Hoppa till innehåll

Barnes TSX/TTSX 286gr (9.3)


Wizard

Recommended Posts

Ok, om jag sammanfattar lite för mig egen skull så kommer jag fram till följande:

  • Min gamla filosofi med snortunga, långsamma kulor är icke applicerbart på koppar/tombak -kulor utan arbetar med lättare och snabbare kula
  • Utan spets som skyddar expansionshålet så får man en solid kula - TTSX eller motsvarande är det som gäller
  • Dessa kulor är inte optimala som buskröjare pga känslig spets och låg vikt

Mina reflektioner på slutsatserna ovan är att jag håller med om den första punkten till 100%

När det gäller punkt nr 2 så finns det trovärdiga rapporter om att så skulle vara fallet, samtidigt har jag skjutit +100 X/XLC/TSX under jakt utan att någonsin råka ut för fenomenet. Jag har haft dålig effekt i viltet med några av smällarna men det har jag å andra sidan också haft med BT och Oryx under samma period också. Min sammanfattning är nog att fenomenet finns men att det absolut inte skall överskattas eller överdrivas.

Den sista punkten är jag osäker på, grundinställningen från moin sida är att det inte finns några verifierade "buskröjare" oavsett kaliber men jag kan inte heller påstå att jag någonsin upplevt att det skulle vara ett större problem med dessa kulor än med andra normala jaktkulor. Förmodligen har du rätt Jens i att den tunga oryxen är bättre i detta avseende men jag har för liten erfarenhet av att skjuta genom ris för att uttala mig.

Sedan skall det tilläggas att jag i princip bara har erfarenhet av Barnes kulorna, jag har inte använt kulor som t ex Naturalis, E tip, GMX etc. Utöver dessa som fungerar som normalt expanderande kulor så finns det varianter som likt Kalahari fungerar genom att avge splitter samtidigt som en del av kulan är intakt och säkerställer fullgod penetration.

Om jag skall sammanfatta mina egna erfarenheter efter att ha använt barnes kulor från och till sedan mitten av -90talet så ser det nog ut som följer.

  • Senare generationer av dessa kulor TSX och TTSX ger inte högre tryck än normala kulor och är precis lika enkla eller svåra att ladda som kulor med blykärna
  • Dessa kulor expanderar till dubbla diametern oavsett kaliber och nästan oavsett hastighet, i vart fall i farter mellan 550 och 950m/s som jag själv provat.
  • Rikoshettrisken ökar betydligt vid användandet av solida kulor
  • Effekten i viltet är något sämre än med "normala kulor", detta har att göra med att de bara expanderar till 200% och att de inte avger splitter eller andra fragment som ökar sårskadan (tror jag).
  • Du bör använda betydligt lägre kulvikter på barnes kulorna än vad du annars använder för att få bästa effekt.
  • Att öka hastigheten ger visserligen en ökad effekt i viltet men ökningen är inte lika stor som du får om du använder kulor med blykärna.
  • I kalibrar under .308 (i klartext .224, 243 och 6.5mm) har jag upplevt att det har varit svårt att få en tillräckligt bra effekt på t ex rådjur, nu har jag i o f s inte provat riktigt lätta TTSX i riktigt höga hastigheter
  • I kalibrar från .308 och uppåt anser jag att dessa kopparkulor är fullgoda alternativ även om de i viss mån ändrar spelreglerna lite grann.
  • Vid ett rent lungskott kommer viltet att gå längre än om kulan hade varit en ordinär blyspets, samtidigt kan du ta ett bogskott utan några överdrivna köttskador.

Avslutningsvis passar jag på att göra en liten reflektion utifrån ett praktiskt "case".

För ett par år sedan kom en av jägarna i ett av jaktlagen där jag jagar till mig, han har sedan 20 år använt samma gamla sako i 308 win som jag hjälpt honom ladda med 180 grains partition i knappa 800 m/s. Efter debatten kring blyfragment i viltkött ville han prova ett blyfritt alternativ, jag hjälpte honom att ladda upp ett 30tal 150 grains TSX i ca 875 m/s till hans bössa. Efter att ha skjutit ett 10tal vilt konstaterade han att det funkade rätt skapligt, å ena sidan såg viltet snyggare ut eftet skottet än vad han var van vid men å andra sidan tyckte han nog att viltet gick lite längre än vad han var van vid.

Eftersom pipan utvändigt såg rätt skabbig ut och han ville ha nya öppna riktmedel så snackade vi oss fram till att det nog var dags att byta pipa. Vi pratade då om antingen en 338 federal eller en 358 win, två dagar senare ringde han glatt och meddelade att han köpt en ny Sako 85 i 338 federal!

