David dT Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Hejsan, jag undrar om någon här har lite erfarenheter av denna bössan som jag bifogat vad gällande precisionen? Jag har nämligen införskaffat mig en sådan och satt ett Fountain 3-9x40 som jag haft på studsaren tidigare och som funkat på den. Hela bössan är i fint skick och till synes obrukad. Den har troligtvis inte haft mer än en ägare sen tidigare och stått i skåpet hela tiden. Jag har även plockat isär den helt och håller och gjort rent allt (inget oroande förutom lite ytrost) Det som oroar mig är träffbilden, för när jag skulle skjuta in den så spred skotten väldigt mycket för min smak... noteras skall att det inte var perfekta vindförhållanden när jag sköt in den men träffbilden blev spridd inom en snusdosa på 40m (skjuter vanligtvis en 1krona på 100m) Kan man förvänta sig en sådan spridning (upp till 5 cm) av bara vinden på 40m med en 22:a eller kan det vara fel på bössan? (Sköt först med winchester ammunition och då spred den skotten ännu mer, den bästa träffbilden blev med normas vanliga subsonic) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rottweiler Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Inte vidare vapenkunnig men att en kula skulle påverkas så mycket av vinden på 40meter ser jag inte som rimligt. Tror dock inte att du behöver bekymdra dig för att du fått en bössa som inte håller måttet. Det går säkert att förbättre träffbilderna med diverse lösningar ang ammo etc. Finns säkert någon väldigt kunnig på det området här på sidan som är glad att kunna hjälpa. Kanske en dum fråga men sitter alla skruvar som de ska? Hade problem med en bössa då träffbilderna blev lite spridna men efter att dragit åt skruvarna lite mer så gick de bättre. Ta det vackert bara så dom inte går av eller blir skadade. Lite justering gjorde iaf gott på denna pang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David dT Posted March 23, 2012 Author Share Posted March 23, 2012 Inte vidare vapenkunnig men att en kula skulle påverkas så mycket av vinden på 40meter ser jag inte som rimligt. Tror dock inte att du behöver bekymdra dig för att du fått en bössa som inte håller måttet. Det går säkert att förbättre träffbilderna med diverse lösningar ang ammo etc. Finns säkert någon väldigt kunnig på det området här på sidan som är glad att kunna hjälpa. Kanske en dum fråga men sitter alla skruvar som de ska? Hade problem med en bössa då träffbilderna blev lite spridna men efter att dragit åt skruvarna lite mer så gick de bättre. Ta det vackert bara så dom inte går av eller blir skadade. Lite justering gjorde iaf gott på denna pang. Tack för svaret! Har koll på alla skruvar och ringarna till fästet är helt nya bla. Fast nu när du sa det, jag fick för mig att en utav skruvarna till underbeslaget tog i bott, så det kanske är nått litet glapp där nånstans. Ska kolla upp det, så tack för tipset i förväg. Angående ammo så ska jag försöka testa lite olika iom att det skiljde sig rätt mycket mellan winchester och norma... /david Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rottweiler Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Ja kolla det! Det behövs ju inte mycket för att det ska göra skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachim.wallberg@gmail.com Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Ammunitionen hade stor betydelse i min 22lr, jag provade en ask av allt som fanns i två större jaktbutiker. En ask av varje och skjuta, skjuta,skjuta och skriva ner. Mycket skjuta blev det, till slut hittade jag Lapua-Shönebeck "Standard plus" hos ett skytteombud. Den funkar för mitt skytte ;-) Kolla på Normas hemsida under sportskytte, där finns landets alla skytteombud, min närmaste hade mycket annat än Norma fast dom är bra dom oxå i min 22:a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 +1 ammunitionen, testa tex cci standard, Winchester sub, Eley club och Lapua. Dessa brukar funka för de flesta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne E. Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Och .22 LR ÄR väldigt vindkänslig. Det räcker att någon hostar på skjutbanan så kan man få avdrift... Så om träffbilden blir 5 cm en blåsig dag, så är det absolut inget konstigt. Det kan bli det dubbla och tredubbla också. Det är nog inget fel på din bössa, men testa en vindstilla dag. Och med olika typer av ammo, som nämndes ovan. RWS, Lapua och Eley är säkra kort i kaliber .22. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David dT Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Tackar så mycket för svaren! Känns betydligt lugnare nu Ska se vad för ammunition jag får tag i och i helgen ska jag testa bössan i ladugården om det går. Kommer med resultaten när jag har dem! /david Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
682 Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Har du hittat nån ammo till 22:an än eller? Jag har en likadan/PH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David dT Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Lite sen uppdatering på detta ämne. Såhär ligger det till nu: Den främre stockskruven tog i bott vilket lämnade ett litet glapp mellan stocken och mekanismen. Detta är nu åtgärdat genom att jag helt enkelt klämde in en plastbit mellan stocken och mekanismen så skruven drog ordentligt. Det verkar ha gjort susen då bössan nu med CCI Standard (efter en del prövande) skjuter i stort sett hål i hål på 50m och hållit det måttet efter 500bulor. Tack för alla tips och ber om ursäkt för den sena uppdateringen. /david Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts