PeterM Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Har en gammal klassiker, en CG63, 6,5x55. Funderar på att montera dit en skena typ picatinny eller liknande samt benstöd. Ev. ett sikte: pulsar digisight. Nån som har några reflektioner över detta? Quote
Danne E. Posted July 16, 2012 Posted July 16, 2012 Min allra första krutbössa var en CG 63 med Söderin diopter. Det var när jag började med nationellt gevärsskytte en gång i tiden. Den sköt så förbannat tätt med Norma Elit, och nästan lika bra med Silvertorped. Sen kom FSR-89 och Sauer, men jag lät 63:an vara kvar. Jag tog bort metallbandet och "trälocket" och monterade en Harris bipod. En vapentekniker böjde ner handtaget och monterade en skena plus ringar. Och så hamnade en Leupold 3-9X på bössan. Alltihop fungerade och sköt jättebra, och jag använde bössan fram till att pipan gav upp. Det behöver alltså inte (och ska inte) bli särskilt dyrt att få bössan skjutbar med ett kikarsikte. Kostnaden handlar mest om vilket fäste och skena du vill ha. //mv. Danne Quote
PeterM Posted August 6, 2012 Author Posted August 6, 2012 Min allra första krutbössa var en CG 63 med Söderin diopter. Det var när jag började med nationellt gevärsskytte en gång i tiden. Den sköt så förbannat tätt med Norma Elit, och nästan lika bra med Silvertorped. Sen kom FSR-89 och Sauer, men jag lät 63:an vara kvar. Jag tog bort metallbandet och "trälocket" och monterade en Harris bipod. En vapentekniker böjde ner handtaget och monterade en skena plus ringar. Och så hamnade en Leupold 3-9X på bössan. Alltihop fungerade och sköt jättebra, och jag använde bössan fram till att pipan gav upp. Det behöver alltså inte (och ska inte) bli särskilt dyrt att få bössan skjutbar med ett kikarsikte. Kostnaden handlar mest om vilket fäste och skena du vill ha. //mv. Danne Vet du var jag hittar en skena som passar 63an? Quote
I-Mats Posted August 7, 2012 Posted August 7, 2012 Det var nån dansk firma som körde upp en laddning passande Picatinnyskenor, sök på grannkanalen... Annars tar man en blank och fräser ur. Picatinny är bara intressant om du ska byta kikare stup i kvarten, annars är ju en Redfieldskena svårslagbar ur pris- och funktionshänseende: kombinerad med Burris Signature-ringar är det heller inga problem att vinkla för långhåll. -- Mats Quote
Recommended Posts