Hoppa till innehåll

Kikarsiktets historia


Uteiskogen

Recommended Posts

Lat av naturen och frustrerad över den enorma mängden information på nätet så vänder jag mig till forumets kompetens!

Vilka var de första kikarsiktena som tillverkades?

Vad hade de för riktmedel?

Hur såg montagen ut på den tiden?

Det torde ju vara någon gång under amerikanska inbördeskrigen eller?

Jag har letat runt lite men inte hittat så mycket matnyttigt, mest historik från de enskilda stora tillverkarna.

Är det någon här som sitter och myser med någon vettig länk om detta ämnet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Jonsson!

Den andra sidan du länkade till innehöll bland annat denna bilden:

post-4665-0-86744100-1337182450_thumb.jp

I bildtexten står det "

Win Malcom telescopic factory Circa 1855" Vilket tyder på att röret skulle haft någon form av optiska linser i sig (alltså inte bara ett rör!

Det som är jäkligt intressant här, och som jag var lite ute efter, var just är att montaget verkar integrerat med det fasta riktmedlet!

Hade ett vagt minne av att ha sett det tidigare någonstans! Dock skulle det vara intressant med en scopecam-view på läckerheterna!

Fler bilder efterlyses!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Jonsson!

Den andra sidan du länkade till innehöll bland annat denna bilden:

post-4665-0-86744100-1337182450_thumb.jp

I bildtexten står det "

Win Malcom telescopic factory Circa 1855" Vilket tyder på att röret skulle haft någon form av optiska linser i sig (alltså inte bara ett rör!

Det som är jäkligt intressant här, och som jag var lite ute efter, var just är att montaget verkar integrerat med det fasta riktmedlet!

Hade ett vagt minne av att ha sett det tidigare någonstans! Dock skulle det vara intressant med en scopecam-view på läckerheterna!

Fler bilder efterlyses!

Varsågod! :) Jag hoppas att du blev nöjd om än tillfälligt bara. :rolleyes: Jag tror att jag har sett ett sådant foto på robsoft, om det var Håkan S som har den som sin avatar. Får undersökas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Jonsson!

Den andra sidan du länkade till innehöll bland annat denna bilden:

post-4665-0-86744100-1337182450_thumb.jp

I bildtexten står det "

Win Malcom telescopic factory Circa 1855" Vilket tyder på att röret skulle haft någon form av optiska linser i sig (alltså inte bara ett rör!

Det som är jäkligt intressant här, och som jag var lite ute efter, var just är att montaget verkar integrerat med det fasta riktmedlet!

Hade ett vagt minne av att ha sett det tidigare någonstans! Dock skulle det vara intressant med en scopecam-view på läckerheterna!

Fler bilder efterlyses!

Jag tror faktiskt inte att montaget är integrerat med det fasta siktet. Jag tror att det är ett specialmontage och det bakre fästet som på sätt och vis liknar ett fast riktmedel från den tiden är helt enkelt höjdjusteringen. Du flyttade alltså hela röret när du ändrade avstånd. Detta är dock bara spekulation. Hoppas på att någon vet bättre för detta ´blev lite intressant

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik har helt rätt,

därtill kommer att de första "siktena" enbart var långa smala tuber med ett hårkors i mitten, bokstavligen gjort av hår.

Iom att man var tvungen att linjera väl med den långa tuben fungerade det väl som sikte, då hela tuben blir motsvarande en diopter.

Jonsson,

vad spuhr har på sin avatar är en senare variant,

det är en Unertl som mfl andra företag skapade bra optik med extern justering och extern rekyldämpning för tuben.

Jag läste wiki delen om optik och konstaterade snabbt ett tiotal sakfel,

det är uppenbart att optikens historia inte är enkel eller särskilt klar men att den är mycket omfattande.

De första varianterna på sikten som jag har sett var tubkikare för artilleriledning som britterna hade under kolinialtiden.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tjena !!

Enligt Malcolm scopes började de tillverka tuber med förstoring ca 1855 och det roliga är ju att dom har gått tillbaka och börjat producera den typen av tuber igen fast med injusterings rattar o bättre optik så klart.

just för den växande skara i usa som skjuter med svartkrut alla cowboy.

http://www.americanrifleman.org/articles/leatherwood-scopes/

Ha de bäst

Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De tidigaste gevärsmonterade kikarsikten som jag känner till är från 1830-talet: Davidson/Adie. David Davidson var en intressant filur, som bland annat får sägas vara skaparen av "moderna" kulkonstruktioner...

Långt före amerikanska inbördeskriget fanns det ett flertal tillverkare i både USA och nuvarande Storbritannien.

Nånstans i nån flyttlåda har jag ett gammalt (~20 år) forskningsprojekt i ämnet. Nån gång, efter nån flytt, kanske det dyker upp igen - mitt minne är inte vad det aldrig varit... ;)

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

... fast med injusterings rattar o bättre optik så klart.

Malcolmkikarna HAR justeringar - i fästena. Jag hade ett sånt som jag skickade tillbaka över pölen för läääänge sen, fick en låda blandade Lyman och Unertl i utbyte... ;)

F.ö. kan ju nämnas att det i bänkskyttevärlden är rätt vanligt med Gene Bukys modd: "frysta" kikare i justerbara fästen, precis som de gamla artonhundratalarna.

bukys04dx1000.gif

-- Mats

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik har helt rätt,

därtill kommer att de första "siktena" enbart var långa smala tuber med ett hårkors i mitten, bokstavligen gjort av hår.

Iom att man var tvungen att linjera väl med den långa tuben fungerade det väl som sikte, då hela tuben blir motsvarande en diopter.

Jonsson,

vad spuhr har på sin avatar är en senare variant,

det är en Unertl som mfl andra företag skapade bra optik med extern justering och extern rekyldämpning för tuben.

Jag läste wiki delen om optik och konstaterade snabbt ett tiotal sakfel,

det är uppenbart att optikens historia inte är enkel eller särskilt klar men att den är mycket omfattande.

De första varianterna på sikten som jag har sett var tubkikare för artilleriledning som britterna hade under kolinialtiden.

/C

Ok! Jag tyckte att det var likt det men jag var inte säker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt inte att montaget är integrerat med det fasta siktet. Jag tror att det är ett specialmontage och det bakre fästet som på sätt och vis liknar ett fast riktmedel från den tiden är helt enkelt höjdjusteringen. Du flyttade alltså hela röret när du ändrade avstånd. Detta är dock bara spekulation. Hoppas på att någon vet bättre för detta ´blev lite intressant

// Henrik

I stand corrected!

Jag har i alla fall bollat över lite frågor till Army Museum i West Point och hoppas kunna få i alla fall lite nytt ljus i frågan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...