Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte nu ställa en fråga till er lite äldre forumister.

Som har den där längre och betydligt större erfarenheten om olika kikarsikten som ni själva testat på.

Idag hart jag själv ett belyst Shirstone 3x10, 44 sikte.

Som jag nu börjar att tröttna skapligt på.

:angry:

Ska tillägga att innan (jag kom med i ett riktigt jaktlag) så var det max 2st jaktkulor som lämnade loppet/säsong..givetvis innan det ett 100tal övnings kulor.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den här säsongen så var det givetvis ett 100tal övnings ammos som lämnade loppet oxså..

men nu till det som ändrat sig från föregående år

Betydligt fler jaktkulor har dragits iväg..

Alltså bössan har varit mycket ute i skog och mark, ska säga det att första dovkalven föll perfekt på dryga 100m, sedan ytterligare en till som hunden drev fram på ca 80m därefter så har fler vilt blivit fällda..sedan har träffarna inte tagit där jag siktat sist nu till härom dagen en dovkalv på 100 blev träff hela 40cm under där djuret stod!..

Givetvis har jag efter varje felskjutning kontrollerat bössan via tavla och nya inskjutningar

Men läs nedan..

Om det är tänkt att man ska byta upp sig från den icke skottfasta Shirstonen

till ett annat

Vilket märke rekommenderar just du och varför?

Belyst eller ej spelar ingen roll..men mata mig med lite tips. Då jag bara har erfarenheten av mitt

Shirstone som borde heta annat

:(

Posted

Leupold har prisvärda sikten som är goda nog till all jakt.

Jag gillar dem bäst för att de lyfte min skymmningsjakt betydligt från tidigare sikten av sämre kvalitet.

Samtidigt så ligger de i en prisklass som tangerar gevärens kostnad istället för att kosta det dubbla eller mer.

Leupold är inte bäst på marknaden men ett skottfast och pålitligt alternativ!

Posted

Svaret är enkelt, köp så dyrt sikte som möjligt! Zeiss, Swarre, Helia, S & B m fl är alla bra men dyra (ca 20 000:-). I mellanprissegmentet finns Meopta, Leupold, Trijicon m fl som funkar nästan lika bra men til halva priset (10 000:-). I ekonomiklassen (5000:-) finns Burris, Bushnell Elite som funkar men köp inget "kinajunk" typ Shirstone, OXO m fl.

Vilken prisklass som passar din plånbok vet du själv men ett billigare alt. är givetvis att köpa begagnat dock blir aldrig bra optik riktigt billig men det är helt möjligt att hitta Zeiss & Swarre som endast har några år på nacken för halva priset. Dessutom har ju t ex Zeiss kommit med bra optik i mellanprissegmentet (Duralyt & Conquest) vilka fungerar bra mekaniskt men som inte har det sista optiskt men har man inte krav på det absolut bästa så är det ett bra allternativ.

Posted

Håller med RW

Eller öppna plånboken och köp ett zeiss classic 2,5-10x50 obelyst RM4, går att hitta nytt för under 10' .

riktigt bra allround sikte för pengarna och optik i toppklass

hade själv ett sådant flera år innan ekonomin tillät ett 3-12x56 victory

Skjutit allt från orre på +150m till räv på vak och älg på 18m avstånd.

Ett råd, köp inte ett "begagnat" som är inhandlat på xxl, dom hade en drive för ett tag sedan och då såldes dom för 4999:-

mvh

Posted

Så om man är en allroundjägare (glömde skriva det), så kan optik som Leupold, Swarovski, Docter eller Trijcon vara bra val..och de ska då kosta från 8000kr och över med andra ord..

Ja man får som sagt vad man betalar för

^_^ tacksam för tipsen ni gett..

Finns det någon som vill bidra med mera..så kör på. Är trots allt inte bara jag själv som snokar här

:D

Blir iaf till att kolla över dom gröna o se vad man kan undvara med..o tänka till lite innan köpet=)

Posted

zeiss eller trijicon =)=) /// Pangpoff på dw =D=D=D

Posted

Även jag sitter idag med ett shirsonsikte gammalt 32mm. Var hos vapenhandlarn i lördags och kollade både på Zeiss och Leupold. Han ville dock pracka på mig ett nytt shirston belyst och då fick jag påståendet bekräftat som jag läst här tidigare, att de har bra vinstmarginal på shirston. Det var ju ett "riktigt bra sikte" enligt försäljaren. Jag beställde ett Leupold VX-R 3-9x50 belyst ifrån theopticzone i förrgår, med tull, frakt m.m. gick det på 4.500-5.000 kr. Som hittat.

Posted

zeiss eller trijicon =)=) /// Pangpoff på dw =D=D=D

jaha men hej på dig Pangpoff :)