Jump to content

Bota skotträdsla med apportkastare?

ahoj

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en blandras(Jämthund, Laika, Gråhund och Wachtel) på ett år som nu när jag fått min 22:a börjat visa lite skotträdsla när jag övningsskjuter hemma på gården.

Hon blir inte hysteriskt eller så, men hon går gärna till andra sidan tomten, eller så lägger hon sig på yttertrappan och tittar. Hon kommer inte fram till mig när jag har bössan. Och när jag ställt bössan ifrån mig kan hon smyga runt den en stund innan hon går fram och luktar på den. Skulle det vara så att hon äter inomhus när jag skjuter utanför, så slutar hon äta och blir orolig.

Kan även tillägga att hon inte reagerat på luftgevär ens när det skjutits tomt så det smäller till rätt bra, men en .22 Long Z som låter mindre än luftgeväret reagerar hon på..

Hon gillar när man kastar saker till henne som hon sedan hämtar, så funderade på om det kanske vore ett bra sätt att köpa en apportkastare och försöka vänja henne av med smällarna på det sättet. Vad tror ni om detta? Då borde hon ju koppla ihop smällen med något positivt.

Tror ni det är lugnt att fortsätta skjuta därhemma så länge hon håller sig lugn och ligger på trappan och tittar? Jag vill ju inte riskera att göra det värre..

Tack på förhand!

Har en kompis med en Weimeran, hon är skott rädd när det inte är jakt. Dock är det inga bekymmer med skott i jakt situationer. Lite komiskt sammanhang, jag provsköt hans studsare förra somamren och då var hunden inne. Hon kom upp till matte och spydde när det small ute, men när vi jagar med henne är det inga som helst bekymmer!

Okej, hon är ju ojagad ännu, så det är ju mycket möjligt hon kommer att fungera i jaktsituationer i nuvarande skick. Men vill ju inte det ska bli värre av att jag övningsskjuter..

Prova att besöka (långt håll) en skjutbana alternativt polare som skjuter, så kan du promenera med jycken i koppel och busa och leka i ett försök att finta bort henne i sinnet.

Godis/mat eller nåt annat som hon tycker är det roligaste/bästa som finns kan oxå blandas in leken, rent av belöning vid skott.

Ta med en oberörd hund som bra förebild, kanske hon har nån hundkompis som hon kan ge järnet med under skottlossningen.

Målet måste vara att skott är positivt.

En skottberörd hund i negativ mening är inget kul på en blivande jaktmaskin.

Lycka till!

Vi har ju ytterligare två småhundar, men dessa är riktigt skotträdda och gömmer sig under bordet, så dom försöker jag ha inne när jag skjuter, och hunden ämnet berör ute, så deras rädsla inte ska smitta av sig.. Hon brukar leka rätt vilt med morsan rottweiler, men då han är skottaggresiv(som jag uppfattar det iaf, då han ger skall på luftgevärskott och visar tänderna mot bössan), så tror jag inte lek med honom vore lösningen.

Jag har iofs en jaktskyttebana bara några kilometer hemifrån som jag skulle kunna gå förbi när det är skytte där och se hur hon reagerar på det, helt klart värt att pröva! :)

Tack för tipsen!

Jag undviker också saker som lever om, om jag inte måste vara nära. Inget konstigt med det? Det enda du måste komma ihåg är att TÄNKA rätt: börjar du noja så börjar hunden.

Just stay cool.

-- Mats

Hon gillar när man kastar saker till henne som hon sedan hämtar, så funderade på om det kanske vore ett bra sätt att köpa en apportkastare och försöka vänja henne av med smällarna på det sättet. Vad tror ni om detta? Då borde hon ju koppla ihop smällen med något positivt.

Varför inte? Dock gäller fortfarande att du och andra INTE får bli orolig över att hon blir orolig...

DET är problemet - inte smällen. Svårt för många att ta till sig, men likafullt 100% sant.

-- Mats

Hmm, jag tycker ju inte att jag blir orolig över det, men det faktum att jag skriver denna tråden bevisar väl motsatsen, och säkerligen sänder man ut något som hunden kan uppfatta när man vänder sig om för att kika var hunden är och gör efter skottet.. Ska försöka låtsas som om hon inte är där näst jag skjuter några skott på målsnurran.. Bra tips, tack! :smile:

• Like 1

Nu vet jag inte om det nämnts tidigare men låt inte hunden vara tillsammans med dom andra då dom är skott rädda, det smittar och speciellt om dom är äldre. Jag skulle rekomendera som det ovan nämnts närma dig en skjutbana, godis och finta hundens hjärna, ta gärna med dig en annan som INTE är skotträdd. Titta inte på hunden när det smäller, bra var som vanligt.

Detta var ett tips jag fick då min ena hund var skotträdd och jag måste säga att det gick ganska så fort innan det lade sig, smäller det nu så betyder det byte och hon kan bli lite uppskruvd istället inte heller bra men bättre.

Precis, skottberörd åt andra hållet har sina nackdelar det med. Men av pest eller kolera så väljer jag nog det senare.

...det smittar och speciellt om dom är äldre.

Det är precis vad jag menar... Hunden upplevelse/reaktion bestäms INTE av händelsen i sig, utan av ANDRAS (i den primära betydelsen flockledare/högre rang men även flocken som helhet) reaktion.

man kan inte låtsas med en hund. Är du orolig blir hunden det, det handlar om att TÄNKA rätt. Ett koppel (fysiskt eller mentalt) är en supraledare: din energi = hundens energi.

Jag vet att jag tjatar, men det behövs.

-- Mats

...när man vänder sig om för att kika var hunden är och gör efter skottet...

...så reagerar man, man gör en grej av skottet. See?!? :thumbsup:

Cesar Millans "no touch, no talk, no eye contact" gäller här också...

-- Mats