämplad Roselli (med en älg o rutmöster på) men i övrigt är det mycket som skiljer. Bladet är "full tang" i rostfritt och märkt/etsat R. Durfors, Sweden. Skaftet är i fin kvlitet masurbjörk och nitat till bladet med sex st mässingsnitar. Holken verakr vara av nysilver till skillnad från min tidigare knivs mässingsholk. Är det någon som vet något om ursprunget till denna kniv. Jag kan inte minnas att jag nånsin sett den annonseras. Det är en rejäl tung kniv med uppböjd spets, i konturen helt lik min gamla Roselli-kniv. Totallängd 23,3 cm.

• 2 weeks later...
Posted

Ok, ingen nappade på denna tråd och det är inte så konstigt. Efter lite forskning fick jag tag på den Durfors som gjort kniven och fick reda på att den är handgjord av en av våra bästa knivsmeder, det finns bara en enda gjord och den är en kopia av Rosellis knivar- annars gör Durfors helt andra modeller. Så mitt hittegods visade sig vara värt ganska många tusen. :)