Efter att laddat upp 160 grains TTSX i 860 m/s till honom har han använt bössan rätt intensivt, han har både varit i Polen på drevjakt och firat sin 50 årsdag med en antilopsafari i sydafrika. Han har säkert skjutit ett 30 tal vilt med kombinationen och han är väldigt nöjd med resultatet, både att djuren ser snygga ut efter skottet och att effekten är fullgod.

För vad det är värt,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu skjutit 220 grs Naturalis och 250 grs TTSX ur såväl 9,3x57 som 9,3x62 in i en gammal slaktback fylld med blöta telefonkataloger. Då ena bössan saknade såväl kikarsikte som öppna riktmedel är testet utfört på 5 meters håll. Laddningarna är tillhöftade för att ligga i mitten av laddintervallet för en blykula. Detr går alltså troligen att vrida ur litet mer hastighet. Henriks förslag till recept tyckte jag verkade väl sportigt efter att ha tittat i laddtabellerna, utan att arbeta sig upp till den nivån.

Hur representativt detta egentligen är kan man förstås diskutera. Klart är att motståndet troligen är större än det man normalt får.

Naturalisen expanderar prydligt, men inte riktigt ända till botten av hålrummet i 57:an. I 62:an har den expanderat ytterligare 1 mm i diameter (17,5 mm jämfört med 16,6) och kulan var 3,3 mm kortare (16,9 jämfört med 20,3).

Naturalis93220grs1.jpg

Ser man till TTSX:en i 250 grs så expanderade den till ungefär samma diameter i x57 som i x62 (18,5 respektive 18,7 mm), men längden skiljde 4,3 mm (24,6 mm respektive 20,3).

TTSX93250grsSida1.jpg

Restvikten låg på 99 %; Naturalisen ur x62 måste dock ha krullat in papper under fliken, för den gick upp i vikt. För att jämföra hårdheten på mediet sköt jag även en fabriksladdad Alaska i 9,3x62, som klockade in på 73 %.

Ska även prova 57:an på 80m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra test Fredrik!

Kan du inte testa att hänga upp en blöt tidning 5 meter framför målet eller varför inte ett knippe ris? Det är ju ändå påsk ;)

Det händer ofta i verkligheten att man träffar ett hinder på väg fram till målet och det kan påverka kulans effekt något fruktansvärt!

Jag har testat detta men med lite längre avstånd mellan hinder och mål, det var så jag fastnade för min kära 325gr Oryx!

Den visade absolut inga tecken på förändring när den hade passerat en hel del skräp på väg mot målet. Alaska och Mega gjorde det... Jaktmatch tumlade till och med.

Nu skjuter jag inte genom ris med flit men det kan vara bra att veta eftersom jag har skjutit frambenet av en älg en gång med 30.06 och det var en styrning pga osynlig sly på ett hygge. Jag mådde inte alls bra efter det skottet och även om jag ganska snabbt fick ner älgen så fimpade jag bössan direkt efter den episoden.

Alternativt så kan jag testa detta om du laddar upp några pilar i 9.3x62 och skickar dem till mig? Jag dokumenterar i så fall allt och lägger upp här.

En dag i framtiden så har vi blyförbud och det är inte helt fel att vara förberedd innan det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wizard,

ska klura på en bra testuppställning där man kan "sikta igenom" hindret. Sköt själv på en kalv på 25-30 meter med just 57:an härom året. Fem meter framför mig fanns en enda 2-3 cm tjock ask"stam" som jag träffade till hälften. Kulan vinklade 20-30 grader... ren tur att den missade kon. Och att kalven stannade så jag kunde skjuta den med skott 2 ;) . Då använde jag 286 Woodleigh RN... sly bör undvikas är min lärdom av detta, men det är mycket riktigt inte allitd möjligt. Och svårt att se med öppna riktmedel eller om det går fort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sätter bösan i bänk, skjuter ett skott mot tavlan så jag vet var den skall träffa, sätter upp mitt "hinder" och skjuter igen.

Det är det enklaste sättet att göra det på tycker jag i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laddningarna är tillhöftade för att ligga i mitten av laddintervallet för en blykula. Detr går alltså troligen att vrida ur litet mer hastighet. Henriks förslag till recept tyckte jag verkade väl sportigt efter att ha tittat i laddtabellerna, utan att arbeta sig upp till den nivån.

