Hoppa till innehåll

Tikka extra allt


Raven94

Recommended Posts

God morgon!

Har vart sugen på en ny studsare ett bra tag nu, och som många andra så har tankarna snurrat runt i skallen och man har hållt på att bli tokig xD

Vart och våldgästat handlarn ett x antal gg nu och klämt och känt på olika studsare, fastnade för en merkel kr1 eller en X-bolt. Men sen så såg jag ett sånt där vapenpaket med Tikka T3 lite rostfritt med kikare dämpare och hela fadirajjan. Jag måste erkänna att jag vart väldigt skeptisk mot T3orna. Men den kändes väldigt bra och funderar nu på att slå till. "Det är en 308win" Vad tror ni om det här paketet om ni sett det? Det är visst en ganska fet kikare på den men det kan man ha på rå/räv. Har en 1,5-4x24 hemma till älg.

Min fråga är den att jag vill helst ha med träkolv men tänker ge plaststocken ett försök. Går det att få tag i en grovfräst stock med färdiga hål som man kan putsa till själv? Kanske tom försöka montera kolvkamshöjjare. Och vad kostar det ungefär? Det är ju lite roligare när man gör själv :) "När det går bra"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får mycket för pengarna men valde mellan Tikka och Sako och efter mkt funderande blev det Sako. Kostar lite mer men magasinet är inte så plastigt och kan inte tappas i skogen samt att vapnet går att plundra i säkrat läge. Titta också på nya Sako A7. Min Sako kom med kolvkamshöjning, något som uppskattas vid större kikare. På Tikkan får du sätta dit en Bear tooth etc. Sen är frågan om du behöver dämpare. Rekylen är inte så farlig med .308.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det går fint att göra en kolvkamshöjning på tikkan oxå, vet en i uppsala som gör det för 1500-2000 kr, blir lika bra om inte bättre än kolvkam.se

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla min projekttråd med min T3 så får du se hur kul man kan ha med en Tikka T3 om man gör en "all-in" ;)

Jag är gammal Sako-människa men Tikka är inget skit direkt och jag är riktigt nöjd med min pjäs som är kamrad i .308 win!

Kör på bara :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T3 i 308 win är rätt spår, men frågan är om dessa paket är nått att ha. Det är ju sällan att de passar fullt ut.

Bättre att hitta en beggad T3:a i bra skick. Borde du kunna hitta en bit under 10 lapp. Plocka därefter på de fästen och kikare efter eget tycke och smak.

Beslutet om att gå på en dämpare eller ej kan du ta framöver.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får mycket för pengarna men valde mellan Tikka och Sako och efter mkt funderande blev det Sako. Kostar lite mer men magasinet är inte så plastigt och kan inte tappas i skogen samt att vapnet går att plundra i säkrat läge. Titta också på nya Sako A7. Min Sako kom med kolvkamshöjning, något som uppskattas vid större kikare. På Tikkan får du sätta dit en Bear tooth etc. Sen är frågan om du behöver dämpare. Rekylen är inte så farlig med .308.

Jo dämparen öppnar nya möjjligheter för mig att jaga mitt inne i byn påå åkrarna, det kunde jag inte förut då det fanns skotträdda hundar i närheten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu är licensen inlämnad hos polisen. Så bössan borde jag kunna hämta ut om om två veckor :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1 på det. Vet ju bara hur Tikka bocken från 70-talet skjuter :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisen har en T3 lite i rostfritt med plaststocken och den håller bra ut till 400m med jägarmässigt stöd, en dämpare på så stabiliserar den ytterligare, ett par riktiga benstöd och en bra kikare så blir livet roligare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisen har en T3 lite i rostfritt med plaststocken och den håller bra ut till 400m med jägarmässigt stöd, en dämpare på så stabiliserar den ytterligare, ett par riktiga benstöd och en bra kikare så blir livet roligare!

Vad tror du det kostar att få en grovfräst stock med färdiga hål?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får samma paket från finland fast med en sako a7 för mindre pengar än vad t3 paketet kostar. Gick på 1990€. Är inte så mycket svårare att köpa ifrån finland än sverige

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?bwxloh

Dom har ju helt andra regler än oss så det blir pappersarbete och avgifter om man ska ta därifrån, så den blir dyrare i slutändan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad tror du det kostar att få en grovfräst stock med färdiga hål?

Har inte ens fått bössan än och ska börja modda den xD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom har ju helt andra regler än oss så det blir pappersarbete och avgifter om man ska ta därifrån, så den blir dyrare i slutändan.

Så mycket dyrare blir det inte. Avgiften för att föra ut vapen från Finland har legat på 24Euro. Här hemma tillkommer numera också mindre kostnader för att märka vapendelar men vad jag hört rör det sig om några hundra kr.

Vad frakten skulle kosta har jag dock ingen aning om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så mycket dyrare blir det inte. Avgiften för att föra ut vapen från Finland har legat på 24Euro. Här hemma tillkommer numera också mindre kostnader för att märka vapendelar men vad jag hört rör det sig om några hundra kr.

Vad frakten skulle kosta har jag dock ingen aning om.

Man tror det ska vara svinbilligt sen kommer alla avgifterna typ import, och frakten är dyr. Sen om det krånglar så måste man skicka tillbaks det.

Om jag hade gjort mig besväret hade jag åkt till finland och hämtat ett vapen då det är 2-3 timmar bort. Jag tänkte tidigare importera från US för att Tikka och A7 kostade 4-5 tusen när dollarn var låg. Ringde runt, skickade mail mm. Det hade slutat på importen hade kostat lika mkt som bössan och då kan man fråga sig om det är värt väntan och besväret för nån ynka tusenlapp.

Då är det bättre att sponsra sin lokala jaktbutik så den inte försvinner, för när man bor i Gällivare-Malmberget så vet man alldrig vad Lkab hittar på

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står säkert överallt men vad tycker ni man ska sätta in i magasinet? Lapua Mega ska tydligen vara bra. Har någon provat på sakos? Och jag vägrar betala för vad oryxen kostar i dag :(

Väntar tills man blir tillräckligt varm i kläderna så man får börja ladda eget:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...