Jump to content

30-06 eller 9,3x62

JacobSandström

Recommended Posts

Nu var jag där igen, mitt i velandet.

Ska köpa en älg/gris-bössa för vak/drev- och eftersök på gris och älg. Bössan blir med öppna riktmedel och vrid eller QR för kikarfäste.

Var helt beslutsam på 9,3x62 en dum som jag är frågade jag en i jaktlaget som kör 9,3 vad han tycker. Till min förvåning rekommenderade han istället .308W eller 30-06 främst med motivering att det är stort utbud av ammunition till dessa. Om det nu blir någon av de två rekommenderade kalibrarna lutar det åt 30-06

Vad tycker ni?

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• JacobSandström

28

• Herbert

7

• Dr Krall

6

• MarkusR

4

Ladder du egen plugg? On inte så röstar jag på 30-06. Annars tycker jag du skall välja den bössan som passar bäst och låta det bli den kalibern det blir. (av dessa och några till) båda kalibrarna är hanterbara rekylmässigt om bössan passar bra. Och de är otäcka om de inte passar.

Helt rätt, viktigt att bössan passar mig. Jag har några olika jag är inne på och har ännu bara kännt på en av dem. 30-06 kanske inte är så dum? Tanken i så fall är att hitta någon grispatron i det tyngre segmentet. Vad jag har fått för mig så är 13gr det tyngsta för 30-06

Jag laddar inte själv. Skulle vara roligt men ser inte att jag hinner lära mig det inom överskådlig framtid så et blir att köpa i butik.

Sako Hammerhead finns fabriksladdat som 14,3g.

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Aha.. det lät ju intressant. Har du testat och har uppfattning om den patronen?

Enbart gris och älg, då är ju 9,3x62 alldeles alldeles ypperlig. Jag skulle definitivt välja den grövre av dem (har bägge själv) för den jakten.

Men låt oss anta att jag även, om än sällan, vill ha bössan till mindre vilt. Typ rådjur, bäver. Är fortfarande 9,3:an förstahandsvalet?

Det kan bara du bestämma, men till bäver och rådjur kan du ju använda klass 2...

Det kan bara du bestämma, men till bäver och rådjur kan du ju använda klass 2...

Sant. Men jag skulle gärna vilja nöja mig med 1 studsare eftersom man annars ska husera med dubbla uppsättningar bra vaksikten oxå (om man inte vill åka till skjutbanan mellan varenda bössbyte). Samt om jag köper en bössa för 20 papp vill jag använda samma bössa till småvilt.

Jag har som mål att garderoben ska innehålla 1 studsare, 1 hagel, 1 kombi och en 22LR med nåt billigt sikte för billigt mängdträning på skjutbanan.

Men då har vi än och då 1 röst på 30-06 och 1 på 9,3x62.

Fler synpunkter emottages tacksamt :smile:

En blandning mellan de kalibrar du nämner, 8x57 IS. Inte för stor till småvilt och inte för liten till högvilt. 30-06 anser jag är en kaliber som bränner onödigt mycket krut till väldigt liten förtjänst.

1 kulvapen klass 3 och upp,

308 Win, varför, därför.

Om man handladdar 358 Win, varför, därför.

Vi har haft ett par trådar av detta slag, 320+ grains kulorna i 9,3 gör skillnad i viltet jmfr med en 150 grains .30 kula men men resultatet är alltid det samma,

skjut det väl och viltet faller.

Må:s tips om en 8x57 är inte fel, men det är inte mitt heller.

Nåväl, det är alltid mer indianen än bågen och orkar man inte spänna bågen då har man ingen fart i pilen.

/Christian

Jädrar Christian, säg inte 308W. Varför? Därför..... att det är den kalibern jag sitter med idag och även om anledningen till bössbyte i huvudsak är att få en smidigare bössa som ligger bättre mot axeln och i nävarna samt har öppna riktmedel så var tanken att gå upp i grovlek då det i huvudsak blir jakt på älg och gris framöver. Jag har precis övertalat frugan om att få ta ut en slant från hushållskassan men nu blev anledningarna till bössbyte liiiiiite färre. Du omkullkastar min trånga lilla värld! :biggrin:

Skämt åtsido, håller med om att .308W är en kanonkaliber. Men tjänar man inte något på de tyngre kulorna man kan ladda i 9,3 (och gissningsvis i 30-06)? Jag har hört så mycket om att 9,3:an ger bra med spår i de fall man behöver göra eftersök. Är det stor eller marginell skillnad mot .308W?

Och har man fortfarande goda marginaler med .308 vid ett mindre perfekt skott vid drevjakt på gris?

Men för den som inte handladdar kanske man kan få samma effekter med hjälp av det stora utbudet av fabriksammo till .308 och 30-06?

Jacob- det går tio grisar i 50-60 kilos klassen på en gris i 90 kilos klassen och motsvarande ratio för större grisar än så,

med en vettig 165+ grains kula i en 308 Win kommer du att få genomslag på dessa om du tar rimliga skott, dvs vinklar, avstånd

och rent skottfält,

eller med andra ord det är inte pangens verkan som skulle hindra dig, att välja en grövre rigg ger i varje fall för mig oklara

fördelar.

Då det finns gott om fabriksammo med "roligare" kulor dvs ett större spektrum av kulor för .30 kalibrarna är de av det skälet mer intressanta.

Men smuttare, smidigare och lättare att hantera rimmar inte väl med lång låda och grövre kaliber, exempelvis en blaser Råtta eller R93 i 9,3 är ganska så elak om man inte dämpar dem, lätt pang är det i varje fall.

Om man känner sig så här pass rådvil anser jag att det enda som kan lösa bekymret är en vända till älgbanan/motsvarande så att du kan be om att få prova en del pangar,

att testa i praktiken är oändligt mycket bättre än att skriva om det.

/Christian

Och har man fortfarande goda marginaler med .308 vid ett mindre perfekt skott vid drevjakt på gris?

Större kuldiameter = större skada.

Har båda kalibrarna men till större vilt använder jag uteslutatnde 9,3an laddad med lapua mega. Har aldrig gått fel.......(ta i trä!!!)

Har skjutit ett antal rådjur med 9,3an och det är defentivt inte värre köttförstöring än med 6,5 el 308w. Bäver kan jag inte svara på, har kompis som jagar bäver med sin 9,3 vet inte resultatet mer än att dom dör.....

9,3x57..

En orginalstockad 146:a, ev med en mjukare bakkappa och nya öppna rm. Alt ny kolv + nya rm och något kortad pipa.

Borde göra jobbet fin-fint till en liten peng och pang. :smile:

/Må

Jacob- det går tio grisar i 50-60 kilos klassen på en gris i 90 kilos klassen och motsvarande ratio för större grisar än så,

med en vettig 165+ grains kula i en 308 Win kommer du att få genomslag på dessa om du tar rimliga skott, dvs vinklar, avstånd

och rent skottfält,

eller med andra ord det är inte pangens verkan som skulle hindra dig, att välja en grövre rigg ger i varje fall för mig oklara

fördelar.

Då det finns gott om fabriksammo med "roligare" kulor dvs ett större spektrum av kulor för .30 kalibrarna är de av det skälet mer intressanta.

Men smuttare, smidigare och lättare att hantera rimmar inte väl med lång låda och grövre kaliber, exempelvis en blaser Råtta eller R93 i 9,3 är ganska så elak om man inte dämpar dem, lätt pang är det i varje fall.

Om man känner sig så här pass rådvil anser jag att det enda som kan lösa bekymret är en vända till älgbanan/motsvarande så att du kan be om att få prova en del pangar,

att testa i praktiken är oändligt mycket bättre än att skriva om det.

/Christian

Kloka ord. Att testa hur de känns vid skytte är givetvis A och O. Är inte bössan bekväm att skjuta med går den bort direkt. Men jag är främst ute efter effekterna i viltet. Om några år, när jycken fått en del griserfarenhet, är målet och förhoppningen att kunna använda honom på eftersök. Vill då inte känna att bössan är för klen ifall man behöver gå sök på en galt i 100+ klubben.

Så om vi backar bandet, hellre än bössa som ger bra död även åt de rejälare svinen än att man ska kunna använda bössan även till småvilt.

.

Felpostade detta. Kan man inte radera inlägg? :cool:

Edited by Jacob

Jacob, en pang i cal .30 löser även ett eftersök på en 100kg gris. Jag har en 308 till vak och smyg och en 9,3*62 till drevjakt båda gör jobbet om jag gör min del...

Om du har svårt att välja så välj det gevär där du känner att du får mest pang för dina pengar för kalibervalet det har inte någon större betydelse.

/Håkan H

Jacob, en pang i cal .30 löser även ett eftersök på en 100kg gris. Jag har en 308 till vak och smyg och en 9,3*62 till drevjakt båda gör jobbet om jag gör min del...

Om du har svårt att välja så välj det gevär där du känner att du får mest pang för dina pengar för kalibervalet det har inte någon större betydelse.

/Håkan H

Ok, tack för inputen. Då lutar det nog åt en .308W eller 30-06. 308:an är ju trots allt trevlig med tanke på den riktigt låga rekylen.

Kommer köra 308w som hundförarbössa, jag utgår ifrån den milda rekylen (inte för att jag tycker det spelar roll för ev skotträdsla i mitt fall) men just att jag kan repetera om och ge ett snabbt andraskott.

Men... kör 30-06 som vak, pyrsch och hade den även när jag gick med hund i höstas. Den gör jobbet från älg, gris, till tjäder med jaktmatch (ja inte jaktmatch till älg och gris då... :))

Tanken på en grövre kaliber har lämnat mig för tillfället...

håller med ovanstående talare. Har haft följande kalibrar under de 3 åren jag fått ha egen bössa: .30-06, .308, 9,3x62, 6,5x55, 358 NM,300 WSM, 338 WM.

allt slutade med att jag föll tillbaka till .308. Fäller allt med goda marginaler och kan användas till allt inom klass1 & 2. Känner du ändå att du vill ha en .30-06 för att i huvudet veta att du har det där "lilla extra" ifall skottet inte tar perfekt, köp då en sådan. Vi kan ju sitta här i evigheter och diskutera fördelar kontra nackdelar med alla kalibrarna, men kommer ändå komma fram till samma sak: allt fäller allt.

du sa att du har en .308 nu: spara den, billigare ammo än .30-06, och mildare rekyl. Bra att ha på jaktstigarna och alltid bra med en back-up bössa ifall det händer något med den andra. Köp en .30-06 och njut av att veta att du har båda =). Så min röst går till : .308 och .30-06

Det lutar nog till slut åt en till .308. Eftersom jag är ute efter en kortare bössa, typ sako black bear? Som Christian skrev så rimmar en nätt bössa dåligt med lång låda. Gamla .308:an behåller jag nog och sliter ut på skjutbanan. Vet inte hur många skott till den pipan klarar men det ser ut att inte vara så fasligt mycket innan den inte duger för jakt, och tyvärr inte fin bössa nog att kosta på ett pipbyte.

Har suttit å häckat mycket och visst finns fördelar med .308:an. Och i bearens 51 cm korta pipa kanske man inte får ut den extra effekten av 30-06 fabriksladdad i alla fall?

Jag var iväg och ollad..... eeehhhh.... klämde på en Black Bear i går, kaliber 8X57, grymt trevlig bössa.

Jag har inte provat 14,3g själv, de jag känner som provat säger att den är bra, skonsam mot köttet men ej mot livet :thumbsup:

Kör på 9,3x62, den funkar till allt och finns rätt mycket kulor med olika utformning vikter och egenskaper.

16,2g Ballistic tip - perfekt till rådjur och dov - klappar ihop fort, även när avstånden sträcker ut sig.

16,2g TSX, haft en del ganska dåliga skottecken men viltet faller snabbt till marken ändå. Sammskjuter med Ballistic tip.

16,2g Rhino Funkar i alla lägen, dyr som fan.

18,5g Oryx, inget att orda om, den gör jobbet.

Dock har min 9,3a lättat så mycket i vikt att den inte är trevlig med de rappaste 16,2g eller tungt som 18,5g och uppåt så numera går det 15g oryx i 750m/s istället, mjuk och fin laddning.

Detta fick mig att ladda ner dom, och skulle inte tveka att sänka dem lite till... http://www.drkeller.se/expansionstester/9,3x57/9,3x57Oryx15.htm

Min fixade drevjakt/eftersök/hundförarpang - lång låda i kort pang :ph34r:

IMAG1332.jpg