Jump to content

308w vs 6.5x55 precision

andersson76

Recommended Posts

jo jo men 308 har större hylsvolym :D och större kula så den är väl bättre på kortare avstånd då t.e.x åteljakt ?

308w och 6,5x55 har nästintill samma hylsvolym, men övertaget går till 6,5an.

• Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• linus22magnum

26

• lsjonsson

23

• I-Mats

14

• sidelock

9

Top Posters In This Topic

Posted Images

men 6,5 55 har ju en ganska lätt kula så om det blåser och sådant kan det inte bli lätt på 500 m

Linus, det är precis tvärtom: sexånhalvan är MYCKET bättre på att stå emot vinden.

Det är inte vikten i sig, utan vikten i förhållande till luftmotståndet, som påverkar hur bra den är. I 6,5 mm finns en massa kulor med väldigt lågt luftmotstånd - jämfört med kal. .30 - och de påverkas därför mindre av vinden.

Sen rymmer 6,5x55 ordentligt mer krut än fjollåttan också. ;)

-- Mats

Linus, det är precis tvärtom: sexånhalvan är MYCKET bättre på att stå emot vinden.

Det är inte vikten i sig, utan vikten i förhållande till luftmotståndet, som påverkar hur bra den är. I 6,5 mm finns en massa kulor med väldigt lågt luftmotstånd - jämfört med kal. .30 - och de påverkas därför mindre av vinden.

Sen rymmer 6,5x55 ordentligt mer krut än fjollåttan också. ;)

-- Mats

Jaså rymmer den mer krut det visste jag verkligen inte :o förlåt för min okunnighet :wub: men 308 original kalibern alltså en helt vanlig patron är väl större än original 6,5 55 eller är det bara kulan som är större ? för om man laddar sin 308 själv till max får man inte i mer krut då i en 308 än en 6,5 55? och alla som är inne på tråden här nu så ska ni veta att jag är inte emot 6,5 55 :excl::D jag tycker om båda två. värkar var jätte fina kalibrar och om jag har fel så bara rätta mig för jag tycker om att lära mig för jag har ju en del kvar att lära :P

Inte nödvändigtvis,mera vikt genom större kuldiameter får man bara om man skjuter med de för kuldiametern tyngsta kulorna.

Om man som jag gör laddar min 308 med 10.0grams kulor så kommer dom garanterat ha sämre penetration än vad en 6,5x55 gör med 10.1grams kulor,eftersom längden på kulan har en avgörande faktor på penetration.

Nu är inte penetration någon viktig egenskap för mig,vad jag däremot får till skillnad från 6,5x55 om vi jämför samma kulor är högre hastighet/ bredare sårkanal och bättre kulbana.

Som jag ser det är bägge kalibrarna jättebra,6,5x55 är lite bättre när det kommer till skytte,308 är lite bättre när det är jakt.

Gillar dina funderingar :)

/Mike

jag tror nog också att det är så Mike 308 är kanske lite lite bättre på jakt med korta avstånd typ åteljakt. Och 6,5 55 passar bra till bockjakten där det ofta kan bli långa skott och precisions skytte på långt håll

Jaså rymmer den mer krut det visste jag verkligen inte :o förlåt för min okunnighet :wub: men 308 original kalibern alltså en helt vanlig patron är väl större än original 6,5 55 eller är det bara kulan som är större ? för om man laddar sin 308 själv till max får man inte i mer krut då i en 308 än en 6,5 55? och alla som är inne på tråden här nu så ska ni veta att jag är inte emot 6,5 55 :excl::D jag tycker om båda två. värkar var jätte fina kalibrar och om jag har fel så bara rätta mig för jag tycker om att lära mig för jag har ju en del kvar att lära :P

Det är nog dags att Linus går och sätter sig i skolbänken och lär sig räkna ut volymen på olika hylsor. :lol: :lol: :lol::P;)

Det är nog dags att Linus går och sätter sig i skolbänken och lär sig räkna ut volymen på olika hylsor. :lol: :lol: :lol::P;)

har jag inget emot kul att lära sig då får du vara lärare Jonsson :lol: :lol: :D;):P

har jag inget emot kul att lära sig då får du vara lärare Jonsson :lol: :lol: :D;):P

Ett enklare sätt är att väga 2 tomhylsor och sedan skriver man upp det och sedan fyller man dom med vatten i hela hylsan och därefter väger man dom igen och drar bort vikten i respektive när dom var tomma så får du ett hum om hur många gram vatten som ryms i varje.

