Jump to content

Är det någon som har kunskap om MÅRDAR?

moni
 Share

Recommended Posts

Jag vänder mig till Er som är vana jägare och med all säkerhet kan skog och vilda djur betydligt mer än mig och ber ödmjukt om hjälp! Vi bor i ett paradis, en liten stuga vid skogen, långt ifrån bilar, men i tisdags kom ormen fram. När vi körde mot huset, låg vår lilla solstråle, en liten kattös på 2,5 år död mitt på gräsmattan, ihjälbiten. Hon var helvit och döv, men klarade sig fint. jag har haft totalt fem döva katter genom åren och alla har fått gå ute och de har dött av "vanliga" anledningar eller ålder. Jag misstänker med Lillan att det är en mård, (jag har sett mård gåendes på gärdsgårn ca en gång per år) då det var distikta bett runt ena sidan av huvudet och ögat var urpoppat. Hon har vid två tillfällen tidigare under våren blivit uppjagad av "något" högt upp i träd och varit livrädd efteråt för att gå ut. Jag tänker: är det då inte ett skadat djur som gör så här? Det finns ju gott om mat i naturen nu och inte ger de väl sig normalt på en katt då? Jag har tre katter kvar men är rädd för att åka hem och finna att "den" plockar mina kissar en efter en. Detta skedde i tisdags vid ca 19-tiden i strålande solken, på öppen mark, strax invid huset. Jag skriver här för jag vet inte vad jag skall ta mig till, och hoppades kanske att jag skulle kunna få något råd av någon som läser detta, som kanske kan? Vi bor strax utanför Kungälv. Jag behöver ju skydda mina kissar, så snälla är det som som vet eller kan råda mig till något? Tacksam för alla tips!

En mård borde inte jaga upp nåt i ett träd och nöja sig med det? Har sett en filmsekvens när en mård jagar en ekorre runt en trädstam och det var nåt av det grönjävligaste jag sett. En katt skulle inte ha en chans att undkomma en mård i ett träd.

Absolut räv eller hund. Får jag gissa så gissar jag på hund. Räven har inga problem med att ta katt men varför skulle en räv nöja sig med att döda och sedan bara lämna? Mården är en alldeles makalös varelse i träden och de filmer man har sett där den jagar ekorre i träd är något helt otroligt. Hade katten varit utsatt för något sådant så hade den varit död för länge sedan.

Räv eller något större som hund, lo eller varg. Har du möjlighet att bedöma tändernas storlek och minsta bettvidden som krävts för att utdela skadorna?

Mårdar är som nämnts extremt goda trädklättrare.

Katter slår ofta och gärna ihjäl varandra när fortplantning är på tapeten, men det är knappast det som hänt den här gången.

Måste bara få beklaga det inträffade. Aldrig kul att hitta en familjemedlem på det sättet. Du får sätta upp en åtelkamera så att du kan se vad som stryker runt husknuten.

Tack alla! Lillan, var som hon hette, liten - inte större än en katt som är ca 8-9 månader, så hennes huvud var ju självklart inte heller stort. Anledningen att jag tänkte mård var på grund av att jag läste om mårddjur på wikipedia, här hermelin: "I likhet med andra mårddjur avlivar den vanligen sitt byte genom att bita det i skallbasen för att komma åt vitala hjärncentra, till exempel andningscentrum. Ibland gör den också preliminära bett i andra delar av kroppen," och det var så det såg ut. Jag tänker mig att en räv skulle göra större skada? Vi har haft Lo i trakten, har sett spår i snön faktiskt - men Sidelock, ger de sig på katt? De stannar väl inte så länge på samma ställe, eller? Vandrar inte de? Räv har jag aldrig sett, men det är klart att de måste finnas ändå.

Det som skedde, måste ha varit över snabbt och djuret måste ha riktan in sig på enbart Lillan, varit ute efter just henne och för att skada henne - ?

Varg? Ja, då vi bodde på Orust såg vi faktiskt varg vid ett par tillfällen, men skadan, återigen borde vara större och en hund Nils? Är det inte samma sak där, du som har vovve, (det har ni väl alla) de ät väl ettriga och skulle väl inte nöja sig med ett bett sedan bara lämna?

Men du har rätt Nils I, det är tungt, mycket tungt! Hon var livsnerven och stod för all rörelse hemma, allt bus, alltid i närheten, runt fötterna och ville vara med! Först i skottkärran då den togs fram.

Hon blev ju som sagt uppjagad i träd vid två tillfällen. Oktober 2011 "försvann" hon och vi hittade henne fem dygn senare, utmattad i en smal björk, högst upp på en klyka. Vi tillkallade arborister, som klättrade betydligt högre än de egentligen vågade eftersom björken gav vika - men det gick bra den gången. Hon satt ca 25 meter upp och hade aldrig tagit sig ned levande, då björken var tunn, hal och utan klykor, och hon var som sagt utmattad. Nästa gång var också en björk, nu i mars månad, strax intill där vi nu fann henne - 100 meter ifrån, kanske. Även där satt hon också högt upp, men denna gången hade hon liksom "gett upp". Hon hängde i en klyka och såg ut som om hon tappat alla gnistor. Där fick vi ned henne själva dock, men hon gick inte ut på 14 dagar, satt bara och tittade nervöst ut genom fönstren.

Jag har ju då tre katter till, men ingen av dem har råkat ut för något liknande. Vi har grannkatter, men de är till åren komna - inga fighters längre. Jag har endast sett jakthundar - ger de sig på katt? Är de inte tränade till att låta bli dem?

Skall se om jag kan få tag på en åtelkamera, låter som en bra investering!

Hej.

Räven lämnar i princip aldrig ett byte så det ställer jag mig tveksam till och jag gissar även jag på hund.

Vad gäller jakthundar så finns det två kategorier. De som aldrig skulle röra en katt för det är ordentligt inpräntat... Dessa hundarna skall inte alls avsluta någonting alls utan är rena apportörer eller har hussar och mattar som själv har katter.

Den andra kategorin klipper dessvärre katt om den kommer åt tämligen ofta...

Riktigt tråkigt för er och jag vet allt för väl för jag är kattmänniska sedan födseln och är djurvän över lag!

Åtelkamera är ett bra tips för har ni lösspringande hundar i er trädgård så finns det en ansvarig ägare bakom.

Som djurägare är vi alltid ytterst ansvarig för våra husdjur - oavsett om det är hund, katt, undulat eller boaorm - och ställer de till med ofog får man stå sitt kast.

Har du vägarna förbi skåne ibland så får du mer än gärna låna en åtelkamera av mig i några veckor för en använder jag inte just nu.

Hoppas problemet löser sig och ni finner vilket djur det är som ligger bakom detta :sad:

Det är fruktansvärt jobbigt att bli av med sina husdjur. Jag hade räven i hönshuset i går morse och blev av med alla mina löpankor utom en (som dock inte är så pigg nu) och 10-15 höns... (har inte orkat räkna ordentligt) Inte kul.

Lo klipper katt om han kommer åt, en bekant i Blekinge hade spår efter jättekatt runt knuten i våras och nu 2 katter istället för 7. Han hittade resterna av en eller ett par av katterna en bit från gården.

Lo klipper katt om han kommer åt, en bekant i Blekinge hade spår efter jättekatt runt knuten i våras och nu 2 katter istället för 7. Han hittade resterna av en eller ett par av katterna en bit från gården.

Men de brukar vara betydligt mer ätna på än bara ihjälbitna vad jag vet i alla fall...

Alla rovdjur tar mindre djur för föda, det är enkelt, men ytterst få dödar och lämnar kvar.

Men de brukar vara betydligt mer ätna på än bara ihjälbitna vad jag vet i alla fall...

Alla rovdjur tar mindre djur för föda, det är enkelt, men ytterst få dödar och lämnar kvar.

Helt riktigt.

Hej.

Räven lämnar i princip aldrig ett byte så det ställer jag mig tveksam till och jag gissar även jag på hund.

Vad gäller jakthundar så finns det två kategorier. De som aldrig skulle röra en katt för det är ordentligt inpräntat... Dessa hundarna skall inte alls avsluta någonting alls utan är rena apportörer eller har hussar och mattar som själv har katter.

Den andra kategorin klipper dessvärre katt om den kommer åt tämligen ofta...

Riktigt tråkigt för er och jag vet allt för väl för jag är kattmänniska sedan födseln och är djurvän över lag!

Åtelkamera är ett bra tips för har ni lösspringande hundar i er trädgård så finns det en ansvarig ägare bakom.

Som djurägare är vi alltid ytterst ansvarig för våra husdjur - oavsett om det är hund, katt, undulat eller boaorm - och ställer de till med ofog får man stå sitt kast.

Har du vägarna förbi skåne ibland så får du mer än gärna låna en åtelkamera av mig i några veckor för en använder jag inte just nu.

Hoppas problemet löser sig och ni finner vilket djur det är som ligger bakom detta :sad:

Det är fruktansvärt jobbigt att bli av med sina husdjur. Jag hade räven i hönshuset i går morse och blev av med alla mina löpankor utom en (som dock inte är så pigg nu) och 10-15 höns... (har inte orkat räkna ordentligt) Inte kul.

Hej!

Det vore helt fantastiskt om jag kunde få låna din kamera? Jag kan inte ta mig till skåne men jag kan betala frakten och självklart vill jag betala dig en hyra för den. Jag kommer ju inte (hoppas jag) ha användning för en sådan kamera efter att ha avslöjat marodören.

Företaget jag jobbar för lovar stå för företagspaket, så om du mailar mig, så kan du få alla uppgifter du behöver för att sända kameran så säkert som möjligt.

Du resonerar ungefär som jag, med hund och räv - jag tyckte det var underligt att bara ha ihjäl henne, det var inte riktigt rätt någonstans.

Tack för sympatierna och framförallt, jättestort tack för ditt erbjudande!

Ha en riktigt go helg, själv hoppas jag att allt är lugnt hemma!

hälsningar

Monika

monika@frantzen.se

Djuret som slog din katt kan ha blivit störd vid tillfället och överget bytet, men f.f.a lo är ju kända lustmördare och behöver inte ens bli störda för att lämna ett slaget byte.

Den vovve jag har som avatar är en sån som gärna dödar andra rovdjur men hon skulle apportera dem. Men någon jaktterrier eller någon annan hund med rovviltsskärpa kanske inte har samma träning att bära tillbaka det de hittar till husse. Räven äter katter och lo gör nog likadant men varför inte. Det kan visst vara lo som är i farten.

Beteendet du beskriver kring tidigare incidenter känner jag igen från andra kattägare då lo varit i trakten. Katter är i regel fruktansvärt rädda för lodjur och det har räckt att dom sett lodjuret gå utanför fönstret så har katterna inte gått ut på ett par veckor hos vissa kattägare.

Jag skulle nog säga att det troligen är hund eller räv som tagit katten, en räv som störs kan mycket väl överge bytet. Mård tycker jag brukar kladda ner rätt duktigt, iallafall då dom tar fåglar.

Hej!

Det vore helt fantastiskt om jag kunde få låna din kamera? Jag kan inte ta mig till skåne men jag kan betala frakten och självklart vill jag betala dig en hyra för den. Jag kommer ju inte (hoppas jag) ha användning för en sådan kamera efter att ha avslöjat marodören.

Företaget jag jobbar för lovar stå för företagspaket, så om du mailar mig, så kan du få alla uppgifter du behöver för att sända kameran så säkert som möjligt.

Du resonerar ungefär som jag, med hund och räv - jag tyckte det var underligt att bara ha ihjäl henne, det var inte riktigt rätt någonstans.

Tack för sympatierna och framförallt, jättestort tack för ditt erbjudande!

Ha en riktigt go helg, själv hoppas jag att allt är lugnt hemma!

hälsningar

Monika

monika@frantzen.se

Hej igen.

Har varit upptagen några dar men jag fixar så att du kan låna min åtelkamera och lösa dilemmat.

Skickar mail så vi kan ta det därifrån!

Tänker även på att det kan även vara någon typ av rovfågel...har sett otaligt många katter tagna av berguv eller duvhök här hos oss. Ingen annan som tänkt den tanken ?

Nope! Stämmer defintivt inte med skadorna! Ett snabbt bett runt skallen - that´s it! I övrigt oskadd...om man nu kan utrycka sig så.

Nope! Stämmer defintivt inte med skadorna! Ett snabbt bett runt skallen - that´s it! I övrigt oskadd...om man nu kan utrycka sig så.

Okej ! Är Svårt då man inte sett skadorna live...men tex.. berguven börjar ju alltid vid huvudet

Jag förstår det, men här måste käften gått runt i alla fall halva hennes skalle, och en berguv hade väl knappast bara lämnat henne? Vi bor ödsligt, så det passerar inga gåendes som skulle kunnat skrämma bort "marodören" utan han hade fått bli klar, om det hade varit grejen. Jag förstår inte, Teffek skrev att Lo var troligt, iom hennes beteende,att hon var skraj för att gå ut under flera veckor, men jag har ju tre katter till och de visar inga sådana tendenser. Inga alls. Hon, Lillan, satt i fönstret och strirrade med rädsla nedåt "träsket", tomt utanför tomten som är mycket vatten i, som vi kallar träsket - hon satt i timmar. Hon lämnade sällan själva tomten, höll sig vid husets knutar.

Jag förstår det, men här måste käften gått runt i alla fall halva hennes skalle, och en berguv hade väl knappast bara lämnat henne? Vi bor ödsligt, så det passerar inga gåendes som skulle kunnat skrämma bort "marodören" utan han hade fått bli klar, om det hade varit grejen. Jag förstår inte, Teffek skrev att Lo var troligt, iom hennes beteende,att hon var skraj för att gå ut under flera veckor, men jag har ju tre katter till och de visar inga sådana tendenser. Inga alls. Hon, Lillan, satt i fönstret och strirrade med rädsla nedåt "träsket", tomt utanför tomten som är mycket vatten i, som vi kallar träsket - hon satt i timmar. Hon lämnade sällan själva tomten, höll sig vid husets knutar.

Det vanliga är att berguv lämnar kvar sitt byte och bara äter upp huvudet och det har jag sett många ggr på både katter och harar som dom slagit. Men som sagt så finns det åtskilliga rovdjur som det kan ha varit .

Katter brukar kunna stå emot räv,, såg för nåt år sen flera rävungar som lon tagit o lämmnat..såg bitmärken i halsen på dom..

Borde vara hund ,,men får du låna åtelkamrea så kanske du får svaret på din fråga där..

Vhl

Moni, finns bra många andra prytlar som kan skrämma iväg vilt förutom en fotvandrare av typ homosapiens.