Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en gammal klassiker, en CG63, 6,5x55. Funderar på att montera dit en skena typ picatinny eller liknande samt benstöd. Ev. ett sikte: pulsar digisight. Nån som har några reflektioner över detta?

Posted

Min allra första krutbössa var en CG 63 med Söderin diopter. Det var när jag började med nationellt gevärsskytte en gång i tiden.

Den sköt så förbannat tätt med Norma Elit, och nästan lika bra med Silvertorped.

Sen kom FSR-89 och Sauer, men jag lät 63:an vara kvar.

Jag tog bort metallbandet och "trälocket" och monterade en Harris bipod.

En vapentekniker böjde ner handtaget och monterade en skena plus ringar. Och så hamnade en Leupold 3-9X på bössan.

Alltihop fungerade och sköt jättebra, och jag använde bössan fram till att pipan gav upp.

Det behöver alltså inte (och ska inte) bli särskilt dyrt att få bössan skjutbar med ett kikarsikte.

Kostnaden handlar mest om vilket fäste och skena du vill ha.

//mv. Danne

• 3 weeks later...
Posted

Min allra första krutbössa var en CG 63 med Söderin diopter. Det var när jag började med nationellt gevärsskytte en gång i tiden.

Den sköt så förbannat tätt med Norma Elit, och nästan lika bra med Silvertorped.

Sen kom FSR-89 och Sauer, men jag lät 63:an vara kvar.

Jag tog bort metallbandet och "trälocket" och monterade en Harris bipod.

En vapentekniker böjde ner handtaget och monterade en skena plus ringar. Och så hamnade en Leupold 3-9X på bössan.

Alltihop fungerade och sköt jättebra, och jag använde bössan fram till att pipan gav upp.

Det behöver alltså inte (och ska inte) bli särskilt dyrt att få bössan skjutbar med ett kikarsikte.

Kostnaden handlar mest om vilket fäste och skena du vill ha.

//mv. Danne

Vet du var jag hittar en skena som passar 63an?

Posted

Det var nån dansk firma som körde upp en laddning passande Picatinnyskenor, sök på grannkanalen... Annars tar man en blank och fräser ur.

Picatinny är bara intressant om du ska byta kikare stup i kvarten, annars är ju en Redfieldskena svårslagbar ur pris- och funktionshänseende: kombinerad med Burris Signature-ringar är det heller inga problem att vinkla för långhåll.

-- Mats