Givetvis gör du helt rätt i att ta det försiktigt när du går upp mot de nivåerna, jag har kunnat jobba mig upp till 63,5 grains 203B i fyra olika bössor. Receptet är dock gammalt och jag tog fram det långt innan jag började med QL, enligt QL ligger det över max. Å andra sidan har jag fem hylsor som jag laddat om 15 ggr med denna laddning utan att tändhattslägena är glappa. 800 m/s är maxhastighet ur normala puiplängder, högre än så bör man absolut inte gå.

I övrigt vill jag bara tillägga att det vore extra intressant att veta ungefär vilken hastighet du har på dina laddningar ur 57:an?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp. Har hittills lånat skytteföreningens kronograf, men nu får det bli en egen... Kan man skjuta hemmavid vill man intre begränsas av att låna prylar.

Enligt min erfarenhet landar man väl inte alltid helt rätt, men Naturalisen är skjuten med 46 grs 202 och TTSX:en med 43 dito. Använder alltid F215 till jaktladdningar för att få så liten skillnad som möjligt beroende på utomhustemperatur. Skjutet ur 146:a med fullängdspipa. Någon händig kan säkert räkna fram vad det borde ge, och även vad det skulle motsvara för avstånd ur 62:an som istället laddades med 60 grs 202. En dm kortare pipa där dock. Får väl börja med QL också, vilket varit en tanke lika länge som jag tänkt skaffa egen kronograf.

TTSX:en hade man väl velat få att öppna upp litet till, men det går säkert att ladda på mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en snabb QL körning mitt i middagsbestyren. Jag tolkade det du skrev som att det var naturalisen i x62 som du laddade med 60 grains N202?

Så här ser det ut en QL

93x62vs93x57.png

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK,

här kommer uppdaterad data:

93x62vs93x57-1.png

Det är lurigt att utvärdera 9.3x57 laddningar eftersom lämplig trycknivå avgörs av vilken bössa som används.

9.3x62 laddningarna är ganska kraftiga men fullt hanterbara enligt min uppfattning.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finfint Henrik,

tack för det! Ja man tvivlar inte på om det är 57:an eller 62:an man skjuter, om vi säger så...

Norma sätter 300 MPa som sin gräns för x57, och den är satt bland annat med tanke på M96:or förutsätter jag. Min är en M98, vilket gör att det borde gå att putta på litet till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inget snack om att det går att öka på laddningarna för en 146:a. Om du väljer att gå upp till 320 MPa vilket fortfarande är en rätt beskedlig laddning så når du utan tvekan över 700 m/s med både N202 och N203B och 250 grains TTSX.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som så. Laddade på litet mer och expansionssköt på c:a 60 meter, och sköt därefter genom ett "kvistdraperi". Genom att pytsa i 47 grs 202 bakom Naturalisen och 44,5 bakom TTSX:en ur min 146 fick jag kulorna att expandera i princip identiskt på detta avstånd som de tidigare gjorde på 5 meter. Laddade dessutom upp hederliga gamla 286 grs Silverblixt, samt lade till min tidigare jaktladdning Woodleigh 286 grs Weldcore RN. En obondad kula med stålmantel en bondad och 2 kopparkulor med andra ord.

4kulor1.jpg

Silverblixten hade 73 % restvikt och Woodleighen 90%. Tufft medium, ska tilläggas.

Sköt tre skot utan kvist och tre med kvist 5 meter framför tavlan. Bössan är enbart utrustad med Ghost Ring, vilket sätter viss begränsning för träffbilderna. Inte minst i början av säsongen och när man ska sikta genom sly... Använde färska, raka syrenkvistar på c:a 5 mm. Det var inte helt lätt at få ett draperi bestående av ett enda lager, vilket gjorde att flera av kulorna träffade flera kvistar. Tre kulor säger självfallet inte mycket, men det fanns en ganska tydlig tendens... För Naturalisen så var det en kula som bara snuddade en kvist; de andra två slog av en kvist och välte mer eller mindre. För TTSX:en välte två och den tredje kantrade synbart. Woodisarna och Silverblixten fick av slumpen tuffare resor, och alla kulorna träffade 2-3 kvistar. Trots detta var hålen inte långt ifrån runda...

Naturalisen, där de tre skotten mer eller mindre över varandra är skjutna utan kvist (hade uppenbarligen problem att se höjdläget korrekt), skottet längst till vänster är snuddträffen och de övriga är de som vält.

Naturalisvalt1.jpg

En av kopparkulorna släppte 4 fragment som spred sig c:a 30-50 cm i olika riktningar; tror det var TTSX:en; upptäckte i alla fall hålen efter att ha skjutit 3 Naturalis och en TTSX mot kvist.

Diametrar:

Silverblixt: 12,6; 9,5; 9,3 Woodleigh: 11,3; 9,5; 9,3 TTSX: 15,3; 16,3; 10,5 Naturalis: 17,6; 15,5; 9,3

3+3 kulor gjorde det svårt att bedöma avvikelsen, men det var ingen tvekan om att Woodleighen gav snyggast resultat med 6 skott inom 5 cm i en rund samling. Ingen "träffbild" var större än 10 cm.

Vad säger detta? Åtminstone att kopparkulor inte helt sällan välter om de träffar en tuff kvist. Vilket förstås även blykulorna kanske skulle göra om man gjorde ett mer omfattande test. Efter att ha sett vilka kvistar de plöjde utan att kantra nämnvärt är jag dock imponerad.

Trist... ska se om jag kan upprepa det hela.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppskattar verkligen det testet!!! :wub:

I verkligheten hade det kunnat sluta med misär så vetskapen om att de lätt välter kommer att få en att avstå en hel del skott framöver med koppar i pipan.

Problem 2 blir då direkt vid en eftersökssituation och ponerat blyförbud - hur skall man då göra när djuret ligger och trycker bakom allehanda ris och skit med tarmarna hängandes utaför kroppen efter en viltolycka och kulorna man skjuter för att avliva bara tillfogar mer skada...

Visst är det ett skräckscenario jag målar upp men det är också en av anledningarna till att jag gjorde mitt buskröjartest för några år sedan och nu vet vad jag väljer för kula om risken finns med sly och ris.

Barnes Banded Solid kanske är en annan lösning som kula vid eftersök men då skall man ha rätt grov kaliber från början...

Min fundering på en .416 Rigby som kombinerad Safari och vardagsbössakanske inte är så dum ändå i slutändan :mellow:

Att gå över till koppar/tombak är således inte bara att byta plugg - det är en hel del att tänka på också!

När det gäller hagel är jag redan övertygad men på kula så vete sjutton... Inte i alla mina kalibrar i alla fall... :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan sak, bara för att kula går på tvären blir den inte ofarlig,

men det är klart lite roande tycker jag att de inledande resultaten var.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant,

jag har aldrig testat att skjuta genom kvistar på detta vis...

Får igång en massa tankar i skallen.... Dubbelstudsardrilling med slug som eftersöksbössa..hmmmm...

Tack för testet!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan sak, bara för att kula går på tvären blir den inte ofarlig,

men det är klart lite roande tycker jag att de inledande resultaten var.

/Christian

Absolut; visst är det så.Och det håller fortfarande vikten väl, skulle jag tippa.

Kvisten:

Kvist1.jpg

Woodisarna:

Kvist1_1.jpg

Där de tre som sitter centralt som "utökad treklöver" är de utan kvist.

Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wiz mannen.

Jag skickar ner lite TTSX eller om det var TSX kulor som jag har liggande.

Har ju lixom ingen 9,3 längre så jag har ingen nytta av dom.

Ska bara hämta dom vilket kan ta lite tid eftersom jag inte jättegärna tillbringar tid där uppe längre :)

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wiz mannen.

Jag skickar ner lite TTSX eller om det var TSX kulor som jag har liggande.

Har ju lixom ingen 9,3 längre så jag har ingen nytta av dom.

Ska bara hämta dom vilket kan ta lite tid eftersom jag inte jättegärna tillbringar tid där uppe längre :)

//

:wub: Men supertack liksom!!! ^_^

Måste ju prova hur de uppför sig i det finska järnspettet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för ytterligare en lysande tråd som verkligen visar potentialen i ett forum som detta!

Och eftersom jag har en 9,3-a på ingående så är den högaktuell för mig.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
vildgris@gmail.com

jag har 50 st kjg till 9.3 om du är sugen.

samt laddata. dom laddas till 1040 ms i utgångshastighet !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

En fantastiskt intressant tråd :smile: , men jag undrar om det är någon som har hunnit ladda normas kalahari? Jag har en 308 win och jag har också funderat på att testa blyfritt av ren nyfikenhet. Jag har läst på annat forum och där tycker jag att man endast dömer ut kalahari kulan utifrån att man läser normas presentationstext vilket jag tycker är helt fel. Däremot kan jag inte hitta där någon som verkligen testat kulan. Så då tänkte jag att jag testar och blir medlem här för att se om någon har testat, men jag hittar inget :-) men däremot nämns den ju som hastigast längre upp i den här tråden utan att någon går in och dömer ut den :smile: så här kanske man vågar ställa frågan hehe :smile:. Har någon här testat den antingen vilt eller något typ av medie? Och om inte vad tror ni om den?

Mvh Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...