JacobSandström Posted July 6, 2012 Author Share Posted July 6, 2012 Jag beställde leupold qr nu med höga ringar från toz. Tippar på att det landar på max 1600 så det känns extremt prisvärt. Kanske hade kunnat montera med mediumringar men tänkte att det med lågt montage var större risk att få de öppna riktmedlem i kikarbilden vid låg förstoring. Eftersom jag beställde en justerbar kolvkam så ser jag inget större problem med några mm högre montage heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted July 7, 2012 Share Posted July 7, 2012 1600:- inkl frakt moms och postens avgifter? Du kommer få en väldigt fin bössa, enda jag tycker inte är okej för priset en med plaststock kostar är just plaststocken. För de pengarna bör det sitta någon gjord i glasfiber. (Mcmillan Sako classic finns till 85an) Skickat från min HTC Sensation Z710e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 7, 2012 Author Share Posted July 7, 2012 1600:- inkl frakt moms och postens avgifter? Du kommer få en väldigt fin bössa, enda jag tycker inte är okej för priset en med plaststock kostar är just plaststocken. För de pengarna bör det sitta någon gjord i glasfiber. (Mcmillan Sako classic finns till 85an) Skickat från min HTC Sensation Z710e Japp inkl moms frakt och avgifterr, lite grovt räknat i alla fall. Toz hade nu även 9% rabatt. Den blir nog trevlig. Håller med om dig om priset med plaststock men bössan hade så många andra detqljer jag gillade. Greppet känndes dessutom väldigt bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted July 7, 2012 Share Posted July 7, 2012 Sako's plaststockar är ju dock skapliga jämfört med tex standard plaststockarna på Remington, Browning mfl. Men stabila som en riktig glasfiber/kolfiberstock (tex McMillan) blir de ju naturligtvis inte Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted July 7, 2012 Share Posted July 7, 2012 Jo doktorn, jag har just nu en plast 75a själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted July 7, 2012 Share Posted July 7, 2012 Allt här i världen är relativt... Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raven94 Posted July 13, 2012 Share Posted July 13, 2012 Har (nog) äntligen bestämt mig. Blir den "tråkiga" .308:an. Då jag vill ha kort pipa gör sig inte 30-06:an. Alternativt skulle vara Mås tips på 8x57 men det blev till slut det breda urvalet av fabriksladdningar som avgjorde. Sakos Hammerhead har jag hört både bra och dåligt om men den finns ju som 13gr till 308 om man vill få en skapligt tung kula. Skulle just kommentera 308win ist för 30 06an med tanke på att "älgen" antar jag inte känner ngn större skillnad om du inte använder tyngre kulan i 30 06an. Stod inför valet för 308win och 9,3 men blev 308win pga större användningsområde. Sen om det bara hade gällt högvilt så skulle jag satsat på 9,3an pga den tungre kulan. Tycker du gjorde ett bra val. xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 13, 2012 Author Share Posted July 13, 2012 Jag har en .308W idag och det är ju faktiskt en väldigt behändig kaliber så det blev en fortsatt lång resa med den patronen fast i ny bössa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy sleaze Posted July 17, 2012 Share Posted July 17, 2012 Jag skulle rekomendera 30-06 dels billig ammo och det räcker gott och väl till att lägga ner en gris och en storoxe:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 17, 2012 Author Share Posted July 17, 2012 Jag skulle rekomendera 30-06 dels billig ammo och det räcker gott och väl till att lägga ner en gris och en storoxe:) Det hade nog blivit en 30-06 om jag inte fastnat för Black bear eller en annan bössa med kort pipa. Visade sig att Sako BB inte fanns i 30-06 här i sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 1600:- inkl frakt moms och postens avgifter? Du kommer få en väldigt fin bössa, enda jag tycker inte är okej för priset en med plaststock kostar är just plaststocken. För de pengarna bör det sitta någon gjord i glasfiber. (Mcmillan Sako classic finns till 85an) Skickat från min HTC Sensation Z710e Nu har jag hämtat ut paketet. Leupold qr Sako baser inkl. Höga ringar gick med frakt, tull, moms och allt på 1 515 kr. Helt ok pris, hälften av vad jag skulle fått betala hos vapenhandlaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fonkystuff Posted July 26, 2012 Share Posted July 26, 2012 Har inte läst hela tråden, men en 9,3x62 puttar väl iväg en 232 gr kula med i princip samma hastighet som en 06:a skjuter iväg en 180 gr kula. Det utan att vara speciellt elakare i rekyl (jag tycker 9,3 är skönare men allt är relativt). Det talar för 9,3 tycker jag..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 26, 2012 Author Share Posted July 26, 2012 Har inte läst hela tråden, men en 9,3x62 puttar väl iväg en 232 gr kula med i princip samma hastighet som en 06:a skjuter iväg en 180 gr kula. Det utan att vara speciellt elakare i rekyl (jag tycker 9,3 är skönare men allt är relativt). Det talar för 9,3 tycker jag..... Men set blev inget av dera. Bidde en .308W (igen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted July 28, 2012 Share Posted July 28, 2012 Se vad bra att jag stoppade dig innan du ödslade bort dina stålar När får du svartbjörnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacobSandström Posted July 28, 2012 Author Share Posted July 28, 2012 Se vad bra att jag stoppade dig innan du ödslade bort dina stålar När får du svartbjörnen? Ja, det tackar jag för Ingen aaaning. De är ju inte kända för att vara speciellt snabba här i byggden. Skövde där jag lämnade in ansökan har blivit JO-anmälda och hanterar numera inte ansökningarna själv. Så det här kan ta tiiiiiiiiiid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lumimies Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Herbert, den där såg trevlig ut : ) 9,3X62 är kalas för nästan all jakt , och det finns gott om bra fabriksammo i den. Jag har själv bl.a. en .308, men är gruvligt less på kalibern. Anledningen till att jag behåller den är att själva bössan är ett välgjort custombygge som skjuter tätt. Kalibern blev "enkla vägens politik" eftersom jag är gammal insnöad sportskytt. .308 och .30-06 är praktiska patroner, utan tvekan. Funkar till det mesta, osv... Men hopplöst tråkiga (om man får blanda in lite hjärta också) laddar man hemma så är kal 30 outstanding så mycket kulor till rimliga priser kan man inte bortse ifrån.att det sedan finns mer spännande kalibrar kan jag hålla med om.men minst en kal 30 i varje handladdares vapenskåp måste det finnas. (tycker jag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts