totte Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Hej! Jag har en öppen fråga angående en allt-i-allo jaktkniv. Det jag söker är en kniv för att i första hand ta ur om fågel, rådjur och fisk. Vanligtvis har jag alltid två knivar på mig - en större och tyngre för att spänta stickor och dylikt samt en mindre för djur. Nu har jag dock bara en fällkniv och vill gärna ersätta den med en kniv med fast blad - men hur skall en sådan se ut? Jag har inte tillräcklig erfarenhet av att rensa fisk och ta ur ripor för att riktigt veta vad som känns bra eller inte och vill gärna ha råd angående bladets utformning. Exempel Det är något i denna stil jag tänker mig, vanlig egg undertill och en buköppnare på ovansidan - kanske kortare blad dock: En senare fråga är vart man kan få tag på ett löst knivblad till ett rimligt pris (<1000 SEK) för att själv konstruera ett skaft. Ännu senare vore det kul att själv smida bladet - men jag bor i en lägenhet på Alnö och har varken kunnande eller tillgång till en smidja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
totte Posted May 6, 2012 Author Share Posted May 6, 2012 "Jaktkniv" i exemplet ovan - här en "Flåkniv", bägge resultat av bildsökningar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wizard Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Knivblad hittar man t ex här www.nordellknives.com Betalar man 1000 kr för ett knivblad så får man bland det värsta som finns! Det finns mycket bra knivblad för runt 6-700 riksdaler också... Bladtypen du letar efter har jag aldrig sett som löst blad och det kan vara en hint om dess populäritet Personligen har jag både två och tre knivar på mig ibland och en av dem är en buksprättare, dock ej av modellen du visar. Men nu vill du ju bara ha en kniv så antingen köper du en Eka Swingblade som du slaktar och sätter nya skalor på eller så letar du ett knivblad som ser ut som du vill ha! En chansning är att du letar på sidor i usa som säljer knivblad eftersom den modellen på buksprättare är mer vanlig där gissningsvis... Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skepparen11 Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 En idé är att "pimpa" t ex en Eka Swingblade. Vet inte hur de är konstruerade, men de finns t o m på Jula så det är väl bara att kolla upp. Kanske lite väl stort blad till ripa och småfisk kanske... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
totte Posted May 6, 2012 Author Share Posted May 6, 2012 Aha, ja det verkar inte vara en alldeles vanlig variant. Tusen spänn var väl att ta i, jo. Jag ser nu att en femhundring räcker långt. Det är fler som har tipsat om Eka Swingblades men de är för stora för mig och jag är inte förtjust i rörliga delar på knivar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skepparen11 Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Själv har jag en fällkniv som jag fick av min pappa för lääänge sedan. Den är perfekt för småvilt och funkar som fiskekniv också. Den har en buköppnare, kniv och ngt sågliknande. Även nån slags krok som man ska köra upp därbak på andfåglar och dra ut halva tarmpaketet.... lite schmåäcklit tycker jag, men en perfekt kombinationskniv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peppen Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Om du söker lite på guthook, knife, blank kommer du att hitta vad du söker. Pass på bara för vi är ruskigt bortskämda med bra värmebehandlat stål har i norden. Dvs om du beställer ett blad med pakistanskt ursprung för 10$ kan du nog nästan räkna med att det är en leksakskniv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eklund Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 helle har ett sånt http://www.mixfishin...=Knivblad&back= 225 kr. finns på www.mixfishing.se annars finns det i staterna googla janiz supplies tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eas Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Hejs. måste du ha en "hook" på bladet ? blir inte det för stort när du tar ut fisk o ripor ? http://daknives.com/view_knife.php?knifeID=277&category=-1 ett sånt här blad hade jag nog valt.. bara mina 5 öre =) Eas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts