Tjäder Posted April 26, 2012 Posted April 26, 2012 Hejsan ! Är det någon som känner till om någon tjuvparning eller medveten parning har skett någon gång med en trädskällare (finn/norr-spets) + en stående fågelhund ? Hur blev isåfall dessa hundar med avseende på jakten på fågel ? I fantasin (min) är det den perfekta skogsfågelhunden. På senhösten då stötta fåglar är nog så skygga och ofta träar så står den nedan trädet och skäller alt så står den för fågeln då det trycker på backen.,,, MVH: Tjäder Quote
Lars Posted April 26, 2012 Posted April 26, 2012 Känner inte till någon sådan bladning men tror det blir svårt att få en kombinerad stående/skällande att fungera något vidare på båda. Det skiljer allt för mycket och bägge jakterna kräver mycket av hunden att det nog är omöjligt att få en hund att behärska båda någorlunda vettigt. Quote
Tjäder Posted April 27, 2012 Author Posted April 27, 2012 Hejsan ! Håller med dig, men i fantasin så blir det ju en perfekt skogsfågelhund. Vissa av stående hundarna skäller på en träad fågel dock inte alls på samma sätt som en trädskällare. Min gammelhund (stående) stod still och stirrade på fågeln där den satt i trädet och jag kunde på så sätt lokalisera den och ibland fälla fågeln om allt stämde. MVH: Tjäder Quote
strävhår Posted April 27, 2012 Posted April 27, 2012 Hejsan ! Håller med dig, men i fantasin så blir det ju en perfekt skogsfågelhund. Vissa av stående hundarna skäller på en träad fågel dock inte alls på samma sätt som en trädskällare. Min gammelhund (stående) stod still och stirrade på fågeln där den satt i trädet och jag kunde på så sätt lokalisera den och ibland fälla fågeln om allt stämde. MVH: Tjäder Du får ta täten och prova, intresse finns alldeles säkert om det skulle funka Quote
Lars Posted April 27, 2012 Posted April 27, 2012 Har bekanta som haft vorster som skällt träad fågel även själv haft en finne som stod för ripor så visst går det men bra på det blir dem nog aldrig. Quote
Tjäder Posted April 27, 2012 Author Posted April 27, 2012 Du får ta täten och prova, intresse finns alldeles säkert om det skulle funka He he he ! Vågar inte riktigt- tänk om man står där med en 6- 8 st "FinnVorstrar" och inte blir av med dom....... MVH: Tjäder Quote
Tjäder Posted April 27, 2012 Author Posted April 27, 2012 Har bekanta som haft vorster som skällt träad fågel även själv haft en finne som stod för ripor så visst går det men bra på det blir dem nog aldrig. Säj inte det, det verkar ju inte va nån som har testat den parningskombinationen. Provar man aldrig så vet man aldrig hur det går eller vad man nu brukar säga... MVH: Tjäder Quote
Recommended Posts