andersson76 Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Vad är skillnaden eller hur stor är skillnaden i precision mellan dessa kalibrar? Är det någon skillnad alls upp till 100, 200, 300 meter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 I grunden en fråga om val av kula, tittar man på bänkskyttet och jaktklass, dvs den klass som skjuts med "jaktvapen" har .30 kalibrarna ett försprång där, .30x47 Lapua och 308 Win, det beror i stort mest på att det finns bättre kulor som skjuter tightare på 100 meter i .30. Tittar man på 2-300 meter börjar saker som bc i viss mån göra sig påminda och då är det återigen enkom ner till kulvalet, 6,5x55,47L 260 Win har alla skjutit lika väl som eller bättre än 308 Win och gör det regelbundet. Så i slutändan, inom 300 meter handlar det enbart om val av kula, pipa och skyttens förmåga, saknas det bänkskytteklassade kulor i en kaliber kommer den inte att vinna några matcher eller skjuta tätast. Visst är det ett ganska tråkigt svar?! En del påstår att den kortare krutpelaren i 308 win hylsan gör att den skjuter tätare och det kan säkert vara ett gott argument för att välja korta, knubbiga patroner men det krävs goda skyttar, många pipor och mycket testande för att särskilja fram detta. /C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linus22magnum Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 jag borde inte ens öppna käften i denna tråd för jag har inte så mycket vapen erfarenheter än men 308 den är ju större och lite tyngre kula så den får väl ändå mer stabilare kulgång på lite längre avstånd eller har jag fel ? för det är många som rekommenderar den kalibern om man ska utomlands när man ska skjuta på 300 - 400 m så jag tror 308 är bäst men detta får vi lämna över till dom kunniga (experterna) fast min granne har en 6,5 55 och i den kalibern finns det malle det är det ingen tveka om han sköt en bock på 170-180 m så det finns nog delade åsikter om detta också skulle jag tro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Nej inget som man märker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 jag borde inte ens öppna käften i denna tråd för jag har inte så mycket vapen erfarenheter än men 308 den är ju större och lite tyngre kula så den får väl ändå mer stabilare kulgång på lite längre avstånd eller har jag fel ? för det är många som rekommenderar den kalibern om man ska utomlands när man ska skjuta på 300 - 400 m så jag tror 308 är bäst men detta får vi lämna över till dom kunniga (experterna) fast min granne har en 6,5 55 och i den kalibern finns det malle det är det ingen tveka om han sköt en bock på 170-180 m så det finns nog delade åsikter om detta också skulle jag tro Linus- det är få saker som slår Scenar kulor eller A-max kulor i 6,5 mm när det gäller BC, eller för att klargöra saken, är det bara träff man behöver i målet eller om det är modest energi som skall levereras gör 6,5x55 det med elegans ut till runt 1100 meter, därefter blir den för klen. För att tanka på en 308 Win så den hänger med är det 155 scenar/A-max/SMK eller 178 A-max alt 190 grains SMK som gäller och laddar man då till absoluta maxtryck är kalibern ok ut till 800 meter med en bra skytt och under bra förhållanden till 1000 meter med en god skytt. I vilket fall går fördelen till 6,5x55 då den arbetar med mindre rekyl och med mindre avdrift för vind. I praktiken har det visat sig att det enda som egentligen ger någon form av övertag är stenhårt laddade 6 mm kalibrar med 105-115 grains kulor som faktiskt har rent av otroliga värden. Den av Nils bilagda grafen visar på ett mycket bra sätt hur liten skillnad det är frågan om. /C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upptag71 Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Skillnaden är större mellan olika vapenindivider än mellan olika kalibrar, helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linus22magnum Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Linus- det är få saker som slår Scenar kulor eller A-max kulor i 6,5 mm när det gäller BC, eller för att klargöra saken, är det bara träff man behöver i målet eller om det är modest energi som skall levereras gör 6,5x55 det med elegans ut till runt 1100 meter, därefter blir den för klen. För att tanka på en 308 Win så den hänger med är det 155 scenar/A-max/SMK eller 178 A-max alt 190 grains SMK som gäller och laddar man då till absoluta maxtryck är kalibern ok ut till 800 meter med en bra skytt och under bra förhållanden till 1000 meter med en god skytt. I vilket fall går fördelen till 6,5x55 då den arbetar med mindre rekyl och med mindre avdrift för vind. I praktiken har det visat sig att det enda som egentligen ger någon form av övertag är stenhårt laddade 6 mm kalibrar med 105-115 grains kulor som faktiskt har rent av otroliga värden. Den av Nils bilagda grafen visar på ett mycket bra sätt hur liten skillnad det är frågan om. /C det där kan du Christian det får jag verkligen säga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Vad är skillnaden eller hur stor är skillnaden i precision mellan dessa kalibrar? Är det någon skillnad alls upp till 100, 200, 300 meter? jag vågar nästan svära på att 308 tar hem det i likvärdiga massor men folk skjuter tätare med 6,5 pga den lägre rekylen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne E. Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Ja, .308 - om man ska titta på ren egenprecision. Dvs, ska man skjuta innertior på 300 meter så är .308 ett säkrare kort. Den dominerade sport/UIT skyttet innan 6mm patronerna kom. Det beror också delvis på att det har utvecklats matchkulor i kaliber .30 under längre tid än i 6,5 mm. I fältskyttet så tog 6,5 hem spelet, tack vare torpedkulor med bra "flyg" och låg rekyl. Skillnaden mellan patronerna är inte stora, båda tillhör de bäst skjutande klass 1 patronerna. För jakt och sport/viltmålsskytte är det alltså en fråga om tycke och smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Jag tror att det finns en berger 85gr fb kula i 6,5mm, jag tror den kan vara halvgiftig i nån av dom mindre hylsorna i en pipa med långsam twist. Annars så håller jag med dom övriga i tråden, kort håll vinner nog 308an pga, tillgången på kulor för ändamålet. Men skilladen vi talar om räknar man i enstaka mm på 5 skott träffbilder/100m...... så i praktiken är det ingen skillnad alls i standard gevär. Mvh Rikard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linus22magnum Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 satt och tänkte lite. om man har en väldigt tung och riktigt passande bössa i 6,5 55 så minskar väl rekylen ännu mera och det blir bättre precision ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linus22magnum Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 fast inget slår ju 338 lapua magnum världens längsta skott är ju tagen med den på 2,475 m i afganistan den avgör nog precisionen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WestCoast Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 fast inget slår ju 338 lapua magnum världens längsta skott är ju tagen med den på 2,475 m i afganistan den avgör nog precisionen Var inte det en .50bmg i Irak på 2.7km...? Enligt amerikanska marinkåren skall det vara det nya rekordet iallafall om vi räknat från kolv till "nerlagt" byte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kopperblade Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 fast inget slår ju 338 lapua magnum världens längsta skott är ju tagen med den på 2,475 m i afganistan den avgör nog precisionen .408 Cheytac är ju just framtagen för dessa skott! Sent from my Ajfån using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Antalet 338LM/408 tjejsnack eller 50 BMG i Svedala är ganska begränat, än mer är antalet som klarar av att skjuta dem väl, av relevans för dem av er som gillar att tänka på dessa kalibrar är det faktum att ut till 11-1200 meter har en bra 6,5x55 laddning och rigg samma kulbana som en 338LM med rätt kula. Det vill säga ni kan känna att ni skjuter med motsvarande balistiska funktion. För egen del är jag minst 300 meter bort från allt som stavas LM, tjejsnack eller BMG, det är helt sjuka ljudvågor från dessa riggar med sina mynningsbromsar och att skjuta intill är inte bara jobbigt, resultatmässigt är det bara skit och frustrerande. /C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 För egen del är jag minst 300 meter bort från allt som stavas LM, tjejsnack eller BMG, det är helt sjuka ljudvågor från dessa riggar med sina mynningsbromsar och att skjuta intill är inte bara jobbigt, resultatmässigt är det bara skit och frustrerande. /C Har dragit ett par smällar med AG90. Minns ej om jag träffade nått. Det var andra "upplevelser" som fastnade. Nå, väldigt OT. Tillbaka till ordningen! /Må Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WestCoast Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Självklart, det var bara lite ot. .308an har ju oxå precisions rekord, på 500 yards om jag inte minns fel så den patronen är inget fel på bra till allt bara man får en bra pipa, av amerikanskt fabrikat om jag får välja -Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W.T. Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Var inte det en .50bmg i Irak på 2.7km...? Enligt amerikanska marinkåren skall det vara det nya rekordet iallafall om vi räknat från kolv till "nerlagt" byte tur att det inte var på en liten båt på havet, då hade man kanske fått prob med jordens krökningsradie och siktlinje. kulan lobbar fint dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I-Mats Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Ja, sträcker man ut hållen bara lite så spöar sexånhalvan trefjollåttan med besked - inte bara i egenprecision utan ffa i träffsäkerhet, då fjollåttan är en jävla segelbåt. Men om ens allra största intresse är att banka små, små grupper på 100 m så är dock fjollåttan att föredra. Jag ska i den närmaste framtiden företa några kikartester med kvadratskjutning osv, och då faller valet på en Lätt TRåkig jänkikansk skrothög just för precisionen på de relativt korta håll de flesta tester kommer skjutas. Däremot tror jag nog att sexånhalvan får göra tjänst på 500 m... -- Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linus22magnum Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Ja, sträcker man ut hållen bara lite så spöar sexånhalvan trefjollåttan med besked - inte bara i egenprecision utan ffa i träffsäkerhet, då fjollåttan är en jävla segelbåt. Men om ens allra största intresse är att banka små, små grupper på 100 m så är dock fjollåttan att föredra. Jag ska i den närmaste framtiden företa några kikartester med kvadratskjutning osv, och då faller valet på en Lätt TRåkig jänkikansk skrothög just för precisionen på de relativt korta håll de flesta tester kommer skjutas. Däremot tror jag nog att sexånhalvan får göra tjänst på 500 m... -- Mats men 6,5 55 har ju en ganska lätt kula så om det blåser och sådant kan det inte bli lätt på 500 m så jag önskar dig all lycka till men jag kände en gubbe och han har skjutit över 20 gris med så kallat fjollåttan = king8an egentligen och alla blev knall och fall så det är en fin kaliber för du får väl mer knockout effekt med 308 på gris t.e.x eller ? större kul diameter mera vikt = djupare och större sårkanal ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 men 6,5 55 har ju en ganska lätt kula så om det blåser och sådant kan det inte bli lätt på 500 m så jag önskar dig all lycka till men jag kände en gubbe och han har skjutit över 20 gris med så kallat fjollåttan = king8an egentligen och alla blev knall och fall så det är en fin kaliber för du får väl mer knockout effekt med 308 på gris t.e.x eller ? större kul diameter mera vikt = djupare och större sårkanal ? Finns ju mer än en (1) kula att välja på i båda kalibrarna... Så vid samma vikt blir 6,5:an lång och smal och 308:an kort och knubbig. Då kan man gissa vilken kulform som svischar stadigast bortom 500 meter. /Må Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linus22magnum Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 jo jo men 308 har större hylsvolym och större kula så den är väl bättre på kortare avstånd då t.e.x åteljakt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 jo jo men 308 har större hylsvolym och större kula så den är väl bättre på kortare avstånd då t.e.x åteljakt ? på åteljakt på gris behövs ingen speciell precision. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 större kul diameter mera vikt = djupare och större sårkanal ? Inte nödvändigtvis,mera vikt genom större kuldiameter får man bara om man skjuter med de för kuldiametern tyngsta kulorna. Om man som jag gör laddar min 308 med 10.0grams kulor så kommer dom garanterat ha sämre penetration än vad en 6,5x55 gör med 10.1grams kulor,eftersom längden på kulan har en avgörande faktor på penetration. Nu är inte penetration någon viktig egenskap för mig,vad jag däremot får till skillnad från 6,5x55 om vi jämför samma kulor är högre hastighet/ bredare sårkanal och bättre kulbana. Som jag ser det är bägge kalibrarna jättebra,6,5x55 är lite bättre när det kommer till skytte,308 är lite bättre när det är jakt. Gillar dina funderingar /Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Mike din onda jävel, lura inte in stackars ovetande Linus i något träsk är du snäll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts