JacobSandström Posted July 3, 2012 Author Share Posted July 3, 2012 Jag var iväg och ollad..... eeehhhh.... klämde på en Black Bear i går, kaliber 8X57, grymt trevlig bössa. Haha. Hoppas du inte var på kjells vapen i Götene och "klämde" på den jag ska o... Klämma på imorgon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 3, 2012 Author Share Posted July 3, 2012 Hur känns black bearen med en 18,5 gr 9,3a? Sparkar den mycket eller är den i sitt orginalutförande skapligt snäll? Finns det gott om olika patroner utan att man behöver handladda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Jag tror inte alls du ska vara rädd för rekylen så länge du är inne på moderna vapen med välbyggda stockar. Det är en helt annar verklighet än alla gamla husqvarnor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
merkel Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Jag personligen tar en 9,3a före en 30-06a alla dagar i veckan, men då har jag ju redan en 6,5x55. 30-06 är en mångsidig kaliber inget snack men jag "gillar" den inte. Jag har fått rent för mycket stryk genom åren av dåligt stockade 06or att jag ledsnat. Min CG3000 i 9,3x62 passar mig bra och jag skjuter obesvärat och bra med den. Jag har skjutit många rådjur och utgångshålen blir som 5-kronor, likaså i grisarna. Jag ångrar inte mitt köp, men så hade jag 6,5an redan innan. MarkusR har dock en poäng, stockningen är jätteviktig oavsett kaliber! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne E. Posted July 3, 2012 Share Posted July 3, 2012 Herbert, den där såg trevlig ut : ) 9,3X62 är kalas för nästan all jakt , och det finns gott om bra fabriksammo i den. Jag har själv bl.a. en .308, men är gruvligt less på kalibern. Anledningen till att jag behåller den är att själva bössan är ett välgjort custombygge som skjuter tätt. Kalibern blev "enkla vägens politik" eftersom jag är gammal insnöad sportskytt. .308 och .30-06 är praktiska patroner, utan tvekan. Funkar till det mesta, osv... Men hopplöst tråkiga (om man får blanda in lite hjärta också) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 4, 2012 Author Share Posted July 4, 2012 Har (nog) äntligen bestämt mig. Blir den "tråkiga" .308:an. Då jag vill ha kort pipa gör sig inte 30-06:an. Alternativt skulle vara Mås tips på 8x57 men det blev till slut det breda urvalet av fabriksladdningar som avgjorde. Sakos Hammerhead har jag hört både bra och dåligt om men den finns ju som 13gr till 308 om man vill få en skapligt tung kula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 4, 2012 Author Share Posted July 4, 2012 Så var det definitivt nu då. Licensansökan skriven och en beställning lagd på en sako 85 black bear med justerbar kolvkam och leupold qr-fästen. Nån som har uppfattningen hur de är. På Kjells vapen i Götene var det inte nåt att välja på. Jag frågade efter Sakos Optilock men enligt säljaren var inte det ett riktigt snabbfäste. Det trodde jag iofs att det var. Hursomhelst så känns det bra nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne E. Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Mycket trevligt vapenval. Den blir du nöjd med Jag har för mig att Optilock finns i snabb variant, men som kostar en del. Det vanliga Optilock/ringmount är inget snabbfäste i den meningen, men det går snabbt ändå att skruva av och på kikaren om man bara har en insex till hands. Det beror på hur snabbt du vill att det ska gå? Har du en bra nyckel i fickan så plockar du bort kikaren på några sekunder med vanliga Optilock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Vanliga optilock fungerar utmärkt att plocka på och av med bibehållen inskjutning. Dumt i mina ögon att montera baser som bygger på Sakons redan fina spår. Jag testade men sålde dem direkt. Nu har jag Optilock Quickmounts, riktigt bra grejer. Skickat från min HTC Sensation Z710e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 5, 2012 Author Share Posted July 5, 2012 Vanliga optilock fungerar utmärkt att plocka på och av med bibehållen inskjutning. Dumt i mina ögon att montera baser som bygger på Sakons redan fina spår. Jag testade men sålde dem direkt. Nu har jag Optilock Quickmounts, riktigt bra grejer. Skickat från min HTC Sensation Z710e Är det typ de här då? http://www.torsbohandels.com/art_1616322 Nackdelen som jag ser det är att du har den stora kostnaden i ringarna istället för basen. Leupold QR (ringar inkl baser) gick på samma peng (ca 2.700) men då ligger stora kostnaden i baserna (2000). Ifall man vill ha lite olika kikarsikten så blir kostnaden bara ca 700 kr extra per ringpar (om jag inte minns offerten fel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Leupold QR köper du på eBay.se och absolut inte i Sverige. 1100 för baser, ringar 360-400 http://viewitem.eim.ebay.se/Leupold-QR-Quick-Release-Bases-Sako-Matt/320685105703/item Skickat från min HTC Sensation Z710e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 5, 2012 Author Share Posted July 5, 2012 Leupold QR köper du på eBay.se och absolut inte i Sverige. 1100 för baser, ringar 360-400 http://viewitem.eim.ebay.se/Leupold-QR-Quick-Release-Bases-Sako-Matt/320685105703/item Skickat från min HTC Sensation Z710e Nej, det var mig en vansinnig skillnad på baser på optic zone och hos vapenhandlaren. 1000 kr billigare för baserna. Jävlar vilken marginal de måste ha. Om man absolut inte är någon vapentekniker, bör man låta vapenhandlaren montera baserna eller gör man det enkelt själv? Jag har monterat ringar på kikare tidigare med gott resultat men inte baser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 5, 2012 Author Share Posted July 5, 2012 Nu såg jag att många kör vanliga Sako Optilocks (med insektsnyckel) och menar att de håller inskjutningen lika bra som Optilock quick mounts? Och de är ju inte så dyra. Då skulle man kunna köra på ett par riktiga Optilock Quick för den kikaren man kommer vilja ta på/av ofta, och köpa billigare Optilock till aimpointen som man inte behöver ta av under jakt. Men uppfattade nånstans att Optilock inte fanns i olika höjder och därmed inte fungerade med 50 mm kikarsikte. Stämmer det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Är det inte nått tok med Sako och Leupold QR? På min förra 85 Bavarian så var jag nära nog tvungen att skruva kikarn max i höjd för att hitta tavlan på 100 meter. Har för mig att jag läste nått om det i någon test i VT. Optilock Ringmounts (utan baser) finns bara i en höjd. Hade det på min efter jag tog bort QR-baserna. Gick fint med en Zeiss med 50 mm-objektiv. Till Base Mounts finns det fyra höjder på ringarna. http://www.sako.fi/o....php?basesrings /Må Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 5, 2012 Author Share Posted July 5, 2012 Jag har bara läst gott om Leupold QR. Ifall jag kan få på kikaren på en ringmount hade det varit fint. Om det inte går plats och jag måste montera på baser så kan jag lika gärna köpa billiga Leupold från United states of whatever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Som sagts tidigare i tråden...om du vill ha riktiga snabbfästen: A: Sako orginal Optilock Quickmount är bäst och också överlägset dyrast. B: Leupold QR funkar oftast bra de också, men det är lite 'jänkarsmide' över dem. Tex kan ringarna behöva slipas in för minimalt med spänningar i montaget. Baserna till Leupold QR är lätt att montera...men som sagt...slipa gärna in ringarna (fixar du lätt själv med ett stålstav i exakt 30 mm diameter du beställer från en mekanisk verkstad plus lite ventilslippasta). C: Som Herbert säger funkar också vanliga Sako Optilock eller Ringmonts bra att plocka av/på bara du har med en insexnyckel (eller så ber du en smed tillverka en vingmutter*). * för övrigt har jag sett P-O Stenmark göra detta till Leupolds std montage, dvs det där främre ringen sitter i en lax och bakre ringen skruvas från sidan, dvs han gjorde vingmutter till bakre ringen. Blev ett elegant vrid-snabbfäste Snyggare än Apel men säkert inte lika bra Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Som sagts tidigare i tråden...om du vill ha riktiga snabbfästen: A: Sako orginal Optilock Quickmount är bäst och också överlägset dyrast. B: Leupold QR funkar oftast bra de också, men det är lite 'jänkarsmide' över dem. Tex kan ringarna behöva slipas in för minimalt med spänningar i montaget. Baserna till Leupold QR är lätt att montera...men som sagt...slipa gärna in ringarna (fixar du lätt själv med ett stålstav i exakt 30 mm diameter du beställer från en mekanisk verkstad plus lite ventilslippasta). C: Som Herbert säger funkar också vanliga Sako Optilock eller Ringmonts bra att plocka av/på bara du har med en insexnyckel (eller så ber du en smed tillverka en vingmutter*). * för övrigt har jag sett P-O Stenmark göra detta till Leupolds std montage, dvs det där främre ringen sitter i en lax och bakre ringen skruvas från sidan, dvs han gjorde vingmutter till bakre ringen. Blev ett elegant vrid-snabbfäste Snyggare än Apel men säkert inte lika bra Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
merkel Posted July 5, 2012 Share Posted July 5, 2012 Jag har EAW Apel vridmontage, funkar super! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 6, 2012 Author Share Posted July 6, 2012 Som sagts tidigare i tråden...om du vill ha riktiga snabbfästen: A: Sako orginal Optilock Quickmount är bäst och också överlägset dyrast. B: Leupold QR funkar oftast bra de också, men det är lite 'jänkarsmide' över dem. Tex kan ringarna behöva slipas in för minimalt med spänningar i montaget. Baserna till Leupold QR är lätt att montera...men som sagt...slipa gärna in ringarna (fixar du lätt själv med ett stålstav i exakt 30 mm diameter du beställer från en mekanisk verkstad plus lite ventilslippasta). C: Som Herbert säger funkar också vanliga Sako Optilock eller Ringmonts bra att plocka av/på bara du har med en insexnyckel (eller så ber du en smed tillverka en vingmutter*). * för övrigt har jag sett P-O Stenmark göra detta till Leupolds std montage, dvs det där främre ringen sitter i en lax och bakre ringen skruvas från sidan, dvs han gjorde vingmutter till bakre ringen. Blev ett elegant vrid-snabbfäste Snyggare än Apel men säkert inte lika bra Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Vad menar du med att slipa in ringarna? Är det kanterna på insidan ringen som ska slipas ner så de inte blir så "vassa?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted July 6, 2012 Share Posted July 6, 2012 Inslipning av ringar gör man för att ringarna inte är 100% linjerade. Det är kontaktytorna mot tuben man slipar. Man tar en stålstav som har EXAKT samma diameter som tuben och gnuggar in i de monterade ringunderdelarna med lite slippasta. Sakos fästen har en rätt påkostad lösning som gör att det inte behövs och vad jag har förstått så fungeras Sakos mycket bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 6, 2012 Author Share Posted July 6, 2012 Inslipning av ringar gör man för att ringarna inte är 100% linjerade. Det är kontaktytorna mot tuben man slipar. Man tar en stålstav som har EXAKT samma diameter som tuben och gnuggar in i de monterade ringunderdelarna med lite slippasta. Sakos fästen har en rätt påkostad lösning som gör att det inte behövs och vad jag har förstått så fungeras Sakos mycket bra. Ok. Hur ser man lättast om slipning behövs? Är det att det blir luftspalt mellan ring och sikte på vissa ställen när man dragit åt löst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted July 6, 2012 Share Posted July 6, 2012 Har man två stålstavar med en svarvad spets lägger man dem i varsin ring med spetsarna mot varandra, möts inte spetsarna är ringarna inte 100% linjerade. Dylika stavar har i alla fall inte jag liggande. Har du en stav för inslipning lägger du den i en ring så att den nästan når till den andra ringen, då ser man om den ligger rätt i en ring i taget, det funkar att göra så med kikaren men det kan vara lite struligt att få det tillräckligt exakt. Har du 30mm glugg borde det inte vara så svårt att få tag på en rörstump i rätt dimension, det är troligtvis svårare med 1". Men det kan inte kosta någon förmögenhet att få tillverkat en stång hos en mekanisk verkstad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 6, 2012 Author Share Posted July 6, 2012 Jaha, nu fattar jag. Det är alltså ringparet som inte ligger i linje. Så passning och slipning görs med ringarna monterade på bössan. Ska kolla svetsbolaget hemma. De kan kapa till vad jag behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted July 6, 2012 Share Posted July 6, 2012 Now we're talkin' Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted July 6, 2012 Share Posted July 6, 2012 EAW är superbra. Dock svårare att få till riktigt låga montage. Kostar också i paritet med Optilock Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts