Hoppa till innehåll

Naturintresserad

Recommended Posts

hej!

Inte ännu,men sneglar mycket åt Eriksberg(Blekinge) som hålls nu i april :) .

Har du gått utbildningen?? Skriv gärna om du har erfarenhet själv eller från någon annan i din bekantskapskrets...

Alltid bra med andras tycke och tänke...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, mina funderingar är:

Utbildningen är på 8 timmar, hinner man lugnt och ledigt med all information? eller skummas det bara på ytan??

Jag var inne och läste Äleby gård(södermanland) hemsida om deras viltundersöknings utbildning, massor av lärorik info. :) Är utbildningen lik över hela landet????

Det är kanske bara jag som hänger upp mig på den knappa tiden av en utbildning på ett så stort område.. :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lugnt och ledigt vet jag inte men jag tyckte 8tim räckte till.

Du får en pärm med dig där samtliga kända förekommande viltsjukdomar finns beskrivna i ord och bild,vad man ska titta på osv.

Lite beroende på var i landet man är verksam och vilka vilt man kommer hantera så är många av sjukdomarna inte aktuella att ha koll på.

Man klarar sig gott med pärmen efter kursen.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lugnt och ledigt vet jag inte men jag tyckte 8tim räckte till.

Du får en pärm med dig där samtliga kända förekommande viltsjukdomar finns beskrivna i ord och bild,vad man ska titta på osv.

Lite beroende på var i landet man är verksam och vilka vilt man kommer hantera så är många av sjukdomarna inte aktuella att ha koll på.

Man klarar sig gott med pärmen efter kursen.

/Mike

Tack :) ! kommer helt klart skriva in mig..Det är ju så intressant detta.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Även jag är viltundersökare.

Det viktigaste i kursen anser jag är att lära sig hur allt normalt ser ut i ett djur, då märker man genast avvikelser och kan identifiera dessa m.hj.a pärmen eller egen kunskap. :-)

De flesta sjukdomar syns mycket tydligt om man skär lite i organen men det finns såklart undantag, tex trikiner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag bara fråga igen.

Brukar ni som är viltundersökare utföra "undersökningar" åt andra jaktlag eller blir det mer "lokalt" dvs. det egna viltet / jaktlagets vilt ???.

(Alltid lite extra trevligt om man kan bidra med en "hjälpande hand " åt andra.. :) )

Hur är efterfrågan inom detta intressanta område???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nämnt om det för många jägare och även några slaktdjursuppfödare och skulle hjälpa till om det var så att jag blev ombedd, men det har ännu inte hänt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får som viltundersökare endast besikta djur man har deltagit

Nu måste jag bara fråga igen.

Brukar ni som är viltundersökare utföra "undersökningar" åt andra jaktlag eller blir det mer "lokalt" dvs. det egna viltet / jaktlagets vilt ???.

(Alltid lite extra trevligt om man kan bidra med en "hjälpande hand " åt andra.. :) )

Hur är efterfrågan inom detta intressanta område???

Man får bara besikta djur som fällts under den jakt man själv deltagit i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det nämndes inget om när jag gick kursen. Vill du länka till källan?

Man kan i vilket fall kolla djur man inte varit med och jagat, för jägarens hälsas skull. Dvs inte göra det officiellt med "stämpel och namnteckning", man har ju fortfarande kunskapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det står i kursboken att viltundersökaren är knuten till det jaktlag som ska leverera viltet.

Mina ledare tolkade det att man ska vara närvarande.

Det står också att viltundersökaren och jaktledaren före jakten ska planera för att skapa bästa möjliga förutsättningar för undersökning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar absolut inte att hacka på dig. Tolkningen du beskriver är utan tvivel en möjlighet, men den meningen säger enligt mig absolut ingenting.

Jag hade önskat tydligare besked än så från Jägarförbundet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det står i kursboken att viltundersökaren är knuten till det jaktlag som ska leverera viltet.

Mina ledare tolkade det att man ska vara närvarande.

Det står också att viltundersökaren och jaktledaren före jakten ska planera för att skapa bästa möjliga förutsättningar för undersökning.

Så tolkar inte jag det, jag kan vara Vu åt flera olika jaktlag.

Vad som måste planeras om viltet skall vidare till vilthanteringsanläggning om jag inte själv är närvarande vid jakten, är att jag får tillgång till kompletta djurkroppar och att urtagna organ kan matchas till resp kropp.

Annars skriver man inte under på något intyg

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...