här får ni något att bita i 308 kan också leverera precision med en bra bössa och bra skytt B) hoppas bilden är så bra så att ni ser allt. Denna bilden kommer från SVENSK JAKT (NR 1) så ni vet att jag inte hittat på det ;):D

vad pratar du om Linus. det finns ingen som säger mot att 308 har dålig precision på långa håll som kaliber. det är bara så att 6,5x55 har bättre förutsättningar pga förhållandet mellan bc fart och rekyl.

klicka på bilden! så ser ni jätte bra. ;) han har tagit 7 st skott på tavlan på 300 m i måttlig sidvind och precis alla 7 st sitter i lungorna kalibern är ju självklart 308 winchester (king8an) :P bössan är Sako TRG22 bössan är tung,lång och dyr men en underbar bössa att skjuta långhållsskytte med skriver dom som sagt klicka på bilden!! så kan ni läsa allt och lite till ;) ;) :D

vad pratar du om Linus. det finns ingen som säger mot att 308 har dålig precision på långa håll som kaliber. det är bara så att 6,5x55 har bättre förutsättningar pga förhållandet mellan bc fart och rekyl.

jo jag vet ^_^:wub: ville bara visa ett exempel :D

Mike din onda jävel, lura inte in stackars ovetande Linus i något träsk är du snäll! :D

Hehe Det är gott gry i grabben! Kan bli en ballistiker av rang här.

dvs om man kan hålla honom borta från hagelfjollandet ;)

Linus! du vet att riktiga män skjuter kula va ;)

/Mike

Hehe Det är gott gry i grabben! Kan bli en ballistiker av rang här.

dvs om man kan hålla honom borta från hagelfjollandet ;)

Linus! du vet att riktiga män skjuter kula va ;)

/Mike

:P:D:lol: ska tänka på det ;) brorsan har ju en 30,6 a så det blir nog inte extremt mycket hagelfjollande :D

Mike din onda jävel, lura inte in stackars ovetande Linus i något träsk är du snäll! :D

:lol: :lol: :lol:

Det finns inte många patroner som kan mäta sig med .308 när det gäller teknisk precision.

Sen spelar det ingen roll om avståndet är 100, 300 eller 600 meter.

Ska man t.ex skjuta en kvarts- halv- eller helmatch på 300 meter, så är .308 fortfarande en av de bästa, trots intrånget från 6mm matchpatronerna.

Där har inte 6,5X55 en suck. Så enkelt är det...

"Långhållsegenskaper" är egentligen en helt annan sak. Om man pratar om träff i första smällen på okänt eller bedömt avstånd.

Linus, du har en förmåga att argumentera för allting samtidigt på ett väldigt spretigt sätt.

Först är 308w en bättre långhållskaliber än 6,5x55, sen är den en åteljaktskaliber, därefter är 338LM den kaliber som har bäst precision i världen och referensen är ETT dödande skott mot en människa på riktigt långt håll. Till sist ska du bevisa för ett redan övertygat forum att den såkallade "king8an" är ett precisionsmonster.

Vart vill du komma?

Du verkar intresserad av gevärskalibrar och deras egenskaper, jag tycker du ska läsa på lite om vad som ger praktisk och teknisk precision i ett vapen och en typ av ammunition, och även vad som ger ammunitionen bra egenskaper för skytte på längre håll.

Som Danne säger så är precision och långhållsegenskaper är inte samma sak, även om det först kan verka så.

Vi får tänka på att han inte är en tonåring så vi får ha lite förståelse för att han inte vet allt.

Inte ens jag vet allt, men jag vet bra mycket iaf. :lol: :lol: :lol:;):P

Glad påsk! :)

Vi får tänka på att han inte är en tonåring så vi får ha lite förståelse för att han inte vet allt.

Inte ens jag vet allt, men jag vet bra mycket iaf. :lol: :lol: :lol:;):P

Glad påsk! :)

ha ha såg det, han är 12 år.

ha ha såg det, han är 12 år.

Jepp! Han är väl knappast torr bakom öronen ännu. :lol:;)

En lovande yngling tycker jag :wub:

Ja visst är han det! :)

Han har ju intresset! :wub:

Ja, bara kör på Linus! Du lär dig en massa och folket här med djupa kunskaper får lära sig att slipa på sina argument! :)

Tänkte även på om det blir någon större skillnad kalibrarna emellan om vi tänker oss dom i en bössa med kortkort pipa och dämpare? När utgångshastighet minskar osv. Kanske en luddigt ställd fråga, men går i köpartankar där dessa spec är intressanta i en klass 1