Hoppa till innehåll

Min första 8*57 is


skaningen2

Recommended Posts

Ska försöka mig på att bygga en hundförarbössa av en Husqvarna 640. Nu är det mitt allra första bygge, så förvänta er inget av dom sju underverken, men däremot kan ni förvänta er en del frågor.

Nu till vad jag vill göra:

Kapa pipa.

Byta trycke, med sidosäkring

Göra något med pipa, istället för vanlig blånering

Ev. byta stock, kanske göra något med originalet?

Montera nya öppna riktmedel

Montera fäste (lådan är oborrad)

Nu får jag tyvärr vänta på bössan, eftersom väntetiden på licensen är minst 5 veckor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hahahaha.... Kul projekt.

Jag gjorde det lite lättare för mig.

Hade nämligen en parker hale i 6,5x55 där jag redan bytt ut stocken men skjutit slut på pipan.

Så jag letade reda på en gammal husqvarna i 8x57js & tog den pipan.

Vart riktigt nice faktiskt skön kaliber & skjuta med oxå.

Lycka till med projektet :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack.

När man ska kapa pipan, är där någon min längd att ta hänsyn till för skyttet, (givetvis kommer den vara längre än 45 cm)?

Hur durocoatar man pipan? Jag tycker att ska jag bygga om bössan vill jag att den ska sticka ut lite, samtidigt ska den tåla att dras i sly.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack.

När man ska kapa pipan, är där någon min längd att ta hänsyn till för skyttet, (givetvis kommer den vara längre än 45 cm)?

Hur durocoatar man pipan? Jag tycker att ska jag bygga om bössan vill jag att den ska sticka ut lite, samtidigt ska den tåla att dras i sly.

Brukar alltid kapa mina pipor på hundförarbössorna på runt 50-52cm då jag tycker det är lagom och harmoniserar/balanserar bra (oftast). Mitt tips är annars att ta en liten bit i taget, typ 5cm steg och sedan slutar du där du tycker att den känns som smidigast och förigast.

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar alltid kapa mina pipor på hundförarbössorna på runt 50-52cm då jag tycker det är lagom och harmoniserar/balanserar bra (oftast). Mitt tips är annars att ta en liten bit i taget, typ 5cm steg och sedan slutar du där du tycker att den känns som smidigast och förigast.

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Jag hade tänkt något sådant. Är där något "ballistiskt" man bör tänka på när man kapar? Pipan är i dagsläget 60 cm, om jag kapar den till 50 cm hur påverkas kulbanan av det? Hur mycket kraft/fart kan jag räkna med att förlora? Är det försumbart?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en gammal Qvarna i samma kaliber som jag kapat, bytt stock, trycke, sidosäkring på och jag kapade min till 52 cm.

Är glad att jag inte kapade den kortare, för det kommer tillfällen när man behöver kunna svinga även en studsare

Självklart tappar man lite hastighet för varje cm man tar bort men om man valt att bygga en "hundförarbössa" så har man liksom redan accepterat det.

Hoppas du blir nöjd med bygget, själv kan jag säga att jag aldrig gör mig av med den bössan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har tänkt att beställa ett bold trycke från boyds med sidosäkring som kostar 38$, det är bara det att frakten kostar 48$ så jag tänkte kolla om du är intresserad av att samköpa så kan vi dela på frakten :) det kommer landa på ca 430kr om det inte fastnar i tullen, då tillkommer 25%moms och någon procent tull

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt något sådant. Är där något "ballistiskt" man bör tänka på när man kapar? Pipan är i dagsläget 60 cm, om jag kapar den till 50 cm hur påverkas kulbanan av det? Hur mycket kraft/fart kan jag räkna med att förlora? Är det försumbart?

Det är absolut försumbart med tanke på att jag antar att du inte direkt ska ha den som hyggesracer.

En tumregel brukar vara 2-3m/s per cm pipa som du kapar. Det skulle betyda 20-30m/s i förlust för din del. Ingen större "deal" direkt.

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt, kapa på du. Hastighetsförlusten är av rent akademiskt intresse.

Ska du behålla originalstocken? I så fall ska du absolut bädda den, åtminståne runt rekylklacken. Personligen tycker jag gott att du kan kapa lite bak på stocken också. Sätt på en tjock och mysig gummibakkappa och kapa motsvarande + en cm till.

Boyd´s enkla raka stockar är klart prisvärda om du köper från dem direkt. Trevliga att skjuta med också men även där kan det löna sig med en lite mjukare bakkappa. Den bör du i så fall också bädda. De väger dock en hel del.

lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har tänkt att beställa ett bold trycke från boyds med sidosäkring som kostar 38$, det är bara det att frakten kostar 48$ så jag tänkte kolla om du är intresserad av att samköpa så kan vi dela på frakten :) det kommer landa på ca 430kr om det inte fastnar i tullen, då tillkommer 25%moms och någon procent tull

Absolut.

Jag sambeställer gärna. Skicka pm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter bra att jag kan kapa den. Jag ska ha den till hundförarbössa med öppna riktmedel och aimpoint, så hållen kommer inte bli särskilt långa.

Jag har tänkt behålla originalkolv, om den är i någorlunda skicka (fick inspiration av Griseknoen). När bössan anländer kommer jag lägga upp bilder på den för lite råd.

En annan fundering jag har är hur man kan göra för att få ett lågt montage av aimpoint som är avtagbart? Lådan är oborrad om det är till någon fördel.

Jag har tänkt sätta dit recknagels öppna riktmedel och ha aimpoint med snabbfäste, men jag vill helst ha någorlunda samma höjd på dessa, går det att lösa?

Sen kommer jag även ha kvar flaggsäkringen, just för att det känns säkrare när man går med bössan på ryggen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försökte att skicka pm men jag hamnade bara hos "skåningen" trots att jag var inne på din profil :S du kan skicka ett till mig som jag kan svara på

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lite funderingar kring säkringen. Jag eller Rättare sagt Grund har beställt boldtrycke med sidosäkring. Jag hade tänkt ha sidosäkring och flaggsäkring eftersom det ska vara en hundförarbössa och har man bössan på ryggen måste det vara säkrast, när man väl tar fram bössan och osäkrar flaggan har man fortfarande kvar sidosäkringen, men några jag pratat med har frågat om jag inte ska ha kvartssäkring på den då det går snabbare att osäkra. Hur är det att gå med en bössa på ryggen med kvartssäkring? Är det lika säkert? Tjänar man så mkt i tid? Man ska ju trots allt få upp bössan och skjuta ett bra skott

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvartssäkring är enligt mig så oergonomisk och ser knappt någon nackdel med sidosäkring. Fördelen med kvarts är något säkrare.

Fördelen med sidosäkring - du kan köra det tyst med högertummen. Snabbare om du vill ha ett t.ex 1-4 kikarsikte på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer använda aimpoint och öppna riktmedel, just för att kunna använda flaggsaäkringen, denna vill jag komplettera med en sidosäkring. Frågan är om jag ska överge det för en kvartssäkring, men det känns inte så, det känns säkrare med flaggsaäkringen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ska sätta på nytt trycke då det är jäkligt hårt på husqvarnan jag ärver om 365 dagar och får då sidosäkring som jag vill ha på köpet. Upp till var och en vad man vill ha såklart men jag föredrar sidosäkringen men har du aimpoint så är det kanske bättre med kvart s också då du ska agera hundförare mest?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Fick hem bössan för 5 min sedan. Den ser ut att vara i bra skick, dock är där sprickor i kolven längst bak så ikväll ska det beställas en ny från boyds. Bilder på den kommer i kväll.

Ska dela den i morgon och montera boldtrycket, så om där är någon som har tips på vad man bör tänka på när man delar den får ni gärna delge. Jag har aldrig gjort det innan, så svårt kan det inte vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ska sätta på nytt trycke då det är jäkligt hårt på husqvarnan jag ärver om 365 dagar och får då sidosäkring som jag vill ha på köpet. Upp till var och en vad man vill ha såklart men jag föredrar sidosäkringen men har du aimpoint så är det kanske bättre med kvart s också då du ska agera hundförare mest?

Jag har känt på en kvartssäkring nu och jag personligen tycker flaggsäkringen känns säkrare när man har den på ryggen eller ska krypa genom grantättingar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att lossa på lådskruvarna och lyfta ur systemet, inga konstigeter. Kärvar det lite finns det anledning att ta det lite lugnt, vicka loss det, bryt aldrig upp pipan ur förstocken.

Trycket sitter bara med en sprint under som du trycker ut. När du sätter dit Boldtrycket med sprinten så vickar det lite framåt o bakåt. Du fixerar det med en liten insexskruv som du skruvar upp mot lådbotten.

Passa på att göra rent ordentligt överallt när du plockar isär den. Det kan vara bra att plocka isär slutstycket för rejäl rengöring också. Jag tror det finns beskrivet hur du gör någonstans, googla om du inte bara vill prova dig fram.

Bilder vill vi naturligtvis se :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten varning. Det går att montera ett trycke avsett för 98 i ett 96-system, men då tappar man spärren som ska hindra avfyrning innan slutstycket är helt stängt.

Att skjuta med en 96:a med halvstängt slutstycke är obra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten varning. Det går att montera ett trycke avsett för 98 i ett 96-system, men då tappar man spärren som ska hindra avfyrning innan slutstycket är helt stängt.

Att skjuta med en 96:a med halvstängt slutstycke är obra.

Ja, det är inget vidare. Nu är det en m98 jag fått hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt en order på en ny stock från Boyds, eftersom den befintliga inte hade så mycket potential. Det blev en Channel Pepper Laminate Large ring (var det rätt så MarkusR). Pipan ska förhoppningsvis kapas i början på nästa vecka. En fråga där, jag vill helst inte kapa pipan efter kornbasen, kan man få av den på ett smidigt sätt? Det gäller även siktet.

Jag tar även emot tips på vilka baser jag kan använda till aimpointen. Jag ska sätta dit nya öppna riktmedel och vill helst ha det så att dom öppna och aimpointen kommer i någorlunda samma höjd, är detta möjligt?

En bild på hur den ser ut nu, (detta vet säkert dom flesta, men iaf)post-5962-0-44075700-1345774744_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter bra, är det samma med siktet?

Jag pratade med en smed igår, en chansning för att se om jag kunde få lådan borrade till en billig peng. Men han påstod att lådan är så pass hård att han ej vill göra det, han var tydligen rädd om sina gängtappar. Är lådorna så hårda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...